engelse c90 OT moet sneller kunnen

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Hallo alle 4t fans!

Ook ik heb na 18 jaar weer een mooi hondaatje in de schuur staan. Afgelopen weekend naar met de boot naar engeland geweest en daar een c90 OT met 12000 miles op de klok uit 1982 mee terug genomen. Helemaal origineel, starten en lopen en zo de boot op gereden. Afgelopen woensdag naar de RDW geweest om hem te laten keuren en hij is zonder op of aanmerkingen goedgekeurd op motorkenteken. Nu wachten op de papieren en dan kenteken laten maken.

Volgens mij is hij nog 100% origineel en nog nooit uit elkaar geweest. En met 12000 miles op de klok is ie eigenlijk pas net goed ingelopen :-) Echter loopt hij niet zo hard.. heuveltje af ging ie net aan 80, maar standaard meer rond de 70. Dit moet beter kunnen!

Nu weet ik dat een goede beurt veel doet, ontsteking stellen, kleppen, carb etc, maar wat je ook doet, met een originele 16mm carb schiet het niet echt op... (mijn ss die ik vroeger had, had zelfs een grotere...)

Wie kan antwoord geven op onderstaande vragen (liefst met een link naar een webshop bv):
- welke carburateur past hier goed op en hoe groot kan die zijn voor de 89cc voordat ie gaat verzuipen?
- Welke cilinder met grotere boring past op de standaard kop en hoe groot wordt de cilinderinhoud dan? Hoe zit het vervolgens met compressie?
- Ik denk dat een andere nokkenas nog wel wat verschil kan maken. Nu zag ik een link in een ander bericht over een c90 naar http://www.dratv.com. Iemand ervaring met die specifieke nokkenas op een c90?

Het liefste laat ik het blokje zoals ie is zonder een race look met powerfilters etc.

Heeft iemand (ik zie goede berichten van Jurrian en Nix?) goeie ideeen over dit type honda? Is er daarnaast iemand woonachtig in de buurt van Apeldoorn die het leuk lijkt mij daar een keer mee te helpen? Ook bijvoorbeeld met het stellen van de ontsteking met stoboscoop (punten op de nokkenas), heeft iemand zo'n lamp die we daarvoor kunnen gebruiken? Uiteraard is een vergoeding mogelijk (kratje pils :-)).

Naar Coos brengen is de makkelijke weg, maar dan leer ik er zelf niets van...

Hoor graag! Bijgaand nog fotootjes van mijn nieuwe aanwinst.

Alvast dank voor de reacties!

Gr Jorg
foto1.JPG
foto2.JPG
foto3.JPG

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door CB-viguur »

grotere cilinders liggen hiervoor niet echt op de plank, zal je waarschijnlijk toch moeten laten boren en er een leuk zuigertje bij zoeken.
Zelfde geld voor andere "tuning" spullen, er bestaan lange slag krukassen, bigbore kits, of voorbeelden van wat men al gedaan heeft, voornamelijk met ATC90/110 waarbij je wel tot zo'n 180cc kan zonder dat dat uitwendig teveel opvalt, maar het is niet simpel.

Een simpele snelle nokkenas is de standaard nok van een S90, de snelste van de standaard nokken zoals ik begrepen heb, ik heb ook nog 1 of 2 atc/ct110 nokkenassen liggen die mogelijk al sneller zijn dan die van een C90.

Zelf rij ik met een 100cc S90 blok, dit is gedaan met een rocky bigbore zuigertje welke je ook in een C90 moet kunnen zetten. En ik ben bezig met een 122cc S90 blok d.m.v. een atc110 cilinder en krukas, maar dat kost wel wat meer moeite. Heb daarbij wel even zitten rekenen, dat het zelfs mogelijk zou zijn om een ATC110 krukas te gebruiken met de originele korte 90 cilinder, als je een 12v takegawa zuigertje zou gebruiken, alleen is dat wel een duur grapje en geen plug and play.
Daarbij wil ik wel zeggen dat de S90 toch een lichtelijk andere materie is dan een C90, OT90 blokken verschillen per bouwjaar en niet alles is uitwisselbaar.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Dank voor je reply, dit klinkt leuk maar inderdaad niet echt eenvoudig.. Daarnaast wil ik voorlopig het blokje zo lang mogelijk intact houden.

Die nokkenas klinkt wel goed, kan ik deze gewoon bij bv Coos halen of is die website beter/goedkoper?

En de carburateur? Ik las bij jurrien dat hij een cb125 carb erop heeft zitten, past dit goed en loopt dit lekker? Andere opties mikuni 22mm bijvoorbeeld?

Nog andere ideeën? Het idee is wel echt zoals jurrien ook zegt dat ie met wat aanpassingen goed betrouwbaar blijft en liefst nog duurzaam ook.

Dank weer voor alle reacties!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Hey, leuke aankoop.

Ben je je er wel van bewust dat je een relatief apart blokje hebt? Nieuw type c90 is in basis hetzelfde als c50 en c70 en daar zijn enorm veel onderdelen voor te krijgen. Oud type c90, wat jij hebt, is helemaal anders (blok is veel lomper) en er is weinig voor te krijgen.

Ik heb nog nooit met zo'n blok gereden, maar dat moet toch wel een makkelijke 80 km/uur kunnen halen op de vlakke weg? Ik zou eerst eens gewoon zorgen dat hij dat haalt en kijken hoe dat bevalt.

Puntjes stellen is heel leuk te doen met een lampje en een accu of andere voedingsbron. Of met een multimeter. Op tijdstip F moet het contactpuntje de stroomkring onderbreken. Hoe het precies werkt staat wel in de boeken uitgelegd. Er is in elk geval geen stroboscoop nodig. Mocht je dat nou wel persee willen, heb ik er wel eentje liggen, kom maar langs, stellen we hem met de stroboscoop af. Maar ook zonder kun je de puntjes heel nauwkeurig afstellen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door hotroddax »

puntjes stellen is inderdaad leuk en gemakkelijk bij een ot c90.(Heb tot nu toe al mijn normale punten ontstekingen vervangen voor cdi omdat ik een hekel heb aan punten!)

Mijn ct90 rijd op een vlakke weg ook ongeveer 80/85. Voor mijn ct vindt ik het een prima snelheid.
ja dit is dus het broertje van bart.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Dank voor de reacties, ik ga het weekend eerst even de ontsteking stellen inderdaad. Stroboscoop leek me wel leuk omdat je dan ook de vervroeger kunt zien werken.

Oud type blok wist is (dikke Harry toch), vandaar dat ik ook eigenlijk zo min mogelijk aan het blok wil doen.

Ik laat nog wel even weten wat de resultaten zijn van het afstellen. En Zevenaar zou te doen moeten zijn vanuit Apeldoorn, wel eerst nog even platen opzetten voordat ik de weg op ga. Ik krijg de papieren als het goed is komende week binnen.

Leuk om te merken dat iedereen behulpzaam is hier! Dank!

Gr. Jorg

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door CB-viguur »

ik moet zeggen dat punten stellen bij de S90 al een tijdje geleden is, maar stellen met de stroboscoop heeft volgens mij wel een aandachtspuntje, namelijk dat je merktekens op de rotor op de krukas staan, en zodra je daar het deksel af haalt en gaat starten, dat je dan olie in de rondte slingert.
Weet dat er voor de cb125 daarvoor een apart dekseltje bestaat voor het stellen.
Misschien gewoon je puntjes stellen en mss een fractie vroeger, ik heb ook verschillende vervroegers beetgehad, waarvan S90 meer vervroegde.

volgens mij heb ik nog wel een originele S90 nokkenas liggen, en ook nog wel een cb125 carb zoals hierboven genoemd.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Nicoscub »

Ik heb voor mijn c70 blokje een 22mm ct110 replica carburateur gekocht op eBay voor een kleine 20 euro en ben er erg tevreden mee!
Ik weet het is niet origineel maar het is wel goedkoop, je moet alleen ff geduld hebben!
http://www.ebay.nl/itm/251280877825?ssP ... 1438.l2649
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door ml03zl »

Die carburateurs zijn waardeloos voor op een c90.

De ontsteking wat vroeger zetten en je haalt makkelijk de 80 km/h. Een stroboscoop is absoluut niet nodig, gewoon het dekseltje van de kop lophalen en de plaat met de contactpuntjes steeds een stukje naar links draaien totdat jij vindt dat ie het mooist/fijnst loopt. Oh, en in tegenstelling tot de "normale" blokken gaan de puntjes bij F dicht in plaats van open.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Nicoscub »

ml03zl schreef:Die carburateurs zijn waardeloos voor op een c90.
Deze is misschien beter en ook nog goedkoper http://www.ebay.nl/itm/380688676348?ssP ... 1438.l2649
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Ja dat van die punten dicht op F is volgens mij echt een hardnekkig fabeltje. Helemaal 100% weet ik het niet zeker maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n c90-blok opeens heel anders werkt dan alle andere accu-bobine-onstekingen in de wereld. Punten openen = vonk. Altijd.

Misschien kan Ronald-viguur er uitsluitsel over geven?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Nicoscub schreef:
ml03zl schreef:Die carburateurs zijn waardeloos voor op een c90.
Deze is misschien beter en ook nog goedkoper http://www.ebay.nl/itm/380688676348?ssP ... 1438.l2649
Ah je gaat zo'n prachtige 100% originele Honda toch niet aankleden met een flutcarburateur van een paar euro. Zonde.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door nielspbr »

Jurrien schreef:
Nicoscub schreef:
ml03zl schreef:Die carburateurs zijn waardeloos voor op een c90.
Deze is misschien beter en ook nog goedkoper http://www.ebay.nl/itm/380688676348?ssP ... 1438.l2649
Ah je gaat zo'n prachtige 100% originele Honda toch niet aankleden met een flutcarburateur van een paar euro. Zonde.
Kan je er net zo goed gelijk eentje van een bami 125 plukken.

ps. mijn nt90 immi blok (skyteam 90) liep heel goed met een walbro pz19.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Nicoscub »

http://www.ebay.de/itm/190980639799?ssP ... 1438.l2649
Veel plezier met bieden dan maar, alles is te vinden en te koop :wink:
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Nicoscub »

Jurrien schreef:
Nicoscub schreef:
ml03zl schreef:Die carburateurs zijn waardeloos voor op een c90.
Deze is misschien beter en ook nog goedkoper http://www.ebay.nl/itm/380688676348?ssP ... 1438.l2649
Ah je gaat zo'n prachtige 100% originele Honda toch niet aankleden met een flutcarburateur van een paar euro. Zonde.
Ik krijg trouwens een goed resultaat met zo'n flutcarburateur :roll:
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Plaats reactie