'restauratie' Honda cl50

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

'restauratie' Honda cl50

Bericht door *Adriaan* » 01 mar 2017 16:50

Hallo, na mezelf en de brommer voorgesteld te hebben, en ik mijn sleutelruimte op orde heb gaan ik en mijn pa toch echt beginnen aan de cl50. Motorblok is er al onderuit en die zal als eerste geparelstraald worden, daarna met blanke lak afgewerkt hier en daar nog een pakking en keerring vervangen daarna door met de rest van de onderdelen. In dit topic plaats ik foto's en teksten over de restauratie. Hier onder het gedemonteerde blok en het frame op de foto, ook een raar pinnetje waar ik niet van snap waarvoor het dient.


MVG, Adriaan :D
Bijlagen
IMG_5980.JPG
IMG_5979.JPG
IMG_5978.JPG

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door wim V8 » 01 mar 2017 16:58

Dat rare pinnetje is de carter ontluchting, daar hoort een slangetje aan die achter het blok langs richting de grond gaat.

Of bij milieu en usa dingen naar een aansluiting op de luchtfilterbox gaat.

Hier willen we dat niet, je luchtfilter wordt snel smerig en je carburateur ook.

Dus lekker naar de grond dat slangetje.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 16967
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door NIX » 01 mar 2017 19:45

Los daarvan zou ik de middencarters alleen schoonmaken en ze niet spuiten. Tenzij je graag wil dat je ori blokje op een bamiblok lijkt, want Honda spoot ook alleen de deksels.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door *Adriaan* » 01 mar 2017 19:59

NIX schreef:Los daarvan zou ik de middencarters alleen schoonmaken en ze niet spuiten. Tenzij je graag wil dat je ori blokje op een bamiblok lijkt, want Honda spoot ook alleen de deksels.
bedankt voor de reactie.
Laatst gewijzigd door *Adriaan* op 06 mar 2017 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door wim V8 » 01 mar 2017 20:32

Nee, dat lijkt er niet op.

Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door *Adriaan* » 01 mar 2017 20:51

wim V8 schreef:Nee, dat lijkt er niet op.

Zoals Nix zei, de binnenste carters zijn fabrieksaf niet gespoten, alleen de buitenste.
Je kan de binnenste laten stralen tot nieuw aluminium als dat nog lukt gezien de corrosie maar dat zal wel gaan.
De buitenste laat je meteen ook doen zijn die meteen mooi glad om zilver te spuiten eventueel met blanke lak.

Gr. Wim.
alleen welke carters zijn de binnenste en welke de buitenste?

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door wim V8 » 01 mar 2017 21:00

Eigenlijk zijn er maar twee carter helften.

De twee binnenste, die horen blank.

En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door *Adriaan* » 01 mar 2017 21:03

wim V8 schreef:Eigenlijk zijn er maar twee carter helften.

De twee binnenste, die horen blank.

En links op het blok zit dan het ontstekingsdeksel en rechts het koppelingsdeksel en die zijn af fabriek beide gespoten.
dit schept duidelijkheid in de zaak bedankt ik bekijk het nader even!

MVG, Adriaan

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1814
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Utrecht

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door gerbrandicus » 01 mar 2017 23:02

Als je het blok open gaat maken, lijkt me wel, dan zou ik het laten waterstralen als ik jou was. Dan krijgt het gewoon weer de prachtige Honda fabrieksfinish en wordt het oppervlak niet aangetast. Wordt gewoon nieuw. Als je dat eenmaal hebt gezien en een blok mee hebt gebouwd wil je niet anders meer.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
Ik keur ALLE Honda's, ook offroad modellen en Japanse imports. Cilinderinhoud naar keuze (50cc of motor). Ook reparaties, revisies, restauraties. PB voor info.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door *Adriaan* » 02 mar 2017 09:20

gerbrandicus schreef:Als je het blok open gaat maken, lijkt me wel, dan zou ik het laten waterstralen als ik jou was. Dan krijgt het gewoon weer de prachtige Honda fabrieksfinish en wordt het oppervlak niet aangetast. Wordt gewoon nieuw. Als je dat eenmaal hebt gezien en een blok mee hebt gebouwd wil je niet anders meer.
Hoewel glasparel stralen een stuk fijner is dan zandstralen, wordt de oppervlakte van het materiaal, de zogeheten giethuid, beschadigd. Het oogt wat doffer dan origineel, je krijgt dan heel snel vetvlekken in het oppervlak, het wordt snel vies en is vatbaar voor corrosie. Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
binnenste carters en carb+spruitstuk dus parelstralen, en alle onderdelen met zilveren lak waterstralen, daarna opnieuw zilverspuiten?
Dat corrosie en viezigheid op de geparelstraalde onderdelen gaat niet op want er gaat blanke lak over dat beschermt tegen corrosie en viezigheid.

MVG, Adriaan

Gebruikersavatar
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 4309
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door stoterstangen90 » 02 mar 2017 09:24

Andersom.
En geen blanke lak op de middelste carterdelen.
Ziet er niet uit dan, want vergeelt altijd.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1814
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Utrecht

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door gerbrandicus » 02 mar 2017 18:48

gerbrandicus schreef:Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
Ik keur ALLE Honda's, ook offroad modellen en Japanse imports. Cilinderinhoud naar keuze (50cc of motor). Ook reparaties, revisies, restauraties. PB voor info.

Gebruikersavatar
*Adriaan*
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-}
Locatie: Wolfheze GLD

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door *Adriaan* » 02 mar 2017 19:25

gerbrandicus schreef:
gerbrandicus schreef:Dus al het alu waterstralen (carb en spruit ook), de gietijzeren cilinder zand- of parelstralen en dan weer zilver spuiten. Koppelingscarter en ontstekingsdeksel eerst stralen (buitenkant parelen is makkelijkst, dan is de lak eraf) en dan weer spuiten.
motorblok ga ik niet demonteren, het heleblok word geparelstraald en de 2 buitenste carters weer aluminium gespoten dit lijkt prima op orgineel lijkt mij!

Dekker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s

Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door Dekker » 02 mar 2017 19:44

Hmmmm.... ik zal voor je duimen dat er niet ergens een pareltje je blok in komt. Anders kun je hem alsnog uit elkaar trekken maar maar dan is het wel te laat.

Gebruikersavatar
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 4309
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: 'restauratie' Honda cl50

Bericht door stoterstangen90 » 02 mar 2017 20:31

niet parelstralen dus.
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie