Honda XL50 en CB50

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een Honda xl50 gekregen van mijn oom uit italië. Ik vond hem vrij lelijk hij was rood, geel met nog een andere kleur rood. Niet zo mooi dus. Voor de rest prima brommer start goed loopt goed schakelt goed. Dus toen heb ik mezelf aan het werk gezet, ik wou hem tenslotte mooi hebben. Eerst wat kleine opknap dingetjes (kettingkastje spuiten) (blinkertje vervangen) (beetje poetsen). Heb toen de plastic delen (voorspatbord en zijkapjes van de honda eraf gehaalt, geschuurd in de primer gezet en vervolgens wit gespoten. Het resultaat was zeer goed dus ben ik maar door gegaan met het achter spatbord (van staal). Eerst effe schuren, toen het onderste deel zwart gespoten en het bovenste deel wit. Weer super resultaat. Nu komt natuurlijk de tank aan bod dat is allemaal net weer wat lastiger. Op de tank zat afgevende rode lak. Ik heb deze eraf gehaald met verfafbijter. lukte goed wel is het een vieze troep geworden. Even geschuurd en ontvet. Toen in de primer gezet na de primer wit gespoten, stickers erop geplakt en tenslotte 2 K lak (benzine bestendig en krasbestendig) opgespoten.

Nu dus tot dit resultaat gekomen. Ben er tevreden mee!
Bijlagen
image.png
image.jpeg

Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

Kwam er achter dat de benzine dop sluiting geheel kapot is. De benzine stroomt eruit wanneer er meer dan 2 liter in zit. Niet meer te repareren. Al het werk voor de tank dus voor niks gedaan. Nouja ik heb er wel wat van geleerd dat je eerst moet kijken of iets qua staat echt goed is voordat je het mooi maakt met veel moeite.

Verder met het probleem. Gelukkig had ik nog een XL50 tank liggen alleen deze was van binnen helemaal veroest en er zaten meerdere speld gaatjes in. Had via via gehoord dat je een tank weer helemaal nieuw krijgt van binnen als je hem vol stopt met schoonmaakazijn, paar scherpe bouten erin en flink schudden. Na dit poces kwam er een bak roestuit. De tank zag er echter weer als nieuw uit! Gaatjes waren er nog wel. Deze heb ik gedicht met foto 4 goed spul 7 uur wachten en knijter hard en chemicaliën vrij. Nadat dit gelukt was heb ik er tankcure ingegooit; een stroperige drap dat je tank als het ware van binnen voor een extra laag voorziet. De staat van de tank is nu al veel beter alleen de kleur nog niet. Hij was geel en moet wit. Na hem geschuurd en ontvet te hebben hem in de primer gespoten. (verfafbijter was deze keer niet nodig) tot hier ben ik nu; de tank in de primer gespoten.
Bijlagen
Gaatjes gedicht
Gaatjes gedicht
Tank cure
Tank cure
Nu.
Nu.
Vloeibaar metaal
Vloeibaar metaal
Sluiting kapot
Sluiting kapot

Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

Gister ochtend een honda cb50 opknappertje opgehaald uit duitsland. Voor 250€. Flink veroest zadel kapot. Loopt nie dus waarschijnlijk blokje kapot. Heb nog een blok liggen. Dus dat wordt waarschijnlijk inbouwen. CB50 is bijna compleet mist alleen zijkapjes en spiegels. Voor de rest alles dr op en dr aan. Dat word een leuk opknap project!

Ik ben van plan om hem helemaal uitelkaar te halen en dan opteknappen ik ben al een aardig end opweg.
De CB50 is net iets groten dan de XL50.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

chaly-dude
chaly's angel
Berichten: 1617
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door chaly-dude »

Blok loopt niet dus kapot, is op dit forum wel erg kort door de bocht... Je kunt beter gaan vloeken in de kerk.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door NIX »

En hoewel nog niet iedereen ervan overtuigd is: hou een blokje bij zijn frame. De nummers matchen meestal niet 1 op 1, maar zitten wel heel dicht bij elkaar. Gaat belangrijk worden voor de waarde.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door nielspbr »

Krijg een zigzag nek door die stupide apple foto's... Maken stinkend dure ipads en telefoons maar een foto netjes opslaan kunnen die dingen nog steeds niet.

Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

De Duitse verkoper vertelde dat t blok na heel veel duwen pas startte en daarna slecht liep. Kans is dus groot dat het een ontsekings- of carburatie- uitdaging is.
Velgen en bagagereg zyn matig qua chroom. Misschien hammerite erop.

De tank en voorspatbord worden geschuurd, in de primer gespoten, witte lak , honda wings stickers erop en 2k-lak erop.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door NIX »

Klinkt gewoon als een afstelbeurt voor dat blok. Laat je nooit teveel leiden door wat iemand zegt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

Ik heb de oorzaak van de tik in het blok gevonden. De nokkenas kan tpv de nokkenasketting ca 2mm opgetild worden. Dit hoort niet zo, want in ons goede xl-blok is dit niet zo.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?.
Andere vraag: kan de toerentelleraandrijving uit het cb blok worden overgezet in een xl blok ?. Dus zonder het blok verder te splitsen dan de koppelingskant.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door butt head »

er staat mij iets van bij dat je de oliepomp moet wisselen en het koppelingscarter
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door apae01 »

Is de kettingspanner wel goed ingesteld?
En heb je de nokkenas los liggen daarvoor, of zit die in z'n lagers? In het laatste geval zal de as, of de lagers ervan, of het nokkenastandwiel ingesleten zijn. Meten=weten.
Maar begin maar eens met alles af te stellen en op tijd te zetten, en dan nog eens kijken naar die 2 mm.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

Bedankt voor deze reacties. ik vermoed dat de nokkenas ketting spanner niet goed zit of dat de n.asketting versleten is of dat het nokkenaslagers ingesleten zijn.
Op de kilometer teller staat 54dkm en wij hebben de motor nooit horen draaien.

Alternatief is dus het xl50 blok eronder te zetten. To do met dat blok:
- koppelingsplaten demonteren en schoonmaken, zitten op elkaar geplakt;
- proberen toerentelleraandrijving over te bouwen van het cb50 blok.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door apae01 »

Ik neem aan, dat je het werkplaatshandboek inmiddels ernaast hebt liggen? En al een afstelbeurt hebt uitgevoerd?
Zo niet, dat eerst doen. Een blok is pas opgegeven als je zelf hebt geconstateerd dat het stuk is.
WPH: http://www.oudebromfiets.nl/pagina122.html
In the beginning there was nothing, which exploded.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door NIX »

Fix gewoon het blok wat erbij hoort.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Pepijn00
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 22:02
Bezit: Honda XL50
Honda CB50

Re: Honda XL50 en CB50

Bericht door Pepijn00 »

Up date: gisteravond het prima blok van de xl50 uit de xl gehaald. Koppelingskant eraf gehaald. Toen het cb50 blok opengemaakt en de oliepomp overgezet naar het xl blok. Tevens de afdekplaat overgezet zodat het xl blok nu een toerenteller aansluiting heeft. Maaaar, er viel nog een palletje in dat xl blokcarter. Grrrrrr. Na flink op de kop schudden viel het palletje uit de versnellingsbak. Pffff.
Enfin, vandaag dus het xl blok in de cb gehangen. Bedrading aangesloten en hy vonkt weer ( we dachten dat de bedrading veel problemen zou geven.
Enfin, spoedig gaan we het blok starten. De tank moet nl nog n tankcure behandeling krijgen.

What else: nu hebben wij een cb50 blok met werk, en nog een xl/cy blok met vastzittende koppelingsplaten. En een xl zonder blok. Wordt vervolgd. Eerste doel is de cb starten en laten keuren.

Plaats reactie