Wil iets harder......

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: Wil iets harder......

Bericht door Jossvdijk »

komt voor de bakker :D

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Wil iets harder......

Bericht door Ilja1974 »

In een topic was iemand met een dax die gebruikte de Cdi van oor racing en was er tevreden over.
Je kan dan inderdaad niet in de lagere versnellingen doortrekken omdat op het afgestelde toerental de begrenzing begint.
Maar je hebt wel het volle vermogen.
Als je een busje in de carb zet dan kun je net zo goed een heel klein carburateurtje gebruiken.
Het nadeel van beide is dat je niet het volle vermogen hebt van de 70cc omdat de motor niet vrij kan ademen...
Het heeft beide zo zijn voor en tegens.
Maar bij een 70cc heb je vermogen zat en hoef je niet vol in de versnellingen door te trekken.
Wel zal je in het begin even moeten wennen met het iets beperkte toeren bereik.
Bij mijn volgende dax staat die cdi wel op mijn lijstje aangezien ik hoge top wil maar wel lekker koppel.
Groetjes Ilja

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wil iets harder......

Bericht door Nicoscub »

Ik zie geen verschil in een begrensde cdi en een busje op de gasschuif!
En het is absoluut niet helzelfde als een kleinere carburateur monteren, kleinere carburateur betekent dat je continu minder vermogen hebt en dat heb je niet met een busje op je gasschuif, het eerste stuk van de schuif heb je vol vermogen en daarna begrenst hij.
De begrensde cdi kost omgerekend naar euro 30 euro en dan de verzendkosten erbij!
Een busje kost even tijd en absoluut geen 30 euro!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: Wil iets harder......

Bericht door Jossvdijk »

om het verhaal even af te maken een cilinder bij brinkmotoren en een nieuwe nokkenas en zuigerset bij coos pakking ergens anders vandaan halen die van coos zijn me te duur. Dit onder mijn 20 mm keihin met een busje op de gasschuif wat er voor zorgt dat ik een prima snelheid heb en vermogen onderin. tevens mijn motorsport uitlaat er onderweg trappen die verkopen samen met nog wat spulletjes die ik heb liggen(zo goed als complete 6v ontsteking) en een mooie ori pijp scoren of iets wat er op lijkt. ohja en uiteraard de tandwiel verhouding iets aanpassen 12 - 42 is denk ik iets te ligt

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wil iets harder......

Bericht door Nicoscub »

Okee Jos ik ben benieuwd naar het eind resultaat en ik zie uit naar de foto's in de sectie plofpony's :wink:
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Wil iets harder......

Bericht door Ilja1974 »

Hoi
Even terug komende op het gasschuif verhaal...
Bij een kleine carburateur heeft de motor een kleine doorgang om te ademen.
Bij een grote carburateur heeft de motor een grote doorgang om te ademen doe je daar dus een busje in dan kan je gasschuif niet helemaal open en heeft ie dus ook een kleine doorgang.....
En heeft dus niet het volle potentieel van de gemonteerde carburateur.
Als je rijd en je hebt een grotere carburateur en je trekt het gas vol open dan merk je wel degelijk verschil of je je gas maar deels kan open trekken.
Het busje in de carburateur is inderdaad wel goedkoop maar heeft ook zo zijn nadelen als je de snelheid wil afregelen.
De snelheid is er op een gegeven moment wel uit maar je merkt dat de motor kwa top nog langzaam omhoog kruipt.(verschil wind mee en wind tegen)
Begrens je de met de cdi dan kun je in elke versnelling maar doortrekken tot het door jou ingestelde toerental en dan houd het echt op.(wind mee of tegen)
Daardoor is de cdi kwa snelheids begrenzing zuiverder af te regelen.
De motor kan dan vrij ademen omdat je gewoon het gas vol open kan trekken totdat de cdi ingrijpt.
Heb je wind tegen dan kun jij nog je gas wat verder open trekken om de snelheid te behouden.
Groetjes Ilja

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Wil iets harder......

Bericht door Edo »

Ik ben het niet helemaal met de bovenstaande reactie eens. Het motorkoppel dat een ottomotor levert hangt af van de vullingsgraad in de cilinder. Dat is waarom motoren met een carburateur gebruik maken van een gasschuif en/of vlinderklep om de lucht te kunnen smoren. Als je een busje boven de gasschuif monteert zorgt dit ervoor dat je nooit een maximale vullingsgraad gaat behalen, maar je mengsel is (bij goed afgestelde carburateur) goed voorbereid.

Als je gebruik maakt van een toerenbegrenzer stijgt het piekvermogen ook niet boven de voor dat toerental geldende vermogen, het nadeel is alleen dat je volgas geeft en de lucht dus niet gesmoord wordt. Dit zorgt voor een veel hoger brandstofverbruik (lambda > 1, brandstofoverschot, inefficiëntie). Daarom zou ik liever gaan voor een begrenzer op de smoorklep/gasschuif. Amen.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wil iets harder......

Bericht door Nicoscub »

Ik ben het helemaal eens met Edo!
Het is niet alleen voordeliger om een busje op de gasschuif te zetten maar ook nog eens efficiënter en makkelijker!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Wil iets harder......

Bericht door nielspbr »

Niet opvoeren is nog makkelijker. (en goedkoper)

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wil iets harder......

Bericht door Nicoscub »

Of je veranderd de naam van het topic in ik wil iets minder hard!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Wil iets harder......

Bericht door Ilja1974 »

Hoi
Jullie gaan er nu wel alleen vanuit dat als het begrensde toerental is bereikt iemand gewoon als een blind paard zijn gas open blijft trekken...
Dat doe je niet.
Maar daaronder kun je dus wel je vullingsgraad zoals Edo het aangeeft wel veel meer verranderen omdat je carburateur niet begrenst is.
Stel je doet een busje in je carb en hij gaat precies 60 als het niet waait.
Dan zal ie harder lopen als je wind mee hebt en minder hard als je wind tegen hebt.
Bij de zelfde situatie met de cdi zal deze steeds op dat toerental ingrijpen.
Je zal wind mee wat minder gas hoeven te geven om op die snelheid te blijven en wind tegen heb je dan wel de ruimte om meer gas te geven waarna je toch nog dat toerental zal halen.
Bij de situatie met het busje in de gaschuif kun je dat dus weer niet ....
En voor de mensen die denken dat het busje in de carb het vermogen niet vermindert....
Maak eens een busje en probeer het dan...
Je zal het helemaal merken als je je blok dan wat meer op koppel laat trekken.
Doordat je blok minder goed kan ademen mis je dan vermogen wat je wel zou hebben als het busje er niet in zat.
Groetjes Ilja

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wil iets harder......

Bericht door Nicoscub »

Het beste is een motor rijbewijs halen dan kan je gewoon op je brommertje met motor kenteken zo hard rijden als je wil.
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Wil iets harder......

Bericht door Ilja1974 »

Blij dat ik die al tig jaar heb!
Al moet ik zeggen dat toen ik afgelopen zomer met de ss naar mijn werk reed,dat wel erg relaxed was.
Je deed er iets langer over dan met de auto maar je had veel minder gezeik van ander verkeer en dergelijke.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Wil iets harder......

Bericht door Edo »

Elk voertuig gaat windje mee harder als windje tegen, dat geeft toch niet?

Mijn ervaring is dat de huidige nieuwe rollerbanken behoorlijk wind tegen nabootsen. Mijn full 70 SS50 haalde maar 72 km/h op de rollerbank, terwijl ze windje mee/plat op de tank ruim 90 km/h reed.

Dat je op de openbare weg maar 40/45 km/h mag, kun je met je rechterhand regelen.

Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: Wil iets harder......

Bericht door Jossvdijk »

zeker waar wat je zegt edo. mijn ss rijd nu krappe 70 vol in toeren plat op de tank normale wind.3x rollerbank gehad en liep krappies 45.

Plaats reactie