Pagina 1 van 6

CD50

Geplaatst: 02 okt 2016 18:15
door joost.0413
na mijzelf voorgesteld te hebben (viewtopic.php?f=8&t=31483) en uiteindelijk een CD50 gekocht te hebben
heb ik de eerste kilometers erop gemaakt.
Motor start goed loopt netjes stationair en de topsnelheid is eigenlijk dik in orde nl. rond de 60km/h en plat erop rond de 68
gemeten met GPS.
Echter met wat tegenwind krijgt hij het moeilijk en valt wat terug.
In lage toeren trekt de motor slecht en vanaf een bepaald toerental begint hij lekker te trekken en kan ik hem ver doortrekken
in zijn 2 tot de 40 en in 3 tot ongeveer 55km/h, het geluid word dan ook meteen drastisch meer.
Ik vind dit niet fijn rijden en zou eigenlijk veel meer koppel willen hebben.

Waaruit bestaat mijn motor/setup:

*49cc (tenminste daar ga vanuit)
*carburateur keihin 13A sproeier weet ik niet
*tandwielen 12/41
*vliegwiel ik denk vervroegend zie foto
echter heb ik het idee dat deze niet goed is, veertje zijn erg slap en onbelast zeker niet aangespannen.
ik heb met een scrooboscooplamp gekeken en ontstekings tijdstip veranderd helemaal niets blijft strak staan op elk toerental
Ontsteking staat zoals op onderstaande foto, is dit zo correct want ik weet niet waar de "T" bij moet staan dit kan ik nergens vinden.
ontstekings tijdstip met stroboscoop blijft zo staan met elk toerental
ontstekings tijdstip met stroboscoop blijft zo staan met elk toerental
DSC_0350 (Custom).JPG (62.13 KiB) 3092 keer bekeken
is dit een VVV
is dit een VVV
DSC_0343 (Custom).JPG (74.91 KiB) 3092 keer bekeken
Vragen: * is de brommer niet te zwaar vertand (omdat deze terug valt met wat wind)
* is het een VVV en klopt het dat de veertjes in "nulstand" al wat los zitten en niet gespannen zijn.
* Waarmee moet de "T" corresponderen met het op tijd zetten.



Om het vliegwiel te demonteren heb je natuurlijk een trekker nodig en deze had ik niet, ik heb het geluk dat ik een draai en een freesbank heb en heb zelf een trekker gemaakt.
Ik had er 1 gemaakt met gewoon rechtse draad echter daarna kwam ik er achter dat het linkse draad was!
trekker
trekker
DSC_0342 (Custom).JPG (62.76 KiB) 3092 keer bekeken
DSC_0341 (Custom).JPG
DSC_0341 (Custom).JPG (67.43 KiB) 3092 keer bekeken

De motor kon ik ook niet in neutraal zetten bij stilstand en via het forum heb ik gelezen dat dit door de koppeling zou kunnen komen (te slap)
Bij controle bleek dat als ik de handel inkneep dat de koppelingshevel erg veel speling had in het carter en dat hierdoor de slag bij de koppeling erg klein werd.
ik heb nu het carter met een ruimer geruimd en er een bus in gezet, ik heb de koppelingshevel een mm dunner gedraaid om deze weer mooi rond te krijgen.
Het resultaat is dat het geheel weer spelingsvrij is en weer perfect koppeld en schakeld!
DSC_0339 (Custom).JPG
DSC_0339 (Custom).JPG (71.39 KiB) 3092 keer bekeken
DSC_0340 (Custom).JPG
DSC_0340 (Custom).JPG (68.59 KiB) 3092 keer bekeken

Re: CD50

Geplaatst: 02 okt 2016 18:31
door stoterstangen90
Je hebt inderdaad een vervliegend vroegwiel., maar die van jou lijkt veels te los te staan. Die vervroegt dus te snel.

Re: CD50

Geplaatst: 02 okt 2016 20:13
door butt head
dat terug vallen in toeren doen ze allemaal.
de 4de versnelling is om maar zo te zeggen een overdrive. bij een beetje tegen wind valt hij al zo ver terug in toeren dat je niet in de 4 kan blijven rijden. maar de 3de versnelling is dan vaak weer net licht genoeg om hem wel door te trekken tot max toeren tal.

dat kan ook een voordeel zijn voor als je een keer op de rollebank word gezet.
ik heb het al een keer gehad dat hij 56 in de 3 liep en 48 in de 4 helaas wel de boete gekregen voor de 58km/h :cry:

Re: CD50

Geplaatst: 02 okt 2016 22:23
door NIX
De steuntjes waar de veertjes op zitten staan verkeerd. Buig ze zover naar buiten dat de veertjes net strak beginnen te staan en de armpjes net tegen de nok komen (of kort de veertjes in tot je hetzelfde effect krijgt). Nu zal je vliegwiel vervroegen bij 3-4000 toeren. Afstellen die je door de punten op de F te laten beginnen met openen. (Boven de 4000tpm openen ze dan bij de 2 eerste streepjes vóór de F.) De T staat voor Top, dus TDC. Dat is alleen belangrijk voor de nokkenastiming.

Re: CD50

Geplaatst: 03 okt 2016 06:37
door joost.0413
NIX schreef:De steuntjes waar de veertjes op zitten staan verkeerd. Buig ze zover naar buiten dat de veertjes net strak beginnen te staan en de armpjes net tegen de nok komen (of kort de veertjes in tot je hetzelfde effect krijgt). Nu zal je vliegwiel vervroegen bij 3-4000 toeren. Afstellen die je door de punten op de F te laten beginnen met openen. (Boven de 4000tpm openen ze dan bij de 2 eerste streepjes vóór de F.) De T staat voor Top, dus TDC. Dat is alleen belangrijk voor de nokkenastiming.
oke bedankt ik zal vanavond de armpjes even terug buigen en de ontsteking opnieuw afstellen.

Re: CD50

Geplaatst: 03 okt 2016 18:23
door joost.0413
net de armpjes waaraan de veerjes zitten van het vliegwiel wat verbogen, gecontroleerd met de scroboscooplamp en nu kan je duidelijk de vervroeging zien.
Bij lage toeren staat de F mooi op het merkteken.
Met rijden is het een groot verschil het koppel is veel groter (ontsteking stond veel te vroeg door de verkeerde vervroeging)
Het enigste wat mij nu opvalt is dat bij plotseling gasgeven (op de standaard) de motor wat inhoud en wat lastig oppakt in hoge toeren gaat het wel goed.
Tijdens het rijden heb ik hier niets van gemerkt.
Iemand een idee wat dit kan zijn, misschien carburateur afstelling?
Hoe meten jullie het toerental????

Re: CD50

Geplaatst: 03 okt 2016 20:22
door NIX
Het is een motor met carburateur, geen injectie met 23 sensoren en en een ECU.

Toerental bereken je of met een stroboscoop die dat kan. En soms met een toerenteller. Die schijnen daar speciaal voor gemaakt te worden.

Als het goed is start ie nu ook een stuk makkelijker.

Re: CD50

Geplaatst: 03 okt 2016 20:39
door joost.0413
Mijn stroboscoop heeft geen toerental functie.
Toerentellers die ik heb liggen zijn van een auto en instelbaar van 2 tot 8 cilinders.
Net nog ff naar de CD wezen kijken en nog een keer geteld maar deze heeft echt maar 1 cilinder.
:roll:

Re: CD50

Geplaatst: 03 okt 2016 20:58
door Eric
standaard heb je een 42t achtertandwiel. Toerental meten heeft mij nooit zo geïnteresseerd... Als het maar goed loopt en als een of andere Japanner een liedje gaan maken met je brommer, gaat toch niet lukken. Of je moet gewoon even een vacuüm carburateur erop zetten. Je kunt ook proberen om de gasnaald hoger of lager te zetten.

Re: CD50

Geplaatst: 03 okt 2016 23:49
door stoterstangen90
joost.0413 schreef:Mijn stroboscoop heeft geen toerental functie.
Toerentellers die ik heb liggen zijn van een auto en instelbaar van 2 tot 8 cilinders.
Net nog ff naar de CD wezen kijken en nog een keer geteld maar deze heeft echt maar 1 cilinder.
:roll:
Maar wel met een wasted spark, dus feitelijk evenveel vonkjes als een 2cylinder.

Re: CD50

Geplaatst: 04 okt 2016 06:34
door joost.0413
stoterstangen90 schreef:
joost.0413 schreef:Mijn stroboscoop heeft geen toerental functie.
Toerentellers die ik heb liggen zijn van een auto en instelbaar van 2 tot 8 cilinders.
Net nog ff naar de CD wezen kijken en nog een keer geteld maar deze heeft echt maar 1 cilinder.
:roll:
Maar wel met een wasted spark, dus feitelijk evenveel vonkjes als een 2cylinder.
och ja natuurlijk!

Re: CD50

Geplaatst: 04 okt 2016 19:43
door joost.0413
De motor loopt nu goed maar ik mis toch wat trekkracht en zit te denken om naar 72CC te gaan eventueel met een electronische ontsteking met een begrensde CDI.
Ik heb een 72CC cilinder met zuiger liggen volgens mij origineel Honda.
ik heb ff de zuigerveren ervan af gewipt en de slotspeling gemeten (losse zuigerveer in de cilinder geplaatst, aangeduwd met de zuiger zodat deze recht zit en de slotspeling gemeten met een voelermaatje)
De slotspeling is bij alle 3 de veren 0,7mm is dit nog toelaatbaar of is de speling te groot, wat mag het maximaal zijn?
is dit een originele cilinder?
is dit een originele cilinder?
DSC_0342 (Custom).JPG (60.8 KiB) 2963 keer bekeken
DSC_0339 (Custom).JPG
DSC_0339 (Custom).JPG (72.78 KiB) 2963 keer bekeken
DSC_0341 (Custom).JPG
DSC_0341 (Custom).JPG (65.43 KiB) 2963 keer bekeken
DSC_0340 (Custom).JPG
DSC_0340 (Custom).JPG (63.28 KiB) 2963 keer bekeken

Re: CD50

Geplaatst: 04 okt 2016 19:57
door Dekker
Je vragen kan ik niet beantwoorden, maar heb je ook de 70 kop? Deze zuiger is namelijk niet voor een 50 kop

Re: CD50

Geplaatst: 04 okt 2016 20:13
door joost.0413
Dekker schreef:Je vragen kan ik niet beantwoorden, maar heb je ook de 70 kop? Deze zuiger is namelijk niet voor een 50 kop
Yep als het goed is wel.
DSC_0344 (Custom).JPG
DSC_0344 (Custom).JPG (65.53 KiB) 2956 keer bekeken
DSC_0343 (Custom).JPG
DSC_0343 (Custom).JPG (74.11 KiB) 2956 keer bekeken

Re: CD50

Geplaatst: 05 okt 2016 11:09
door NIX
Ik zou me meer zorgen maken over de vegen op de zuiger. Kop is 70.

Iedereen zal wel gaan roepen dat je een nieuwe zuiger en veren moet halen, ik zou gewoon een gebruikte zuiger pakken zonder vegen en daar deze veren op zetten. Wel goed opletten of de maat standaard of een overmaat is. Gebruikt of nieuw.