Pagina 1 van 18

'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 16:50
door *Adriaan*
Hallo, na mezelf en de brommer voorgesteld te hebben, en ik mijn sleutelruimte op orde heb gaan ik en mijn pa toch echt beginnen aan de cl50. Motorblok is er al onderuit en die zal als eerste geparelstraald worden, daarna met blanke lak afgewerkt hier en daar nog een pakking en keerring vervangen daarna door met de rest van de onderdelen. In dit topic plaats ik foto's en teksten over de restauratie. Hier onder het gedemonteerde blok en het frame op de foto, ook een raar pinnetje waar ik niet van snap waarvoor het dient.


MVG, Adriaan :D

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 16:58
door wim V8
Dat rare pinnetje is de carter ontluchting, daar hoort een slangetje aan die achter het blok langs richting de grond gaat.

Of bij milieu en usa dingen naar een aansluiting op de luchtfilterbox gaat.

Hier willen we dat niet, je luchtfilter wordt snel smerig en je carburateur ook.

Dus lekker naar de grond dat slangetje.

Gr. Wim.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 19:45
door NIX
Los daarvan zou ik de middencarters alleen schoonmaken en ze niet spuiten. Tenzij je graag wil dat je ori blokje op een bamiblok lijkt, want Honda spoot ook alleen de deksels.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 19:59
door *Adriaan*
NIX schreef:Los daarvan zou ik de middencarters alleen schoonmaken en ze niet spuiten. Tenzij je graag wil dat je ori blokje op een bamiblok lijkt, want Honda spoot ook alleen de deksels.
bedankt voor de reactie.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 20:32
door wim V8
Nee, dat lijkt er niet op.

Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.

Gr. Wim.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 20:51
door *Adriaan*
wim V8 schreef:Nee, dat lijkt er niet op.

Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.

Gr. Wim.
alleen welke carters zijn de binnenste en welke de buitenste?

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 21:00
door wim V8
Eigenlijk zijn er maar twee carter helften.

De twee binnenste, die horen blank.

En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 21:03
door *Adriaan*
wim V8 schreef:Eigenlijk zijn er maar twee carter helften.

De twee binnenste, die horen blank.

En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.
dit schept duidelijkheid in de zaak bedankt ik bekijk het nader even!

MVG, Adriaan

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 01 mar 2017 23:02
door gerbrandicus
Als je het blok open gaat maken, lijkt me wel, dan zou ik het laten waterstralen als ik jou was. Dan krijgt het gewoon weer de prachtige Honda fabrieksfinish en wordt het oppervlak niet aangetast. Wordt gewoon nieuw. Als je dat eenmaal hebt gezien en een blok mee hebt gebouwd wil je niet anders meer.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 02 mar 2017 09:20
door *Adriaan*
gerbrandicus schreef:Als je het blok open gaat maken, lijkt me wel, dan zou ik het laten waterstralen als ik jou was. Dan krijgt het gewoon weer de prachtige Honda fabrieksfinish en wordt het oppervlak niet aangetast. Wordt gewoon nieuw. Als je dat eenmaal hebt gezien en een blok mee hebt gebouwd wil je niet anders meer.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
binnenste carters en carb+spruitstuk dus parelstralen, en alle onderdelen met zilveren lak waterstralen, daarna opnieuw zilverspuiten?
Dat corrosie en viezigheid op de geparelstraalde onderdelen gaat niet op want er gaat blanke lak over dat beschermt tegen corrosie en viezigheid.

MVG, Adriaan

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 02 mar 2017 09:24
door stoterstangen90
Andersom.
En geen blanke lak op de middelste carterdelen.
Ziet er niet uit dan, want vergeelt altijd.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 02 mar 2017 18:48
door gerbrandicus
gerbrandicus schreef:Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 02 mar 2017 19:25
door *Adriaan*
gerbrandicus schreef:
gerbrandicus schreef:Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
motorblok ga ik niet demonteren, het heleblok word geparelstraald en de 2 buitenste carters weer aluminium gespoten dit lijkt prima op orgineel lijkt mij!

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 02 mar 2017 19:44
door Dekker
Hmmmm.... ik zal voor je duimen dat er niet ergens een pareltje je blok in komt. Anders kun je hem alsnog uit elkaar trekken maar maar dan is het wel te laat.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Geplaatst: 02 mar 2017 20:31
door stoterstangen90
niet parelstralen dus.