Pagina 1 van 2

Honda ATC projecten

Geplaatst: 01 dec 2017 23:11
door Rico Mielke
Hallo,

Omdat ik zo van dikke banden brommers houd, heb ik mezelf uiteindelijk zover gekregen om een kleine atc70 in Belgie te kopen. Eentje uit de K0 serie bouwjaar 1973. Ik ben van plan om deze te gaan restaureren terug naar originele staat. Daarvoor moet ik eerst nog een aantal kleine onderdelen zien te vinden, trekstarter, remkabel enz. Hij loopt al wel redelijk. Bij mijn andere projecten ( FatCat, Big Wheels enz ) liet ik de motoren altijd zandstralen, maar ik las ergens dat je ze ook kunt laten parelstralen. Wat is precies het verschil, en waar zou ik zoiets kunnen laten doen?

Mvg,
Rico

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 02 dec 2017 13:13
door JagerB
Bij parelstralen heb je minder materiaalverlies.

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 03 dec 2017 01:46
door stoterstangen90
Van stralen wordt het veels te dof.

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 04 dec 2017 00:48
door gerbrandicus
Wat een leuk en zeldzaam project, een K0! Met vlammen op de tank :-)
Achterbandjes zijn wel wat dik. Maar lijken me een mooie maat voor een projectje wat ik ooit wil bouwen. Welke maat zijn ze?

Leuke collectie voertuigen trouwens! Ik zou zelf ook nog wel een keer een Fatcat willen hebben. Heb je foto's?

Zandstralen is enorm grof, het alu wordt daar zeer mat van, de giethuid is volledig verwoest en het zuigt vuil op als een spons. Dit doe je alleen bij gietijzer.
Parelstralen is veel fijner, dit passen veel mensen toe op alu, maar maakt het alu ook mat en vatbaar voor vuil. De gebroken glaspareltjes zijn scherp en penetreren het alu en nestelen zich er dan in. Voor montage moet zeer goed gespoeld worden, maar dan nog krijg je het niet geheel schoon. Tijdens gebruik kunnen er toch glaspareltjes los komen met slijtage als gevolg. Het is echter het beste resultaat wat je voor relatief weinig geld kunt behalen. Ik zelf maak er absoluut geen gebruik van.

Wat je wil is waterstralen. Dit maakt het alu weer als nieuw, de giethuid en dus bescherming blijft intact en je krijgt er gewoon een resultaat van alsof het zo uit de Honda fabriek komt. Voor de betere restauratie is waterstralen onmisbaar. Waterstralen kost gewoon een x bedrag keer de tijd dat de straler ermee bezig is, dus dat verschilt. Je doet er daarom goed aan om alles helemaal vrij te maken van pakkingresten en het helemaal schoon en vetvrij te maken voordat je ze laat waterstralen. Voordeel is dat je i.t.t. parelstralen vrijwel geen straalgruis in je blok hebt, want het penetreert het alu niet. De carters moeten even gespoeld worden en dan zijn ze klaar om te monteren. Ik betaalde laatst geloof ik 100 piek voor een set middencarters en twee kopjes, dus het kost wel wat.

Hier wat voorbeelden, waarbij je uiteraard alleen moet letten op het blanke alu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 04 dec 2017 13:18
door *Adriaan*
dit is een geparelstraald blok
Nix: "alsof ie in een bak zilververf is gevallen"
heeft hij gelijk in! het is makkelijk en snel resultaat is opzich mooi maar zeker niet zo mooi als gewoon de oude looks even een beetje poetsen en dan ziet het er al stukken beter uit! ook ik ben bang dat mijn blok vast loopt door straalgrind maarja dat word afwachten.

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 04 dec 2017 13:19
door *Adriaan*
zo zag hij er eerst uit.

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 04 dec 2017 19:59
door Rico Mielke
Dat parelstralen en waterstralen ziet er inderdaad beide zeer goed uit! Bij mijn Big Wheels liet ik de motoren zandstralen en daarna in een speciale zwarte lak spuiten. Maar voor een motor zonder lak ziet dit er wel zeer goed uit. Waar kun je onderdelen laten waterstralen, en is het ook mogelijk de karters compleet te demonteren ( en ze dus ook van binnen te laten stralen ), zonder schade achteraf?

De Atc70 banden zijn alle 3 16x8-7 Ohtsu. Is inderdaad een speciaal model wat ik nog nooit ergens anders te koop heb gezien hier. Zelfde geldt ook voor de FatCat. Zelf laten keuren bij de RDW en nog helemaal in originele staat. Enigste op kenteken in heel Nederland.

Mvg,
Rico

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 06 dec 2017 13:39
door john
hoe rijdt zo'n fatcat?

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 06 dec 2017 16:40
door Rico Mielke
Ik zelf vindt dat zo'n FatCat echt heerlijk rijdt. Je kunt in iedere versnelling aanrijden, ligt goed op de weg, en als je even met losse handen wilt rijden: geen probleem! Ook komt je overal doorheen, en qua snelheid en comfort valt het ook helemaal niet tegen. Ik vind dat je met zo'n motor tenmiste iets kunt beginnen in alle richtingen en niet alleen ofroad of alleen straat of cross..

(Deze is door de dikke achterband nog nét iets comfortabeler :mrgreen: )

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 06 dec 2017 18:45
door JagerB
Super gave dingen. Hoop er ooit nog eentje te bezitten.

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 07 dec 2017 17:23
door gerbrandicus
Rico Mielke schreef:
04 dec 2017 19:59
Waar kun je onderdelen laten waterstralen, en is het ook mogelijk de karters compleet te demonteren ( en ze dus ook van binnen te laten stralen ), zonder schade achteraf?
Waterstralen laat ik doen via de Fourstrokebarn.

Het grote voordeel is idd dat ze zowel van buiten als van binnen gewoon brandschoon zijn alsof ze zo uit de fabriek komen. Dus idd gewoon los aanleveren. Je krijgt ineens ook geen vieze handen meer als je je blok in elkaar zet :mrgreen:

Die Fatcat is echt gaaf. Wat is de top van dat ding?

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 07 dec 2017 17:26
door Rico Mielke
Topsnelheid is volgens mij rond de 90 tot 100kmh. Ik zal eens kijken naar waterstralen. Dat lijkt mij wel wat.
Mvg,

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 17 dec 2017 20:04
door ho_chi_man_ho_chi_man
Echt een mooie verzameling.

Ik zag deze op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/mo ... usPage=VIP

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 18 dec 2017 21:32
door ~Thijs~
Och die Yamaha BW, wat een dik ding zeg!

Ziet er echt mooi uit, staat bij deze op m'n lijstje 'nog te bezitten voertuigen' :twisted:

Re: Honda ATC projecten

Geplaatst: 19 dec 2017 15:19
door Rico Mielke
Ik heb er nog een, op kenteken...