51 mm op C90

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 21 jan 2016 11:40

Hi allemaal,

Ik heb een interessant probleem. Ben bezig om een blok van een C90 kruk en 51 mm cilinder te voorzien. Heb deze bij Rovaza gekocht met een GB5 zuiger voor een 12V kop. Die kop zat al op mijn C70 blok en wil ik hergebruiken. Nu heb ik mijn carters gekotteld (bleek toch nodig voor de alu cilinder) en de kruk gemonteerd. Met de zuiger erin en de cilinder geplaatst viel me op dat het bovenste dode punt vrij laag ligt - de maximum stand van de zuiger (gemeten aan de rand) is (met voetpakking) 2,8mm onder de cilinderrand. Ik heb vervolgens met vloeistof het volume van de dome op de zuiger en de verbrandingskamer gemeten, en kom op deze manier op een compressieverhouding van 7:1 - veel te laag dus.

Ik denk dus dat deze zuiger is bedoeld voor korteslagkrukassen. Als ik deze zuiger combineer met een korteslag kruk en lage cilinder komt deze namelijk 0,85 onder de cilinderrand uit (2,8 plus 4.05, de helft van de kortere slag, bij een 6 mm kortere cilinder. Als ik reken met deze waarde dan zou ik rond de 8,5-8,8:1 uitkomen, wat overeenkomt met de standaard C70 waarde.

Als ik zoek bij de gebruikelijke winkels zie ik echter geen verschillende zuigers voor langeslag C90 en korteslag; weet iemand hier meer van? Of hoe ik dit probleem kan oplossen?

Groet,

Otto

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB regular
Berichten: 433
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1974 CB125k5 (twin!)
2011 Skymax 50
2001 Astrea met Lifan 125
Locatie: Utrecht

Re: 51 mm op C90

Bericht door Daan1508 » 21 jan 2016 11:48

Ik weet het niet precies, maar dit komt omdat het oude type C90 blok een heeeel ander blok is (men noemt het hier 'dikke harrie'). Alleen de NT C90 (12V) blokken zijn hetzelfde als het bekende blok. Er is dus geen sprake van een korte slag krukas voor C90 zoals in het OT C50/70 blok.

Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

Re: 51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 21 jan 2016 11:57

Voor de duidelijkheid: dit gaat om een NT C90 kruk. Een dikke harry kruk zou ook niet passen. Ik zie op de sites van eigenlijk alle winkels staan dat de zuiger die ik heb een GB5 85cc zuiger is wat al aangeeft dat deze primair bedoeld is voor een korteslagkruk. Ik heb deze echter gekocht icm de langeslagkruk en Rovaza gaf aan dat dit kon. Heb ze al gemaild maar nog geen reactie ontvangen....

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB regular
Berichten: 433
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1974 CB125k5 (twin!)
2011 Skymax 50
2001 Astrea met Lifan 125
Locatie: Utrecht

Re: 51 mm op C90

Bericht door Daan1508 » 21 jan 2016 12:33

Ottodesmo schreef:Voor de duidelijkheid: dit gaat om een NT C90 kruk. Een dikke harry kruk zou ook niet passen. Ik zie op de sites van eigenlijk alle winkels staan dat de zuiger die ik heb een GB5 85cc zuiger is wat al aangeeft dat deze primair bedoeld is voor een korteslagkruk. Ik heb deze echter gekocht icm de langeslagkruk en Rovaza gaf aan dat dit kon. Heb ze al gemaild maar nog geen reactie ontvangen....
Allright ja... Ben benieuwd wat er uit komt!

Gebruikersavatar
butt head
moppersmurf
Berichten: 8532
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: honda ss50z
honda c100 (motor)
honda cd65
honda zb50
honda monkey R
honda ape
honda e300
honda cb550
honda cbr600f3
alfa spider (3.0 12v > 3.0 24v)
alfa 33 (blijft gewoon leuk)
Locatie: hengelo gelderland

Re: 51 mm op C90

Bericht door butt head » 22 jan 2016 12:50

Zo ver mij bekend is is rovaza failliet.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

Re: 51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 22 jan 2016 13:13

Ik heb vanmorgen een mail van ze gehad :)

Ze geven aan dat het kan maar dat ook veel gebruik wordt gemaakt van de GB0 zuiger, dus voor een OT 70 kop. Ik heb de FAQ nagelezen op zuigers en verschillen maar ben bang dat deze wel erg/te veel compressie geeft; niet alleen is de dome veel hoger, het lijkt er ook op dat de hoogte van de zuiger hoger is dan die van de GB5 (dus rand zuiger tot hart pistonpen.

Ik zou eigenlijk een GB0 zuiger moeten hebben met de dome van de GB5, of een GB5 met de dome van een GB0....

Heeft iemand van jullie eerder een 51 of 52mm cilinder op een C90 blok geprobeerd?

Otto

Gebruikersavatar
ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2431
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: 51 mm op C90

Bericht door ciebie » 22 jan 2016 13:37

Hoge compressie is toch juist wat je wilt, neem aan dat het allemaal wat sneller moet? Zolang het niet tegen elkaar aan komt en niet te warm wordt zou ik me daar niet druk over maken.

Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

Re: 51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 22 jan 2016 14:24

Goed punt :)

Ik ga inderdaad niet van 72 naar 101 cc omdat ik niet geinteresseerd ben in meer power, maar het moet wel heel blijven. Ik wil vooral meer trekkracht in met name middengebied. Al teveel compressie betekent pinkelen en snel een kapot bigend....dat is niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17090
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 51 mm op C90

Bericht door NIX » 22 jan 2016 14:35

Precies, maar daarvoor kun je dingen laten afdraaien.

De eerste afgedraaide 70cc zuigers voor 50 koppen bijvoorbeeld, waren enkel daar afgedraaid waar ze anders de kop zouden raken. Gevolg was een megacompressie. Daardoor kreeg 70cc met 50kop de reputatie alle bigends aan gort te rammelen. Later is men ook meer van de puist op de zuiger gaan afdraaien en was de compressie weer acceptabel. Ik rond zelf die puist meestal ook nog af, daar loopt de boel een stuk netter op. rechte randen in verbrandingsruimtes werken tegen. De lagere compressie heeft ie niet eens last van en eigenlijk denk ik dat zonder het af te ronden de compressie eigenlijk nog aan de (te) hoge kant is.

Een GB6 zuiger is trouwens hoger dan een GB5, maar dat zal voor dit soort buitenmodelzuigers weinig uitmaken. Draai een GB0 af en gebruik desnoods een extra voetpakking.
Kijk eerst even in de FAQ.

Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

Re: 51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 22 jan 2016 16:49

Dank je! Had inderdaad ook nog bedacht dat ik als alternatief de 51mm zuiger voor met OT 50 kop zou kunnen gebruiken, die heeft een hogere dome. Als ik mag kiezen zou ik echter liever een iets vlakkere zuiger willen dus de GB0 laten afdraaien zou kunnen. Als alternatief zou ik de cilinder een mm kunnen laten vlakken (waarbij de uitsparing voor het rubber op de olieafvoer dan weer uitgedraaid moet worden) en de GB5 zuiger gebruiken.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17090
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 51 mm op C90

Bericht door NIX » 22 jan 2016 18:12

En de ketting inkorten. Die gaat dan ook vervelend doen. Denk ik. Of een nieuwe kopen.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1826
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Utrecht

Re: 51 mm op C90

Bericht door gerbrandicus » 24 jan 2016 22:24

GB5 is inderdaad nieuw type C70 en die komt te laag uit. Je merkt het goed, echt een stuk minder compressie dan echte C90 zuigers (GB6 en GT0). Dat zou een specialist toch moeten weten. Je hebt wel 51mm zuigers die specifiek voor lange slag met 12V kop zijn. Heb ik weleens gemonteerd, liep mooi. Die heeft wel een beetje dome zoals origineel als ik het me goed herinner. Ik heb zelf volgens mij nog een 51mm cil/zuigerset liggen voor lange slag met zuiger met compleet vlakke bovenkant. Ook weet ik dat bij de viertaktschuur nog die 51mm zuiger uit dat C90 blok ligt. Niet meer dan 100km gereden schat ik. Die kan je ook kopen. Nieuw kan ook geleverd worden.
Ik keur ALLE Honda's, ook offroad modellen en Japanse imports. Cilinderinhoud naar keuze (50cc of motor). Ook reparaties, revisies, restauraties. PB voor info.

Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

Re: 51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 25 jan 2016 13:10

Ha Gerbrandicus,

Dank voor jouw input! Dit is inderdaad wat ik hier ook zie - als de GB5 zuiger die ik nu heb niet zou zijn afgedraaid zou deze goed passen denk ik, maar nu komt de afgedraaide rand veel te diep uit waardoor de totale verbrandingsruimte veel te groot blijft. Ik kan die zuiger waar jij het over hebt nergens vinden - hoe zou ik die kunnen bestellen? En denk je dat Kjell van de Viertaktschuur weet waar ik het over heb als ik naar jouw ex-zuiger verwijs? :)

Otto

Ottodesmo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
Locatie: Amsterdam

Re: 51 mm op C90

Bericht door Ottodesmo » 25 jan 2016 13:16

De afstand van het hart van de pistonpen tot aan de afgedraaide rand van deze zuiger is overigens 17mm; de dome zal ca 4 mm hoog zijn. Een zuiger met vlakke bodem die 20mm hoog is zou een compressie van 9,8:1 opleveren wat naar mijn idee prima is met moderne brandstof. Ik vermoed dat de GK4 zuigers even laag zijn als de GB5 die ik nu heb, als ik naar de verschillende afbeeldingen kijk.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17090
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 51 mm op C90

Bericht door NIX » 25 jan 2016 21:43

Gk4 is lager dan gb5. Heb laatst voor iemand foto's geplaatst.
Kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie