CD50

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Nou zie ik bij Coos verschillende setjes cilinders te koop vanaf 87Euro tot 130Euro, staal en alluminium.
Welke moet ik in godsnaam nemen, welke is de beste de duurste?

Dekker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s

Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex

Re: CD50

Bericht door Dekker »

Als je weet wat voor een kop je hebt en een 6v blok dan kies je de set die je wilt.
72cc in gietijzeren vorm gaat net zo hard als een 72cc in aluminium.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Na alles goed afgesteld te hebben (ontsteking tijdstip, klepspelingen, elektrode afstand) en de vervroeging van het vliegwiel weer werkend gemaakt was ik nog niet helemaal tevreden met het koppel/vermogen.
Vandaag een 72cc binnen gekregen en gemonteerd, gewoon een imitatie maar ik moet zeggen dat het er netjes uitziet.
Zuiger past goed en zakt mooi langzaam naar beneden, zuigerveren hebben een slotspeling van 0,15mm dus dat lijkt dik in orde.
Klepjes ff opnieuw licht ingeschuurd en alles gemonteerd.
Nokkenas is een standaard 041 dus een as voor een mooie loop in een groot toeren bereik.
Het resultaat mag er zijn motor loopt netjes en heeft een heel wat beter koppel zelfs in zijn 4 bij 20km/h trekt hij lekker door.
Dit is wat ik zocht, nog niet op de grote weg geweest maar ik bang dat het nu wat te hard zal gaan dit word de volgende uitdaging om de snelheid binnen de perken te houden!

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CD50

Bericht door NIX »

10mm monteren en een gewoon vast vliegwiel. Dan gaat ie nog 60 met gemak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

NIX schreef:10mm monteren en een gewoon vast vliegwiel. Dan gaat ie nog 60 met gemak.
verlies je natuurlijk wel veel koppel door de 10mm, vast vliegwiel is een optie deze zorgt er in mijn ogen voor dat het toerental niet tot max kan en heeft niet zoveel invloed op het koppel.

Andere optie zou kunnen zijn een elektronische ontsteking met een begrensde CDI.
Wat zou het beste/mooiste lopen?

Dekker
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2016 14:39
Bezit: Pc50
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
C50 in onderdelen
--------------------------
Motovespa 150s

Bezat:
SS50Z
C70TT
Novio
XR500R
CB550F
En voor ik 16 was:
Yamaha DT
Puch Maxi
Sparta Lucky
Solex

Re: CD50

Bericht door Dekker »

Kleiner voor tandwiel en / of groter achter is goedkoop en geeft je lekker extra trekkracht ten koste van wat snelheid.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: CD50

Bericht door gerbrandicus »

Met een 10mm carb win je juist koppel vanwege de kleine venturi, alleen op hogere toeren heeft hij niets. Een tractortje. Ik reed maandenlang met de originele carb (en uitlaat) op mijn ZB50 met 125cc, lekker koppel hoor. Maar dat was dan ook het enige dat hij had.

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

gerbrandicus schreef:Met een 10mm carb win je juist koppel vanwege de kleine venturi, alleen op hogere toeren heeft hij niets. Een tractortje. Ik reed maandenlang met de originele carb (en uitlaat) op mijn ZB50 met 125cc, lekker koppel hoor. Maar dat was dan ook het enige dat hij had.
oke NIX schreef eigenlijk ook al hetzelfde dat een 10mm een juiste keuze zou zijn.
Eerst maar eens een paar testritjes rijden (zal vanavond wel niet lukken want ze geven code geel af storm en regen) en kijken hoe hij zich gedraagd en misschien vast op zoek naar een 10mm carburateur.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CD50

Bericht door nielspbr »

joost.0413 schreef:
gerbrandicus schreef:Met een 10mm carb win je juist koppel vanwege de kleine venturi, alleen op hogere toeren heeft hij niets. Een tractortje. Ik reed maandenlang met de originele carb (en uitlaat) op mijn ZB50 met 125cc, lekker koppel hoor. Maar dat was dan ook het enige dat hij had.
oke NIX schreef eigenlijk ook al hetzelfde dat een 10mm een juiste keuze zou zijn.
Eerst maar eens een paar testritjes rijden (zal vanavond wel niet lukken want ze geven code geel af storm en regen) en kijken hoe hij zich gedraagd en misschien vast op zoek naar een 10mm carburateur.
Koppel kun je anders goed testen met (veel) wind tegen :P

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Eigenlijk nooit geweten dat het koppel juist toeneemt met een kleinere carburateur, hebben hier meer mensen ervaringen mee?
Wel eens gehoord dat een grotere carburateur alleen helpt voor een hogere topsnelheid.

Oscar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 248
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: CD50

Bericht door Oscar »

Geldt ook voor de uitlaat trouwens. Grote doorsnede, kleiner koppel

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Oscar schreef:Geldt ook voor de uitlaat trouwens. Grote doorsnede, kleiner koppel
Ik heb altijd begrepen dat de diameter van de uitlaat bij een 4 takt niet echt veel invloed heeft, bij een 2takt wel en zelfs heel veel.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CD50

Bericht door nielspbr »

joost.0413 schreef:
Oscar schreef:Geldt ook voor de uitlaat trouwens. Grote doorsnede, kleiner koppel
Ik heb altijd begrepen dat de diameter van de uitlaat bij een 4 takt niet echt veel invloed heeft, bij een 2takt wel en zelfs heel veel.
Alles wat je aan een systeem veranderd heeft invloed op de werking van het systeem. Een andere uitlaat heeft bij een 4-takt weliswaar minder invloed als bij een tweetakt maar je merkt het wel.

(Ik heb momenteel weer een hoge(bami) uitlaat, met dikkere diameter als origineel, Maar hij doet nu over die laatste 5kmh een stuk langer als de onderliggende, vrijwel open, uitlaat die ik daarvoor gemonteerd had. Hij haalt nu de 60 niet meer. Gewoon door meer tegendruk. Voordeel is wel, de brommer is nu weer lekker stil.
En ik ben nu ook van dat halvemaantjesgeneuzel van de originele uitlaat af, yay.
)

joost.0413
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jul 2016 18:18

Re: CD50

Bericht door joost.0413 »

Net nog wven op de cd gereden, hij loopt fantastisch! Moet nog wel kijken hoe het gaat met de sproeiermaat. Wat er wel gebeurt ( al een pasr keer)
Is dat tijdens het starten er een knal (lekkage) komt uit de aansluiting van de uitlastbocht.
Deze zit gemonteerd met een nieuwe pakking en gemonteerd met 2 halve schaaltjes.
Iemand een idee wat ik hier verder aan kan doen?

zeebaarsje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
Bezit: Honda C50 1971
Locatie: Enschede, Den Haag

Re: CD50

Bericht door zeebaarsje »

joost.0413 schreef:Net nog wven op de cd gereden, hij loopt fantastisch! Moet nog wel kijken hoe het gaat met de sproeiermaat. Wat er wel gebeurt ( al een pasr keer)
Is dat tijdens het starten er een knal (lekkage) komt uit de aansluiting van de uitlastbocht.
Deze zit gemonteerd met een nieuwe pakking en gemonteerd met 2 halve schaaltjes.
Iemand een idee wat ik hier verder aan kan doen?
Ook gehad, de nieuwe pakking moet nog even inzetten dus nog iets vaster draaien zou moeten werken, maar niet zo vast de je aansluiting krom draait :)

Plaats reactie