Pagina 1 van 1

tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 09 jun 2018 09:45
door K-pipe driver
Hallo mensen,
Ik heb een kymco k pipe full 70cc.19mm carb en spruit.
13-43 tandwiel verhouding top is 75kmh.
Hoef niet harder maar wil van onderuit gelijkmatig naar de top.
Ik ben van 70cc 50 kop naar70kop gegaan
Koppel onderin toeren 0 tot 5000 Tpm valt tegen, 5000 tot 10000 meer koppel.
Ik snap dat ik nu minder compressie heb, en dat wil ik opvangen door tandwielen.
Een fransman laat in een video zien dat ie 90 rijd met 14-41...advies van dit forum is 14-42.
Als ik van 13-43 naar 14-42 ga is de brommer toch nog zwaarder vertand?
Er staan hier wel tabellen op dit forum maar ik snap er niks van.
Kan iemand me adviseren

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 09 jun 2018 10:59
door ReezYard
K-pipe driver schreef: 09 jun 2018 09:45
Ik snap dat ik nu minder compressie heb, .....
Doordat je de cilinderinhoud hebt verhoogd naar 70cc heb je nu minder compressie?
Kun je dat eens uitleggen?

* Laat die Fransman ook zien wat ie aan het blok gedaan (= set up) heeft?
* Laat ie ook zien hoe lang 't heeft geduurd voordat ie op topsnelheid zat? Of over welke afstand?

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 09 jun 2018 12:58
door K-pipe driver
Ik heb alleen de 50kop en zuiger vervangen door 70 kop en zuiger voor gk4 kruk.
Dus minder compressie,of maakt dat niks uit? Tenminste dat is wat ik veelal lees op dit forum
Le fransman in kwestie heeft een 20mm shengwey carb en 70cc kitaco 75cc light kit.
Ik nam zijn snelheid als voorbeeld.-
Gaat mij erom is 14-41 zwaarder dan wat ik nu heb....namelijk 13-43. Tandje kleiner voor trekt iets sneller op en lagere top.
Wat ik wil is de beste verhouding

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 09 jun 2018 13:29
door ReezYard
Vlg. jouw redenatie zou dan 'n motorfiets met 750cc helemaal geen compressie hebben!?!
M.a.w. het maakt niets uit!

Wat de vertanding betreft het volgende:
43 : 13 = 3,3
41 : 14 = 2,92
Hoe kleiner die uitkomst, hoe minder de trekkracht wordt!
Mijn advies zou zijn een verhouding van 43 : 12 = 3,58. Dat is iets meer trekkracht zonder al teveel verlies van topsnelheid!
Aardige bijkomstigheid is dat het vervangen van een voortandwiel goedkoper is en makkelijker!

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 09 jun 2018 20:42
door Ben C50
Je bedoeld dat een 70 kop een grotere verbrandingsruimte heeft dan een 50 kop, en dat dat bij gelijk gebleven zuiger en lagere compressie betekent?
Waarom heb je er dan een 70 kop op gezet?

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 09 jun 2018 22:08
door Daan1508
Vermoedelijk omdat de grotere kanalen en kleppen van een 70 kop meer helpen dan de hogere compressieverhouding van een 50 kop (icm 70 zuiger).

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 10:36
door K-pipe driver
Ok compressie 50 of 70 kop is dus niet van toepassing!
Ik baseerde dit idee op wat hier vaak word geschreven,ik heb dit niet zelf getest wegens ontbreken van apparatuur en kennis,daarom beroep ik mij op meningen/feiten van andere technisch aangelegde mensen.
Wat ik bedoel is, dat ik nu mét 70 kop minder koppel onderin heb en meer koppel bovenin toeren heb, graag zou ik dat met de juiste tw verhouding willen compenseren!
vriendelijk bedankt voor de hulp.

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 10:55
door ReezYard
K-pipe driver schreef: 10 jun 2018 10:36 Wat ik bedoel is, dat ik nu mét 70 kop minder koppel onderin heb en meer koppel bovenin toeren heb, .........
Probeer dit nader toe te lichten:
* reageert ie bijvoorbeeld niet goed op het gas bij het wegrijden?
* en bijvoorbeeld wel als ie op toeren is?

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 11:14
door K-pipe driver
Toelichting : reageert niet goed op wegrijden
Reageert wel goed als ie op toeren is.

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 13:39
door ReezYard
K-pipe driver schreef: 10 jun 2018 11:14 Toelichting : reageert niet goed op wegrijden
Reageert wel goed als ie op toeren is.
Okay! Dan zou ik je adviseren om nog even van je tandwielen af te blijven en
de afstelling van je carburateur te checken.
Om te beginnen de naald van je gasschuif één groefje hoger zetten (dat betekent
het circlipje 'n groefje lager).

BTW, als dit jouw K-pipe is, dan loopt/liep ie niet verkeerd! Niets aan doen, lijkt mij! :idea:
https://youtu.be/0RdDmxsDUjo

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 14:46
door K-pipe driver
Ja haha da's de mijne, toen nog full 50cc.
Volgende video is met 72cc cilinder 50 kop.
Toen liep ie nog beter en nu dus full 70cc.
By the way, 50cc met 11 t voor 16mm carb
72cc met 12 t voor 19mm carb sproeier 76
Full 70cc met 13 t voor 19mm carb sproeier 80

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 15:13
door ReezYard
Niets meer aan doen. Gewoon lekker toeren met dat ding!
Als je er dan toch niet met je vingers van af kunt blijven...... vervang de 13 door een 12 tands voor!

Re: tandwiel verhouding 17inch full70 12v semiblok

Geplaatst: 10 jun 2018 16:34
door K-pipe driver
Ja er vanaf blijven.....tis nogal verslavend dat 4takt
Toch maar een motor rijbewijs haha.
Ik zal een tandje minder voor doen.