Mijn C50 ot... en het vervolg

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Allen, bedankt voor de reacties. Op CMS zag ik inderdaad die boutjes op de latere types zitten. Grappig, altijd weer nieuwe dingen zien.

Nu ff e.e.a aan het verzamelen aan materiaal om het blokje, zoals die nu is, te laten lopen. Wil eerst weten of de technische staat in orde is zover dat gaat. Daarna ombouwen naar 70cc. Nog druk met Novio maar tussendoor doen we wel wat.

Carburateur voor 70cc opknappen, origineel Keihin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komt een partijtje troep uit😳. Het carburateurhuis gaat de ultrasoon bak in, knapttie van op.

Nog een bobine regelen 6V en dan zou ik ff een opstelling kunnen maken om het blokje te kunnen proefdraaien. Heb nog een Keihin carb. voor 49cc liggen die er dan tijdelijk op gaat.

Als ik mij goed heb ingelezen kan ik straks een setje aanschaffen 'NT' type bij de bekende leverancier. Omdat dit blokje een tussentype is valttie qua info buiten de boot😔. Mogelijk is het zuigertje van zo'n OT type fractioneel lager waardoor minder compressie. Minimalen maar toch. Uiteraard kan ik dat straks beter bepalen/zien als de boel los ligt.

Zijn er mensen met zo'n tussentype blok waarop 70cc zit gemonteerd. Zou graag de set up willen weten en ervaringen willen horen.

Gemeld wordt dat 49cc kop en een 70cc cilinder afdoende is. Dat klinkt voor de 1e stap prima. Maar geldt dat ook voor zo'n 'tt' blok? En met wat voor carburateur? De originele of een grotere voor 70cc

Voordeel (hou ik gewoon van technisch gezien🥰) is dat zo'n kitje 70cc kop en cil. 'nt' een nokkenas heeft die gelagerd is, een grotere doorlaat en grotere kleppies heeft. Dat met een passende carburateur, nette tandwielverhouding en liefde... 70 a 75 km/h.

Maar goed, we hebben nog niets aangeschaft.
Zoveel vragen... pfff
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

KiP
postslet
Berichten: 2405
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door KiP »

Ik dacht dat tussentypes ook CDI hadden en geen 6v punten ontsteking?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16233
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

KiP schreef: 08 jan 2021 14:59 Ik dacht dat tussentypes ook CDI hadden en geen 6v punten ontsteking?
Die tussentype gorilla van mij heeft gewoon punten.

KiP
postslet
Berichten: 2405
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door KiP »

nielspbr schreef: 08 jan 2021 16:39
KiP schreef: 08 jan 2021 14:59 Ik dacht dat tussentypes ook CDI hadden en geen 6v punten ontsteking?
Die tussentype gorilla van mij heeft gewoon punten.
Maar wel een andere drijfstang of gewoon ot topend?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

ik heb een tussentype c50 uit '81 en die heeft 6v en cdi en zeskantboutjes. (ik meld het maar even)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16233
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

KiP schreef: 08 jan 2021 17:00
nielspbr schreef: 08 jan 2021 16:39
KiP schreef: 08 jan 2021 14:59 Ik dacht dat tussentypes ook CDI hadden en geen 6v punten ontsteking?
Die tussentype gorilla van mij heeft gewoon punten.
Maar wel een andere drijfstang of gewoon ot topend?
Lange drijfstang, als je deze wil opvoeren moet je voor het topend nt spul gebruiken.

KiP
postslet
Berichten: 2405
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door KiP »

nielspbr schreef: 08 jan 2021 18:13
KiP schreef: 08 jan 2021 17:00
nielspbr schreef: 08 jan 2021 16:39
KiP schreef: 08 jan 2021 14:59 Ik dacht dat tussentypes ook CDI hadden en geen 6v punten ontsteking?
Die tussentype gorilla van mij heeft gewoon punten.
Maar wel een andere drijfstang of gewoon ot topend?
Lange drijfstang, als je deze wil opvoeren moet je voor het topend nt spul gebruiken.
Oké, wat handig! Dan kan er dus een cheap-ass 70cc set op die @gooische honda al eens deelde.
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Gaat een NT 70cc cheap setje worden. Reut uit het land v d. rijzende zon... heb een compromis gesloten met mijzelf. Gebruik tegen kwalitatief hoogwaardige spullen zoals Kitaco of Takegawa. Helaas krijg ik van een buitenlandse specialist geen antwoord wat zou passen (Takegawa). En ik wil door, dus cheap. Met mijn 1000 a 1500 km. op jaarbasis een verantwoorde keus. Tijdig olie verversen en goed luisteren naar het blokje, niet mijn ding maar gaat het wel worden🤔.

Stapje 1 de grotere Keihin carburateur, uitelkaar halen. In de ontvetterbak en daarna in de utrasoon (handig die connecties).

Afbeelding

De boel wordt echt gigantisch schoon.. maar ook zeer schraal. Nabewerkt met een koper borsteltje en het geheel in de conserveringsolie gezet. Ziet er gelijk een stuk beter uit.

Afbeelding

Vergeten om eerst het beruchte voetje te controleren.

Afbeelding

Best wel krom, vlakken is goed te doen. Korrel 80 schuurlinnen op een VLAK stuk plakken.

Afbeelding

En met gevoel de voet vlakken, niet te hard, niet te snel. Je ziet het resultaat.

Afbeelding

En weer de 'lichtdoorlaatbaarheidtest'👍🏻

Afbeelding

Zo vlak als origineel. Wel ff flink schoonblazen met perslucht.

Volgende stap is alles vervangen van de pakking en sproeiers.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18861
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

Dit is echt de wonderbare genezing voor valstroomcarbs. Ik vlak ze allemaal en ze werken allemaal altijd prima.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

NIX schreef: 16 jan 2021 22:11 Dit is echt de wonderbare genezing voor valstroomcarbs. Ik vlak ze allemaal en ze werken allemaal altijd prima.
Klopt, absoluut een grote winst pakker is dit.

Vraagje NIX of andere techneuten m.b.t. de valstroomcarb. De chokeklep heeft minimale, maar voelbare, speling. Niet daar waar het handeltje zit maar de 'loze' kant zeg maar. In hoeverre luistert dit kritisch t.a.v. aanzuigen valse lucht en de daardoor mogelijke afstelproblemen? Is het normaal/valt het binnen de toleranties?

Afbeelding
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door wim V8 »

Dit is vóór de gasschuif, dus heeft geen invloed.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

:roll: koekoek... je hebt gelijk🤪
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

De carburateur is gereed. Lekker gebubbeld in een ultrsoon badje (3x vloeistof ververst voordat het goedje schoon bleef). Revisiesetje gemonteerd en nadien de buitenkant bewerkt met koperen tolletjes op de dremel. Conserverings olie erover en klaar.

Alleen nog twee verse nylon busjes om het af te toppen🤓

Afbeelding
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door wim V8 »

Mooi.

Nog één keertje nadoen met een viltschijfje en brasso 8-)

Dan staat ie me daar toch een partijtje te shinen man.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door 5T-3F-4N »

Lekker, ziet er als nieuw uit!
Beware of the dax

Plaats reactie