Advies injectie naar carburatie
Geplaatst: 06 aug 2023 11:25
Hoi Allemaal!
Eerst even voorstellen, ik ben Ed, heb mijn midlife crisis inmiddels ruimschoots gehad,en ik woon in het smalste stukje van Nederland, in midden Limburg, een paar kilometer van de Duitse en Belgische grens, geweldig gebied om te toeren!
Omdat ik ook op vakantie graag motor wil kunnen rijden (en dus een motor(tje) wil meenemen) heb ik kortgeleden een Zhenhua Dax 125 uit 2018 in Belgie gekocht, met weinig kilometers....de inloopolie zat er nog in. Wel is de motor voorzien van een (originele!) Over sportuitlaat en een 16 tands kettingwiel voor. De lambdasonbe is afgekoppeld (ook niet meer aanwezig) en de motor loopt dus in de standaard map, en zonder lambda sonde gaat ook de Bluetooth "tuning" niet werken, afgezien van het feit dat ik geen smartphone heb. Overigens ook geen MIL lampje op het dashboard(je), het lichtje op de injectiunit blijft wel uit, als teken dat er geen lamda signaal wordt ontvangen.
Een lambda emulator/simulator is niet te koop, ik heb Dynojet, Smartmoto en Fuelsaver al benaderd, maar Rojo geeft geen gegevens vrij.
De Dax loopt nu 89 kilometer ( GPS), waarbij wel aangetekend moet worden dat ik de 110 kilogrens overschrijdt( exclusief Dax, motorjack en helm) ...de top haalt hij in de 3e versnelling, de 4 is feitelijk niet meer dan een overdrive, maar hij zakt niet af in de 4e versnelling.
Omdat het een euro 4 exemplaar is is de Dax uiteraard voorzien van de beruchte Rojo injectie. Om een lang verhaal kort te maken; ik wil weer naar lekker old-school; een carburateur. Motorkit heeft een set, en monteren zal geen problemen opleveren (mijn dagelijkse motor is een AJS uit 1957, 2 uur rijden is 1 uur sleutelen, of andersom).
De set van motorkit; https://www.motorkit.com/nl/injection-r ... euro4.html. Hoe denken jullie over deze set, met name de carburateur lijkt me wat twijfelachtig. Misschien is zelf een set samenstellen met een betere carburateur beter. Welke carburateur gaat daadwerkelijk wat vermogenswinst opleveren en zorgt dat de vierde versnelling ook daadwerkelijk versnelt en de motor on bergachtig gebied wat meer kracht heeft.
Ik weet uiteraard dat de Dax dan niet meer aan de Euro 4 norm voldoet, de potentiele gevolgen daarvan neem ik voor lief...
Ik hoop dat jullie me van een advies kunnen voorzien, alvast bedankt,
Ed
Eerst even voorstellen, ik ben Ed, heb mijn midlife crisis inmiddels ruimschoots gehad,en ik woon in het smalste stukje van Nederland, in midden Limburg, een paar kilometer van de Duitse en Belgische grens, geweldig gebied om te toeren!
Omdat ik ook op vakantie graag motor wil kunnen rijden (en dus een motor(tje) wil meenemen) heb ik kortgeleden een Zhenhua Dax 125 uit 2018 in Belgie gekocht, met weinig kilometers....de inloopolie zat er nog in. Wel is de motor voorzien van een (originele!) Over sportuitlaat en een 16 tands kettingwiel voor. De lambdasonbe is afgekoppeld (ook niet meer aanwezig) en de motor loopt dus in de standaard map, en zonder lambda sonde gaat ook de Bluetooth "tuning" niet werken, afgezien van het feit dat ik geen smartphone heb. Overigens ook geen MIL lampje op het dashboard(je), het lichtje op de injectiunit blijft wel uit, als teken dat er geen lamda signaal wordt ontvangen.
Een lambda emulator/simulator is niet te koop, ik heb Dynojet, Smartmoto en Fuelsaver al benaderd, maar Rojo geeft geen gegevens vrij.
De Dax loopt nu 89 kilometer ( GPS), waarbij wel aangetekend moet worden dat ik de 110 kilogrens overschrijdt( exclusief Dax, motorjack en helm) ...de top haalt hij in de 3e versnelling, de 4 is feitelijk niet meer dan een overdrive, maar hij zakt niet af in de 4e versnelling.
Omdat het een euro 4 exemplaar is is de Dax uiteraard voorzien van de beruchte Rojo injectie. Om een lang verhaal kort te maken; ik wil weer naar lekker old-school; een carburateur. Motorkit heeft een set, en monteren zal geen problemen opleveren (mijn dagelijkse motor is een AJS uit 1957, 2 uur rijden is 1 uur sleutelen, of andersom).
De set van motorkit; https://www.motorkit.com/nl/injection-r ... euro4.html. Hoe denken jullie over deze set, met name de carburateur lijkt me wat twijfelachtig. Misschien is zelf een set samenstellen met een betere carburateur beter. Welke carburateur gaat daadwerkelijk wat vermogenswinst opleveren en zorgt dat de vierde versnelling ook daadwerkelijk versnelt en de motor on bergachtig gebied wat meer kracht heeft.
Ik weet uiteraard dat de Dax dan niet meer aan de Euro 4 norm voldoet, de potentiele gevolgen daarvan neem ik voor lief...
Ik hoop dat jullie me van een advies kunnen voorzien, alvast bedankt,
Ed