Hulp bij het bouwen van een blok

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
leon
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 aug 2010 10:59
Bezit: Ss50 '74
C70 '70
Yamaha XT500 '81
Benelli Tornado '71
HD WLC '43
HD FXD '02
Locatie: Dalfsen

Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door leon »

Ik ben van plan om een snel blokje te bouwen voor mijn c50.
Laatste tijd heb ik gereden met een 110cc bami onder mijn monkey, liep wel mooi maar toen bleek er een scheur in het carter te zitten.
Maar toch verslaafd geraakt aan het koppel, dus ben ik onderdelen gaan verzamelen voor een 106cc zelfbouw blokje.

Wat ik nu heb:
C50e carters + ori 3bak (1N23)
52mm 6v drp kruk voor lage cilinder
51mm cilinder + zuiger
OT70 kop
1 armige ND vvv
lifan 125 koppeling op de kruk
lifan 125 oliepomp (aanpassen voor 6v carters

Ik heb nu nog een paar vragen:

- past deze koppeling op deze kruk?

- wat is een juiste carburateur voor deze set-up?

- valt met de 3bak een beetje te rijden of zal ik inversteren in een 4bak?

- welk nok is het beste voor deze setup, is een standaard 50cc nokje voldoende?

- zijn er nog tips die jullie kunnen geven voor het monteren van het blok? ik heb al wel is cilinders vervangen maar nog nooit gesplitste carters opgebouwd.

Alvast bedankt,

Leon

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door Edo »

Koppeling zou gewoon moeten passen, je kunt er zelfs een Honda koppelingscarter opzetten (SS, CD, etc.)

Carburateur eigenlijk alles van 12 tot 24 mm ofzo

Meer versnellingen is altijd rapper, wel meer schakelen natuurlijk. Je kunt zelfs even kijken of de vierbak uit je Lifan blok een korte vier heeft. Daarmee ligt je vierde vertraging dichter bij de derde waardoor je geen ernstige toerentaldaling heb bij overschakelen.

Ik zou een OT70 kop of een bami kop pakken met bijbehorende nok vanwege de grote kleppen. In de OT70 kop zit origineel een nok met langere openingstijd, werkt prima in combinatie met de grote kleppen.

Tip; pak een werkplaatsboek als je het voor het eerst doet.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door butt head »

als je niet voor record snelheden wil gaan zou ik gewoon een nt c90 carbje (17 tot 20mm) zien te regelen en gewoon een standaard nokkenasje. mocht je de kans hebben druk er een ss 4bakje met de lange 4. de 4 bak vind ik persoonlijk leuker rijden met veel cc.

over wat voorn koppeling praten we als je het over een lifan 125 koppeling hebt? 2 plaats hand koppeling of een semi koppeling?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door Kippenverver »

2 plaats hand neem ik aan, 125 semi's zijn er volgens mij niet..

@ Leon: Ik woon zelf in Ommen, dus als je nog een keer behoefte hebt aan wat hulp of informatie mag je rustig contact opnemen.
Ga heen en vereenvoudig u!

hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door hotroddax »

niet liegen joost!!! ik heb een 125cc semi op mijn c50 zitten.
ja dit is dus het broertje van bart.

leon
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 aug 2010 10:59
Bezit: Ss50 '74
C70 '70
Yamaha XT500 '81
Benelli Tornado '71
HD WLC '43
HD FXD '02
Locatie: Dalfsen

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door leon »

Het is een handkoppeling.

Ik zit nu te twijfelen tussen een honda 3 bak of een chinese 4 bak, bij de honda hoef je niet zo snel bang te zijn dat het kapot loopt, omdat het net wat betere kwaliteit is dan de chinese bak.
Maar een 4 bak vind ik zelf ook wel lekkerder rijden, maar het voordeel van de honda bak is, die kan ik gewoon lekker laten zitten als ik de kruk moet wisselen.

Ik heb nu een OT70 kop met een 41 nok, dus daar moet nog een andere voor komen, zijn er buiten de ori OT70 nok nog geschikte voor mijn setup?

En een werkplaatshandboek is inderdaad een goeie!

Iedereen tot zo ver bedankt, en joost, als ik er echt niet uit kom neem ik contact met je op!

-Leon

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door Eric »

Om de bak te wisselen moet je er alleen voor zorgen dat er geen voortandwiel op zit en dat je het boutje van de schakelwals eruit draait. Dan trek je de bak eruit en duw je de nieuwe bak er zo in. Is niet eens zoveel extra werk.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door Kippenverver »

Waarom wil je een snelle nok? Het enige wat je daarmij bereikt is dat je een heel zenuwachtig karakter creeert, ik zou eerst eens met de originele gaan rijden, die bevalt waarschijnlijk al erg goed.
Ga heen en vereenvoudig u!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door butt head »

Kippenverver schreef:Waarom wil je een snelle nok? Het enige wat je daarmij bereikt is dat je een heel zenuwachtig karakter creeert, ik zou eerst eens met de originele gaan rijden, die bevalt waarschijnlijk al erg goed.

volgens mij valt dat zenuwachtige nog wel mee. ik denk eerder dat je blok niet snel genoeg ik om de snelle nok goed tot zijn recht te laten komen.
ik heb ook vaak zat met snelle nokjes zitten klooien en de enigste fijne snelle nokken zijn die van een s65 of 5bak ss maar die 5bak nok is nog veeeeeel fijner als je een 5bak hebt en een blok wat lekker de toeren in schiet.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door NIX »

S65 is wat nu de snelle nok is die bij de toko's ligt. Niet doen, zeker niet icm een 3-bak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door butt head »

NIX schreef:S65 is wat nu de snelle nok is die bij de toko's ligt. Niet doen, zeker niet icm een 3-bak.
dat is toch een snelle nok met het s65 nummer. die nieuwe zouden toch een net iets ander profiel hebben als de oude?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

leon
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 aug 2010 10:59
Bezit: Ss50 '74
C70 '70
Yamaha XT500 '81
Benelli Tornado '71
HD WLC '43
HD FXD '02
Locatie: Dalfsen

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door leon »

Even een update:

Ik heb het blok nu dicht zitten, alleen nog even het koppelingscarter erop zetten.
Uiteindelijk ben ik toch voor de 3 bak gegaan.

Het blok wordt nu eerst gevoed door een 20mm die ik nog thuis had liggen, misschien komt er later nog een 24mm op.

Mijn plan is om met het blok zaterdag naar de hdd te rijden, maar mijn vader zegt dat het niet slim is om met een nieuw blok meteen zo'n eind te gaan rijden, wat is jullie mening?

En nog een vraagje, wat voor prestatie`s kan ik verwachten met deze set-up? (topsnelheid, acceleratie, pk`s)

Mvg Leon

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door butt head »

gewoon deze week al een beetje er mee rond tuffen. dan voor vertrek naar de hdd even kijken of de olie pomp nog voldoende olie op pompt. dus even het klepsteldopje er af en kijken of hij daar olie spettert
als hij goed spettert lekker rijden.
spettert hij niet. even het koppelingscarter af trekken en het olie zeefje schoon maken en dan lekker naar de hdd met dat ding
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door nielspbr »

Dat is niet te zeggen, in ieder geval moet je niet met je nieuwe setup gelijk de rollenbank opgaan, eerst inrijden en goed afstellen. En als je de hele week inrijd en je een beetje inhoud ben je al een heel eind.

Hoeveel cc is het nu eigenlijk geworden, zie niet echt terug wat je nu uiteindelijk in elkaar hebt gezet.

leon
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 aug 2010 10:59
Bezit: Ss50 '74
C70 '70
Yamaha XT500 '81
Benelli Tornado '71
HD WLC '43
HD FXD '02
Locatie: Dalfsen

Re: Hulp bij het bouwen van een blok

Bericht door leon »

De specs van het blokje zijn:
52mm kruk en 51mm cilinder, dat maakt 106cc
C50 carters (aangepast voor nt oliepomp)
C50 3bak
Loncin 2pl handkoppeling
Loncin oliepomp
ND 1-armige vvv
OT70 kop
Standaard nok
20mm shengway (wordt dus nog vervangen)

Plaats reactie