Pagina 3 van 6

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 27 dec 2015 17:43
door jeroen.k
Leuk daxje!!

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 30 dec 2015 07:40
door 5T-3F-4N
Bedankt!

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 30 dec 2015 07:42
door 5T-3F-4N
Met dank aan wildebras via via bij iemand terecht gekomen die de juiste stuurhelften te koop aanbood. En ze zijn ondertussen binnen :D :

Afbeelding

Ze zijn wel degelijk anders dan het stuurtje wat er nu op zit, dus ik ben blij!

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 26 apr 2016 12:03
door 5T-3F-4N
Het is weer een tijdje geleden, onlangs weer een leuke update gescoord:
Afbeelding

Afbeelding

'74 ST50g en '76 ST70

Geplaatst: 18 mei 2018 06:11
door 5T-3F-4N
Zo, even hier het stof weer eens vanaf blazen. Lang verhaal kort, door gezondheidsproblemen zo'n 1,5 jaar niet of nauwelijks energie gehad om naast het werk van de bank af te komen. Nu voel ik me weer goed genoeg om iets te ondernemen, dus had ik zin om de ST50 weer aan te pakken. Voor het mooie zouden een aantal punten moeten worden aangepakt. Hiervoor al een tijdje marktplaats af aan het struinen tot ik afgelopen Hemelvaartsdag een ST70 tegenkwam die in onderdelen weg moest. Bij de verkoper aangegeven dat ik interesse had in een en ander.....uiteindelijk heb ik een dag later dus een ST70 meegenomen uit Limburg.
Gelukkig past de machine zo achterin de auto zoals Honda het 50 jaar geleden bedoeld heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er waren al wat onderdelen afgehaald, alles zat in een doosje of los er bij zoals het zadel en voorspatbord. Het lijkt dat 98% van alle onderdelen er bij zijn. Wat me tot nu toe is opgevallen is dat 2 schroeven van de uitlaatcover en veertjes van de koplamplens er niet bij zijn. Verder zijn er 4 originele en 1 namaak sleutels bij.

Het beestje is dus zo'n 98% compleet, loopt, maar heeft geen papieren. Plan de campagne:
- terug in elkaar zetten;

Afbeelding

Afbeelding

- nakijken en alvast simpele zaken repareren:
Waar komt dit nu weer vandaan...
Afbeelding

...oké, hier dus:
Afbeelding

Nu nog het officiële gedeelte. Ik heb geen ervaring met invoeren op kenteken krijgen van een brommer of motor. Van de verkoper krijg ik nog een verklaring van de Duitse polizei dat de ST70 niet gestolen is. Dit was al in gang gezet maar kon nog wel even duren. En ga ik zelf bij Honda Deutsland een Betriebserlaubnis aanvragen. Dat maakt het invoeren waarschijnlijk al een stuk makkelijker.
Wat mij nu nog niet helemaal duidelijk is:
- moet de ST70 eerst als motor worden ingevoerd voordat ik er een brommer van kan maken?
- of kan ik de ST70 motor laten schouwen waarna ik de 49cc ombouw kan doen en als ST70 brommer kan laten keuren?

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 18 mei 2018 06:12
door 5T-3F-4N
Geen plaatjes te zien :idea:

Edit: daar zijn de plaatjes!

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 18 mei 2018 12:27
door NIX
De FAQ is je vriend en omdat ik vandaag nog aardig ben hier de link: viewforum.php?f=55

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 18 mei 2018 14:13
door 5T-3F-4N
NIX schreef: 18 mei 2018 12:27 De FAQ is je vriend en omdat ik vandaag nog aardig ben hier de link: viewforum.php?f=55
De FAQ had ik afgelopen week al een paar keer uitgeplozen voor wat betreft keuren en kentekens en de bouwjaren. Ook google en de RDW site doorgeakkerd. Ondanks de nuttige informatie helaas niet echt het antwoord op mijn vraag terug vinden. Dat kan dus betekenen of ik heb niet goed gelezen of het kan echt niet, vandaar de vraag hier nogmaals.
Als ik alles goed gelezen heb staat er dat eerst de ST70 als motor moet worden gekeurd/ingevoerd voordat deze eventueel omgekeurd kan worden tot brommer.

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 18 mei 2018 14:41
door NIX
Nee, dat staat nergens. Gewoon 50cc monteren en zorgen dat hij niet over de 54km/u gaat op de rollen. Ja 54km/u. Verder heb je alleen een verkoopverklaring en specs van een langzame ST50 (of van de NL C50/CD50 voor de PK's, zelfde topend) nodig en iets dat het bouwjaar aannemelijk maakt. Op zich werkt de info die je noemt, prima, het is alleen veel zwaarder dan nodig en meer gedoe en kosten (denk ik) om aan te komen.

Een betriebserlaubnis is niet echt nodig, geen idee wat de kosten zijn. Als je er een hebt, is je keuring wel iets goedkoper, maar keuren moet toch vanwege de ombouw naar brom. De politieverklaring is ook niet nodig, een getekende verkoopverklaring van de vorige eigenaar is zat en sneller.

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 18 mei 2018 15:56
door gonzo
Wat is het toch heerlijk als nix in een goede bui is......

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 18 mei 2018 18:27
door 5T-3F-4N
Top! Dat zijn berichten waar we iets mee kunnen, bedankt voor de info NIX

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 20 mei 2018 12:40
door stoterstangen90
Leuk ding.

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 20 mei 2018 13:40
door 5T-3F-4N
Bedankt!

Vanochtend een klein maar dankbaar klusje: de koplampring :shock: . Deze zag er verschrikkelijk uit en had niet zo heel veel hoop op een goede afloop:

Afbeelding

Afbeelding

Grof staalwol en​ staalwol 0000 er bij gepakt en begonnen. Gezien de staat van het chroom de Belgom in de kast laten staan en Blue b Gone gepakt, deze lijkt iets meer te doen op verwaarloosd metaal. Na zo'n 3 kwartier was dit het resultaat, geen nieuwstaat maar beter dan verwacht 8-) :

Afbeelding

Afbeelding

Op naar het volgende.

Re: '74 ST50g

Geplaatst: 19 mei 2019 10:05
door 5T-3F-4N
Bijna een jaar verder.....in de tussentijd me wel bezig gehouden met voornamelijk de kleinere zaken. Kort na de aankoop heb ik via de verkoper een verklaring ontvangen van de Duitse Polizei dat het voertuig niet gestolen is, komt altijd van pas natuurlijk. Voor de rest wat dingen schoongemaakt/gepoetst, gewoon omdat ik het leuk vind en het lekker opknapt:

De lak een paar keer gewassen en met een cleaner behandeld, daarna mooi in de wax.
Afbeelding

De stuurdelen, van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

De stuurplaat:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Versnellingsbakpedaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schokbrekers:
Afbeelding

Voorpoot, van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Hiervoor heb ik weer verschillende soorten staalwol gebruikt en chroom en alupoets gebruikt

Re: '74 ST50g en '76 ST70g

Geplaatst: 19 mei 2019 10:06
door 5T-3F-4N
Daarna project carburateur en benzinetank. Vorig jaar heeft ie gelopen, heel even, gebrek aan benzine. Toen op zoek naar de oorzaak, eerst de leidingen losgehaald van de carburateur, de leidingen waren qua diameter net zo groot als de nippeltjes waar ze op zaten, dus zaten zo goed als los. Leidingen los: geen benzine, terwijl de tank half vol zak. De slangen in een jerrycan gehangen en de tank mond op mond beademing gegeven waarna de benzine ging stromen.
Carburateur uit elkaar en schoonmaken maar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tankje er uitgehaald en toen snapte ik de verstopping wel:
Afbeelding

De tank een paar keer gespoeld met schoonmaakazijn, dit werkte best prima!
Afbeelding

Wat nu bovenaan de lijst staat is het lopend krijgen van het 72cc blokje. Daarna de 72cc vervangen voor 49cc.

Over dat laatste nog een vraag, kan/past de 72cc kop op een 49cc cilinder?