Even voorstellen
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
Even voorstellen
Hallo allemaal,
Ik ben Frank Gerritsen, 17 jaar oud, en woonachtig in Apeldoorn.
Ik ben nu iets meer dan een half jaar in het bezit van een Honda PS50 L (het model met de onderliggende nokkenas) uit 1968.
In de afgelopen tijd ben ik, samen met mijn vader, bezig geweest om de brommer te restaureren.
De brommer is één maand geleden gekeurd bij de RDW.
De brommer is helemaal kaal gemaakt, ontvet, en in een paar lagen grondlak gezet. Daarna is de blauwe metallic lak (de originele kleur van deze Honda) erop gekomen met daaroverheen de blanke lak.
Er zijn nog een aantal dingen die aan de brommer moeten gebeuren:
- De kettingkast moet in een andere kleur wit gespoten worden (het wit dat er nu op zit wijkt te veel af).
- De tankplaten komen over drie weken verchroomd terug en moeten (samen met de emblemen) gemonteerd worden.
- De lichtopbrengst is niet meer optimaal (ligt dit aan de spoel?).
- Er zitten achterveren op die niet origineel zijn waardoor de Honda niet meer goed op zijn standaard staat (ik moet er nu de hele tijd een blokje onder leggen).
- En het olieverbruik is (te) hoog (waarschijnlijk moet de cilinder gehoond worden en moet er een overmaat zuiger op komen?).
Hier wat foto's van de brommer:
Zo zag hij er bij aankoop uit: Nu ziet hij er zo uit: In het begin wist ik niet echt wat ik moest verwachten om een brommer (deels) te restaureren. Vooral de tijd die in het schuurwerk en het spuitwerk zit heb ik onderschat. Maar het resultaat mag er nu wezen en duimpjes van medeweggebruikers staan garant
Ik ben Frank Gerritsen, 17 jaar oud, en woonachtig in Apeldoorn.
Ik ben nu iets meer dan een half jaar in het bezit van een Honda PS50 L (het model met de onderliggende nokkenas) uit 1968.
In de afgelopen tijd ben ik, samen met mijn vader, bezig geweest om de brommer te restaureren.
De brommer is één maand geleden gekeurd bij de RDW.
De brommer is helemaal kaal gemaakt, ontvet, en in een paar lagen grondlak gezet. Daarna is de blauwe metallic lak (de originele kleur van deze Honda) erop gekomen met daaroverheen de blanke lak.
Er zijn nog een aantal dingen die aan de brommer moeten gebeuren:
- De kettingkast moet in een andere kleur wit gespoten worden (het wit dat er nu op zit wijkt te veel af).
- De tankplaten komen over drie weken verchroomd terug en moeten (samen met de emblemen) gemonteerd worden.
- De lichtopbrengst is niet meer optimaal (ligt dit aan de spoel?).
- Er zitten achterveren op die niet origineel zijn waardoor de Honda niet meer goed op zijn standaard staat (ik moet er nu de hele tijd een blokje onder leggen).
- En het olieverbruik is (te) hoog (waarschijnlijk moet de cilinder gehoond worden en moet er een overmaat zuiger op komen?).
Hier wat foto's van de brommer:
Zo zag hij er bij aankoop uit: Nu ziet hij er zo uit: In het begin wist ik niet echt wat ik moest verwachten om een brommer (deels) te restaureren. Vooral de tijd die in het schuurwerk en het spuitwerk zit heb ik onderschat. Maar het resultaat mag er nu wezen en duimpjes van medeweggebruikers staan garant
- wim V8
- Kill me please, I'm trapped here!
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Even voorstellen
Mooi hoor.
Lichtopbrengst is wat het is, de PC/PS heeft niet meer als twee fietslampjes.
Je zou wat kunnen hobbyen met een zo'n superfelle led lichtbundel uit de fietsindustrie, proberen
zoiets in de koplamp te bouwen.
Ruilcilinders bij Leertouwer. Iets van 70,-
Ruil ook meteen de kop voor een gereviseerde, olie trekt ie ook langs de klepgeleiders.
Gr. Wim.
Lichtopbrengst is wat het is, de PC/PS heeft niet meer als twee fietslampjes.
Je zou wat kunnen hobbyen met een zo'n superfelle led lichtbundel uit de fietsindustrie, proberen
zoiets in de koplamp te bouwen.
Ruilcilinders bij Leertouwer. Iets van 70,-
Ruil ook meteen de kop voor een gereviseerde, olie trekt ie ook langs de klepgeleiders.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 09 apr 2012 16:43
- Bezit: Dax ST70 (motorkenteken)
C50 (70cc bromfietskenteken)
CS50 - Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
mooi project en heel fijn te horen dat er ook weer wat jonge luitjes bij de club komen...
sjappo (of hoe je dat dan ook schrijft)
sjappo (of hoe je dat dan ook schrijft)
......zoals de klepjes thuis tikken tikken ze nergens!
mooie camping voor jou en je plofpony???
http://www.bijonsingroesbeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
mooie camping voor jou en je plofpony???
http://www.bijonsingroesbeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
Re: Even voorstellen
Hoi Wim,wim V8 schreef:Mooi hoor.
Lichtopbrengst is wat het is, de PC/PS heeft niet meer als twee fietslampjes.
Je zou wat kunnen hobbyen met een zo'n superfelle led lichtbundel uit de fietsindustrie, proberen
zoiets in de koplamp te bouwen.
Ruilcilinders bij Leertouwer. Iets van 70,-
Ruil ook meteen de kop voor een gereviseerde, olie trekt ie ook langs de klepgeleiders.
Gr. Wim.
Bedankt voor je reactie.
Ik had begrepen dat de kop van een PS50 geen losse klepgeleiders heeft.
Ik vraag mij af of daar überhaupt iets aan gereviseerd kan worden.
Mvg,
Frank.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: Even voorstellen
Leuk om te zien dat er nog tegendraadse pubers zijn die zo`n afwijkend model willen opknappen!
je kijkt zeker vast al uit naar het volgende projekt.
je kijkt zeker vast al uit naar het volgende projekt.
Life is too short for lousy coffee.
- wim V8
- Kill me please, I'm trapped here!
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Even voorstellen
Leertouwer biedt gereviseerde koppen aan dus mag er vanuit gaan dat het nieuw of binnen de tolerantie is.
Ja, natuurlijk groter uitboren en dan een klepgeleider/bus er in.
Als het past meteen met een klep seal want die heeft zo'n blokje ook niet.
En uiteraard klep zittingen.
Gr. Wim.
Ja, natuurlijk groter uitboren en dan een klepgeleider/bus er in.
Als het past meteen met een klep seal want die heeft zo'n blokje ook niet.
En uiteraard klep zittingen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
- Bezit: ss50
c320s - Locatie: Utrecht
Re: Even voorstellen
Netjes, fijn dat er weer een brommer gered is.
h2o op ss50
Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.
Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:31
- Locatie: Werkhoven
Re: Even voorstellen
Goed bezig
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
Re: Even voorstellen
Update:
We zijn nu weer acht maanden verder en in de tussentijd is het volgende gedaan:
- Er is een gereviseerde cilinder op gekomen en die is netjes ingereden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de Honda helemaal niet meer rookt en niet/nauwelijks meer olie verbruikt. Ook is hij er veel beter op gaan rijden.
- De standaard is aangepast zodat hij nu goed op zijn pootjes staat.
- De tankplaten zijn teruggekomen van de chromerij.
- De kettingkast en de lichtopbrengst laat ik voor wat het is.
Ik heb in deze maanden alleen met droog weer met de Honda gereden. Ik weet niet of dit vloeken in de kerk is, maar de rest van de tijd heb ik op een Yamaha DT50 MX uit 1991 gereden.
Hier een paar foto's hoe de Honda er nu uitziet:
Nu heb ik veel plezier gehad aan de brommer(s), maar lijkt het mij toch een leuk idee om komende zomer een SS50 aan te schaffen.
De Honda PS50 verkoop ik waarschijnlijk aan mijn opa (of ik zet hem op marktplaats) en voor de Yamaha heb ik al een belangstellende.
Nu weet ik aardig wat van de PS50 af, maar van de SS50 weet ik niet enorm veel af.
Nu mijn vraag: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een SS50?
We zijn nu weer acht maanden verder en in de tussentijd is het volgende gedaan:
- Er is een gereviseerde cilinder op gekomen en die is netjes ingereden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de Honda helemaal niet meer rookt en niet/nauwelijks meer olie verbruikt. Ook is hij er veel beter op gaan rijden.
- De standaard is aangepast zodat hij nu goed op zijn pootjes staat.
- De tankplaten zijn teruggekomen van de chromerij.
- De kettingkast en de lichtopbrengst laat ik voor wat het is.
Ik heb in deze maanden alleen met droog weer met de Honda gereden. Ik weet niet of dit vloeken in de kerk is, maar de rest van de tijd heb ik op een Yamaha DT50 MX uit 1991 gereden.
Hier een paar foto's hoe de Honda er nu uitziet:
Nu heb ik veel plezier gehad aan de brommer(s), maar lijkt het mij toch een leuk idee om komende zomer een SS50 aan te schaffen.
De Honda PS50 verkoop ik waarschijnlijk aan mijn opa (of ik zet hem op marktplaats) en voor de Yamaha heb ik al een belangstellende.
Nu weet ik aardig wat van de PS50 af, maar van de SS50 weet ik niet enorm veel af.
Nu mijn vraag: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een SS50?
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5164
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Even voorstellen
Ziet er goed uit hoor.
- wim V8
- Kill me please, I'm trapped here!
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Even voorstellen
Mooi brommertje, niet weg doen hoor, of aan opa, kan je hem altijd weer terugnemen.
Waar je op moet letten bij een SS50, eigenlijk zijn er geen bijzondere punten die specifiek slecht zijn voor deze brommer.
Het zijn mankementen die elke brommer van 30-40 jaar oud zou kunnen hebben.
Het ligt er vooral aan hoeveel geld je uit wilt geven.
En dan belangrijk, alleen als je de top wilt: Is alles wel oud origineel!
Dat moet je kunnen zien. Anders iemand meenemen.
Je kan ook een goedkopere basis kopen en die zelf opbouwen, dan weet je zeker wat je later hebt.
Als je origineel wilt opbouwen kan het erg duur worden, terwijl je met imitatieonderdelen nog redelijk goedkoop een ss50 kan bouwen.
Gr. Wim.
Waar je op moet letten bij een SS50, eigenlijk zijn er geen bijzondere punten die specifiek slecht zijn voor deze brommer.
Het zijn mankementen die elke brommer van 30-40 jaar oud zou kunnen hebben.
Het ligt er vooral aan hoeveel geld je uit wilt geven.
En dan belangrijk, alleen als je de top wilt: Is alles wel oud origineel!
Dat moet je kunnen zien. Anders iemand meenemen.
Je kan ook een goedkopere basis kopen en die zelf opbouwen, dan weet je zeker wat je later hebt.
Als je origineel wilt opbouwen kan het erg duur worden, terwijl je met imitatieonderdelen nog redelijk goedkoop een ss50 kan bouwen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 dec 2015 12:11
- Bezit: Honda CD50H 1972
- Locatie: Apeldoorn
Re: Even voorstellen
Bedankt voor je reactie Wim.wim V8 schreef:Mooi brommertje, niet weg doen hoor, of aan opa, kan je hem altijd weer terugnemen.
Waar je op moet letten bij een SS50, eigenlijk zijn er geen bijzondere punten die specifiek slecht zijn voor deze brommer.
Het zijn mankementen die elke brommer van 30-40 jaar oud zou kunnen hebben.
Het ligt er vooral aan hoeveel geld je uit wilt geven.
En dan belangrijk, alleen als je de top wilt: Is alles wel oud origineel!
Dat moet je kunnen zien. Anders iemand meenemen.
Je kan ook een goedkopere basis kopen en die zelf opbouwen, dan weet je zeker wat je later hebt.
Als je origineel wilt opbouwen kan het erg duur worden, terwijl je met imitatieonderdelen nog redelijk goedkoop een ss50 kan bouwen.
Gr. Wim.
De Honda viertakt spreekt mij nog steeds erg aan, maar ik wil weer is een keer iets anders (ss50 of cd50).
Natuurlijk liggen deze modellen in de hogere prijsklasse, en heb ik daarom ongeveer €1800.- als maximum budget.
De PS50 blijft in de familie (opa).
Ik houd jullie wel op de hoogte.
Mvg,
Frank.