Bakbrommer restauratie project
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
Re: Bakbrommer restauratie project
hallo Stoel, ik heb deze bakbrommer zon 10 jaar geleden omgebouwd naar 4 takt, en hydraulische remmen. de remmen zijn volgens mij van een fiat panda. en de hoofdremcilinder (toen) ook.
de plaats van de hoofdremcilinder is bewust daar omdat hij dan beschermt zit en je niet zulke lange leidingen hoeft.
ik heb m bebouwd voor Sander Bouwhuis uit Deventer en jij hebt m van Max uit Amsterdam.
Wat was er mis met de oude achterbrug? deze zat als het goed is in de originele Apollo rubbers in het frame. die rubbers zijn nog wel te krijgen. maar je hebt nu ook een mooie nieuwe zag ik. wie heeft die gebouwd?
als je nog vragen hebt mbt deze of algemene bakbrommers geeft ik je graag info. (0634322610 of FB "Bart Beunhuizen")
de plaats van de hoofdremcilinder is bewust daar omdat hij dan beschermt zit en je niet zulke lange leidingen hoeft.
ik heb m bebouwd voor Sander Bouwhuis uit Deventer en jij hebt m van Max uit Amsterdam.
Wat was er mis met de oude achterbrug? deze zat als het goed is in de originele Apollo rubbers in het frame. die rubbers zijn nog wel te krijgen. maar je hebt nu ook een mooie nieuwe zag ik. wie heeft die gebouwd?
als je nog vragen hebt mbt deze of algemene bakbrommers geeft ik je graag info. (0634322610 of FB "Bart Beunhuizen")
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Hoi Bart, hij is nog steeds in bezit van max hoor (dat ben ik )
De oude achterbrug was een klein beetje scheef ingesleten, en ik kreeg de as er niet uit. Plus het leek me een leuk projectje om met de nieuwe freesbank van mn pa te maken. Ik heb uiteindelijk de as moeten doorslijpen en de rubbers met geweld moeten verwijderen, en toen kon ik niet meer terug haha.
Ik heb overwogen om de hoofdremcilinder naar achteren te verplaatsen, maar om de redenen die jij noemt heb ik hem daar laten zitten.
Ik ga je vast en zeker nog wel bellen voor tips.
De oude achterbrug was een klein beetje scheef ingesleten, en ik kreeg de as er niet uit. Plus het leek me een leuk projectje om met de nieuwe freesbank van mn pa te maken. Ik heb uiteindelijk de as moeten doorslijpen en de rubbers met geweld moeten verwijderen, en toen kon ik niet meer terug haha.
Ik heb overwogen om de hoofdremcilinder naar achteren te verplaatsen, maar om de redenen die jij noemt heb ik hem daar laten zitten.
Ik ga je vast en zeker nog wel bellen voor tips.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 952
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Bakbrommer restauratie project
Voor staalflex heb je geen speciaalgereedschapnodig toch? Ik heb op mijn bakbrommer bijna dezelfde remmen. En achter ook staalflex naar de schijf vanaf het stuur.
Voor heb ik zo'n beetje hetzelfde als jij nu, maar dan heb ik een beugel gemaakt op de bevestiging van de bladveren. Deze beugel is vrij breed en ondersteund het einde van de koperleiding, waar hij op de rubber slang zit aangesloten. Dat is nodig om de koperleiding niet te laten buigen/trillen/scheuren.
Rubber slang werkt prima. Gaat jaren mee, maar ik denk dat staalflex(kan ook klein stukje, en de rest koper) nog langer mee gaat.
Let er goed op dat je slang niet langs je bladveren of velgrand gaat schuren bij inveren/sturen.
Voor heb ik zo'n beetje hetzelfde als jij nu, maar dan heb ik een beugel gemaakt op de bevestiging van de bladveren. Deze beugel is vrij breed en ondersteund het einde van de koperleiding, waar hij op de rubber slang zit aangesloten. Dat is nodig om de koperleiding niet te laten buigen/trillen/scheuren.
Rubber slang werkt prima. Gaat jaren mee, maar ik denk dat staalflex(kan ook klein stukje, en de rest koper) nog langer mee gaat.
Let er goed op dat je slang niet langs je bladveren of velgrand gaat schuren bij inveren/sturen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Ik heb je een pb gestuurd.
In de tussentijd, heeft iemand enig idee of je de montage rubbers van schokbrekers ergens los kan bestellen? Zie foto. Of iets wat daarvoor gebruikt kan worden? Ik zat al te denken aan silentblocks, maar die hebben meestal een metalen bus aan de buitenkant, en niets weerhoudt ze van links of rechts te schuiven.
In de tussentijd, heeft iemand enig idee of je de montage rubbers van schokbrekers ergens los kan bestellen? Zie foto. Of iets wat daarvoor gebruikt kan worden? Ik zat al te denken aan silentblocks, maar die hebben meestal een metalen bus aan de buitenkant, en niets weerhoudt ze van links of rechts te schuiven.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bakbrommer restauratie project
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
De binnendiameter van het gat waar het rubber is moet is 23mm, en de 'diepte' is 18mm.
Op die site kwam ik deze tegen.
Ze hebben ze ook van een MB/MT , maar daar staan geen maten bij.
Op die site kwam ik deze tegen.
Ik heb hier echt nul ervaring mee, dus geen idee of het gaat werken, iemand een idee?
- Breedte 23mm
- Buitendiameter buitenzijde 25MM
- Buitendiameter binnenzijde 20MM
- Binnendiameter 14MM
Ze hebben ze ook van een MB/MT , maar daar staan geen maten bij.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Bakbrommer restauratie project
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Ik weet wat de maten zijn, ik weet alleen niet hoe die rubbers zich gedragen met de vervorming van de montage, hoeveel de binnendiameter veranderd, én hoeveel ze uit horen te/gaan steken. Bij de shocks die ik had zat er een ander type rubbers in die ik nergens kan vinden.
- *Adriaan*
- 4T-MSB regular
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 feb 2017 17:30
- Bezit: Honda CL50 (bezig met restauratie)
Hond NH80
Puch Maxi
Kreidler LF
Citta gilera
Zelfbouw trike 50cc :-} - Locatie: Wolfheze GLD
Re: Bakbrommer restauratie project
De schokbrekers lijken op die van een derbi.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Het zijn Yoshimitsu schokbrekers, van die belgen dingen, heel duur voor op je Dax. Zou ik nooit los kopen maar als je ze ergens bij krijgt, geen probleem. Ik heb de rubbers besteld, we gaan het zien.
Remslangen en andere meuk is ook onderweg, hopelijk heb ik binnenkort weer een update.
Remslangen en andere meuk is ook onderweg, hopelijk heb ik binnenkort weer een update.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Remmen zijn gefixed. Het reservoir van de hoofdremcilinder bleek lek te zijn, gelukkig had ik nog een maand garantie over en stuurden ze me zonder gedoe een nieuwe op, dat zit er allemaal op nu met rvs flex leidingen.
De tank is geverfd, spanbordje ook meteen meegepakt. Ik heb de tank met een spuitbus 2k lak gespoten in RAL 6014, Gelboliv, oftewel Bundeswehr groen.
En begonnen aan een subframe voor het nieuwe zadel, of beter gezegd troon, want kijk dat ding.. tering
(de hoek moet nog wel aangepast worden etc etc. Bij mn pa in de werkplaats ook begonnen met een side project, een lint-afkortzaag ombouwen tot een gefixeerde lintzaag voor staal dingetjes.
De tank is geverfd, spanbordje ook meteen meegepakt. Ik heb de tank met een spuitbus 2k lak gespoten in RAL 6014, Gelboliv, oftewel Bundeswehr groen.
En begonnen aan een subframe voor het nieuwe zadel, of beter gezegd troon, want kijk dat ding.. tering
(de hoek moet nog wel aangepast worden etc etc. Bij mn pa in de werkplaats ook begonnen met een side project, een lint-afkortzaag ombouwen tot een gefixeerde lintzaag voor staal dingetjes.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Bakbrommer restauratie project
Oud goldwing zadel?
Re: Bakbrommer restauratie project
Leuk ding! Ik herinner mij deze nog wel, deze stond vroeger in de buurt van de pijp.
Een vrouw achter het stuur is bloed aan de muur
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
- Bezit: Veel roest op drie wielen
- Locatie: Amsterdam
Re: Bakbrommer restauratie project
Ik denk dat dat een andere was, ik heb hem al iets van 9-10 jaar in mijn bezit (in Enschede en Groningen, nu in Amsterdam Noord), en ik heb hem overgenomen van iemand uit Deventer. Die hem zelf heeft verbouwd.
Trouwens, wisten jullie dat eco-aceton geen ontvetter is? Ik nu wel, godsamme, hele frame kan weer ontdaan worden van verf. Gelukkig krabt de verf er gemakkelijk vanaf....
Laatste tijd weinig er mee bezig geweest, 2e kind doet wonderen voor je klus tijd haha. Ik heb wel een gescharnierde remstang, nieuwe rempomp, een nieuw frame waar de bak op komt te liggen, nieuwe custom busjes voor de veren en een nieuw montage punt voor de tank.
Foto's komen ooit wel weer.
Trouwens, wisten jullie dat eco-aceton geen ontvetter is? Ik nu wel, godsamme, hele frame kan weer ontdaan worden van verf. Gelukkig krabt de verf er gemakkelijk vanaf....
Laatste tijd weinig er mee bezig geweest, 2e kind doet wonderen voor je klus tijd haha. Ik heb wel een gescharnierde remstang, nieuwe rempomp, een nieuw frame waar de bak op komt te liggen, nieuwe custom busjes voor de veren en een nieuw montage punt voor de tank.
Foto's komen ooit wel weer.