CY50
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
CY50
Hoi, ik ben Frank, 18 aar oud en ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van een CY50.
Nadat ik 1 jaar in het bezit ben geweest van een PS50 en een half jaar van een SS50 heb ik besloten om een CY50 aan te schaffen. Ik vind de Dax ook een mooi model, maar een origineel exemplaar kan aardig hoog in de papieren oplopen. Een CY50 leek mij een leuk alternatief.
Hierbij een paar foto's van de brommer: Ik vind het een leuke brommer om te zien, maar naar mijn mening kloppen de verhoudingen van de brommer niet helemaal. Het zadel vind ik veel te lang en het "kontje" vind ik ook aardig fors.
Mijn plan is om de brommer ongeveer op deze manier aan te passen:
https://youtu.be/_XIaYEdJWaU
Wat is er allemaal al aan gedaan:
- de brommer is warmgereden om de olie eruit te kunnen laten lopen. Daarna is er weer verse olie in het blokje gekomen.
- oude benzine eruit, nieuwe erin.
- bougie schoon gemaakt en andere delen.
Wat moet er nog gebeuren:
- vliegwiel aanpassen naar een vervroegend mechanisme om hem iets vlotter te maken.
- inlaatspruitstuk uitboren of een ander spruitstuk monteren.
- carburateur afstellen en schoonmaken.
- nieuwe uitlaat monteren waar geen begrenzing en/of vernauwing in zit.
- ander zitje passend maken.
- een nieuw "kontje" ontwerpen.
- knipperlichten monteren.
Ik doe dit project samen met mijn vader die vroeger ook in de viertaktwereld heeft gezeten.
Mochten er nog tips zijn wat betreft het vervroegen van een vliegwiel, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Nadat ik 1 jaar in het bezit ben geweest van een PS50 en een half jaar van een SS50 heb ik besloten om een CY50 aan te schaffen. Ik vind de Dax ook een mooi model, maar een origineel exemplaar kan aardig hoog in de papieren oplopen. Een CY50 leek mij een leuk alternatief.
Hierbij een paar foto's van de brommer: Ik vind het een leuke brommer om te zien, maar naar mijn mening kloppen de verhoudingen van de brommer niet helemaal. Het zadel vind ik veel te lang en het "kontje" vind ik ook aardig fors.
Mijn plan is om de brommer ongeveer op deze manier aan te passen:
https://youtu.be/_XIaYEdJWaU
Wat is er allemaal al aan gedaan:
- de brommer is warmgereden om de olie eruit te kunnen laten lopen. Daarna is er weer verse olie in het blokje gekomen.
- oude benzine eruit, nieuwe erin.
- bougie schoon gemaakt en andere delen.
Wat moet er nog gebeuren:
- vliegwiel aanpassen naar een vervroegend mechanisme om hem iets vlotter te maken.
- inlaatspruitstuk uitboren of een ander spruitstuk monteren.
- carburateur afstellen en schoonmaken.
- nieuwe uitlaat monteren waar geen begrenzing en/of vernauwing in zit.
- ander zitje passend maken.
- een nieuw "kontje" ontwerpen.
- knipperlichten monteren.
Ik doe dit project samen met mijn vader die vroeger ook in de viertaktwereld heeft gezeten.
Mochten er nog tips zijn wat betreft het vervroegen van een vliegwiel, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Frank.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: CY50
Mooie CY heb je!
Het zadel is van een Japanse CY50-R&P, daar hoort een passend groot rek bij en een kleiner achterlicht/plaathouder/knippers kontje, de uitlaat is ook onbegrensd 2e hands in japan te koop. Spruitstukken zijn in Duitsland te vinden bij een specialist die 20 en 22mm spruitstukken maakt en verkoopt. Vervliegende vroegwielen verkoop ik voor 125 euro, zelf maken is echter ook leuk, en werkt bij mijn vliegwiel prima. Je kan de ontsteking dan zelfs nog een paar graden verder laten vervroegen. (Benodigdheden 2 verzonken inbusboutjes voor de plaat, 2 veertjes uit bv een chinese fietsbel, en die zodanig inkorten dat ze genoeg weerstand bieden, armpjes omdraaien en uitvogelen maar). Je ontstekingstijdstip veranderd hiermee doordat je de nok iets verdraait door het omkeren van de armpjes. Of rekening daarmee houden door het veranderde tijdstip met nieuwe markering aan te duiden of de nok van onder inzagen zodat het tijdstip weer goed staat.
Hier een fototje van mijn cy met R&P onderdelen enzo.
Het zadel is van een Japanse CY50-R&P, daar hoort een passend groot rek bij en een kleiner achterlicht/plaathouder/knippers kontje, de uitlaat is ook onbegrensd 2e hands in japan te koop. Spruitstukken zijn in Duitsland te vinden bij een specialist die 20 en 22mm spruitstukken maakt en verkoopt. Vervliegende vroegwielen verkoop ik voor 125 euro, zelf maken is echter ook leuk, en werkt bij mijn vliegwiel prima. Je kan de ontsteking dan zelfs nog een paar graden verder laten vervroegen. (Benodigdheden 2 verzonken inbusboutjes voor de plaat, 2 veertjes uit bv een chinese fietsbel, en die zodanig inkorten dat ze genoeg weerstand bieden, armpjes omdraaien en uitvogelen maar). Je ontstekingstijdstip veranderd hiermee doordat je de nok iets verdraait door het omkeren van de armpjes. Of rekening daarmee houden door het veranderde tijdstip met nieuwe markering aan te duiden of de nok van onder inzagen zodat het tijdstip weer goed staat.
Hier een fototje van mijn cy met R&P onderdelen enzo.
Life is too short for lousy coffee.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
Re: CY50
Bedankt voor je reactie en info. Erg nuttige informatie die ik samen met mijn vader goed kan gebruiken.
Ik kan helaas op de een of andere manier de afbeelding niet bekijken/openen.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Ik kan helaas op de een of andere manier de afbeelding niet bekijken/openen.
Met vriendelijke groet,
Frank.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: CY50
Hier dan de link voor de afbeelding.
Kom je gelijk op de grootste website voor cy`s etc. Wel in het duits, maar mocht je er vragen willen stellen kan dat ook in het engels.
http://honda.cy50.de/forum/index.php/topic,13347.0.html
Kom je gelijk op de grootste website voor cy`s etc. Wel in het duits, maar mocht je er vragen willen stellen kan dat ook in het engels.
http://honda.cy50.de/forum/index.php/topic,13347.0.html
Life is too short for lousy coffee.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: CY50
Welkom mooie cy heb je, zo'n buddy die je er nu op hebt zitten is wel fijn als je iemand achterop wil nemen maar het is jou keuze (en die van je pa begrijp ik uit je verhaal)
MVG, Adriaan
MVG, Adriaan
-
- Admin
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
- Locatie: De Bilt
Re: CY50
Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.
Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.
Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.
Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
Re: CY50
De ape is een soort cy bedoel je
René schreef:Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.
Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.
Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
grote klappen, snel thuis
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16217
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: CY50
Moet je toch eerst eens naar de achtervering kijkenildert schreef:De ape is een soort cy bedoel je
René schreef:Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.
Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.
Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
ps. De wielen van een ape zijn in de omvang even groot als die van een cb.
-
- Admin
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
- Locatie: De Bilt
Re: CY50
Gewoon een gepimpte cynielspbr schreef:Moet je toch eerst eens naar de achtervering kijkenildert schreef:De ape is een soort cy bedoel je
René schreef:Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.
Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.
Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
ps. De wielen van een ape zijn in de omvang even groot als die van een cb.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
Re: CY50
Bedankt voor alle toffe reacties! Ik zie nu pas dat ik helemaal niet op jullie reacties heb gereageerd.
Ik heb in de tussentijd een probleempje gehad met mijn CY. Van de een op de andere dag wilde hij ineens niet meer lopen. Ik dacht: de condensator is kapot gegaan. Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn. Er zat een verkeerde bougie in (CR7HSA) en er was heel veel koolaanslag opgehoopt. Na het verwijderen van de koolaanslag en het monteren van een C7HSA bougie was het starten en lopen. Ik rij nu al een tijdje rond met de volgende specs:
- originele 50cc.
- sheng way 20mm imitatie carburateur.
- sproeier maat 78.
- v8 speed source.
- vervroegend mechanisme.
Hier loopt hij ongeveer 55-60 km/h mee. De bougie ziet er mooi koffiebruin uit.
Het gekke is dat hij met volledig originele specificaties het niet goed deed: originele 50cc, originele keihin pc15a, originele uitlaat, sproeier maat 62, verlatend mechanisme. Ik heb diverse sproeiers en gasnaaldhoogtes geprobeerd, maar niets hielp. Ik heb geen idee waarom.
Ik blijf voorlopig nog even met de 20mm carburateur rijden en de v8 speed source.
Ik heb in de tussentijd ook een origineel R&P zadel weten te bemachtigen via ebay-kleinanzeigen.de
Ik ga binnenkort de tank aanpakken, het nieuwe R&P zadel monteren, de achterkant aanpassen en een onderlangse uitlaat fabriceren.
Ik pas de brommer zodanig aan, dat hij weer in originele staat terug te brengen is.
Na alle aanpassingen zal ik hier een paar foto's van plaatsen.
Ik heb in de tussentijd een probleempje gehad met mijn CY. Van de een op de andere dag wilde hij ineens niet meer lopen. Ik dacht: de condensator is kapot gegaan. Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn. Er zat een verkeerde bougie in (CR7HSA) en er was heel veel koolaanslag opgehoopt. Na het verwijderen van de koolaanslag en het monteren van een C7HSA bougie was het starten en lopen. Ik rij nu al een tijdje rond met de volgende specs:
- originele 50cc.
- sheng way 20mm imitatie carburateur.
- sproeier maat 78.
- v8 speed source.
- vervroegend mechanisme.
Hier loopt hij ongeveer 55-60 km/h mee. De bougie ziet er mooi koffiebruin uit.
Het gekke is dat hij met volledig originele specificaties het niet goed deed: originele 50cc, originele keihin pc15a, originele uitlaat, sproeier maat 62, verlatend mechanisme. Ik heb diverse sproeiers en gasnaaldhoogtes geprobeerd, maar niets hielp. Ik heb geen idee waarom.
Ik blijf voorlopig nog even met de 20mm carburateur rijden en de v8 speed source.
Ik heb in de tussentijd ook een origineel R&P zadel weten te bemachtigen via ebay-kleinanzeigen.de
Ik ga binnenkort de tank aanpakken, het nieuwe R&P zadel monteren, de achterkant aanpassen en een onderlangse uitlaat fabriceren.
Ik pas de brommer zodanig aan, dat hij weer in originele staat terug te brengen is.
Na alle aanpassingen zal ik hier een paar foto's van plaatsen.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: CY50
kijk gelijk even of je iets aan het rijwiel gedeelte kan doen dat is bij een cy rond uit levens gevaarlijk als je hard wil gaan rijden en een bocht tegenkomt.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.