Pagina 4 van 6

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 23 jul 2022 08:43
door wim V8
Wat is er defect aan de originele dan?
Maak die zeer goed schoon en je noof rijdt beter dan met die nieuwe hoor.
Die nieuwe zijn geen 14mm maar 11mm.
Hij gaat er niet sneller mee, trekt slechter op.

Maar dat merk je niet als ie daarvoor slecht reed. 8-)

Belangrijker is,
ververs de olie vóór je een startpoging doet.

Stel de kleppen af.

Demonteer het vliegwiel, poets de nok zo glad als chroom en doe er een miniscuul
puntje nokvet op. En een druppel olie op het nokviltje.
Blokeer het verlatingsmechanisme, zet het vast met een ijzerdraadje of zelftapper.
Stel de ontsteking zeer goed af.

Nieuw benzinekraantje, filtertje in de slang, tank reinigen, de gebruikelijke dingen dus.
Dit alles behoed je er meestal voor dat je stil komt te staan.


Gr. Wim.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 23 jul 2022 11:56
door Dennoz
Kleppen onlangs gesteld, koppeling veren gedaan, olie ververst... Betere puntjes in gezet (later nieuwe), vliegwiel is orgineel onbegrenst...kraan en filter vervangen Straks ff compressie meten en de kleur van de bougie bekijken en na wat langere ritten word 't wel wat beter met 'm dus zoals zoveel pfjes is deze ook van een oma geweest een heeft dus lang weinig gedaan. Ik was eigenlijk Verder gewoon wat info aan het vergaren omdat ik wel van mening ben dat het allemaal marginaal beter kan ten opzichte van wat de fabriek heeft afgeleverd., bedankt voor de suggesties in ieder geval.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 23 jul 2022 12:30
door wim V8
Dennoz schreef: 23 jul 2022 11:56
dus zoals zoveel pfjes is deze ook van een oma geweest.

Ja, maar die oma was in '72 ook gewoon een
meisje van 16 jaar.
Nu 66


Afbeelding

Afbeelding


Gr. Wim.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 23 sep 2022 20:44
door Dennoz
Johhny moped rijd in principe zo goed als je van een pf kan verwachten maar de warmte ontwikkeling en prestaties daar aan gelinkt hielden me wel bezig. Vooral het gietijzer en het slechte ademen hebben daar een oorzaak in.
Ik was geïntrigeerd door de peda chip blokjes omdat de alu set up daarin al een verbetering lijkt.
Omdat ik altijd de neiging heb dat ik als een aap mijn tanden in onderdelen moet zetten voordat ik er echt wat over kan zeggen heb ik uiteindelijk wat mensen op marktplaats verlost van hun peda chip blok , de rest van de brommer mochten ze zelf naar de oud ijzer boer brengen.
Nou heb ik wel wat gezocht op het forum naar info en Wim v8 zal vast wel een link hebben naar iets wat al lang gezegd is maar ik dacht zelf dat er nog wel handige feitjes over zijn om te vermelden.
Het ging me vooral om het top end en de pasvorm daarvan op een pf blok.
De cilinder is qua pasvorm exact zoals de honda alleen is de boring 39 mm , in mijn geval zat er ook een zuigervorm in zoals in een ss , met een dome en sparingen voor de kleppen op een compleet verkeerde plek. WTF?
Deze cilinder heb ik uit laten boren naar de standaard pf maat.Afbeelding

De verbrandingskamer in de kop was ook 39 mm dus die moest ook vergroot worden naar 42mm.Afbeelding

Afbeelding

Verder zijn de in en uitlaat kanalen wel ruimer maar de natuurlijke flow zat er niet echt in dus die heb ik hier en daar een beetje opgeflufft.

De flens waar het inlaatspruitstuk op komt was 5mm hoger , deze heb ik af gevlakt zodat de carburateur weer op de goede positie uitkomt, de steek van de boutjes is 6 mm wijder maar dat is prima aan te passen in het spruitstuk zelf.Afbeelding
In de uitlaat aansluiting heb ik niet echt een verschil gevonden buiten de vorm van de flens.

Over de kwaliteit van het aluminium heb ik geen klachten , hij heeft klepseals en losse geleiders en ook de valvetrain ziet er uit als een verbetering ( die foto volgt nog ) al denk ik dat de kleplichter komt te vervallen voor een schakeleaar om de brom uit te zetten.
Afbeelding

Het enige verschil is dat de cilinder 1 mm lager is , dat zou ik kunnen oplossen door een voerpakking van 1.5 mm te gebruiken maar de kans is dat ik 1.2 mm ga gebruiken zodat de compressie verhouding van 1:8.5 naar 1:9 gaat.

Binnenkort de boel maar eens op de brommer zetten , ik verwacht geen snelheid record maar ben wel nieuwsgierig
Naar het uithoudingsvermogen met dit spul, al met al is deze ombouw prima te doen.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 24 sep 2022 10:01
door NIX
En dit brute blok zou je PS50K0 naar een duizelingwekkende 55km/u moeten sleuren?

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 24 sep 2022 10:34
door Dennoz
Dan zou ik zelf nog even iets moeten afvallen denk ik.
Verder is het vooral gewoon leuk om er mee te pielen .
Helaas heeft daytona nog geen 190cc versie voor de amigo dus al wil ik voorbij de 55 dan klim ik wel op de cd .

Zoals LilL zou zeggen….hoor ik er nu ook bij?

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 28 sep 2022 19:35
door Dennoz
The sucker!Afbeelding

The valvetrainAfbeelding

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 28 sep 2022 20:29
door lil
wut?

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 28 sep 2022 21:46
door stoterstangen90
Die niet kloppende zuiger is bekend. ik heb ook nog zo'n blokje in onderdelen liggen.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 30 sep 2022 09:02
door Ben C50
Als ik het mij goed herinner had mijn pedablokje van die gevouwen blikken tuimelaartjes?

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 08 okt 2022 22:14
door Dennoz
Weet iemand hoe ik al die kleine stukjes op zn plek hou in dat groefje van de zuiger als de cilinder er weer terug op gaat?Afbeelding

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 08 okt 2022 23:32
door stoterstangen90
Het beste gaat dat met schilderstape van de action.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 09 okt 2022 09:17
door NIX
Ik gebruik gewoon spuug.

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 09 okt 2022 10:25
door Dennoz
Het blijft een wondertje , hij deed nog gewoon 35mph op de teller en er zit geen kras in de cilinder.
Hij ging enkel maar open voor de ombouw naar amigo chip , die veredelde stationsfietsen blijven maar gaan!

Re: Ff voorstellen 2.0

Geplaatst: 18 jan 2024 22:22
door Dennoz
Daar ben ik weer met een langer verhaal dan MAND.

Ik ben de afgelopen maanden lekker wezen rommelen aan de cd , ze stond daar maar in de garage onder een kleedje want ik kon er niet meer naar kijken ..die kleur ..dodelijk saai .
Ik probeer mijn gedachte terug te brengen naar de tijd toen ik dacht dat dat een uitmuntende keuze was maar net zoals je ongeïnteresseerd door een boek scrollt kan ik die pagina niet meer terug vinden.
Het was tijd voor actie dus de brommer ging uit elkaar en gevoed door de melancholische heimwee naar de tijd toen het leven nog simpel was en ik alleen mezelf en mn brommer af hoefde te tanken besloot ik dat hij weer “ nooduitgangbordje groen “ moest worden zoals ik hem 30 jaar geleden kocht.
Om het project enigzins simpel te houden en dezelfde sparkle als weleer te geven word het kleurtje met de kwast aangebracht , Brantho korrux 3 in 1 is het goedje wat het doet, daar worden normaal gesproken brugrelingen, slagbomen en ander buitenspul mee geverfd en aan de roze bakfiets van de kleine te zien blijft het goed zitten.
Ik ben gestopt met al die gelikte toplagen want op een of andere manier kan ik dat nooit netjes houden , barnfresh ligt me toch beter.

Nou was ik al een tijdje niet zo tevreden over de voorrem dus ik ging maar eens even de bekende sites in de gaten houden voor een vervangend wiel of naaf.
Uiteindelijk kom ik een wiel tegen van een ss125 , de rem daarvan is aanzienlijk groter , volgens de advertentie waren er een paar kleine aanpassingen nodig om het in een ss /cd te krijgen .
Mijn interesse was gewekt en na wat strijd van wat fictieve figuren op mijn schouders heb ik de aankoop voltooid.
De as van dit wiel is normaal 15 mm dik dus ik heb eerst maar een losse verloop bus gemaakt om het wiel in ieder geval te passen zonder iets bestaands aan de vork om zeep te helpen.
Ik heb het wiel er ingehangen en zie hier het resultaat.Afbeelding
Grandioos , een ruime centimeter uit het midden.
Nou kan ik aan alle kanten wel wat millimeters van de vorkpoot , ankerplaat en zelfs de naaf afhalen maar dan haal je het nog niet en dan ga je consessies aan de sterkte doen en dat ben ik wel ontgroeid in de loop der jaren.
De verkoper die het eerst wel vaker gedaan had kon het zich ineens niet meer zo goed herinneren en had de suggestie om het wiel dan maar wat uit het midden te spaken.
Kortom ik zat door mijn onverklaarbare fascinatie voor afwijkende dingen weer eens opgezadeld met iets wat voornamelijk in aanmerking komt voor doorverkopen of om over 10 jaar weer tegen te komen in de schuur.
Maar Dennoz laat zich nimmer beetnemen door een stuk ijzer en gelukkig is hij op zijn werk de verantwoordelijke voor het fröbelen van onderdelen dus ik heb de eenvoud van het project weer eens gedegradeerd naar toch wat meer werk.

Ik hou wel van mindfucks waarbij je een of twee keer goed moet kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is en wilde niet eindigen met een of andere optisch sterk afwijkende crosser vork waar het wiel zo in past.
Ik ben begonnen met het setje balhoofdplaten na te maken met de orginele looks maar dan 2cm breder .
De bovenste heb ik net afgerond , de onderste ga ik binnenkort wel een keer aan beginnen.AfbeeldingAfbeelding