'74 ST50g, '76 ST70g & Kick 'n Go

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

'74 ST50g, '76 ST70g & Kick 'n Go

Bericht door 5T-3F-4N »

Hallo iedereen,
Ook ik wil me even voorstellen, ik lees al een tijdje mee op dit forum. Ik ben Stefan, altijd al gecharmeerd geweest door Honda 4 takt. Dat is gekomen door mijn opa, hij had een '72 CD50h, gelukkig is deze nog in de familie.

Sinds een aantal weken ben ik de (gelukkige) eigenaar geworden van een ST50g. Eigenlijk was ik opzoek naar een C50, maar liep tegen deze Dax aan. Het beestje, met 103xxx framenummer, is op 30 juli 1974 in gebruik genomen door een dame in Rilchingen-Hanweiler Duitsland. De vorige eigenaar heeft de ST afgelopen zomer gekocht ergens in Groningen en is zo in Brabant terecht gekomen.
Ooit zou de ST te zijn overgespoten in een brandweer rood, gelukkig zitten de nog de originele blok en bak er onder. Volgens de vorige eigenaar zou de koplamp niet meer origineel zijn.

Plan is om de Dax weer netjes en origineel te maken. Hiervoor zijn er nog wat "things to do":
- Koplamp (nu kunststof nu opzoek naar origineel);
- Kettingrand (ingescheurd);
- Tellerglaasje (nu gebroken);
- Voorremkabel (mantel kapot, functioneert prima).

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gesneuveld tellerglaasje

Afbeelding
Tijdens een rondje rijden

Het ziet er uit als een leuk forum met veel lotgenoten!
Laatst gewijzigd door 5T-3F-4N op 20 nov 2020 07:41, 5 keer totaal gewijzigd.
Beware of the dax

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: '72 ST50g

Bericht door stoterstangen90 »

Leuk origineel ding met old school dikke banden
Afbeelding

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '72 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

Bedankt! De vorige eigenaar heeft deze bandjes er onder gehangen, "nadeel" is dat je er niet meer met zn tweeën op kan :)
Beware of the dax

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: '72 ST50g

Bericht door Soop »

die bonkige bandjes zijn erg leuk.

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: '72 ST50g

Bericht door Goldie »

leuk ding!!

koplamp is altijd van kunststof

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '72 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

Gold leader schreef:koplamp is altijd van kunststof
Dat is goed om te weten! Bedankt voor de info.
De originele kleur kan wel Candy Red zijn? Er zitten ook geen knippers op, was dit misschien een optie?
Beware of the dax

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: '72 ST50g

Bericht door apae01 »

Ergens hier op het forum staat hoe je zelf een tellerglaasje vervangt: het is plat glas dus met een glassnijder is dat mogelijk.
In the beginning there was nothing, which exploded.

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '72 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

apae01 schreef:Ergens hier op het forum staat hoe je zelf een tellerglaasje vervangt: het is plat glas dus met een glassnijder is dat mogelijk.
Bedankt voor het attenderen! Ik had al contact met diegene die je bedoel.
Beware of the dax

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: '72 ST50g

Bericht door Goldie »

5T-3F-4N schreef:
Gold leader schreef:koplamp is altijd van kunststof
Dat is goed om te weten! Bedankt voor de info.
De originele kleur kan wel Candy Red zijn? Er zitten ook geen knippers op, was dit misschien een optie?
Volgens mij kan hij goed Candy Red zijn.
Ik heb zelf ook een 72 St50G (Candy Gold) en daar zitten ook geen richtingaanwijzers op.
De Belgische Daxen (en ook sommige andere landen) hadden aangelaste beugeltjes op de voorvork (h-stuk) en volgens mij zijn er ook met gaatjes in de koplamporen met daaraan steeltjes en richtingaanwijzers. (Waar nu je lampknop zit)

Google op Dax en alle varianten zullen wel voorbijkomen.

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '72 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

Gold leader schreef: Volgens mij kan hij goed Candy Red zijn.
Volgens de lijstjes zou Candy Red de enige rode zijn in die jaren. De huidige lak is niet zo heel fraai, misschien (en hopelijk) kan ik nog sporen vinden van de voorgaande laklagen. Zou Honda Duitsland/Nederland hier meer over kunnen zeggen?
Gold leader schreef: Ik heb zelf ook een 72 St50G (Candy Gold) en daar zitten ook geen richtingaanwijzers op.
De Belgische Daxen (en ook sommige andere landen) hadden aangelaste beugeltjes op de voorvork (h-stuk) en volgens mij zijn er ook met gaatjes in de koplamporen met daaraan steeltjes en richtingaanwijzers. (Waar nu je lampknop zit)

Google op Dax en alle varianten zullen wel voorbijkomen.
Ik had al een paar keer gegoogled, maar met bovenstaande wordt het wel duidelijker. Dat scheelt me in iedergeval al een koplamp, knippers en stuurschakelaar voor de knippers :D.
Beware of the dax

Online
butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: '74 ST50g

Bericht door butt head »

Leuk ding,

Maar je stuur is ook niet origineel. Origineel staan ze verder achterover en dichter bij elkaar dit is vermoedelijk een monkey stuur.

Over de knipperlichten in duitsland hadden de 70cc varianten knipperlichten wegens dat motoren waren, de 50cc niet omdat dat brommers waren.

Koplamp hoort van kunstof te zijn met een wat 4kante teller zo als jij nu hebt, de 70cc versie heeft de lichtschakelaar in het koplamphuis zitten.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '74 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

butt head schreef:Maar je stuur is ook niet origineel. Origineel staan ze verder achterover en dichter bij elkaar dit is vermoedelijk een monkey stuur.
Inderdaad, nu je het zegt. OP de Google-plaatjes lijkt het originele stuurtje verder naar de bestuurder te komen dan bij de mijne.
butt head schreef:Over de knipperlichten in duitsland hadden de 70cc varianten knipperlichten wegens dat motoren waren, de 50cc niet omdat dat brommers waren.

Koplamp hoort van kunstof te zijn met een wat 4kante teller zo als jij nu hebt, de 70cc versie heeft de lichtschakelaar in het koplamphuis zitten.
Ik zal vanavond eens goed naar de koplamp kijken en een paar foto's maken. Die lampunit is sowieso van kunststof, met glazen lens (met "Made in Japan" er op). De lichtschakelaar zit aan de (driehoekige) koplamp bevestiging.
Beware of the dax

Online
butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: '74 ST50g

Bericht door butt head »

5T-3F-4N schreef:
butt head schreef:Maar je stuur is ook niet origineel. Origineel staan ze verder achterover en dichter bij elkaar dit is vermoedelijk een monkey stuur.
Inderdaad, nu je het zegt. OP de Google-plaatjes lijkt het originele stuurtje verder naar de bestuurder te komen dan bij de mijne.
butt head schreef:Over de knipperlichten in duitsland hadden de 70cc varianten knipperlichten wegens dat motoren waren, de 50cc niet omdat dat brommers waren.

Koplamp hoort van kunstof te zijn met een wat 4kante teller zo als jij nu hebt, de 70cc versie heeft de lichtschakelaar in het koplamphuis zitten.
Ik zal vanavond eens goed naar de koplamp kijken en een paar foto's maken. Die lampunit is sowieso van kunststof, met glazen lens (met "Made in Japan" er op). De lichtschakelaar zit aan de (driehoekige) koplamp bevestiging.
zo wat ik op de foto zag heb jij gewoon een originele koplamp met originele teller. schakelaartje is in het koplamp oortje met 2 standen aan en uit. de st70 heeft 3 standen uit, stadslicht en dimlicht. aan het stuur zou je moeten kunnen schakelen tussen groot en klein licht. door middel van een klein plastic schakelaartje.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '74 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

Klopt, je hebt helemaal gelijk!
Beware of the dax

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: '74 ST50g

Bericht door 5T-3F-4N »

Hier een kleine update. Er zijn weer twee pakketjes binnen gekomen :D

Afbeelding

Het tellerglaasje, via MleeuwC. De teller kan dus ook netjes gemaakt worden. En een bel, toevallig tegenaan gelopen op MP. Ideale toevoeging om die vervelende fietsers aan de kant te jagen (hoop ik) :twisted:
Beware of the dax

Plaats reactie