Bakbrommer restauratie project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door bart beekhuizen » 29 mei 2018 08:02

hallo Stoel, ik heb deze bakbrommer zon 10 jaar geleden omgebouwd naar 4 takt, en hydraulische remmen. de remmen zijn volgens mij van een fiat panda. en de hoofdremcilinder (toen) ook.
de plaats van de hoofdremcilinder is bewust daar omdat hij dan beschermt zit en je niet zulke lange leidingen hoeft.
ik heb m bebouwd voor Sander Bouwhuis uit Deventer en jij hebt m van Max uit Amsterdam.
Wat was er mis met de oude achterbrug? deze zat als het goed is in de originele Apollo rubbers in het frame. die rubbers zijn nog wel te krijgen. maar je hebt nu ook een mooie nieuwe zag ik. wie heeft die gebouwd?
als je nog vragen hebt mbt deze of algemene bakbrommers geeft ik je graag info. (0634322610 of FB "Bart Beunhuizen")
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 29 mei 2018 10:17

Hoi Bart, hij is nog steeds in bezit van max hoor (dat ben ik :P )

De oude achterbrug was een klein beetje scheef ingesleten, en ik kreeg de as er niet uit. Plus het leek me een leuk projectje om met de nieuwe freesbank van mn pa te maken. Ik heb uiteindelijk de as moeten doorslijpen en de rubbers met geweld moeten verwijderen, en toen kon ik niet meer terug haha.

Ik heb overwogen om de hoofdremcilinder naar achteren te verplaatsen, maar om de redenen die jij noemt heb ik hem daar laten zitten.

Ik ga je vast en zeker nog wel bellen voor tips.

Ben C50
4T-MSB regular
Berichten: 413
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Ben C50 » 30 mei 2018 09:51

Voor staalflex heb je geen speciaalgereedschapnodig toch? Ik heb op mijn bakbrommer bijna dezelfde remmen. En achter ook staalflex naar de schijf vanaf het stuur.
Voor heb ik zo'n beetje hetzelfde als jij nu, maar dan heb ik een beugel gemaakt op de bevestiging van de bladveren. Deze beugel is vrij breed en ondersteund het einde van de koperleiding, waar hij op de rubber slang zit aangesloten. Dat is nodig om de koperleiding niet te laten buigen/trillen/scheuren.

Rubber slang werkt prima. Gaat jaren mee, maar ik denk dat staalflex(kan ook klein stukje, en de rest koper) nog langer mee gaat.
Let er goed op dat je slang niet langs je bladveren of velgrand gaat schuren bij inveren/sturen.

Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 30 mei 2018 19:16

Ik heb je een pb gestuurd.

In de tussentijd, heeft iemand enig idee of je de montage rubbers van schokbrekers ergens los kan bestellen? Zie foto. Of iets wat daarvoor gebruikt kan worden? Ik zat al te denken aan silentblocks, maar die hebben meestal een metalen bus aan de buitenkant, en niets weerhoudt ze van links of rechts te schuiven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1569
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door wim V8 » 30 mei 2018 20:53


Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 31 mei 2018 15:47

De binnendiameter van het gat waar het rubber is moet is 23mm, en de 'diepte' is 18mm.

Op die site kwam ik deze tegen.
  • Breedte 23mm
  • Buitendiameter buitenzijde 25MM
  • Buitendiameter binnenzijde 20MM
  • Binnendiameter 14MM
Ik heb hier echt nul ervaring mee, dus geen idee of het gaat werken, iemand een idee?

Ze hebben ze ook van een MB/MT , maar daar staan geen maten bij.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1569
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door wim V8 » 31 mei 2018 19:54

Tja, meten is weten.
Hier nog een zooi:
http://www.4taktwinkel.nl/website/index ... 26aa25174f

Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 01 jun 2018 06:45

Ik weet wat de maten zijn, ik weet alleen niet hoe die rubbers zich gedragen met de vervorming van de montage, hoeveel de binnendiameter veranderd, én hoeveel ze uit horen te/gaan steken. Bij de shocks die ik had zat er een ander type rubbers in die ik nergens kan vinden.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door *Adriaan* » 02 jun 2018 18:55

De schokbrekers lijken op die van een derbi.

Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 02 jun 2018 19:06

Het zijn Yoshimitsu schokbrekers, van die belgen dingen, heel duur voor op je Dax. Zou ik nooit los kopen maar als je ze ergens bij krijgt, geen probleem. Ik heb de rubbers besteld, we gaan het zien.
Remslangen en andere meuk is ook onderweg, hopelijk heb ik binnenkort weer een update.

Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 10 aug 2018 19:55

Remmen zijn gefixed. Het reservoir van de hoofdremcilinder bleek lek te zijn, gelukkig had ik nog een maand garantie over en stuurden ze me zonder gedoe een nieuwe op, dat zit er allemaal op nu met rvs flex leidingen.

De tank is geverfd, spanbordje ook meteen meegepakt. Ik heb de tank met een spuitbus 2k lak gespoten in RAL 6014, Gelboliv, oftewel Bundeswehr groen.

En begonnen aan een subframe voor het nieuwe zadel, of beter gezegd troon, want kijk dat ding.. tering
(de hoek moet nog wel aangepast worden etc etc.
IMG_0854.JPG
Bij mn pa in de werkplaats ook begonnen met een side project, een lint-afkortzaag ombouwen tot een gefixeerde lintzaag voor staal dingetjes.
IMG_0808.JPG

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13645
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door nielspbr » 10 aug 2018 22:59

Oud goldwing zadel?

magnus
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 apr 2018 22:10
Bezit: Kreidler Florett

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door magnus » 15 aug 2018 18:21

Leuk ding! Ik herinner mij deze nog wel, deze stond vroeger in de buurt van de pijp.
Een vrouw achter het stuur is bloed aan de muur

Gebruikersavatar
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Bakbrommer restauratie project

Bericht door Stoel » 17 sep 2018 21:54

Ik denk dat dat een andere was, ik heb hem al iets van 9-10 jaar in mijn bezit (in Enschede en Groningen, nu in Amsterdam Noord), en ik heb hem overgenomen van iemand uit Deventer. Die hem zelf heeft verbouwd.

Trouwens, wisten jullie dat eco-aceton geen ontvetter is? Ik nu wel, godsamme, hele frame kan weer ontdaan worden van verf. Gelukkig krabt de verf er gemakkelijk vanaf....

Laatste tijd weinig er mee bezig geweest, 2e kind doet wonderen voor je klus tijd haha. Ik heb wel een gescharnierde remstang, nieuwe rempomp, een nieuw frame waar de bak op komt te liggen, nieuwe custom busjes voor de veren en een nieuw montage punt voor de tank.
Foto's komen ooit wel weer.

Plaats reactie