engelse c90 OT moet sneller kunnen

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Ik probeer ze niet eens meer uit, ik vlak alles altijd meteen. Heel erg soms is er nog eentje recht, meestal is alles echt krom.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

mannen, nog even jullie hulp graag!

alles gedaan volgens mij, pakkingen vervangen, carb/spruitstuk gevlakt, getest met remmenreiniger en lijkt goed dicht te zijn. Ontsteking staat exact op F, kleppen staan goed, zelfs vandaag nog dubbel gecheckt of tandwiel/nokas goed staan tov krukas en of vliegwiel niet gedraaid is op krukas, ook goed, gasnaald op 2e van boven (standaard geloof ik). Ook nog carb uit elkaar gehaald vandaag en sproeiers en kanalen doorgespoten en geprikt met een naald. Ik kan met een naald niet helemaal door de luchtsproeier, klopt dat? lijkt alsof hij in het midden kleiner is? gaatjes aan de zijkant zijn wel open en bougie geeft blauwe vonk als ik de kick start gebruik.

trappen = aan en redelijk stationair, maarrrr

als ik gas geef wil ie niet klimmen in toeren en doet ie bhoahhhbbbb. En als ik gas open houd slaat ie af. Met choke spelen maakt het alleen maar erger. Het klinkt alsof ie te weinig lucht krijgt? Bougie is nat en zwart. Zonder luchtfilter maakte geen verschil, vandaar dat ik de carb weer uit elkaar had gehaald om de luchtsproeier en kanalen nogmaals schoon te maken..

Rijdend blijft ie pruttelen. het lijkt alsof hij wel rijdt op stationair brandstof (25km/h in zn 3) redelijk blijft rijden maar zodra je gas geeft begint ie te horten en stoten en komt ie niet goed op gang. Soms lijkt het dat ie even "lucht" krijgt en schiet ie al snel door richting 70km/u.. met choke dicht gaat ie alleen maar slechter rijden dus lijkt het me een te kort aan lucht? mechanisch klinkt alles ok

Zou het ook een elektrisch probleem kunnen zijn? condensator heb ik vervangen afgelopen week, accu en bobine maken goed aarde, maar als ik de verlichting aan zet houdt ie ook in en lijkt dan dus minder te vonken? Overigens deed ie dat 2 weken geleden niet. de condensator heb ik bij Coos gehaald een of ander cheap ass ding van €6,75. Er blijven kleine vonkjes tussen de punten zichtbaar, dit hoort toch niet?

ideeën?

Dank weer!

Gr Jorg

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Klinkt zo op het eerste gehoor als een slechte condensator. Haal er een voor een eend bij een automaterialenzaak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door SBloke »

Moet je de ontsteking niet een graadje voor de F zetten?

Klinkt verder inderdaad als een rotte condensator. Pas overigens op met het doorsteken van sproeiertjes met een naald, je kunt ze nogal makkelijk beschadigen. Zelf leg ik ze liever in een bakje benzine te week om ze daarna uit te blazen.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Ik prik ze door. Tegenwoordig wordt benzine of keihard of juist taai, blazen help in beide gevallen niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:Tegenwoordig wordt benzine of keihard of juist taai.
Vroegah... werkte het nog wel :lol: (Toen ik nog wel eens een carbje uit elkaar trok)
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Morning,

Nou, alles er weer op en aan en hij rijdt weer zoals toen ik hem uit engeland haalde. Bij volgas gaat ie best wel goed tot ie hoger in de toeren komt begint ie te pruttelen. snelheid +/- 70 km/u

Bij weinig of half gas loopt ie erg vervelend. stationair wil ie voor een poosje erg mooi lopen tot ie ineens afslaat en dan slecht aan te trappen is..

Het klinkt ook alsof hij af en toe een vonkje overslaat. Als ik hem op de bok heb staan en trek het gas een stukje open, slaat ie soms een verbranding over. Dit doet hij alleen maar meer naarmate de toeren hoger worden.. Zou het ook kunnen zijn dat de veertjes van de vervroeger niet goed meer zijn en daardoor de ontsteking verkeerd staat naarmate je het gas open trekt? Het gekke is dat als ie een nacht in de schuur heeft gestaan en ik trap m aan, hij nagenoeg direct start.

Condensator vervangen (al 2 keer). Bobine maakt aarde. Ik heb contact tussen de punten en de condensator. Ik heb geen contact tussen de punten en het frame (geen sluiting) volgens multimeter. Mechanisch klinkt alles goed.

Volgende week heb ik een afspraak staan bij een motorwerkplaats, zij gaan voor mij even de vonksterkte nameten. Ik heb daar de spullen niet voor.. misschien komen we er daar achter dat de bobine het aan het begeven is?

oh en over het schoonmaken van de sproeiers, ik heb er een splinternieuwe carburateur opgezet (gekocht bij Coos), dus dit zou het probleem niet moeten zijn.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door NIX »

Assumptions are the mother of all fuckups.

'Het is nieuw' betekent echt niets. Een carb moet op de motor afgesteld worden. Een imicarb is bijna altijd een probleem. Dus....

Het klinkt gewoon als een carb die nog afgesteld moet worden. Wat mankeert er aan de oude?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Mijn oma zei altijd: "beter oud en echt Keihin dan nieuw en nep."
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door hotroddax »

Wijze oma! Jurrien!
ja dit is dus het broertje van bart.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Nicoscub »

Grappig een nep carb die afgerekend word op het feit dat hij niet afgesteld is op de motor, wel een makkelijke manier om iets als slecht af te schilderen!
Ik heb prima resultaten met immi carbs, ze gaan als de brandweer en blijven het prima doen mits goed afgesteld ;-)
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door ciebie »

ik ben meer dan een jaar aan het tobben geweest met een keihin, met een imi was alles opgelost.. niet origineel maar werkt prima!

c90red
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2013 09:25
Bezit: c90 OT

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door c90red »

Door er een andere op te zetten probeerde ik juist fouten te elimineren. Die carb komt bij coos vandaan en hij zet zo 1op1 op andere c90's en werkt nagenoeg altijd. Die oude was zo raar (arm) afgesteld dat je bijna zou denken dat het daaraan kon liggen..

Maar eigenlijk geen verbetering te noemen, behalve dat ie best redelijk trekt als ie niet moet hoesten.

De discussie of iets van 31 jaar oud hetzelfde kan presteren of beter als iets nieuws meng ik me niet in, dat doen er al genoeg ;-) verschillende reacties, verschillende ervaringen.

Als ie afslaat ploft ie soms in de luchtinlaat. Zegt dat nog iets over het tijdstip van de ontsteking?

Ik denk zeker dat de carburateur beter afgesteld zou kunnen worden maar dat is voor mij nog niet overtuigende oplossing dat ie bij half gas lijkt over te slaan en hoger in de toeren gaat sputteren. Je voelt wel echt dat ie wel harder wil, maar de ontbranding voelt gewoon niet stabiel. Hij klinkt dan ook een beetje als een 2takt soms, iets wat we hier juist proberen te vermijden ;-)

Misschien moet ik even het geluid opnemen t weekend als ik rijd, zal eens kijken of dit gaat lukken

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Jurrien »

Oei, imitatiefanboys!

Tuurlijk, een imicarb loopt ook goed.
En als vervanging van een in veertig jaar kapotegesleutelde ori carb kan ik het begrijpen.
Maar dit is een c90 uit Engeland met 12000 mijlen op de teller. Ik vind het gewoon zonde om dan ook maar iets aan imitatie er op te zetten. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Maar met zo'n lage km stand kan er gewoon weinig mis zijn met de carb. Niet versleten in elk geval. Hooguit vies.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: engelse c90 OT moet sneller kunnen

Bericht door Nicoscub »

Jurrien schreef:Oei, imitatiefanboys!

Tuurlijk, een imicarb loopt ook goed.
En als vervanging van een in veertig jaar kapotegesleutelde ori carb kan ik het begrijpen.
Maar dit is een c90 uit Engeland met 12000 mijlen op de teller. Ik vind het gewoon zonde om dan ook maar iets aan imitatie er op te zetten. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Maar met zo'n lage km stand kan er gewoon weinig mis zijn met de carb. Niet versleten in elk geval. Hooguit vies.
Kan me voorstellen dat je dit vindt maar er moet niet gezegd worden dat immicarbs bijna altijd voor problemen zorgt, ik denk eerder dat de gebruiker dan het probleem veroorzaakt, ik heb genoeg ervaring met immicarbs, juist omdat ik bijna altijd te maken heb met verneukte oude troep en de immicarbs zijn goedkoop en heel erg goed bruikbaar mits goed afgesteld en het is een prima alternatief ten opzichte van reteduur en origineel(hoe mooi dat ook is).
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Plaats reactie