Advies injectie naar carburatie

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Ed Field
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 10:56
Bezit: Dax 125 Zhenhua Kloon 2018, Pacific Coast 1989, CB 500 1997

Advies injectie naar carburatie

Bericht door Ed Field »

Hoi Allemaal!

Eerst even voorstellen, ik ben Ed, heb mijn midlife crisis inmiddels ruimschoots gehad,en ik woon in het smalste stukje van Nederland, in midden Limburg, een paar kilometer van de Duitse en Belgische grens, geweldig gebied om te toeren!

Omdat ik ook op vakantie graag motor wil kunnen rijden (en dus een motor(tje) wil meenemen) heb ik kortgeleden een Zhenhua Dax 125 uit 2018 in Belgie gekocht, met weinig kilometers....de inloopolie zat er nog in. Wel is de motor voorzien van een (originele!) Over sportuitlaat en een 16 tands kettingwiel voor. De lambdasonbe is afgekoppeld (ook niet meer aanwezig) en de motor loopt dus in de standaard map, en zonder lambda sonde gaat ook de Bluetooth "tuning" niet werken, afgezien van het feit dat ik geen smartphone heb. Overigens ook geen MIL lampje op het dashboard(je), het lichtje op de injectiunit blijft wel uit, als teken dat er geen lamda signaal wordt ontvangen.

Een lambda emulator/simulator is niet te koop, ik heb Dynojet, Smartmoto en Fuelsaver al benaderd, maar Rojo geeft geen gegevens vrij.

De Dax loopt nu 89 kilometer ( GPS), waarbij wel aangetekend moet worden dat ik de 110 kilogrens overschrijdt( exclusief Dax, motorjack en helm) ...de top haalt hij in de 3e versnelling, de 4 is feitelijk niet meer dan een overdrive, maar hij zakt niet af in de 4e versnelling.

Omdat het een euro 4 exemplaar is is de Dax uiteraard voorzien van de beruchte Rojo injectie. Om een lang verhaal kort te maken; ik wil weer naar lekker old-school; een carburateur. Motorkit heeft een set, en monteren zal geen problemen opleveren (mijn dagelijkse motor is een AJS uit 1957, 2 uur rijden is 1 uur sleutelen, of andersom).

De set van motorkit; https://www.motorkit.com/nl/injection-r ... euro4.html. Hoe denken jullie over deze set, met name de carburateur lijkt me wat twijfelachtig. Misschien is zelf een set samenstellen met een betere carburateur beter. Welke carburateur gaat daadwerkelijk wat vermogenswinst opleveren en zorgt dat de vierde versnelling ook daadwerkelijk versnelt en de motor on bergachtig gebied wat meer kracht heeft.

Ik weet uiteraard dat de Dax dan niet meer aan de Euro 4 norm voldoet, de potentiele gevolgen daarvan neem ik voor lief...

Ik hoop dat jullie me van een advies kunnen voorzien, alvast bedankt,

Ed

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Advies injectie naar carburatie

Bericht door nielspbr »

89kmh vind ik nog best netjes voor een blok dat in feite continue in de noodloop(geen lambda sensor) loopt.

Mijn skyteam liep origineel ook niet harder dan 93 (carbu, remluchttoevoergeneuzel aan de spruit en kat in de uitlaat)

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Advies injectie naar carburatie

Bericht door fs1tom »

Qua snelheid zul je er idd weinig mee winnen. De 125cc bami's die ik heb gehad liepen allemaal rond de 90 op de GPS, op een goede dag met wind mee soms iets harder.
Wil je harder, dan zou ik voor een ander blok gaan (met ombouw naar carburateur).
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Ed Field
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 10:56
Bezit: Dax 125 Zhenhua Kloon 2018, Pacific Coast 1989, CB 500 1997

Re: Advies injectie naar carburatie

Bericht door Ed Field »

Hoi mede 4 takters,

Dank voor de antwoorden. Ik heb het setje besteld, samen met een tandje groter en een tandje kleiner kettingwiel voorzijde om beetje te kunnen expirimenteren.

Weet niet of het inderdaad iets gaat toevoegen...we gaan het zien.Zal een dezer dagen wel binnenkomen.

Ben ondertussen al even op zoek gegaan naar een groter blok, uiteraard is Daytona het mooiste, maar het moet wel een beetje verdedigbaar blijven....wat vinden jullie van de YX 150 en de Zongshen 190? De Zongshen heeft een 5-bak, lijkt me wel een voordeel. Deze heb ik uitgezocht omdat electrische start wel de voorkeur heeft voor een vakantiemotor...aantrappen kan ik nog genoeg met de oldtimers, en zo langzamerhand ben ik er zelf ook wel een( oldtimer...), dus dat maakt electrische start wel weer verdedigbaar..

Uiteraard sta ik open voor betere ideeen en adviezen!

Dank voor jullie tijd,

Ed

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Advies injectie naar carburatie

Bericht door nielspbr »

zongshen 190, wegspringen vanaf schakelklaver probleem schijnt nu opgelost te zijn af fabriek. Niet te hoog stationair afstellen want dat vind de ketting van de startmotor blijkbaar niet leuk.
yx150 met kop in honda look, zijn er genoeg die deze dingen afbeulen zonder problemen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Advies injectie naar carburatie

Bericht door butt head »

nielspbr schreef: 11 aug 2023 14:25 zongshen 190, wegspringen vanaf schakelklaver probleem schijnt nu opgelost te zijn af fabriek. Niet te hoog stationair afstellen want dat vind de ketting van de startmotor blijkbaar niet leuk.
yx150 met kop in honda look, zijn er genoeg die deze dingen afbeulen zonder problemen.
Wat Niels zegt, de yx150-5 of wel de blokken met normaal ogende cilinder kop zijn goed. Heb er meerdere gehad en werken perfect,
Als je ze flink afbeult vol gas naar Luxemburg, daar nog 2 dagen rond scheuren, en terug rijden dan kan het zijn zat hij 20km/h langzamer loopt naar je komt thuis.
Als je een beetje normaal rond rijd is er niets aan het handje
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Plaats reactie