Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Gooische Honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z & Novio
Locatie: 'tGooi

Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda » 11 okt 2017 20:12

'Koek-koek' even voorstellen dan maar. Wel zo netjes.

Wie is ik? gewoon een man leunend tegen de 40... veertig... nou ja... bijna dan.
Besmet met 4 takt vanaf mijn prille jeugd toen roken nog stoer was en je het nog kon aanschaffen zonder gedoe over leeftijd enzo.
Een litertje loodhoudend koste toen zo'n fl1,50 zo schat ik in en mobieltjes hadden formaatje 'baksteen' en alleen 'foute' lieden hadden dit. House was de trend, een 2-takt was 'ruk' en 4-takt was 'alles'. heerlijk zo'n ongecompliceerde tijd.

Roken deed ik niet, house was 'fuck' en waar iedereen met Honda Vision's reed en dikke Aprillia Vipers of een Cita kocht, schafte ik mijn SS50 aan. Lekker eigenzinnig alhoewel er in mijn buurt, Utrecht en omstreken, nog vaak dat typische geluid hoorbaar was toen... ca. 1995/96.

Nu, vele jaren later, heb ik die zelfde SS50 nog. Origineel, geen kenteken meer. Maar alles nog gedocumenteerd van bromfietsplaatje tot verzekeringsbewijs. En dan... tig jaar later, twee kids verder, drukke job en noem maar op koopt papa een Honda PF50. Novio op kenteken en redelijk compleet en redelijk netjes. Rijdend, goedlopend dus gewoon genieten. Even aantrappen en 'blop.. blop.. blop..blop..blop'. Magisch is dat en met een 'Willempie-pot' op mijn kop breed grijnzend :mrgreen: even een rondje toeren. Prachtig!!

Ik hoop op dit forum weer wat 'gevoel' te krijgen. Beetje van toen en een beetje van nu. Gewoon rijden, netjes houden en wat kleine zaken aanpakken die ik ter verbetering wil doorvoeren zonder teveel aan het origineel te verprutsen. Tips en tricks krijgen/uitwisselen, dat is gewoon leuk. Zeg maar een soort logboek.

Al het andere zal ik in een ander, nog te openen draadje, opstellen met foto's. Wat ik wil doen;
-Regulier onderhoud (geen probleem ben technisch en heb de ruimte)
-Conserveren, dus niet gelijk het frame kaal en opnieuw lakken. Patina is juist mooi, we worden allemaal ouder!
Verbeteren, het lijkt me uitdagend om er een simpel accu pakketje in te bouwen waarmee verlichting e.d. wordt gevoed. (uitdagend! basis elektronica vond ik altijd al wat, euh, lastig). Gewoon vanaf de lichtspoel, hierin wil ik me t.z.t. in verdiepen. Mogelijk zelfs met een aansluiting voor mijn telefoon die weer in een mooi gemaakt houdertje op het stuur gemonteerd wordt. Dit om navigeren makkelijker te maken (ben best wel slecht met kaartlezen en nogmaals... de technische uitdaging).
Het lijkt me prachtig om voor het stoplicht te staan en die mooie koplamp 'kakt niet in' bij stationair lopen van het torretje.
-Alles uiteraard met stekkers zodat het weer fraai naar origineel teruggezet kan worden, geen gaten voor extra steuntjes whatever. Geen extra laswerk om iets te monteren maar gewoon mooie klemconstructies die het origineel geen pijn doen. Economisch onverantwoord! maar daar draait het hier even niet om, het draait niet om nuttig en ook niet om 'heeft het wel zin/werkelijk nut'? het gaat om de 'leut'.

En als dat allemaal ooit af is een 'uitdagend' stukje rijden.

Nu lijkt het net alsof ik zeeën van tijd heb, nou niet bepaald. Dus soms zal er even geen tijd zijn voor Novio en forum. Genieten staat voorop en dat doen we met een juiste sigaar in combinatie met de juiste knabbel en de juiste Whisky, wijn mag ook en bier is zeker ook ok! Er moet gewerkt worden, geslapen, luiers verschonen i.v.m. nog twee 'vreet-poep projecten'. Huisje bijhouden, tuintje... slapen en dan hebben we ook nog de donna! Kortom; blij, gelukkig en tevens gezond.

Eerst maar eens verdiepen hoe ik plaatjes kan toevoegen, daar ben ik niet echt een meester in maar dat komt ook goed.
Laatst gewijzigd door Gooische Honda op 05 aug 2018 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
peer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 feb 2017 18:36
Bezit: C50 Ratlook
skyteam gorrilla
TDM 850
Sparta met custom made
Chevy s10
schreier rassler 13 trike
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Even voorstellen (PF50)

Bericht door peer » 12 okt 2017 05:42

welkom hier!
een kleinigheidje heb je altijd!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13647
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Even voorstellen (PF50)

Bericht door nielspbr » 12 okt 2017 09:36

Plaatjes toe te voegen door tijdens het editen de "volledige bewerker" te gebruiken.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Even voorstellen (PF50)

Bericht door *Adriaan* » 12 okt 2017 15:48

welkom, plaats even een foto van je brommer(s) is wel zo leuk!

Gebruikersavatar
Gooische Honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z & Novio
Locatie: 'tGooi

Re: Even voorstellen (PF50)

Bericht door Gooische Honda » 13 okt 2017 11:16

Dank u dank u, hierbij wat foto's in de schuur/garage v.d. vorige eigenaar.
20171003_104605.jpg
En zo 'hop' lag er 1.8 pk in mijn V70, beetje stutten om schade te voorkomen. Geen gelek van olie en benzine op deze manier. Tankje was halfvol dus echt kritisch was het allemaal niet.
20171007_121904.jpg
En zo van noord, naar midden Nederland gereden over 'sHeren wegen. Vol gepaste trots uiteraard. Eenmaal uitgeladen moped nogmaals geïnspecteerd. Tijdens de koop vond ik de velgjes al flink geroest, zit er echt diep in die oxidatie. Daar zullen t.z.t. betere voor moeten komen. De kabel van de decompressie klep zit er niet op evenals het handeltje. Dit is er wel los bijgeleverd. De spatborden zijn te wit. Moeten echt een tintje minder wit. Tevens slecht voorbewerkt want de kleine roestpuntjes komen zeer snel omhoog. Zal wel stralen worden zo schat ik in, gelijk de gaten van het gele plaatje dichtlassen, en aflakken met mooie verf die de kleur van het biesje op de tank benaderd.
Het zwarte knopje om de, ik noem het maar de 'fietsstand', in te zetten is weg. Het originele Soubitez koplampglas is gebarsten (HELP, waar vind ik dit??). Het stelmechanisme van de voorrem is manco bovenin bij de kabel. De kabelboom langs het balhoofd heeft wat ducttape, dit even netter maken. De spietjes v.d. trapas zien er niet uit. Ben bang dat de as zelf flink is beschadigd. Eerst maar eens zien of de spietjes er nog uit kunnen en mogelijk, tijdelijk, zelf gemodificeerde exemplaren maken. Conserveren van geheel, niets is fraaier dan een mooie gelijkmatig 'gebruikte' staat. Dus hier en daar wat bijwerken en de staat zoals de moped is zo houden. Moet nog even e.e.a. hierover nalezen/verdiepen hoe je dit het beste kan doen. Alles in het vet zitten is nu ook weer niet de bedoeling. Het witte voetplaatje is ietwat bijgewerkt, het lijkt erop dat men moeite had met de opstaande randjes die tegen de tank aan kwamen deze zijn er voor een stukje afgesneden..

Maar toch, een fijn Novio-tje. Rijd met mij erop tegen de 50, harder hoeft niet. Remt goed, verlichting werkt (geen remlicht). Start direct, lekt geen benzine of olie. Nou ja... een heel minuscuul klein beetje langs de trapas aan beide zijden van het blokje. Eerder zweten dan lekkage.

Gisteren 12-10 uit mijn werk ff de moped gepakt. 'Stiekum' met dochter op zadel een klein stukje gereden door de straat... Mag niet, wel leuk. Daarna ff met potje op een blokje om. Heerlijk dat geplof. Gelijk nokte mijn kilometerteller ermee. Echter na een kleine pauze zag ik dat hij het later weer deed, iets om ook maar naar te kijken als we 'los' gaan.

Onderstaand nog wat sfeer, hopelijk morgen tijd om een zonnig rondje te doen en fraaiere foto's te maken van het geheel.
Bagagerekje met potje.jpg
Achterbrug en kettingkast.jpg
L. zijde stikker bagegerekje.jpg
Nou dat was het eventjes voor vandaag.

Mochten er mensen zijn die nog een setje 17'' hebben voor de Novio in redelijke (lees niet te diep geoxideerd) staat en bij voorkeur origineel dan kan u mij daar zeker zeer blij mee maken. Ik zal voorlopig een beetje hier en daar wat inslaan zodat het er is als ik werkelijk aan de gang ga. De aankomende zomer wil ik er gewoon mee rondtuffen. Tegen die tijd heb ik e.e.a. wel weer op de rit (garage af is wel ff een must).

To be continued
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 4366
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door stoterstangen90 » 13 okt 2017 17:45

Wat staat dat oranje toch lekker zonnig op een Novio.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gooische Honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z & Novio
Locatie: 'tGooi

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door Gooische Honda » 15 okt 2017 20:12

Ja @stoterstangen90, wel fraai. Geel is ook een puik kleurtje voor zo'n vehikel

Vandaag een kort rondje gemaakt, gewoon even voelen. Even tanken :D Daar wordt je wel blij van. Ben een 2.5 liter machine gewend, die lurkt het wel weg... Mijn kilometerteller gaf weer de geest. Hier toch ff binnenkort wat aan doen. Evenals de middenbok. Het achterwiel staat niet los als ze op d'r bokje staat. Vindt het wel makkelijk als dit wel het geval is en het staat, vindt ik, mooier.

Ook wat nuttige info van het web afgehaald;
Novio 4 takt temps.jpg
Ff tokkelen naar Soest, daar tanken en 'blobberdeblopblop' weer retour wel ff een paar foto's schieten op deze mooie dag.
Fraaie uitlaat.jpg
Met uitzicht op het fraaie Eemnes.
Uitzicht op kerkje Eemnes.jpg
Wat een lol kan je hebben met zo'n ritje, wel ff wennen als je ruim 20 jaar niet meer hebt ge-moped. Maar het wennen gaat rap en voor je het weet rij je als een volleerd manneke en neemt het ware 'Honda-gevoel' bezit van je, euh... mij.

Heb tussen de werkzaamheden thuis eens ff dit forum afgestruind, en andere. Whoooooo :D Wat een fraaie knutsels worden er gebouwd! En wat een vette bikes. Het 'hebben' gevoel overmeesterd me, de ene sigaar gaat aan na de andere en plots ligt er geen bier meer in mijn koelkast. Leuk leuk leuk.
Een C50 van de Sint, die kerstman moet me maar een Monkey geven en omdat ik zo goed mijn best doe op het werk wil ik graag van de boss een Dax en als... ach laat maar.

Toevallig kwam ik nog een plaatje tegen uit ca. 1996, Mijn SS50 gefotografeerd bij het 'stinkgat' nabij Ford Blauwkapel.
20170504133632_01.jpg
Toch wel blij dat ik tegen alle 'adviezen' in mijn moped niet verkocht heb. Staat lekker relaxen onder een fraai kleedje, en ooit... komt ze eronder vandaan en gaan we hieraan werken om het weer de weg op te krijgen.

To be continued
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1571
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door wim V8 » 16 okt 2017 16:17

Dat is ook leuk, een ex-Novio van mij!
Verkocht in sept'14.
Richting Drenthe ging ie toen.
Voor iets van 450,-
Dit is wel de mooiere kleur oranje ipv dat lichtere.

Gr. Wim.

jeroensael
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2016 20:32
Bezit: Novio

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door jeroensael » 16 okt 2017 19:30

welkom!! Enneuh mooie noof! Niet te veel aan doen. Deze is nog best 'netjes'voor zn leeftijd toch?
km. teller gewoon eraf halen. Nergens voor nodig! lol

Gebruikersavatar
Gooische Honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z & Novio
Locatie: 'tGooi

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door Gooische Honda » 17 okt 2017 20:24

@ Wim V8, grappig te horen dat dit 'vehikel' herkend is door je. Heb dit beestje gekocht in Meppel. Weliswaar voor een tikkie minder Euro's maar de eerste onderdeeltjes al gehaald vandaag Bij Leertouwer in Soest... :oops: Dus we zitten weer op hetzelfde bedrag als jou verkoopprijs een paar jaar terug.

@jeroenseal, inderdaad. Niet veel aan doen. Wilde een elektrische upgrade uitvoeren zonder het origineel aan te tasten t.z.t. maar zie daar vanaf. Ik ga hem 'preserveren'... nieuw woord voor conserveren geloof ik. Ik hou het maar op conserveren. Probeer de staat zo te houden. Technisch bij houden en daar 'verbeteren' (lees terugbrengen naar origineel) waar mogelijk/redelijk.
Km. teller eraf halen :roll: mwaaah ik vind het gewoon een leuk tellertje en dit moet gewoon werken.

Vandaag bij leertouwer geweest; 1 litertje olie 10W40, 1 bougie, 1 setje Japanse contactpuntjes, 1 condensator en 1 klepdekselpakking. Condensator en puntjes voor reserve. De olie heb ik net even vervangen nadat ik een ritje naar de bouwmarkt had gemaakt. De kleppen wil ik ook preventief afstellen al loopt het geheel erg mooi. Gelijk maar het luchtfiltertje vervangen, zat bij de koop in.
Aankoop Leertouwer voor Novio 17-10.jpg
De 'Honda wing' plakkert is een goodie voor het deurtje van de werkbank, want ja... 'tblijft mooi spul... :mrgreen:
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Goldie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'75 dax in opbouw
'76 dirty harry in tuning
'79 Gorilla
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door Goldie » 17 okt 2017 20:29

Mooi mooi,

Je kan de kleppen ook alleen checken ;) zonder eerst los te halen.
Je krijgt spijt als ie gaat tikken 8-)

Gebruikersavatar
Gooische Honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z & Novio
Locatie: 'tGooi

Re: Even voorstellen (PF50)...En het vervolg.

Bericht door Gooische Honda » 28 okt 2017 21:53

@ Dank je Goldie, heb al even naar 'how tow's gekeken om wat gevoel te krijgen m.b.t. het controleren/stellen van de kleppen. Nog geen duidelijk 'stappenplan' kunnen ontdekken. Vind het wel ff lekker als ik me enigszins kan voorbereiden. Vroeger begon je eraan en het kwam wel goed. Nu de tijd schaars is probeer ik alle vraagstukken vooraf te elimineren daar waar mogelijk, vindt ik prettig.

'Hoezee', een origineel koplampglas (Soubitez) kunnen scoren middels Marktplaats. Een klein minimaal scheurtje in het 'buitenrandje'. Zal later wel bekijken of ik dit met epoxy zal opvullen of niet. Nu gewoon schoon maken en netjes op de plank leggen. Het glas en de parabool lijken hetzelfde als mijn type koplamp met km. teller buiten de koplamp. Het aangeschafte koplampje is een type met geïntegreerde VDO km. teller. incl. kabelboompje.
20171028_161454.jpg
Ook gelijk een standaard aangeschaft bij zelfde aanbieder, blijkt een met elektrodes ver-last ding te zijn. De beste man heeft in ieder geval geen lasdiploma zo is mijn inschatting. Ik bewaar hem wel even totdat mijn steun correct staat. Daarna mik ik hem zo de oud ijzerbak in.

Nu op zoek naar een mooi origineel stuurslot. De montagelip zit er in ieder geval al in. Wel zo fijn als er iets van blokkering is als de moped gestald staat bij de plaatselijke sigarenboer.

Tussentijds weinig gedaan aan de Novio. Op een avondje alle lakdelen schoongemaakt en gepoetst met olie... olie? yep. Heb e.e.a. aan oude minerale olie staan ca. 1950/60. Op een forum van oude fietsen :idea: (ook een hobby) las ik dat iemand zijn oude stalen ros poetste met oude olie. Het schijnt dat de lakopbouw vroeger ook op oliebasis was (logisch). Nu die lakken zijn verkleurd krijgt het zijn diepte weer terug en daar hou ik nou van. Dus doeken en een blik Castrol :mrgreen: opengetrokken, inwrijven en de volgende dag uitpoetsen. Wow!! het resultaat mag er wel zijn. Je ziet duidelijk verschil al is dit geen metallic o.i.d. Het 'knalt' je nog meer tegemoet. Ik ben er blij mee en tegelijkertijd een stukje conservering.
Ik weet niet of het met de huidige olie ook zo werkt, lijkt me vele malen zuurder dan die ouwe meuk uit een echt blik! Welliswaar off topic maar ik heb gelijk mijn ouwe Gazelle Sprint een stukje op bovenstaande wijze behandeld... resultaat idem :)

To be continued.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z & Novio
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda » 05 aug 2018 15:10

Het originele Honda stuurslotje zit erop, wel zo fijn alssie onbewaakt ergens staat. Gelijk de kabelboom, tijdelijk, hersteld. De oude ommanteling was door ouderdom hard geworden en gescheurd door alle stuurbewegingen. Zag er niet uit. De ommanteling ca. 30 cm. vanuit de koplamp weggesneden en de boel omwikkeld met grijs isolatietape. Staat nu weer netjes. Gelijk een mooie tule in de koplamp gemaakt zodat het een mooie afsluiting is waar de kabels het koplampje ingaan. Het originele rubbertje was niet meer.
thumbnail_20180805_150654[1].jpg
Gelijk even naar de km. teller gekeken. 'Tding heeft het heel even gedaan maar heeft de geest gegeven. Op MP een andere Huret teller aangeschaft. De 'nieuwe' teller gaat tot 60 km. per uur. Degene die ik er op had zitten gaat tot de magische 80 km. per uur. Helaas heeft uitwisselen geen resultaat gehad. Als ik het nader bekijk lijkt het erop dat het vierkante aandrijfkabeltje ca. 1,8 X 1,8 mm. is (nog niet met schuifmaat nagemeten) De kabel draait wel vanuit het naafje aangedreven. Ook met wat weerstand blijft de kabel draaien.
Nu lijkt het net dat in beide Huret tellers het aandrijfvierkantje, het vrouwtje dus, groter is. Misschien 2 x 2 mm. of nog een tikkie groter.
Wie weet raad? Beide tellers werken in ieder geval dat heb ik gecontroleerd. Zoals het nu lijkt draait de tellerkabel loos rond in het vrouwtje van de km. teller. Op de foto lijkt het net of beide 'vrouwtjes' :roll: zijn uitgekotterd, echter is dit niet zo.
Kan iemand mij ook bevestigen of die teller tot 80 km/h origineel is, het lijkt mij nogal euh.. tsja een beetje te..
thumbnail_20180805_150734[1].jpg
thumbnail_20180805_150754[2].jpg
En uiteraard af en toe een ritje in de buurt nu het zo leker weer is want er moet uiteraard wel gereden worden, het blijft een leuke ervaring om met zo'n oud ding rond te torren. Lekker zuinig, lekker nostalgisch en lekker 'eigenwijs'.
Orange PF50.jpg
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1571
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 » 05 aug 2018 15:52

Leuk hoor, mn oude noof.

Toen ie nog de mijne was:
DSC04039.JPG
Volgens mij hoort er een andere teller op, misschien dat het verschil maakt.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1571
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 » 05 aug 2018 15:57

Deze hoort er op.

https://link.marktplaats.nl/m1303343561 (foto 2)

Of dat verschil maakt weet ik niet maar die hoort er ieder geval op.

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 05 aug 2018 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie