'restauratie' Honda cl50
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
'restauratie' Honda cl50
Hallo, na mezelf en de brommer voorgesteld te hebben, en ik mijn sleutelruimte op orde heb gaan ik en mijn pa toch echt beginnen aan de cl50. Motorblok is er al onderuit en die zal als eerste geparelstraald worden, daarna met blanke lak afgewerkt hier en daar nog een pakking en keerring vervangen daarna door met de rest van de onderdelen. In dit topic plaats ik foto's en teksten over de restauratie. Hier onder het gedemonteerde blok en het frame op de foto, ook een raar pinnetje waar ik niet van snap waarvoor het dient.
MVG, Adriaan
MVG, Adriaan
-
Onlinewim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: 'restauratie' Honda cl50
Dat rare pinnetje is de carter ontluchting, daar hoort een slangetje aan die achter het blok langs richting de grond gaat.
Of bij milieu en usa dingen naar een aansluiting op de luchtfilterbox gaat.
Hier willen we dat niet, je luchtfilter wordt snel smerig en je carburateur ook.
Dus lekker naar de grond dat slangetje.
Gr. Wim.
Of bij milieu en usa dingen naar een aansluiting op de luchtfilterbox gaat.
Hier willen we dat niet, je luchtfilter wordt snel smerig en je carburateur ook.
Dus lekker naar de grond dat slangetje.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- chaly addict
- Berichten: 18856
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: 'restauratie' Honda cl50
Los daarvan zou ik de middencarters alleen schoonmaken en ze niet spuiten. Tenzij je graag wil dat je ori blokje op een bamiblok lijkt, want Honda spoot ook alleen de deksels.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: 'restauratie' Honda cl50
bedankt voor de reactie.NIX schreef:Los daarvan zou ik de middencarters alleen schoonmaken en ze niet spuiten. Tenzij je graag wil dat je ori blokje op een bamiblok lijkt, want Honda spoot ook alleen de deksels.
Laatst gewijzigd door *Adriaan* op 06 mar 2017 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinewim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: 'restauratie' Honda cl50
Nee, dat lijkt er niet op.
Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.
Gr. Wim.
Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: 'restauratie' Honda cl50
alleen welke carters zijn de binnenste en welke de buitenste?wim V8 schreef:Nee, dat lijkt er niet op.
Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.
Gr. Wim.
-
Onlinewim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: 'restauratie' Honda cl50
Eigenlijk zijn er maar twee carter helften.
De twee binnenste, die horen blank.
En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.
De twee binnenste, die horen blank.
En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: 'restauratie' Honda cl50
dit schept duidelijkheid in de zaak bedankt ik bekijk het nader even!wim V8 schreef:Eigenlijk zijn er maar twee carter helften.
De twee binnenste, die horen blank.
En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.
MVG, Adriaan
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1976
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: 'restauratie' Honda cl50
Als je het blok open gaat maken, lijkt me wel, dan zou ik het laten waterstralen als ik jou was. Dan krijgt het gewoon weer de prachtige Honda fabrieksfinish en wordt het oppervlak niet aangetast. Wordt gewoon nieuw. Als je dat eenmaal hebt gezien en een blok mee hebt gebouwd wil je niet anders meer.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: 'restauratie' Honda cl50
binnenste carters en carb+spruitstuk dus parelstralen, en alle onderdelen met zilveren lak waterstralen, daarna opnieuw zilverspuiten?gerbrandicus schreef:Als je het blok open gaat maken, lijkt me wel, dan zou ik het laten waterstralen als ik jou was. Dan krijgt het gewoon weer de prachtige Honda fabrieksfinish en wordt het oppervlak niet aangetast. Wordt gewoon nieuw. Als je dat eenmaal hebt gezien en een blok mee hebt gebouwd wil je niet anders meer.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
Dat corrosie en viezigheid op de geparelstraalde onderdelen gaat niet op want er gaat blanke lak over dat beschermt tegen corrosie en viezigheid.
MVG, Adriaan
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: 'restauratie' Honda cl50
Andersom.
En geen blanke lak op de middelste carterdelen.
Ziet er niet uit dan, want vergeelt altijd.
En geen blanke lak op de middelste carterdelen.
Ziet er niet uit dan, want vergeelt altijd.
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1976
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: 'restauratie' Honda cl50
gerbrandicus schreef:Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: 'restauratie' Honda cl50
motorblok ga ik niet demonteren, het heleblok word geparelstraald en de 2 buitenste carters weer aluminium gespoten dit lijkt prima op orgineel lijkt mij!gerbrandicus schreef:gerbrandicus schreef:Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
- Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s
Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex
Re: 'restauratie' Honda cl50
Hmmmm.... ik zal voor je duimen dat er niet ergens een pareltje je blok in komt. Anders kun je hem alsnog uit elkaar trekken maar maar dan is het wel te laat.
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: 'restauratie' Honda cl50
niet parelstralen dus.