Pagina 1 van 2

CY50

Geplaatst: 12 nov 2017 21:52
door Frank Gerritsen
Hoi, ik ben Frank, 18 aar oud en ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van een CY50.

Nadat ik 1 jaar in het bezit ben geweest van een PS50 en een half jaar van een SS50 heb ik besloten om een CY50 aan te schaffen. Ik vind de Dax ook een mooi model, maar een origineel exemplaar kan aardig hoog in de papieren oplopen. Een CY50 leek mij een leuk alternatief.

Hierbij een paar foto's van de brommer:
IMG_20171112_210956.jpg
IMG_20171112_211007.jpg
IMG_20171112_211016.jpg
Ik vind het een leuke brommer om te zien, maar naar mijn mening kloppen de verhoudingen van de brommer niet helemaal. Het zadel vind ik veel te lang en het "kontje" vind ik ook aardig fors.

Mijn plan is om de brommer ongeveer op deze manier aan te passen:
https://youtu.be/_XIaYEdJWaU

Wat is er allemaal al aan gedaan:
- de brommer is warmgereden om de olie eruit te kunnen laten lopen. Daarna is er weer verse olie in het blokje gekomen.
- oude benzine eruit, nieuwe erin.
- bougie schoon gemaakt en andere delen.

Wat moet er nog gebeuren:
- vliegwiel aanpassen naar een vervroegend mechanisme om hem iets vlotter te maken.
- inlaatspruitstuk uitboren of een ander spruitstuk monteren.
- carburateur afstellen en schoonmaken.
- nieuwe uitlaat monteren waar geen begrenzing en/of vernauwing in zit.
- ander zitje passend maken.
- een nieuw "kontje" ontwerpen.
- knipperlichten monteren.

Ik doe dit project samen met mijn vader die vroeger ook in de viertaktwereld heeft gezeten.

Mochten er nog tips zijn wat betreft het vervroegen van een vliegwiel, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Frank.

Re: CY50

Geplaatst: 12 nov 2017 22:17
door hypercub
Mooie CY heb je!

Het zadel is van een Japanse CY50-R&P, daar hoort een passend groot rek bij en een kleiner achterlicht/plaathouder/knippers kontje, de uitlaat is ook onbegrensd 2e hands in japan te koop. Spruitstukken zijn in Duitsland te vinden bij een specialist die 20 en 22mm spruitstukken maakt en verkoopt. Vervliegende vroegwielen verkoop ik voor 125 euro, zelf maken is echter ook leuk, en werkt bij mijn vliegwiel prima. Je kan de ontsteking dan zelfs nog een paar graden verder laten vervroegen. (Benodigdheden 2 verzonken inbusboutjes voor de plaat, 2 veertjes uit bv een chinese fietsbel, en die zodanig inkorten dat ze genoeg weerstand bieden, armpjes omdraaien en uitvogelen maar). Je ontstekingstijdstip veranderd hiermee doordat je de nok iets verdraait door het omkeren van de armpjes. Of rekening daarmee houden door het veranderde tijdstip met nieuwe markering aan te duiden of de nok van onder inzagen zodat het tijdstip weer goed staat.

Hier een fototje van mijn cy met R&P onderdelen enzo.
Afbeelding

Re: CY50

Geplaatst: 12 nov 2017 22:34
door Frank Gerritsen
Bedankt voor je reactie en info. Erg nuttige informatie die ik samen met mijn vader goed kan gebruiken.
Ik kan helaas op de een of andere manier de afbeelding niet bekijken/openen.

Met vriendelijke groet,
Frank.

Re: CY50

Geplaatst: 13 nov 2017 09:07
door hypercub
Hier dan de link voor de afbeelding.
Kom je gelijk op de grootste website voor cy`s etc. Wel in het duits, maar mocht je er vragen willen stellen kan dat ook in het engels.

http://honda.cy50.de/forum/index.php/topic,13347.0.html

Re: CY50

Geplaatst: 13 nov 2017 10:56
door JagerB
Alhoewel je CY nu nog in mooie staat en origineel is, ziet die er op het filmpje wel er-rug goed uit.

Re: CY50

Geplaatst: 13 nov 2017 14:26
door nielspbr
Ik weet niet of je wel eens met een vriend(in) achterop rijdt, zo'n r&p zadel is wel een solozadel.

Re: CY50

Geplaatst: 13 nov 2017 15:23
door *Adriaan*
Welkom mooie cy heb je, zo'n buddy die je er nu op hebt zitten is wel fijn als je iemand achterop wil nemen maar het is jou keuze (en die van je pa begrijp ik uit je verhaal)

MVG, Adriaan

Re: CY50

Geplaatst: 13 nov 2017 15:41
door René
Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.

Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.

Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.

Re: CY50

Geplaatst: 13 nov 2017 17:08
door JagerB
René schreef: Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
Is het eerste waar dat ding uit het filmpje me aan deed denken

Re: CY50

Geplaatst: 18 nov 2017 22:07
door ildert
De ape is een soort cy bedoel je :lol:
René schreef:Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.

Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.

Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.

Re: CY50

Geplaatst: 19 nov 2017 01:33
door nielspbr
ildert schreef:De ape is een soort cy bedoel je :lol:
René schreef:Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.

Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.

Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
Moet je toch eerst eens naar de achtervering kijken ;)

ps. De wielen van een ape zijn in de omvang even groot als die van een cb.

Re: CY50

Geplaatst: 19 nov 2017 09:45
door René
nielspbr schreef:
ildert schreef:De ape is een soort cy bedoel je :lol:
René schreef:Het verbaast me eigenlijk dat deze dingen niet vaker heel vet worden verbouwd. Want het lijkt me een prima basis voor zoiets.

Dan moet inderdaad als eerste dat heel brood eraf. En het voorspatbord mag wel wat getrimd worden. Rekjes eraf.

Hmm, uiteindelijk kom je dan gewoon uit op een soort Ape.
Moet je toch eerst eens naar de achtervering kijken ;)

ps. De wielen van een ape zijn in de omvang even groot als die van een cb.
Gewoon een gepimpte cy :D

Re: CY50

Geplaatst: 20 nov 2017 06:24
door peer
Welkom hier!

je cy is een hele mooie! veel plezier hier.

Re: CY50

Geplaatst: 19 jan 2018 20:46
door Frank Gerritsen
Bedankt voor alle toffe reacties! Ik zie nu pas dat ik helemaal niet op jullie reacties heb gereageerd.

Ik heb in de tussentijd een probleempje gehad met mijn CY. Van de een op de andere dag wilde hij ineens niet meer lopen. Ik dacht: de condensator is kapot gegaan. Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn. Er zat een verkeerde bougie in (CR7HSA) en er was heel veel koolaanslag opgehoopt. Na het verwijderen van de koolaanslag en het monteren van een C7HSA bougie was het starten en lopen. Ik rij nu al een tijdje rond met de volgende specs:
- originele 50cc.
- sheng way 20mm imitatie carburateur.
- sproeier maat 78.
- v8 speed source.
- vervroegend mechanisme.
Hier loopt hij ongeveer 55-60 km/h mee. De bougie ziet er mooi koffiebruin uit.

Het gekke is dat hij met volledig originele specificaties het niet goed deed: originele 50cc, originele keihin pc15a, originele uitlaat, sproeier maat 62, verlatend mechanisme. Ik heb diverse sproeiers en gasnaaldhoogtes geprobeerd, maar niets hielp. Ik heb geen idee waarom.
Ik blijf voorlopig nog even met de 20mm carburateur rijden en de v8 speed source.

Ik heb in de tussentijd ook een origineel R&P zadel weten te bemachtigen via ebay-kleinanzeigen.de

Ik ga binnenkort de tank aanpakken, het nieuwe R&P zadel monteren, de achterkant aanpassen en een onderlangse uitlaat fabriceren.
Ik pas de brommer zodanig aan, dat hij weer in originele staat terug te brengen is.
Na alle aanpassingen zal ik hier een paar foto's van plaatsen.

Re: CY50

Geplaatst: 19 jan 2018 22:06
door butt head
kijk gelijk even of je iets aan het rijwiel gedeelte kan doen dat is bij een cy rond uit levens gevaarlijk als je hard wil gaan rijden en een bocht tegenkomt.