Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
Adriano33
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2017 20:10
Bezit: AGM Caferacer 50.

Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door Adriano33 »

Hallo 4-takters,

Het werd maar eens tijd dat ik een topic aan ging maken met mijn 4-takt brommer escapades.
Momenteel begrenst zich het nog maar op 1 plof, oftewel de AGM Caferacer 50.
Inderdaad een bami bakkie, waarbij ik tot dusverre nog steeds absoluut niet teleurgesteld ben.

Nu was de levering an sich niet echt van een leien dakje gelopen ivm een technisch mankement km-teller, waarbij de daadwerkelijke aflevering dus wat langer op zich liet wachten.
De 13e kon ik 'm dus endelijk ophalen, waarbij ik maar al te blij was:
transport.jpg
Goed....... helaas door het slechte weer werd het rijden even uitgesteld, waarbij de eerste rit eergisteren begon.
Helaas ging dat na 10km mis ivm een "huilend" geluid bij het voorwiel, dus dat moest ik even zien te fixen.
Helaas had ik die dag nog wat anders te doen, dus werd het uitgesteld tot gisteren.
Had als eerst naar de klauw gekeken om te kijken of dat het probleem kon zijn, maar daar zat het probleem dus niet en had al een donkerbruin vermoeden wat het zou kunnen zijn.
Aan 1 kant opgelucht en aan de andere kant ook weer niet natuurlijk, dus dan maar het gehele voorwiel demonteren.

Toen ik de diagnose moest stellen, toen werd mijn voorgevoel bevestigd.
Bepaalde delen van de vooras waren bijna kurkdroog, waarbij de lagers gelukkig heel zijn gebleven.
Dus snel lagervet uit de rekken gehaald en de boel eens grondig ingevet.

Simpel klusje eigenlijk, ookal was het ff goed vloeken toen ik het wiel terug moest plaatsen.
Eenmaal de boel goed gemonteerd was, gelijk uittesten.
Ik dacht ik ga het niet afraffelen, dus had op dat moment toch maar even 7 km gereden om er echt zeker van te zijn dat het euvel daadwerkelijk verlost was.
Dus dat probleem kon ik dus eindelijk afstrepen en de dag erna (nu dus) genieten van een zorgeloze rit.

Nu we toch al bij het thema vandaag zijn beland, heb maar ff lekker 33km wezen karren met de CR.
Hierbij wat foto's tijdens een pafpauze:
01.jpg
02.jpg
03.jpg
Eenmaal weer thuis begon het weer te kriebelen om eens weer verder te gaan met deze nieuwe hobby, waarbij ik dus maar snel weer wat gereedschap tevoorschijn heb getoverd en een scherm heb geplaatst.
Ik moet eerlijk toegeven, het staat 'm niet slecht:
04.jpg
En vanwaar de titel "Het Brommerhokje uut Pekel"?
Eigenlijk eenvoudig, mede omdat ik er in de loop vd tijd wel een extra 4-takt of 2 erbij zal kopen.
Ik noem als voorbeeld een SS 50 oid, maar dat zal dan wel een raustauratie project of zoiets worden.

Anyway........ genoeg getypt, ik ga nu maar ff een koude gele rakker uit de vriezer pakken.
Proost!

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door NIX »

Maak alle bouten maar los en zet ze met een berg vet vast. Over een jaar breekt alles anders af. Nu wil het nog los en kun je er aan sleutelen als het weer eens nodig is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door butt head »

NIX schreef: 27 jan 2018 23:43 Maak alle bouten maar los en zet ze met een berg vet vast. Over een jaar breekt alles anders af. Nu wil het nog los en kun je er aan sleutelen als het weer eens nodig is.
amen.


vet in china is een schaars item.
eigenlijk moet je zo'n ding bij aankomst in nederland geheel uit elkaar trekken en door smeren anders ga je na 2 regenbuien huilen als er gesleuteld moet worden.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door wim V8 »

Ik had mijn Super100 in '12 ook eerst helemaal uit elkaar gehaald en weer met vet in elkaar gezet en nog wat kleine aanpassingen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Adriano33
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2017 20:10
Bezit: AGM Caferacer 50.

Re: Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door Adriano33 »

@NIX en butt head: Gelukkig ben ik niet te beroerd om een potje te sleutelen, dus dat scheelt. ;)

En inderdaad butt, in principe hoort men die dingen in nederland gewoon volledig opnieuw opbouwen.
Desnoods stuurt men een stel CKD-kits deze kant op, waarbij men dus in feite de boel in nederland moet assembleren.

@wim V8 (Montreal): 1 ding is zeker, je hoeft je qua sleutelwerk niet te vervelen.
Een een aanpassing hier of daar is ook nooit verkeerd.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door wim V8 »

Stel wel na 100-300km je kleppen meteen een keer.
En ververs de (inloop)olie na 1000-1600km.
Rijd voor die tijd(met die inloopolie) voorzichtig, niet lang op één toerental en niet doortrekken in hoge toeren.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Adriano33
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2017 20:10
Bezit: AGM Caferacer 50.

Re: Het Brommerhokje uut Pekel, oftewel Sambal bij!

Bericht door Adriano33 »

Hey Wim,

Toevallig werd me dat al bij de dealer geadviseerd, dus daar let ik op.
Heb geen zin dat een blok al direct in de soep loopt, anders kan men net zo goed een ouwe barrel/olieboot/kurbelfresser kopen als men toch alles wilt slopen.

Plaats reactie