Honda Z50ak3

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Hier mijn ploffert;

Hier de Z50ak3 die ik in België heb gekocht. Origineel geleverd in de U.S.A. in 1972 en inmiddels op Nederlandse blauwe motorplaat.. Fijn rap fietsje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Edo schreef:Heey,

Een tijdje ertussenuit geweest wat betreft ouwe Hondaatjes, maar sinds gisteren ben ik weer in het bezit van een prachtig projectje!

Via het Belgenforum heb ik een leuke Z50ak3 weten te scoren uit 1972 (framenummer begint met 100****). Er zijn een paar dingetjes aan veranderd, maar grotendeels is hij helemaal origineel. De originele velgjes/bandjes en uitlaat kreeg ik erbij, de achterveren waren echter spuuglelijk en die er nu op zitten (zwart/rood) passen eigenlijk wel heel erg goed!

Hierbij een paar fotootjes van het avontuur gisteren;

Gelukkig heb je voor een Z50 alleen maar een Toyota Yaris van je ouders nodig en geen aanhanger!
Afbeelding

Eenmaal thuis kon ze de warme schuur in om bij te komen van de Belgische off-road provinciale wegen.
Afbeelding

De brommer lijkt behoorlijk onverprutst. Alle boutjes zijn nog origineel, het motorblokje zegt Z50AE met een 6-nummerige blokcode en zelfs de dealer-sticker zit er nog op! Achter het zijkapje vond ik zelfs nog het bougie-sleutelsetje in het houdertje. Leuk!
Afbeelding

Vandaag (22/09/2012) heb ik meteen maar de boel uit elkaar getrokken om alles schoon te maken en de slijtagedelen te vervangen. Het is de bedoeling dat ie een beetje origineel blijft; al zal het tankje en het H-stuk wel een spuitbeurtje kunnen gebruiken.
Afbeelding

En als je dan met chroompoets aan de gang gaat, is het fijn om te zien dat achter het rode U.S.A.-zand nog wat glim tevoorschijn komt!
Afbeelding

Uiteindelijk gaat ie naar de RDW voor een motorkenteken en wat voor motortje er onder komt weet ik nog niet.. Jullie horen wel als er weer wat is gevorderd!
Laatst gewijzigd door Edo op 26 jun 2013 11:52, 10 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

ecoshop velgjes?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda Z50ak3

Bericht door butt head »

leuk aapje.

ben benieuwd hoe hoe hard hij gaat glimmen als je alles opgepoetst hebt
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

luuk36
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2010 09:02
Bezit: cb50j
cb50j
Locatie: leimuiden

Re: Honda Z50ak3

Bericht door luuk36 »

lekker bezig freek

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Eric »

Als je de tank laat spuiten heb je kans dat je gelijk de hele brommer zou moeten doen. Ook is die patina wel mooi, of het moet erger zijn dan deze foto's doen geloven.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Het zijn inderdaad ecoshop velgjes die er onder hangen. Ik vind ze opzich wel leuk, dus dan leg ik de originele velgjes gewoon in de kast. Ik ben net klaar met alles schoonmaken. Het achterbrugje, frame en koplamp moeten weer zwart gespoten worden. De tank en H-stuk worden weer dezelfde kleur rood gespoten, met nieuwe stickers overal op.

@Eric, wat bedoel je precies met het patina? Dat wat op het frame te zien is? Dat is rood zand namelijk. Zat echt OVERAL. Zelfs onder de kroonplaat en onder de buddyseat.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Eric »

Met patina bedoel ik gebruikssporen/ krasjes die een gebruiksvoorwerp nou eenmaal krijgt. Als je de tank laat spuiten en de rest niet, dan is het net of je een nieuwe tank op een oude gebruikte brommer zet en is het geen geheel meer.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

Ik zou ook van de kleurdelen afblijven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Ik ben het met jullie eens dat het op haar 40ste verjaardag wel een gebruiksvoorwerp genoemd mag worden (1972 - 2012)! Maar de lak is echt wel dusdanig beschadigd op sommige plekken dat ik een hoop roest verwacht in de toekomst. Vooral het frame, H-stuk en de achterbrug hebben een paar lelijke kale plekken. Momenteel roest nog helemaal niets, maar met het Nederlandse klimaat kan het hard gaan.

Daarom heb ik besloten ALLES een nieuwe verflaag te geven. De stickers van de tank kan ik nog wel aankomen, dus dat komt wel goed.

Echter rest mij nog wel een vraagje; het bouwjaar 1972 stelt mij vrij van een aantal permanente eisen..

- grootlicht is niet aanwezig op de brommer >> is niet verplicht vóór 1975
- remlicht ontbreekt >> is niet verplicht vóór 1975
- snelheidsmeter ontbreekt bij dit type >> is ook niet verplicht

Maar er zit dus ook geen toeter (zelfs geen accusysteem) op. Volstaat een fietsbel bij de motorkeuring? Anders moet ik gaan beunen...

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door niek is ik »

knijp toeter?

Volgens mij gaat het er overigens om dat je een geluidssignaal kan produceren.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Mano »

Edo schreef:Ik ben het met jullie eens dat het op haar 40ste verjaardag wel een gebruiksvoorwerp genoemd mag worden (1972 - 2012)! Maar de lak is echt wel dusdanig beschadigd op sommige plekken dat ik een hoop roest verwacht in de toekomst. Vooral het frame, H-stuk en de achterbrug hebben een paar lelijke kale plekken. Momenteel roest nog helemaal niets, maar met het Nederlandse klimaat kan het hard gaan.

Daarom heb ik besloten ALLES een nieuwe verflaag te geven. De stickers van de tank kan ik nog wel aankomen, dus dat komt wel goed.

Echter rest mij nog wel een vraagje; het bouwjaar 1972 stelt mij vrij van een aantal permanente eisen..

- grootlicht is niet aanwezig op de brommer >> is niet verplicht vóór 1975
- remlicht ontbreekt >> is niet verplicht vóór 1975
- snelheidsmeter ontbreekt bij dit type >> is ook niet verplicht

Maar er zit dus ook geen toeter (zelfs geen accusysteem) op. Volstaat een fietsbel bij de motorkeuring? Anders moet ik gaan beunen...
Als je er als motor mee wil gaan rijden,lijkt mij dat het ,ook voor je mede weggebruikers, wel handig is om een remlicht te hebben.(zitten ze niet gelijk op je rug als je een keertje remt).
En voor, of eigenlijk tegen, dure prenten is een snelheidsmeter ook geen overbodige luxe.
Het is al zo'n klein ding tussen de grote auto's , dan zijn die dingen soms best handig , net als een toeter.
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

Volgens mij mag je als motorfiets zonder snelheidsmeter zelfs niet op de openbare weg rijden.

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

Koplamp van een bamibal pakken met groot/dimlicht. Er zijn gewoon wisselspanningstoeters te koop die op zuignapp en krottler zaten.

Voor Niels: http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=14&t=22773
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

Toch, hoe wil je zonder teller ooit de snelheidslimieten bij flitspalen oid. inschatten zonder teller.

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

Is een andere kwestie. Je mag zonder teller rijden als het een motor van voor '75 is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie