Meer cc's voor CD90

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga »

vanaf je boven de 52,5mm cilinder gaat moeten de carters gekotterd worden zodat de grotere diameter cilinder kan passen.
52mm krukjes van DRP heb ik zat gehad. Echt tevreden van. Gehad met 47mm boring (ori 72cc => 91cc), 51mm boring (108cc), 52mm boring (110cc) en met 54mm boring (119cc). En bleef leven. Nu, ik jakker m'n blokken ook niet af.

nu, je moet goed nadenken. als je met een andere kruk werkt moet je die onderdelen van Takegawa kopen om de koppelingskant goe te krijgen. Kost een aardige duit. Kost je dit meer of minder dan die ori CD90-kruk te laten reviseren???

met 52mm krukas moet je kortere tapeinden hebben + kortere distributieketting + koppelingsdelen Takegawa. Kosten u allemaal samen snel 150-200€. heb je nog geen cilinderkit + gekotterde carters.
met 54mm krukas moet je koppelingsdelen Takegawa + cilinderkit + gekotterde carters

ik weet na 3 pagina's nog steeds niet goed wat je wil spenderen en wat je just wil.

simpelste en goedkoopste: ori kruk houden en 52mm cilinderkit erop en ori kopje met snellere nok en een 22-24mm carbu.
vanaf dan is het een blok waar je snel 5-600€ in gaat pompen volgens mij.

kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 »

MrSinga schreef: ik weet na 3 pagina's nog steeds niet goed wat je wil spenderen en wat je just wil.
.
Omdat ik kennelijk eerder op t verkeerde been werd gezet:

"takegawa krukas deel voor de koppeling halen kost 100en een
ik zou voor een 52x52 of 54x54 setje gaan. dat geeft leuk vermogen en is niet al te duur. "

Maar ik lees de laatste comments pas dat ik dat dus vooral NIET moet doen..

-takegawa krukas kit heb ik al liggen
-takegawa R20 nokkenas had ik al van ander blok liggen.

Samengevat: Blok moet betrouwbaar en moet op topsnelheid voldoende goed tegen terugvallen bij wind tegen kunnen (Beenkappen c90 en na Kerst 100+ kg bestuurder)
-Kotteren carters is geen punt
-liefst gebruik ik de originele kop met De R20 nok en standaard carbu. Maar als dat zeker een no-go is (kop of/en of carbu) hoor ik t graag.
Dank voor t geduld! Een koud biertje op Hondag 2017 voor de helpers!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga »

52*52 past p&p, maar dan moet je wel kortere tapeinden en kortere distributieketting. 52 slag en 54 boring is wel een leukere optie dan
MAAR ik zou sowieso opteren voor een andere kop. Ik heb ooit een 52*47 gehad met OT50-kop. Ik kon op m'n kick staan. Reed wel als gek (lees: geeneen 52*47 met snellere kop deed beter).

ik zou sowieso van die DRP 54mm weg blijven. Echt klote kruk om pistons te vinden. Is niet dezelfde drijfstang als Takegawa/kitaco/Daytona 54mm. echt rare kruk.
De DRP52 is dan gemakkelijker. Alle 6V type pistons passen (als ze kort genoeg zijn onderaan). Dus DRP/rising sun past p&p

kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 »

Heel duidelijk, Thanks.
Goede kans dat ik dat ga doen.

Tóch nog even vragen:
Optie: DRP kruk 54 x54mm (+ OT70 kop)
Rovaza heeft daar een zuiger voor.
Kan je dan huidige Cd90 tapeinden+dist. ketting wel behouden?
(Ik heb die krukas nou eenmaal liggen op de plank..)

(Distr. ketting en tapeinden wel of niet vervangen geeft niet de doorslag hoor. Gewoon even benieuwd.)

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door gerbrandicus »

MrSinga moet lullen als brugman om jou van je plan te houden.
Dat je die kruk nou eenmaal hebt liggen lijkt me niet de beste reden om je ori CD90 kruk te vervangen of je blok open te slopen.
Dat kan altijd nog op het moment dat het originele big-end komt te overlijden.
En dan mag die kruk naar mij, ik heb nog een ori big-end set liggen :P
Met zo'n Take set hoeft het niet open en gaat het denk ik hard zat. Je moet je denk ik sowieso geen illusies maken over de topsnelheid. 80 onder alle omstandigheden is nog te doen voor normaal geld. 100 onder alle omstandigheden kost serieus geld.
Overigens lopen mijn originele Astrea Supra (97cc) en Wave 110 ook altijd minimaal 80. Standaard CD90 (incl carb) heeft met tegenwind iets meer moeite.

Optie: DRP kruk 54 x54mm (+ OT70 kop)
Rovaza heeft daar een zuiger voor.
Kan je dan huidige Cd90 tapeinden+dist. ketting wel behouden?


Ja, is dezelfde cilinder hoogte.

kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 »

gerbrandicus schreef:MrSinga moet lullen als brugman om jou van je plan te houden.
Whahaha! Klopt!


Blok had ik al open voor chirurgisch steriele schoonmaak.
Ligt klaar in plastic om met nieuwe goodies een nieuw leven te krijgen.
Met krukas wilde ik eigenlijk sowieso naar 52 of 54mm / blok ging sowieso compleet open..

O,ja.. en nu doorrijden met de originele krukas en op een later moment pas bigend te vervangen is echt geen optie voor me.
Nú alles in 1x goed en nieuw in mekaar en nóóóit meer open! ( is het idee.. gna gna)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door nielspbr »

Is de rechterkant van de originele cd90 krukas niet een gevalletje teriyaki speciaal? (Lees: kitaco stukje nodig om van een "normale" krkas iets passends te maken.)

kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 »

nielspbr schreef:Is de rechterkant van de originele cd90 krukas niet een gevalletje teriyaki speciaal? (Lees: kitaco stukje nodig om van een "normale" krkas iets passends te maken.)
MrSinga, ik laat deze even voor jou. :)
Ps: Denk aan je bloeddruk..

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door Daan1508 »

Ik heb er geen ervaring mee, maar zowel 52x52 of 52x54, of 54x52 is ontzettend vierkant... Ik kan me niet voorstellen dat dat nou zo ontzettend veel uit maakt voor de koppelkromme.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga »

kees77 schreef:
nielspbr schreef:Is de rechterkant van de originele cd90 krukas niet een gevalletje teriyaki speciaal? (Lees: kitaco stukje nodig om van een "normale" krkas iets passends te maken.)
MrSinga, ik laat deze even voor jou. :)
Ps: Denk aan je bloeddruk..
op de CD90 zijde zitten er idd splines... (groeven) en past enkel dat type countergewicht erop. Als je naar een andere kruk gaat, kun je jammergenoeg geen Kitaco od stukjes nemen. De CD90-klok is namelijk de enige klok met een ander aantal tanden. CD100 Hero, alle replica, alle tuningmerken zijn dezelfde, enkel CD90 is anders.

wil je die klok blijven gebruiken kun je niet anders dan die Takegawa stukjes kopen voor CD90 :( en daar profiteren ze serieus van naar prijszetting ook.
Daan1508 schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar zowel 52x52 of 52x54, of 54x52 is ontzettend vierkant... Ik kan me niet voorstellen dat dat nou zo ontzettend veel uit maakt voor de koppelkromme.
52*52 is 110cc, rijdt super op 8". Op 10" was het snel, maar m'n 105 49,5*52 was sneller.
52*54 is 119cc, rijdt super op 8" en op 10". Snel en doordat die DRP-krukjes peertjes zijn hoogtoerig.
54*54 is 124/125cc. Dat is hetgene dat merendeel neemt als setup van Kitaco/takegawa. Maar die merken hebben dan wel peervormige krukjes.
54*52 is 115cc. En daar schort het was. Als je 49,5*54 neemt rijdt dat leuk onder naar boven. Nu rijdt die 54*52 enkel leuk onderin, maar vanaf je toeren maakt heb je daar niets meer aan. Geen echt gevoel meer van winst :(

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door NIX »

Ik zie net dat dit topic gestart is op 18 juni. In die tijd hadden alle mogelijkheden al gebouwd en uitgebreid getest kunnen zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door gerbrandicus »

Zullen we de gebruikelijke schrijfwijze aanhouden en dus boring eerst noemen en dan de slag? Dit zorgt al voor genoeg verwarring.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga »

gerbrandicus schreef:Zullen we de gebruikelijke schrijfwijze aanhouden en dus boring eerst noemen en dan de slag? Dit zorgt al voor genoeg verwarring.
Hmm, in België zeggen we altijd 1st slag en dan boring :?

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door gerbrandicus »

Zeker en vast!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door stoterstangen90 »

vast en zeker.
Afbeelding

Plaats reactie