Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér Motor Dax ,St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Ik wel maar ik moest de hele bovenkant verdraaien om in de bus te kunnen boren.
Had het in twee stappen willen doen,eerst van 10 naar 11 en dan naar 12.
Zag al heel snel dat de boor niet in het midden bleef boren en ben maar voor de meest veilige weg gegaan.
De bussen er uit persen en dan opboren zou natuurlijk ook kunnen maar op dit moment geloof ik het wel eventjes.
Het mooiste en zuiverste is natuurlijk in een draaibankje.
Het is jammer dat er via de heren onderdelenen handelaren geen aangepaste bussen te verkrijgen zijn.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn 74ér Motor Dax ,St50G dax en CD50

Bericht door nielspbr »

Edo schreef:
nielspbr schreef:Even in de draaibank, dan jas je 12 er zo doorheen. Kolomboor met machineklem moet ook gaan.

Losse boormachine ga ik niet aan beginnen.
Niet iedereen heeft thuis een kolomboor met machineklem danwel draaibank.
Ik heb dan ook geen kolomboor.
Wel een ienimini draaibankje met een hoop flex.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,
Toch maar even een update maar de afgelopen tijd is er niet zo heel veel gebeurd.
De tank heeft een hele tijd bij mijn buurman op zijn werk gelegen voordat hij er tijd voor had om een paar deukjes er zo goed mogelijk uit te werken.
In de tussentijd had ik toch maar de keuze gemaakt om de fiets eerst als brommer op te gaan bouwen en daarna wel verder te zien.
Het hele blokje heb ik toen uit elkaar getrokken en alles wat me niet aanstond of versleten was vervangen.
Wat wel jammer was,is dat er ooit iemand is geweest die met een lompe zaag of slijptol vastzittende blokboutjes heeft doorgehaald...
Beetje zonde maar gelukkig zie je er niet zo heel veel van en nu staat het blokje draai klaar te wachten op de rest...
Daarna ben ik naar een doe het zelf straal bedrijf geweest en heb de te spuiten delen gestraald en kwam er achter dat de gecoate delen erg goed gecoat waren...
Uiteindelijk zijn die delen kaal gegaan bij iemand de een wat heftigere zelfbouw straalkast had en ligt de boel hier nu te wachten totdat ze een kleurtje gaan krijgen.
De voorvork poten staan ook al klaar en bij deze waren de poten gelukkig nog goed en was het meer een kwestie van heel goed schoonmaken en wat slijtage delen vervangen en ik heb er de zwaardere veren op gezet.
Als ik uiteindelijk de de delen die gespoten moeten worden terug heb,ga ik ook maar eens een keuze maken of ik er van die zilver metallic Benly spadjes op ga zetten of gewoon voor normale chrome ga.
Sowieso komt er een café racer zadeltje op.
Ondertussen loop ik ook alles kwa motorblokken in de gaten te houden.
Want als ik de brom naar motor wil keuren moet er toch een ander blokje onder.
Maar wat?
Ik heb hier een goed C90 blok liggen met 105 cc maar dan zou ik deze moeten ombouwen naar 4bak met een handkoppeling voor het mooie(eigenlijk is blok te goed om dit blok uit elkaar te halen).
Maar ik lees hier in alle verhalen dat die combi's gek zijn op koppelingsplaten.
En als je dan een klein beetje kijkt naar het kosten plaatje dan heb je voor minder een leuk 150cc blokje.
Eerst maar eens die berg onderdelen weer tot een fatsoenlijke fiets zien te krijgen met de tijd.
Op naar de volgende update!
Groetjes Ilja
Bijlagen
image[1] (3).jpeg
image (3).jpeg
image[1] (2).jpeg

Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Jossvdijk »

misschien een fs1 zadeltje een idee. Ik vind het in ieder geval leuk staan op mijn ss

Afbeelding

welke kleur wordt hij gespoten ??

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Hoi,
Bedankt voor de tip.
Op jouw ss komt het zadeltje heel mooi uit maar op de cd niet omdat de tank wat korter is.
Het zadel wat er op zat toen ik de fiets kocht was ook net even te kort voor het mooie en dan is het het net niet...
Er staan hier wat op het forum en ook als je via google zoekt,zie je ze ook met een zadel dat wel iets langer is(zal wel weer ebay afstruinen worden)
Die ss van jou ziet er trouwens ook erg netjes uit zeg!
De cd gaat uiteindelijk weer gewoon zwart(glans) worden.
Het sobere wat de fiets dan heeft vind ik wel mooi

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

De afgelopen dagen weer eens bezig geweest met een paar dingetjes die moesten gebeuren maar waar ik geen trek in had....
De wielen,deze waren behoorlijk goor en moesten op een paar punten ook aangepakt worden.
Een tijdje terug had ik ze al een paar keer ingespoten met wd40 en dat zal wel gescheeld hebben met het vuil loshalen.
Althans dat is mijn indruk en daarna heb ik ze met een schuursponsje(kunststof) en wat terpentine verder onder handen genomen en wat gepoetst.
Tevens zijn meteen de remblokken,tandwielrubbers en het achtertandwiel vervangen.
De velg van het achterwiel is helaas iets aangetast door roest en voor het mooie zou die een keer vervangen kunnen worden.
Voor de rest kunnen ze er weer tegenaan.
Ook meteen maar de knoop doorgehakt wat te doen met het c90 blok wat ik heb liggen..
Die gaat weg aangezien ik het zonde vind om dat blok te verbouwen(4bak+handkoppeling) mocht ik hem onder de cd willen als ik deze toch als motor wil gaan keuren.
Dan zal ik tzt de keuze maken tussen weer een YX150 blok of een Honda Nice blokje waarbij mijn voorkeur meer naar het laatste uitgaat.
Groetjes
Bijlagen
image.jpeg
image[1].jpeg

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,
Ben ik lekker op wintersport,krijg ik ineens van mijn buurman een mooie update waar ik erg blij mee ben.
Als ik straks terug ben dan kan ik eindelijk beginnen met het opbouwen.
Groetjes Ilja
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Vandaag had ik nog een dagje vrij en ben eindelijk begonnen met het opbouwen van de cd.
Ben lekker opgeschoten maar er is nog genoeg te doen.
De achterveren zijn maar voor tijdelijk en er komen veren van de standaard lengte onder.
De komende dagen lekker verder opbouwen en kijken wat ik nog nodig heb.
Groetjes Ilja
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Mano »

Ziet er al mooi uit !
Mijn CD-tje is gewoon jaloers op dat glimmende zwart :wink:
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Ha ha
Dat wil ik wel geloven ja.
Hij glimt er over.
De afgelopen dagen flink opgeschoten en op wat onderdelen na is ie bijna af
Helaas loop ik ook tegen wat pech aan.
Eerst met het aansluiten van de elektra deed niet alles wat het moest doen en het lijkt er op dat mijn spanningsregelaar het niet doet..
Ondertussen wat lampjes doorgefikt en het lijkt er op dat de kleine accu die ik er bij had is overleden...
Waar ik nog meer van baal,is dat ik mijn blok weer open moet halen.
Ik zal iets heel klein lulligs over het hoofd hebben gezien toen ik het blok uitelkaar had maar op een of andere manier ontkoppelt de koppeling niet....
Dat van de koppeling is goed balen maar het moet wel weer goedkomen.
Voor de rest loopt het motortje mooi in het rond.
Groetjes
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door NIX »

Is maar de koppeling, hoeft je blok niet voor onder brommer gehaald en afgetapt. Check je massa en wat voor ontsteking is dit? Een SS jiffy gaat ook mooier staan dan de singapoot. Waarom sluit de buddy niet aan?

Keurig geredde CD, verder.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Nicoscub »

Net ding geworden hoor en hij glimt idd erg mooi, hij is het zeker waard om een betere standaard onder te schroeven en ff je koppeling eraf daar hoeft je olie niet voor afgetapt te worden!
lekker doorgaan ermee en je elektra ff in orde maken dan kan je volgende week als het droog is(tussen de buien door) een proefritje maken.
Veel plezier met zo'n mooie cd ben best wel jaloers hoor ;-)
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Ha Ha
Dank je voor de complimenten.
Ik heb de buddy nog niet vastgezet omdat ik dat rubber wat onder de buddy moet zitten nog niet heb.
En zo staan er nog een aantal kleine dingen op mijn lijstje..
Ook komen de montage punten verder naar achter dan ik gewent ben.( bij de gaten voor het spatbord ).
De onsteking is zo'n goedkope elektrische onsteking voor een dikke kruktap(12v) en deze moet je dan met een adaptertje gebruiken.
Bij de DAX hoefde ik niets aan te passen maar bij dit blok moest ik de pickup iets meer naar binnen plaatsen omdat ie niet dicht genoeg bij de pukkel op het vliegwiel zat.
Via de zoekfunctie heb ik wel een vermoeden gekregen wat er met de koppeling aan de hand is.
viewtopic.php?f=9&t=20760&p=387340&hili ... ng#p387340
Zodra ik weer even tijd heb dan zal ik de brom goed schuin zetten en de boel loshalen.
De standaard zal met de tijd ook wel aan de beurt komen..
Groetjes

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door NIX »

Als dat het is, koop maar een nieuwe plaat, de oude ziet er dan uit als een diafragmaveer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Mijn 74ér st70 Dax ,77ér St50G dax en CD50

Bericht door Ilja1974 »

Zo aangezien het vandaag erg lekker sleutelweer was,ben ik weer de schuur ingedoken om met de koppeling aan de gang te gaan.
De brom voorzichtig neergelegd en toen lekker aan de bak gegaan.
Toen ik alles los had hoopte ik dat mijn vermoeden van de oorzaak bevestigt zou worden maar helaas alles zat goed.
Toen de koppeling helemaal uitelkaar gehaald en alles nagelopen.
Optisch was er niks te zien en de plaat was gewoon recht en de koppelings plaat was ook recht en nog 3,5 mm dik en alle andere onderdelen zien er ook goed uit.
Toen de boel weer inelkaar gaan zetten en het enige wat mij opviel is dat ik behoorlijk wat kracht moest zetten om de boel zo in elkaar te drukken om die ring/veer te plaatsen die de boel weer opsluit.
Alles weer in elkaar gezet en..... Helaas ontkoppeld de boel niet...
Daarna even wat woorden geroepen die ik hier maar niet herhaal en weer de boel losgehaald.
Alles nog een keer nagelopen en dubbel gecontroleerd maar niks gevonden wat nu wel ineens zou opvallen wat de veroorzaker zou zijn.
Ondertussen heb ik een beetje het vermoeden dat door de vorige eigenaar wat met de koppeling heeft gedaan met dit als eindresultaat.(delen van een ander type gebruikt,hele zware veren of iets dergelijks)
In ieder geval het lijkt allemaal te kloppen maar dat doet het dus niet....
Hebben jullie nog ideeën ?
Of gewoon er maar even het verlies nemen en er meteen een wee plaats setje in zetten?
Groetjes

Plaats reactie