astrea/ nice blok

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: astrea/ nice blok

Bericht door MrSinga »

gerbrandicus schreef:Mocht je de 4 van CD90 te licht vinden (23 primair, 24 secundair), dan is een 4 van een Nice of TRX90/Astrea een goede keus (24>23).

ZC108 is overigens een kloon van Win 100, niet van CD90. Vandaar de kleine verschillen. Met name het schakelpatroon en de verhoudingen.
er zijn CD90's met zelfde schakelpatroon van de ZC108... Echt rare blokken.
Zelfs al gemerkt dat bij sommige CD90's de koppeling/kruk ook zelfde is als de ZC108/tuningmerken. Wss ook met jaartallen te maken

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

jongens, dit wordt een serieus potje algebra,.. man!!

ik ben inmiddels afgehaakt
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: astrea/ nice blok

Bericht door MrSinga »

kamiel kuijpers schreef:jongens, dit wordt een serieus potje algebra,.. man!!

ik ben inmiddels afgehaakt
Je zegt dat je liever Honda wil ipv een ZC108, daarmee toon ik aan welke verschillen zitten tussen de kloon en het origineel (waar Gerbra. me aanvulde).

Dus als je het wilt weten:
-neem een nice of wave en bouw daarop verder. Risico's met de CD90 heb ik al gezegd, reviseer je die kruk niet => grote kans op choco (wat je niet hebt met de ZC108)
Het zijn allemaal blokken met versnellingsbakken op 4 kogellagers die net dat fijner schakelt/rijdt.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: astrea/ nice blok

Bericht door butt head »

MrSinga schreef:
Stoel schreef:Klopt, voordeel weet ik zo niet, hij is in ieder geval wel sterk (ik heb er eentje onder mijn bakbrommer hangen, en die doet het al jaren goed).

Ik heb er nog eentje op de schappen liggen, km stand weet ik zo niet maar hij ziet er nog nieuw uit, als je interesse hebt moet je het maar laten weten.
koppeling op de bak en op de kruk is verschil in rijden. GROOT verschil
Heb op m'n J1 koppeling op de kruk, op m'n Benly koppeling op de bak. Het verschil is enorm en kan eigenlijk niet zeggen wat leukste rijdt.

Voordeel koppeling op de bak, met veel cc's heb je zowat 0 kans op slippende koppeling (vandaar dat blokken vanaf +125 standaard zo'n koppeling hebben).

Wat Gerbrand zegt, klopt als een bus. Blokken met een bak op 4 kogellagers draait/schakelt enorm veel beter dan blokken met kogel/glij- of naaldlager. Ook minder onderhevig aan bruut schakelen van sommigen.

CD90 <-> ZC108, zijn grotendeels dezelfde blokken. echt dezelfde ZC97 en CD100 zijn krak hetzelfde op enkele details na
enige verschillen:
->CD90 zit met andere overbrenging kruk - koppeling/ZC is dezelfde van alle tuningmerken + Honda heeft met de CD100 (Hero) ook de ZC-overbrenging genomen (net als nice/wave/...)
->CD90 = 47mm boring (net als C90), ZC108 is 52,5mm boring, Honda CD100 is 50mm boring (97cc dus)
->versnellingsbakken: CD90 KAN roterende bak hebben N-1-2-3-4-N-..., ZC108 is altijd 1-N-2-3-4. Grote verschil: CD90-bak is snel, maar op top zit je constant hogere toeren te rijden; ZC108 is niet zo snel maar rij je ong. dezelfde snelheid maar zeker 1000toeren lager => getest met CD90 met 105-kit en ZC108 met dezelfde 105-kit.
->CD90-blokken en tuning gaan zelden goed samen. Meeste die ik ken hebben bij de Takegawa 111/113-kit kruk in frieten gereden. Met de ZC108-kruk blijven die gaan (nu, hoe zijn die CD90-krukken als je ze koopt uit import ook hé)
->schakelgedrag van de CD90 is beter als die van de ZC108. Al dat deze samen met de DT125/150 blokken echt wel beste China schakelbakken zijn. Meeste andere china bakken zijn nu eenmaal erg "bruut"
even een klein vraagje. die jongens die hun cd90 met 113 kitjes kapot hebben gereden. hebben die hun blokken gereviseerd voor het monteren van zo'n kit.

veel van die import blokken zijn ook tot de draad versleten als ze hier komen. wegens dat ze in het land van herkomst ook gebruikt worden als werk paard dus vaak hebben ze al vele duizende kilometers gezien,
mijn cd90 blok is ook zo'n import blok. hij is destijds van debond af gekomen. en mijn blok was gewoon rijp voor een totaal revisie.

meneer 4takt toko geeft zijn contact persoon in het buiten lans een opdracht gegeven een x aantal blokken zo goedkoop mogelijk deze kant op te halen. dus ze worden al in het land van herkomst goedkoop gekocht, contact persoon moet er wat aan verdienen, porto kosten en 4takt toko wil er wat aan verdienen, de bond verkocht ze voor 500,- dus reken maar uit hoe goedkoop die blokken moeten zijn geweest.
wat ik hier mee wil zegen is we weten allemaal hoeveel een gereviseerd blok kost, dan weten we ook dat we voor 500,- kopen.

ik heb mijn cd90 blok voorzien van een takegawa kukas tap, 56 slag krukas en 54boring. en dat loopt ook verdomde snel met een ot70 kop een ss5bak nokkenas. (nu even wat minder snel omdat de ontsteking verkocht is.)
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: astrea/ nice blok

Bericht door MrSinga »

butt head schreef:
MrSinga schreef:
Stoel schreef:Klopt, voordeel weet ik zo niet, hij is in ieder geval wel sterk (ik heb er eentje onder mijn bakbrommer hangen, en die doet het al jaren goed).

Ik heb er nog eentje op de schappen liggen, km stand weet ik zo niet maar hij ziet er nog nieuw uit, als je interesse hebt moet je het maar laten weten.
koppeling op de bak en op de kruk is verschil in rijden. GROOT verschil
Heb op m'n J1 koppeling op de kruk, op m'n Benly koppeling op de bak. Het verschil is enorm en kan eigenlijk niet zeggen wat leukste rijdt.

Voordeel koppeling op de bak, met veel cc's heb je zowat 0 kans op slippende koppeling (vandaar dat blokken vanaf +125 standaard zo'n koppeling hebben).

Wat Gerbrand zegt, klopt als een bus. Blokken met een bak op 4 kogellagers draait/schakelt enorm veel beter dan blokken met kogel/glij- of naaldlager. Ook minder onderhevig aan bruut schakelen van sommigen.

CD90 <-> ZC108, zijn grotendeels dezelfde blokken. echt dezelfde ZC97 en CD100 zijn krak hetzelfde op enkele details na
enige verschillen:
->CD90 zit met andere overbrenging kruk - koppeling/ZC is dezelfde van alle tuningmerken + Honda heeft met de CD100 (Hero) ook de ZC-overbrenging genomen (net als nice/wave/...)
->CD90 = 47mm boring (net als C90), ZC108 is 52,5mm boring, Honda CD100 is 50mm boring (97cc dus)
->versnellingsbakken: CD90 KAN roterende bak hebben N-1-2-3-4-N-..., ZC108 is altijd 1-N-2-3-4. Grote verschil: CD90-bak is snel, maar op top zit je constant hogere toeren te rijden; ZC108 is niet zo snel maar rij je ong. dezelfde snelheid maar zeker 1000toeren lager => getest met CD90 met 105-kit en ZC108 met dezelfde 105-kit.
->CD90-blokken en tuning gaan zelden goed samen. Meeste die ik ken hebben bij de Takegawa 111/113-kit kruk in frieten gereden. Met de ZC108-kruk blijven die gaan (nu, hoe zijn die CD90-krukken als je ze koopt uit import ook hé)
->schakelgedrag van de CD90 is beter als die van de ZC108. Al dat deze samen met de DT125/150 blokken echt wel beste China schakelbakken zijn. Meeste andere china bakken zijn nu eenmaal erg "bruut"
even een klein vraagje. die jongens die hun cd90 met 113 kitjes kapot hebben gereden. hebben die hun blokken gereviseerd voor het monteren van zo'n kit.

veel van die import blokken zijn ook tot de draad versleten als ze hier komen. wegens dat ze in het land van herkomst ook gebruikt worden als werk paard dus vaak hebben ze al vele duizende kilometers gezien,
mijn cd90 blok is ook zo'n import blok. hij is destijds van debond af gekomen. en mijn blok was gewoon rijp voor een totaal revisie.

meneer 4takt toko geeft zijn contact persoon in het buiten lans een opdracht gegeven een x aantal blokken zo goedkoop mogelijk deze kant op te halen. dus ze worden al in het land van herkomst goedkoop gekocht, contact persoon moet er wat aan verdienen, porto kosten en 4takt toko wil er wat aan verdienen, de bond verkocht ze voor 500,- dus reken maar uit hoe goedkoop die blokken moeten zijn geweest.
wat ik hier mee wil zegen is we weten allemaal hoeveel een gereviseerd blok kost, dan weten we ook dat we voor 500,- kopen.

ik heb mijn cd90 blok voorzien van een takegawa kukas tap, 56 slag krukas en 54boring. en dat loopt ook verdomde snel met een ot70 kop een ss5bak nokkenas. (nu even wat minder snel omdat de ontsteking verkocht is.)
meeste niet. Daarmee dat ik ook zette: hoe zijn die krukken ook als je ze koopt als import.

ik ben idd ook geen fan van een kruk zomaar zonder boe of ba te hergebruiken. M'n ex-C90 kruk ook laten reviseren (drijfstang/lagers/...) en dat ging perfect met 113-kit

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: astrea/ nice blok

Bericht door gerbrandicus »

Buthead: Jij reviseert dat blok elke maand, denk dat je toch beter eens de originele krukas kunt reviseren :lol:

Maar als je een los blok koopt is er altijd een aardige kans dat het op is. Het is niet voor niets gedemonteerd.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

binnen!! yeah..
Bijlagen
2014-11-22 13.30.21.jpg
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: astrea/ nice blok

Bericht door butt head »

aparte manier van aan een aanhanger knopen.

ik doe altijd 2 bandjes bij de voorvork(c stuur) schuin naar beneden. en dan achter bij de schokbreker 2 maal weer schuin naar beneden. dan gaat het geen kant op
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

dat had ik eerder moeten weten. ik ben 'm onderweg 3x kwijtgeraakt..
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

Dames, welke carb is hier het best op? 24mm in. Huidige 19mm is wel errug krap...

Mikun, Keihnin, hoeveel mm?, flat etc..
Laatst gewijzigd door kamiel kuijpers op 22 feb 2015 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: astrea/ nice blok

Bericht door butt head »

ik zou voor een 24mm of een vm26 gaan.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: astrea/ nice blok

Bericht door KiP »

Ik zou voor 19mm gaan past perfect zo te zien
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jan 2013 13:10
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)
Locatie: Deventer

Re: astrea/ nice blok

Bericht door kamiel kuijpers »

KiP schreef:Ik zou voor 19mm gaan past perfect zo te zien
Past idd perfect (smartass ;)

Wat kan ik verwachten qua motorkarakter met z'n vm26? Het ding jaagt met die 19mm al vol in de toeren, niet normaal (gaarne niet zeuren over tandwielverhouding) Onderin mag die wel iets meer pit (beetje vierkante slag/boring denk ik). 19mm rijdt wel economisch. Die extra mm's carburateur zullen wrsch m'n in de hogere toeren effect hebben, of zit ik er naast?
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: astrea/ nice blok

Bericht door nielspbr »

Gezien de kleine klepjes in dat blok, 22-24mm.
(Als die nu al flink toeren loopt waarom zou je dan een grotere carburateur willen? Verpest je alleen je low end mee, en dat is nu precies wat jij niet wilt zo te lezen.)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: astrea/ nice blok

Bericht door MrSinga »

pd22 :D
perfecte carbu voor op origine CD90-wave-DX90 (of ombouw tot 105)
groter zou ik ook niet gaan op een ori blokje

Plaats reactie