Pagina 1 van 2

50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 13:40
door RomanV1
Beste Forumgenoten,

Ik heb vandaag mijn volledige 70cc kit gemonteerd op mijn skyteam dax. Ik heb ook een nieuwe 20mm carb kit en nieuwe powerfilter. Nu dat alles erop stond en ik de olie heb ververst wou hij niet starten. Als ik de kleppen naar mijn inzien goed heb afgesteld kan ik hem proberen ingang te kicken maar als ik dat nog eens probeer zit de kickstart vast. Als ik dan de kleppen terug op de “juiste” plek zet is de kicker weer los maar start die niet…

Heeft iemand wat tips om mijn dax te proberen starten?

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 15:26
door Dennoz
We zullen fotos willen zien , van de merktekens op je vliegwiel en van die op je nokkenas tandwiel….

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 15:50
door lil
voor sommige mensen, waarvan er bij nader inzien eigenlijk extreem veel zijn, hebben we een 'absolute beginners basics brommertechniek' topic nodig, waarnaar we dan steeds kunnen verwijzen... het lijkt alsof ik een beetje grappig spottend loop te doen, maar serieus het is werkelijk heel erg hard nodig.
ik kan goed begrijpen hoor, dat er blaagies zijn met nul verstand van brommers en dan met hun 16e zo'n ding hebben en vanalles willen, daar zijn we misschien allemaal wel begonnen, maar het enige wat ze doen is heel veel geld wegbrengen naar leveranciers van allerlij , vaak nutteloze, hippe kitjes zonder ook maar een steek verder te komen, of zelfs eerder slechter af zijn als voordien.

#darwinaward natuurlijk, maar laten we toch een beetje hart hebben voor onze potentiele toekomstige medeviertaktliefhebbers, anders sterft het forum op gegeven moment ook uit.
van kitjeshandelaren moet je het niet hebben iig

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 16:02
door RomanV1
Ik snap je comment volledig, je zat er ook raak om. Ik ben idd 16 maar heb toch een enorme liefde voor mini 4takt, zit in de familie. Vliegwiel stond juist maar nokkenastandwiel had ik nog niet aan gedacht… alvast merci voor de tips!

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 16:14
door lil
ja maargoed, je komt in je onwetendheid waarschijnlijk in problemen terecht waar wij met onze gekste fantasie nooit op zouden komen. bijvoorbeeld zo'n powerfilter, dat zouden de meeste hier gewoon nooit doen. waarom? omdat je dan geen vacuum overhoud waar nog fatsoenlijk mee af te stellen valt. dat heeft alleen zin in de professionele racerij waar dan gebruik word gemaakt van net dat beetje extra power in een heel erg smalle powerband. dat gaat algemeen nooit op voor regulier gebruik, al dan niet enigzins opgevoerd. beter ben je af met nog steeds een standaard luchtfilter, met zelfs de standaard carburateur, en alleen een 70cc cylinder. dat is al genoeg. maar nee hoor, al die domme shit kopen en dan hierheen komen omdat het niet werkt...

kom liever eerst hierheen voordat je een berg domme shit koopt, kan je een bom duiten schelen, en waarschijnlijk ook onnodige teleurstellingen

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 16:24
door Dennoz
Amen lil, maar het lijkt mij dat er met een standaard filter de timing van de nokkenas niet vanzelf goed komt .
Er word beschreven dat er iets blokkeert dus dat moet eerst opgelost worden voordat de teleurstelling van de powerband verwerkt kan worden.
Dus voor de topic starter, zet je vliegwiel met het merkteken T op het streepje bovenaan je carter , dan moet er een merkteken op je nokkenas tandwiel naar de voorkant van je kop wijzen..daar zal bij de bamis ook wel een streepje in de kop staan.

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 16:31
door lil
ja ik had het over dingen in zn algemeenheid. ik heb geen idee wat ie met zn kleppen gedaan heeft dat ie niet meer kon kicken. maar waarom uberhaupt aan die kleppen gaan zitten? daar was niks mis mee. het ligt aan die nieuwe zooi. maar enfin, hij had die kleppen alweer teruggezet hoe ze stonden, dus moet de focus nu nog steeds op de nieuwe zooi liggen

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 20:20
door MrSinga
2 mogelijkheden.

1. timing staat niet correct. Dan gaat dus de piston de kleppen raken
2. kit klopt niet en piston komt te hoog of piston is voor 70kopje en niet voor ori 50 kopje

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 11 aug 2023 20:27
door Dennoz
Ik ga voor deur nummer 1 gezien dat wanneer de “kleppen correct gezet werden” ????hij wel rond ging !

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 12 aug 2023 07:41
door MrSinga
Dennoz schreef: 11 aug 2023 20:27 Ik ga voor deur nummer 1 gezien dat wanneer de “kleppen correct gezet werden” ????hij wel rond ging !
lijkt idd de meest logische verklaring.
nuja, het is geen 2t waar je goed komt het uit een kop terug op zet

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 13 aug 2023 10:28
door RomanV1
Beste mensen,

Allereerst zou ik graag vermelden dat ik veel research heb gedaan voor ik mijn nieuwe onderdelen had gekocht. Ik heb dan ook geen goedkope zooi gekocht maar een degelijke set van 4taktwinkel. Het probleem ligt 100% zeker bij de kleppen, daar ben ik zeker van.
Vliegwiel T en nokkenastandwiel enz dat snap ik heus wel maar wat bedoelen jullie met “timing”? En ja de powerfilter, ik had een standaardfilter maar daar was helaas met mijn vorige 50cc blok een steentje in gekomen en heeft alles kapot gemaakt waarna ik zelf m’n blok heb vervangen. Dus zo een sukkelaar ben ik ook niet denk ik?

Nu mijn vraag zat dus eigenlijk bij de timing van de kleppen, heeft iemand wat meer uitleg?

Alvast bedankt

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 13 aug 2023 11:56
door 4taktQ
RomanV1 schreef: 13 aug 2023 10:28 Beste mensen,

Allereerst zou ik graag vermelden dat ik veel research heb gedaan voor ik mijn nieuwe onderdelen had gekocht. Ik heb dan ook geen goedkope zooi gekocht maar een degelijke set van 4taktwinkel. Het probleem ligt 100% zeker bij de kleppen, daar ben ik zeker van.
Vliegwiel T en nokkenastandwiel enz dat snap ik heus wel maar wat bedoelen jullie met “timing”? En ja de powerfilter, ik had een standaardfilter maar daar was helaas met mijn vorige 50cc blok een steentje in gekomen en heeft alles kapot gemaakt waarna ik zelf m’n blok heb vervangen. Dus zo een sukkelaar ben ik ook niet denk ik?

Nu mijn vraag zat dus eigenlijk bij de timing van de kleppen, heeft iemand wat meer uitleg?

Alvast bedankt
4taktwinkel heeft een youtube kanaal waar ze alles uitleggen stap voor stap over hoe je je kleppen moet stellen en daar stonden belangrijke dingen in die ik ook zelf was vergeten doen, ik zou zeggen kijk de video

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 13 aug 2023 13:00
door Dennoz
RomanV1 schreef: 13 aug 2023 10:28 Beste mensen,

Allereerst zou ik graag vermelden dat ik veel research heb gedaan voor ik mijn nieuwe onderdelen had gekocht. Ik heb dan ook geen goedkope zooi gekocht maar een degelijke set van 4taktwinkel. Het probleem ligt 100% zeker bij de kleppen, daar ben ik zeker van.
Vliegwiel T en nokkenastandwiel enz dat snap ik heus wel maar wat bedoelen jullie met “timing”? En ja de powerfilter, ik had een standaardfilter maar daar was helaas met mijn vorige 50cc blok een steentje in gekomen en heeft alles kapot gemaakt waarna ik zelf m’n blok heb vervangen. Dus zo een sukkelaar ben ik ook niet denk ik?

Nu mijn vraag zat dus eigenlijk bij de timing van de kleppen, heeft iemand wat meer uitleg?

Alvast bedankt
Toevallig genoeg begint het woord “Timing” met een T , en dat is nou net een merkteken wat op je vliegwiel staat, als de T op je vliegwiel op de streep staat en het merkteken van je tandwiel ook dan zou de TIMING goed moeten zijn, bij OT Honda heeft dit tandwiel 3 boutjes en past dat maar op 1 manier op je nokken as , later en bami hebben vaak 2 boutjes , dan zou je dus 180 graden verkeerd kunnen zitten. De TIMING tekens moet goed staan met de kleppen onbediend.
Wanneer dat allemaal goed staat gaat Wimv8 je uitleggen hoe je je kleppen moet stellen.

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 13 aug 2023 13:21
door RomanV1
Oké top, begrepen. Ik zal de video zeker bekijken, bedankt iedereen!

Re: 50cc-70cc

Geplaatst: 13 aug 2023 13:21
door RomanV1
Oké top, begrepen. Ik zal de video zeker bekijken, bedankt iedereen!