astrea/ nice blok

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

dag leute,

wat zijn jullie ervaringen met de honda astrea blokken 97cc?

zie zoals op bijgevoegde foto. Ik begrijp dat het ip een c90 blok CDI is met handkoppeling, 4 bak en een langere slag waardoor meer cc's, nietwaar? Of is een nice blok een betere basis?

Wat moet zo'n blok ongeveer kosten?

graag jullie gedachten, thanx!
Bijlagen
2318586_5_b.jpg
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: astrea/ nice blok

Bericht door nielspbr »

Als je gaat tunen is er met een nice 110 meer ogelijk als met een wave 100.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

dank voor je antwoord. Meer tuningdelen dus. kwalitatief idem denk ik?, beide honda... Wat moeten die astrea blokjes ongeveer opbrengen? hetzelfde als een c90 blok cdi? zeg maar 400-600 euro?
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

zo eentje bedoel ik

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer

zou dit wat zijn?
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: astrea/ nice blok

Bericht door gerbrandicus »

Ik heb een Astrea en heb daar al vele duizenden km's op gereden. Een Astrea blok lijkt erg op het naar mijn mening lekkerste blok in Honda-mini-land, de CD90, maar dan semi en 50mm boring. Slag is hetzelfde als C(D)90, dus 49.5mm.
Een Nice/Wave 110 (heb ik ook) heeft een 55.5mm slag krukas (bij 50mm boring) en de oliepomp wordt aangedreven door een tandwiel direct vanaf de krukas. Dat maakt het interessant als je echt dik wilt tunen, maar in de praktijk is een Astrea laagdrempeliger en goedkoper te tunen. Op een Astrea past al het normale cilinder en cilinderkopspul. Mijn Astrea en Wave lopen allebei om en nabij de 100, de Wave iets harder, soepeler en met meer gemak, maar de Astrea loopt giftiger. Misschien heeft hij ook wel een snel nokje, ik weet het niet.
De Astrea en Wave/Nice 110 gebruiken dezelfde versnellingsbak, zelfde verhoudingen, op kogellagers. Schakelt als een mes door de boter en is onverwoestbaar. Echt niet te vergelijken met oud type bakken of de NT bakken die in Monkey's zitten, zelfs soepeler dan de rotatiebakken uit de 50cc Benly's.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

Hey Gerbrandicus, dank voor je uitgebreide reactie. Is erg bruikbaar. Maar wat moeten die blokken ongeveer kosten?
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: astrea/ nice blok

Bericht door gerbrandicus »

Ze zijn nooit te koop dus dat is lastig. Het enige wat er een beetje in de buurt komt is CD90, die zijn wel regelmatig te koop en die kosten 650-800 euro. Ik lees nu in je openingspost dat je zegt dat Astrea handkoppeling is, maar dat is dus niet het geval. Je kunt ze wel ombouwen naar handkoppeling, zijn goedkope kant-en-klaar setjes voor te bestellen.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

wederom dank voor je reactie man!
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: astrea/ nice blok

Bericht door Stoel »

Je zou misschien ook een ZS108 blok kunnen nemen als basis. Zijn ook oer degelijke blokken, en een stukkie minder duur.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: astrea/ nice blok

Bericht door nielspbr »

En ook niet meer nieuw te koop.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

Ja, daar heb ik idd ook goeie dingen over gehoord. Die hebben toch de koppeling op de primaire as van de bak ipv op de krukas, nietwaar? Wat is heirvan het voordeel? lichtere krukas?
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: astrea/ nice blok

Bericht door Stoel »

Klopt, voordeel weet ik zo niet, hij is in ieder geval wel sterk (ik heb er eentje onder mijn bakbrommer hangen, en die doet het al jaren goed).

Ik heb er nog eentje op de schappen liggen, km stand weet ik zo niet maar hij ziet er nog nieuw uit, als je interesse hebt moet je het maar laten weten.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

dank voor het aanbod, maar wil toch weer over naar orgineel honda. Rij nu lifan 110cc watergekoeld. Ori honda rijdt toch het allerlekkerste..
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: astrea/ nice blok

Bericht door MrSinga »

Stoel schreef:Klopt, voordeel weet ik zo niet, hij is in ieder geval wel sterk (ik heb er eentje onder mijn bakbrommer hangen, en die doet het al jaren goed).

Ik heb er nog eentje op de schappen liggen, km stand weet ik zo niet maar hij ziet er nog nieuw uit, als je interesse hebt moet je het maar laten weten.
koppeling op de bak en op de kruk is verschil in rijden. GROOT verschil
Heb op m'n J1 koppeling op de kruk, op m'n Benly koppeling op de bak. Het verschil is enorm en kan eigenlijk niet zeggen wat leukste rijdt.

Voordeel koppeling op de bak, met veel cc's heb je zowat 0 kans op slippende koppeling (vandaar dat blokken vanaf +125 standaard zo'n koppeling hebben).

Wat Gerbrand zegt, klopt als een bus. Blokken met een bak op 4 kogellagers draait/schakelt enorm veel beter dan blokken met kogel/glij- of naaldlager. Ook minder onderhevig aan bruut schakelen van sommigen.

CD90 <-> ZC108, zijn grotendeels dezelfde blokken. echt dezelfde ZC97 en CD100 zijn krak hetzelfde op enkele details na
enige verschillen:
->CD90 zit met andere overbrenging kruk - koppeling/ZC is dezelfde van alle tuningmerken + Honda heeft met de CD100 (Hero) ook de ZC-overbrenging genomen (net als nice/wave/...)
->CD90 = 47mm boring (net als C90), ZC108 is 52,5mm boring, Honda CD100 is 50mm boring (97cc dus)
->versnellingsbakken: CD90 KAN roterende bak hebben N-1-2-3-4-N-..., ZC108 is altijd 1-N-2-3-4. Grote verschil: CD90-bak is snel, maar op top zit je constant hogere toeren te rijden; ZC108 is niet zo snel maar rij je ong. dezelfde snelheid maar zeker 1000toeren lager => getest met CD90 met 105-kit en ZC108 met dezelfde 105-kit.
->CD90-blokken en tuning gaan zelden goed samen. Meeste die ik ken hebben bij de Takegawa 111/113-kit kruk in frieten gereden. Met de ZC108-kruk blijven die gaan (nu, hoe zijn die CD90-krukken als je ze koopt uit import ook hé)
->schakelgedrag van de CD90 is beter als die van de ZC108. Al dat deze samen met de DT125/150 blokken echt wel beste China schakelbakken zijn. Meeste andere china bakken zijn nu eenmaal erg "bruut"

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: astrea/ nice blok

Bericht door gerbrandicus »

Mocht je de 4 van CD90 te licht vinden (23 primair, 24 secundair), dan is een 4 van een Nice of TRX90/Astrea een goede keus (24>23).

ZC108 is overigens een kloon van Win 100, niet van CD90. Vandaar de kleine verschillen. Met name het schakelpatroon en de verhoudingen. Voor wie het interessant vindt:

CD90
23221198710 (secundaire as)
23211198710 (12) 23421gn5910 (34)
23431gf6000 (17) 23441gb4770 (29)
23451gk4761 (21) 23461gk4762 (26)
23471198710 (23) 23481198710 (24)

Win100 / ZC108:

11/35
17/29
22/26
24/22

Plaats reactie