Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

Hoi,

Ik ben Jan, nieuw op dit forum.
Ik ben sinds kort in het bezit van een prachtige Honda CB50j. Deze liep krap 45 en ik besloot al snel om hem iets te kietelen. De setup nu is 50cc, open uitlaat, 16mm carb met sproeier 86, xr80 nok en vast vliegwiel.
Het lukt me niet om de brommer goed afgesteld te krijgen, heb er al verschillende sproeiers in gehad, gasnaald versteld, kleppen gesteld en de puntjes gaan precies vanaf F open.
Hij start gemakkelijk, maar als je hem vol gas opentrekt valt hij eerst dood, als je wat voorzichtiger gas geeft gaat hij door tot zo 11000 toeren met gestotter bij 4000 en 8000 tpm. Verder kakt hij in op 8000 toeren in z'n laatste versnelling.

Zou de ontsteking vroeger moeten of toch een andere sproeier ? Wie kan me helpen ? Alvast bedankt

Ps. Cilinder is laatst helemaal uit elkaar geweest, er is een andere kop op gekomen wegens dol bougiegat.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door NIX »

Zet de gewone nok terug en probeer hem dan goed af te stellen. Die XR80nok gaat met een 16mm en vast vliegwiel nooit in de powerband komen waar deze nok tot zijn recht komt. En dan is het nog steeds een nerveus ding dat op toeren gehouden moet worden. Met de ori nok draai je al probleemloos 10.000tpm en heb je onderin nog wat bruikbaar vermogen zoals je op een wegfiets gebruikt. Waarom zulke overkill voor een brommer die maar iets sneller hoeft? Met een vastgezet vliegwiel en open pijp gaat ie al met gemak 60 en is hij nog net rollenbankproof. Met de 16mm zal je brommer met gemak de 70 halen met een normale nok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

NIX schreef:Zet de gewone nok terug en probeer hem dan goed af te stellen. Die XR80nok gaat met een 16mm en vast vliegwiel nooit in de powerband komen waar deze nok tot zijn recht komt. En dan is het nog steeds een nerveus ding dat op toeren gehouden moet worden. Met de ori nok draai je al probleemloos 10.000tpm en heb je onderin nog wat bruikbaar vermogen zoals je op een wegfiets gebruikt. Waarom zulke overkill voor een brommer die maar iets sneller hoeft? Met een vastgezet vliegwiel en open pijp gaat ie al met gemak 60 en is hij nog net rollenbankproof. Met de 16mm zal je brommer met gemak de 70 halen met een normale nok.
Met 16mm, vast vliegwiel en open uitlaat haalde hij met veel moeite de 50. Powerfilter op gezet, daardoor trok hij beter en liep hij iets harder. Daarna xr80 nok opgezet dat naar mijn inzicht betere prestaties bood, maar een andere afstelling nodig heeft. Hij haalt nu ongeveer 60-65, dat is onzeker omdat de kilometer teller willekeurige schommelingen maakt. Heeft het zin om de ontsteking nog een tikje te vervroegen ?...

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door NIX »

Dat heeft zin, maar die nok is echt onzin. Zo te horen is je kabel ook slecht.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door hypercub »

neem hooguit een xr100 nok, die is wat tammer in het midden gebied, maar liever gewoon de standaard nok. Die is op zich snel zat.
Life is too short for lousy coffee.

JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

Ik denk dat ik voor een kleinere sproeier ga, bougie was aardig zwart. Ontsteking misschien nog heel iets vervroegen. De oude nokkenas heb ik niet meer, kan ik wel weer aan komen dus ik moet nu afstellen met wat ik heb. Ik heb een jaar 2 takt gereden, een hoogtoerig blok met power boven in bevalt me wel... In welk toerengebied kwam de xr80 nok tot zn recht ? Ik kan hem misschien omruilen voor een xr100 nok, wat is ervaring daarmee? Groetjes

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door hypercub »

de xr80 levert zijn max vermogen op 10500 rpm, de xr100 op 9500. Daarbij is de 100 nok minder scherp. Mocht je een standaard nok zoeken, ik heb er zat.
Life is too short for lousy coffee.

JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

Ah oke zo zit dat, thanks. Dan lijkt me een xr100 nok geschikter aangezien hij net de 10000 toeren haalt, alleen kakt hij in bij de laatste versnelling. Ik ben ook van sproeier 84, naar 80 gegaan. Hij stottert nu niet meer bij volgas.
Hoe zit het met spruitstukken? Valt daar nog aan te tunen? En waarom kakt hij in in z'n 4e...

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door hypercub »

de spruitstukken kan je 2de hands in japan kopen of uitboren. En hij kakt in in zijn vier omdat de nokkenas te snel is/hoogtoerig is.
bij 8000rpm zit je niet in de powerband van de nok.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door nielspbr »

hypercub schreef:de spruitstukken kan je 2de hands in japan kopen of uitboren. En hij kakt in in zijn vier omdat de nokkenas te snel is/hoogtoerig is.
bij 8000rpm zit je niet in de powerband van de nok.
Moraal van dit verhaal, snelle nokken alleen te genieten bij 5-bak blokken. (Zowel horizontaal als verticaal)

JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

Ah oke, ik begrijp hem. Ik zal is vragen naar de standaard nok, of misschien een xr100. Maar hoe kan ik dan meer toeren maken? Vervroegend vliegwiel is me te prijzig... En een vijf bak, zelfde verhaal. Volgens mij zit er dan maar één ding op, andere nok terug zetten... Hij heeft namelijk echt nul vermogen tot 7000 toeren...

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door Daan1508 »

Er zijn twee mogelijkheden:

1) Ontsteking vervroegend maken zodat je veel toeren kunt maken, en dan met een hoogtoerige nok rijden. Dan heb je een blokje dat een kleine hoge powerband heeft maar wel veel vermogen.

Voordeel: Gaat wind mee hard.
Nadeel: Gaat met een beetje wind tegen sloom. Met een 4 bak is je acceleratie minder, en veel schakelen. Loopt voor geen meter stationair.

2) Laagtoerige nok rijden. Grote powerband en wat minder vermogen.

Voordeel: Koppel, tegen de wind in nog steeds hard. Draait mooi stationair.
Nadeel: Iets minder vermogen maar dat is het dan wel zo'n beetje.


Nog mooier, vervroegend vliegwiel én stndaard nokkenas. Ik weet het wel!

Waar het op neer komt: Je hebt echt die XR80 nok niet nodig om 60 te gaan. Eigenlijk heb je daar die XR100 nok ook niet voor nodig.

JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

Thanks! Ik ga de eerste optie is proberen, ben benieuwd. Als het dan toch niks wordt, wat ik denk ,aangezien hij wel redelijk makkelijk moet starten voor school in de winter... Of gewoon choke erop en vol gas kicken

Dekker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s

Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door Dekker »

Je laatste opmerking kan ik niet plaatsen....

Voor aller zekerheid, rij je niet met een te groot voortandwiel in verhouding tot achter? Ik vraag dit aangezien je de focus nogal op topsnelheid lijkt te leggen en je met een te groot tandwiel gewoon het vermogen niet hebt om op te trekken.

JanL99CB50
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 okt 2016 15:41
Bezit: CB50j

Re: Afstelling CB50 stottert, valt dood, kakt in

Bericht door JanL99CB50 »

Update, Ontsteking iets bijgesteld, loopt mooi nu, trekt goed door met een top van 65. Ook in laatste versnelling komt hij redelijk boven de 8000 uit. Maar na een tijdje rijden reageert hij slecht op vol gas, knalt hij in de uitlaat, en maakt en bwoap geluid, iets gas terug en het houdt op. Nog 1 stap terug in sproeiers of is het blok dan gewoon te heet ?.... Groetjes

Plaats reactie