Pagina 4 van 4

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 29 mei 2018 08:02
door bart beekhuizen
hallo Stoel, ik heb deze bakbrommer zon 10 jaar geleden omgebouwd naar 4 takt, en hydraulische remmen. de remmen zijn volgens mij van een fiat panda. en de hoofdremcilinder (toen) ook.
de plaats van de hoofdremcilinder is bewust daar omdat hij dan beschermt zit en je niet zulke lange leidingen hoeft.
ik heb m bebouwd voor Sander Bouwhuis uit Deventer en jij hebt m van Max uit Amsterdam.
Wat was er mis met de oude achterbrug? deze zat als het goed is in de originele Apollo rubbers in het frame. die rubbers zijn nog wel te krijgen. maar je hebt nu ook een mooie nieuwe zag ik. wie heeft die gebouwd?
als je nog vragen hebt mbt deze of algemene bakbrommers geeft ik je graag info. (0634322610 of FB "Bart Beunhuizen")

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 29 mei 2018 10:17
door Stoel
Hoi Bart, hij is nog steeds in bezit van max hoor (dat ben ik :P )

De oude achterbrug was een klein beetje scheef ingesleten, en ik kreeg de as er niet uit. Plus het leek me een leuk projectje om met de nieuwe freesbank van mn pa te maken. Ik heb uiteindelijk de as moeten doorslijpen en de rubbers met geweld moeten verwijderen, en toen kon ik niet meer terug haha.

Ik heb overwogen om de hoofdremcilinder naar achteren te verplaatsen, maar om de redenen die jij noemt heb ik hem daar laten zitten.

Ik ga je vast en zeker nog wel bellen voor tips.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 30 mei 2018 09:51
door Ben C50
Voor staalflex heb je geen speciaalgereedschapnodig toch? Ik heb op mijn bakbrommer bijna dezelfde remmen. En achter ook staalflex naar de schijf vanaf het stuur.
Voor heb ik zo'n beetje hetzelfde als jij nu, maar dan heb ik een beugel gemaakt op de bevestiging van de bladveren. Deze beugel is vrij breed en ondersteund het einde van de koperleiding, waar hij op de rubber slang zit aangesloten. Dat is nodig om de koperleiding niet te laten buigen/trillen/scheuren.

Rubber slang werkt prima. Gaat jaren mee, maar ik denk dat staalflex(kan ook klein stukje, en de rest koper) nog langer mee gaat.
Let er goed op dat je slang niet langs je bladveren of velgrand gaat schuren bij inveren/sturen.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 30 mei 2018 19:16
door Stoel
Ik heb je een pb gestuurd.

In de tussentijd, heeft iemand enig idee of je de montage rubbers van schokbrekers ergens los kan bestellen? Zie foto. Of iets wat daarvoor gebruikt kan worden? Ik zat al te denken aan silentblocks, maar die hebben meestal een metalen bus aan de buitenkant, en niets weerhoudt ze van links of rechts te schuiven.

Afbeelding

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 30 mei 2018 20:53
door wim V8

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 31 mei 2018 15:47
door Stoel
De binnendiameter van het gat waar het rubber is moet is 23mm, en de 'diepte' is 18mm.

Op die site kwam ik deze tegen.
  • Breedte 23mm
  • Buitendiameter buitenzijde 25MM
  • Buitendiameter binnenzijde 20MM
  • Binnendiameter 14MM
Ik heb hier echt nul ervaring mee, dus geen idee of het gaat werken, iemand een idee?

Ze hebben ze ook van een MB/MT , maar daar staan geen maten bij.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 31 mei 2018 19:54
door wim V8
Tja, meten is weten.
Hier nog een zooi:
http://www.4taktwinkel.nl/website/index ... 26aa25174f

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 01 jun 2018 06:45
door Stoel
Ik weet wat de maten zijn, ik weet alleen niet hoe die rubbers zich gedragen met de vervorming van de montage, hoeveel de binnendiameter veranderd, én hoeveel ze uit horen te/gaan steken. Bij de shocks die ik had zat er een ander type rubbers in die ik nergens kan vinden.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 02 jun 2018 18:55
door *Adriaan*
De schokbrekers lijken op die van een derbi.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 02 jun 2018 19:06
door Stoel
Het zijn Yoshimitsu schokbrekers, van die belgen dingen, heel duur voor op je Dax. Zou ik nooit los kopen maar als je ze ergens bij krijgt, geen probleem. Ik heb de rubbers besteld, we gaan het zien.
Remslangen en andere meuk is ook onderweg, hopelijk heb ik binnenkort weer een update.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 10 aug 2018 19:55
door Stoel
Remmen zijn gefixed. Het reservoir van de hoofdremcilinder bleek lek te zijn, gelukkig had ik nog een maand garantie over en stuurden ze me zonder gedoe een nieuwe op, dat zit er allemaal op nu met rvs flex leidingen.

De tank is geverfd, spanbordje ook meteen meegepakt. Ik heb de tank met een spuitbus 2k lak gespoten in RAL 6014, Gelboliv, oftewel Bundeswehr groen.

En begonnen aan een subframe voor het nieuwe zadel, of beter gezegd troon, want kijk dat ding.. tering
(de hoek moet nog wel aangepast worden etc etc.
IMG_0854.JPG
Bij mn pa in de werkplaats ook begonnen met een side project, een lint-afkortzaag ombouwen tot een gefixeerde lintzaag voor staal dingetjes.
IMG_0808.JPG

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 10 aug 2018 22:59
door nielspbr
Oud goldwing zadel?

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 15 aug 2018 18:21
door magnus
Leuk ding! Ik herinner mij deze nog wel, deze stond vroeger in de buurt van de pijp.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 17 sep 2018 21:54
door Stoel
Ik denk dat dat een andere was, ik heb hem al iets van 9-10 jaar in mijn bezit (in Enschede en Groningen, nu in Amsterdam Noord), en ik heb hem overgenomen van iemand uit Deventer. Die hem zelf heeft verbouwd.

Trouwens, wisten jullie dat eco-aceton geen ontvetter is? Ik nu wel, godsamme, hele frame kan weer ontdaan worden van verf. Gelukkig krabt de verf er gemakkelijk vanaf....

Laatste tijd weinig er mee bezig geweest, 2e kind doet wonderen voor je klus tijd haha. Ik heb wel een gescharnierde remstang, nieuwe rempomp, een nieuw frame waar de bak op komt te liggen, nieuwe custom busjes voor de veren en een nieuw montage punt voor de tank.
Foto's komen ooit wel weer.