Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

pf50 teller, buiten de koplamp..jpg
pf50 teller, buiten de koplamp..jpg (73.89 KiB) 2310 keer bekeken
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ha Wim, leuk die foto! Je had inderdaad eerder gemeld dattie o.a. van jou was geweest. Staat er op die foto fraaier bij. Nu behoorlijk wat 'lakschade' jammer genoeg. Ik hou wel van dat geleefde uiterlijk en hou dat in stand. Je kan zien dat de vorige eigenaar er lekker mee omgegaan is in de zin van 'had het maar geen brommer moeten worden'. Gewoon lekker geleefd zeg maar. Al heeft dat gelukkig geen invloed op de techniek en het lopen van het motortje, man! wat tokkelt dat relaxt!

Bedankt voor je tip, nu weet ik waar ik op zoek moet gaan. De aanbieder gelijk een berichtje gestuurde. Helaas waren beide tellers al verkocht. Ik heb nu een 70 cm. teller kabel op het oog met een klein vierkantje (bij de wielopnemer) en een groot vierkantje (bij de km. teller) zelf met grijze buitenmantel. Die ga ik nu maar eerst ff proberen samen met een Huret tellertje. Hopelijk kom ik de originele teller nog een keer tegen.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Ik heb nog wel van die tellertjes liggen uit mijn novioverleden. Ik heb alle novios ooit verkocht en de laatste voorraad weggegeven, maar deze vergeten....heb jij weer mazzel 😉
IMG_20180808_165346.jpg
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ha Ildert, ik heb je een berichtje gestuurd. Ben zeer blij met je bovenstaande reactie. Super man!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Weer wat gefröbel aan de Novio, tijdje terug een koplamp op de kop getikt. Wel eentje waarbij de km. teller in het huis zit. Maar het was me om het Soubitez glas te doen. In de mijne zat een scheur. Ook de rand was op div. plekken gescheurd en afgebroken.
20180810_215346.jpg
De parabool en het glas zijn gewoon over te zetten naar het type waarbij de km. teller niet in het koplamphuis zit zoals mijn Novio. Kwestie van even schoonmaken en klaar. Wel weer wat netter op deze manier. Het koplamphuisje gelijk maar gecleand met Commandant 4 en is ook weer mooi schoon en glad geworden.
20180810_221004.jpg
Gelijk op het internet gekeken of ik nog van die verrekte mooie romantische 6V/6W (er zit nu 6V/7,5W in) gele lampjes kan scoren. In de 6Volt/6Watt uitvoering ben ik ze nog niet tegengekomen maar ik heb nu in ieder geval één spare in wit, die komt uit de koplamp die ik aangeschaft had. Daar zat nog zo'n lampje in. Moet niet zo moeilijk zijn want er zijn handelaren genoeg die in dit soort spul 'zitten' denk ik.
20180810_221534.jpg
Vanavond nog maar eens een rondje Googlen
20180810_215252.jpg
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

…En toen kwam PostNL een pakketje bezorgen van Ildert (nogmaals bedankt). 3 Tellers en nog wat ongevraagd materiaal wat Ildert nog over had vanuit zijn tijdperk 'Noof'. Hij hoefde er niets voor te ontvangen, toch maar wat centen bij de verzendkosten gedaan voor een kratje bier :P ! Ben er blij mee!!! Een kabelboompje, twee paar oren voor een koplamp met km. teller erin, wat boutjes/moertjes, een tankdop (Joepie ik heb nog een geel tankje zonder dop) drie frontplaatjes waarvan er één niet is overgespoten dus die wordt gepoetst en als trofee bij de goodies gezet. Een achterlichtunit en nog wat plaatjes van het achterspatbord waar het achterlicht op hoort 8-) .
3 Tellers en wat kleinmateriaal.jpg
Vanavond wat tijd over dus gelijk de km. tellers eruit gehaald, 2 zijn van het type buiten de koplamp en één is van het type in de koplamp. Gelijk de tellers getest, ze werken. Één werkt perfect, de andere wiebelt een beetje en de teller die in de koplamp hoort geeft ook strak zijn snelheid aan. Gelijk met een biertje erbij de minst verroeste teller aangepakt, omdat deze het gewoon doet ga ik hem niet uit elkaar halen maar lekker opfrissen met Brillo staalwol, eerst voorzichtig met wat water om te kijken of het niet krast. Daarna lekker hard, toen de meeste roest weg was Commandant 4 gebruikt om het plastic glaasje en de buitenkant v.d. teller te polijsten. Niet voor 100% resultaat gegaan omdat de moped dit ook niet is. Maar wat een voldoening als je gereed bent met zo'n klusje.
20180815_212128.jpg
In de flow van 'ff gauw scoren' niet gekeken naar de uitvoering van de huidige en de nieuwe/andere Veglia teller. Dus de oude eraf en de schoongemaakte monteren... dacht ik. Blijkt dat de gedemonteerde Huret teller zijn aandrijving aan de achterzijde 'onder' heeft zitten en de nieuwe in het midden :x . Dat gaat niet passen op de steun die nu op het stuur zit...
Huret links en Veglia rechts.jpg
Steun ff achterstevoren gemonteerd om zo ruimte te krijgen maar dit ziet er niet uit en zou tijdelijk nog kunnen maar dan is de kabel te kort en zou de teller ook veel te veel naar voren staan.
Mogelijk tellersteun tijdelijk op zijn kop....jpg
Aaargh. had ik eerst maar ff gekeken, nu een mooie Veglia die er niet op past... is dat km. teller steuntje steuntje dan ok/origineel of niet?
Km. teller steun op stuur.jpg
Tuurlijk kan ik de teller gemonteerd krijgen op e.o.a. manier maar dan maak ik zelf wat, da's nu net niet de bedoeling. Omdat het laat werd maar gestopt, morgen weer een dag. Ook klopte de binnendiameter van het steuntje waar de teller op/in gemonteerd zat niet. Hiervoor had ik al een busje gemaakt van rond 15 mm. alu. daarin zat dan nog wat ruimte. Deze kon ik weer opvullen met een '0' passing door een stukje koperen waterleiding erin te drukken, ja ik weet het dit gaat niet samen maar voor ff is het prima. Echt het was allemaal zo fraai voorbereid, maar het past niet. Ik heb nu zelfs een stukje rond koper wat exact als één busje zou passen ter opvulling zonder twee legeringen te gebruiken... helaas... vergeefse moeite maar weer een ervaring rijker.
Gecleande Veglia teller met busjes. Het had zo mooi kunnen zijn..jpg
Binnenkort maar ff Googlen en het onderhoudsboekje bekijken op details als steuntje en teller... Iemand anders zou me voor gek verklaren maar ach... het is een hobby. Mocht ik er niet uit komen kan ik altijd de koplamp met een km. teller erin monteren maar dit heeft niet de voorkeur.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Hebben allebei die Veglia tellers de aansluiting in t midden?

Steuntje is origineel.

https://www.cmsnl.com/honda-pf50-amigo- ... 3U1LPZuKQY

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ha Wim. Ja, beide Veglia km. tellers hebben hun aandrijving in het midden zitten. Het steuntje leek mij ook wel origineel maar soms ga je twijfelen... Bedankt voor dat linkje. Zou bijna daar een teller bestellen...

Had de Huret teller al uit elkaar liggen om te kijken of ik mogelijk het aandrijfmechanisme kon uitwisselen. Het lijkt echter niet te passen zo op het oog wat ook logisch is. Heb geen draaibankje waar ik iets op kan aanpassen dus geduld hebben en uitkijken naar zo'n tellertje op MP of soortgelijke sites.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

20180816_110358.jpg
In de schuur de gekeken naar mijn spul.
Ik heb de 2 beugeltjes nieuw liggen.
Teller is gewoon in t midden.
Alles even neer gezet zoals t hoort en het past.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

20180816_110227.jpg
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Dank voor de duidelijke foto's Wim, ik zie dat jou steun 'langer' is gemeten van hart diameter gat tot de 1e vouw-/zetrand. Daarom kom ik in de problemen. Bij mijn steuntje is deze kleiner passend voor die Huret teller.
Ik zou dus een ander steuntje moeten hebben om het passend en origineel te krijgen. Helaas is het niet beschikbaar bij cmsnl. Dat wordt weer e.e.a. af struinen. Toch weer ff verder gekomen dus :D thanks!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

15344249241367449937333370738671.jpg
Ja cms heeft bijna niets.

De maat tot hart gat is 27mm

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Ff leertouwer bellen voor zon beugeltje? Tellertje is mooi geworden!👍👍
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ja Ildert ik was al wat aan het rondkijken om iets ergens vandaan te halen totdat... ik ff contact kreeg met Wim V8. Hij stuurt een steuntje op naar mij :D . Ben er wederom zeer blij mee. Maaruh… Wim je weet het hé (lees ff je PB 8-) )

Van de weinige tijd die op het ogenblik ff beschikbaar is even wat klein 'werk' gedaan aan de Novio. De achterwiel ketting gedemonteerd en gereinigd idem met de tandwielen. Daarna de ketting gesmeerd en weer gemonteerd. Ziet er weer wat fraaier uit. De uitlaat gepoetst zodat dat sigaartje weer glimt en het voetenplaatje vervangen. Dat plaatje had ik al een maand of tien in bezit en komt van MP. In mooie conditie zonder scheuren of andere vervormingen. Past mooi bij het gebruikte geheel. Alleen die rvs boutjes met sluitringen gaan er weer vanaf, ziet er niet uit. Wie weet wat er origineel in hoort te zitten aan M6 schroefjes/boutjes?
Nieuwe kap.jpg
De oude kap zag qua uiterlijk niet uit, hier en daar was wat kunstof weggesneden omdat het ooit niet paste denk ik...
Dit zie je dan wel niet echt goed maar als je het weet... is het voor mij een doorn in het oog.
Ik wil hem eigenlijk weggooien maar als ik iemand hier ook blij mee kan maken dan mag je hem hebben voor niets. Dacht eerst nog om hem te gebruiken als projectje. Gewoon op een winteravond met polyester aan de gang kijken of het wat kan worden. Maar ach... tijd...
Oude kap.jpg
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Ha mooi...gelukt dus. 👍 Dat plankje zat vast met m6 kruiskop en een sluitring
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie