Meer cc's voor CD90

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 25 nov 2016 20:22

MR.singa: -4 nieuwe tigen, 52 slag = korte cilinder
-omvormstukjes Takegawa voor CD90-koppeling
-andere distributieketting
-...
-Wat bedoel je met 4 nieuwe "tigen"?
-Distributieketting had ik nog niet aan gedacht qua andere lengte.. Bij welke optie moet ik een langere/ korte?
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13498
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door nielspbr » 25 nov 2016 22:54

kees77 schreef:
MR.singa: -4 nieuwe tigen, 52 slag = korte cilinder
-omvormstukjes Takegawa voor CD90-koppeling
-andere distributieketting
-...
-Wat bedoel je met 4 nieuwe "tigen"?
-Distributieketting had ik nog niet aan gedacht qua andere lengte.. Bij welke optie moet ik een langere/ korte?
cilinder studs/kopbouten hoe je ze ook wil uitschelden.

Voor een lage cilinder heb je kortere studs nodig.
(waren de lange korte(50/70) niet even lang als de korte lange(90)?)

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 16967
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door NIX » 26 nov 2016 00:01

Ja.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 04 dec 2016 12:51

kees77 schreef:...
Takegawa R20 nokkenas..
De nokken zijn echt wel wat enthousiaster dan de van de originele...De maten lijken gelijk. Iemand een idee of dit ook echt werkt?
...originele kop met Takegawa Nokennas (desnoods voor meer koppel tóch de originele nok?) en voorlopig(?) de originele 18-19mm carbu met grotere sproeiert.
..iemand nog tips voor een degelijke iets grotere carbu?
Toch nog even vragen:
Gaat die Takegawa nokkenas me wat opleveren met 52 x 52 mm met de originele kop (klepmaten 23 / 20mm) en originele carbu?
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 605
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga » 04 dec 2016 20:28

In ori nice ja. Maar das eerder een koppelnok dan echt hoogtoering

52*52 is eerder iets voor nok a la kitaco spl. Ik heb daar ooit hoogtoerig in getest. Wenen

Dan kon ik hoogtoeriger met 52 boring op ori C/CD90 kruk

Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 08 dec 2016 12:37

52mm Krukas: DRP maakt er een, maar RisingSun ook.
Iemand ervaring met 1e of 2e?
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 605
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga » 08 dec 2016 16:50

kees77 schreef:52mm Krukas: DRP maakt er een, maar RisingSun ook.
Iemand ervaring met 1e of 2e?
beide gehad... Beide even goed...
Maar ik blijf erbij. WAAROM die erin? voor die 5cc meer smijt je echt veel geld extra er tegenaan

Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 09 dec 2016 12:49

Goed punt, ik denk daarom ook na om toch de 54mm te gebruiken die ik al nieuw heb liggen en die 52mm krukas in het andere blok te gebruiken.
Was even benieuwd naar de ervaringen met die rising sun 52mm, die kost niet zoveel. €142 geloof ik.
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 605
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga » 09 dec 2016 13:15

kees77 schreef:Goed punt, ik denk daarom ook na om toch de 54mm te gebruiken die ik al nieuw heb liggen en die 52mm krukas in het andere blok te gebruiken.
Was even benieuwd naar de ervaringen met die rising sun 52mm, die kost niet zoveel. €142 geloof ik.
voor een 54mm moet het blok uiteen hé. Met een 52mm niet.

Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 09 dec 2016 17:48

Wat bedoel je met "uiteen"? Uit elkaar moet het sowieso.
Bedoel je aangepast worden?
Zo ja, wat moet er aangepast worden?
De 52mm cilinder past wel zonder aanpassingen zag ik al..
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13498
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door nielspbr » 09 dec 2016 20:50

kees77 schreef:Wat bedoel je met "uiteen"? Uit elkaar moet het sowieso.
Bedoel je aangepast worden?
Zo ja, wat moet er aangepast worden?
De 52mm cilinder past wel zonder aanpassingen zag ik al..
Meet de buitenkant van die 54mm cilinder(bus) maar eens op, en het gat waar deze in moet komen. Zie je vanzelf waarom het blok uit elkaar moet.
(Of je moet een hele zware hamer nemen...)

Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 09 dec 2016 21:20

Aha.. ik was onduidelijk of je hebt me verkeerd bergrepen. Geen punt.
Cilinder wordt sowieso 52mm, krukas wordt 54mm.
Die combi gaat zonder carter -aanpassingen zover ik inzie. Toch?
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13498
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door nielspbr » 09 dec 2016 21:59

Aah een 54mm kruk. MrSinga en ik gingen volgens mij beide uit van een 54mm cilinder. Daarvoor moet je kotteren.

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 605
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door MrSinga » 10 dec 2016 08:50

nielspbr schreef:Aah een 54mm kruk. MrSinga en ik gingen volgens mij beide uit van een 54mm cilinder. Daarvoor moet je kotteren.
idd

euhm... even een simpele vraag... al eens gereden met een 54 slag en 52 boring?
Ik heb, nillens willens, zo'n blok gemaakt :cry: (je koopt dan een blok over waarbij de verkoper zegt 119cc, blijkt er een DRP 54slag en 52,4 (model ori china 110-blokjes) op te zitten ipv 52slag en 54mm cilinder).
Herbouwd naar 54mm slag, 52mm cilinder (veel moeite om piston te vinden voor model OT70-koppen) en Takegawa R-stage kop.

dat rijdt... ja, maar das gelijk nen traktor qua gedrag. Heel veel kracht onderin, snelheid? ho maar... das echt de grootste fout ooit qua blokopbouw. Getest met verschillende nokjes, om nog meer van te wenen...
Zit nu onder m'n ST70. En ik denk er sterk over, ondanks het aantal testritjes, het blok terug uiteen te trekken en een andere setup te nemen.

tis echt geen logisch blok. Hou je beter uwe ori CD90-kruk en die 52mm cilinder en neem je daarvoor de passende piston van DRP/Takegawa en investeer je in een OT70-kop of model a la R-stage/Kitaco SPL/...

als je echt voor meer snelheid wil gaan, geloof me.

Gebruikersavatar
kees77
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:13
Bezit: -1973 SS50
-1982 C70TT
-1957 VW Samba Deluxe
-1970 VW Kombi
-1971 VW Kombi Deluxe
-1999 Suzuki Bandit 1200
Locatie: Amsterdam

Re: Meer cc's voor CD90

Bericht door kees77 » 11 dec 2016 11:01

Okay, das duidelijk. Er gaat niks boven gebruikers ervaringen.
Ik zit toch een beetje met de gedachte "there's no replacement for displacement", dus vandaar de wens voor 52 boring + langere slag 52 of 54..
Maar "tractor" eigenschappen heb ik natuurlijk niet veel aan.
Ik heb daarbij ook geen ervaring met 52 of 54mm blokken.
Anders tóch voor 54 of 56mm boring gaan? Maar dan wel met 54 slag..
Verandert er dan veel?
http://vwsamba.skynetblogs.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie