bamiblok zat nu zelf bouwen

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door butt head »

nielspbr schreef:Bij de cilinder kom je al heel snel bij een andere bus terecht. (53,5-54mm, maakt 128cc.)
En met een grotere bus mag je gelijk je blok gaan kotteren. (en als je naar een 66mm kruk gaat moet je de ruimte voor de krukas ook nog gaan kotteren.)

Een standaard nice kop heeft net van die kleine prutsklepjes als een skyteam 125 blokje. Nice koppen met grote kleppen heb je in duitsland(tjr) of thaise tuning. En over die laatste koppen lees je niet veel goeds.

Uit mijn blote hoofd zou er een takegawa r20 nokje in een standaardkop passen.
past.
die nokkenas past ook in de nt50/70 (eco gk4 blokken) c90, cd90 kopjes.

als je die nokkenas in een eco gk4 blok propt met inni mini nokjes dan moet je andere klepveren er bij kopen. als je dikke nokken ongeveer vergelijkbaar met ss50 nokken hebt zou dit niet nodig moeten zijn.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

Niels had het over dat de kop kleine klepjes had, is het mogelijk om in een orginele kop grotere kleppen te monteren/ vrezen??

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door butt head »

Jaime schreef:Niels had het over dat de kop kleine klepjes had, is het mogelijk om in een orginele kop grotere kleppen te monteren/ vrezen??
het is mogelijk om grotere kleppen te monteren enkel is dit geen werkje voor in je schuurtje te doen met een dremel en hamer. daar komt wat meer bij kijken.
er is een duitser die zo iets aanbied voor 350,-
wat een nederlander voor zo'n geintje vraagt weet ik niet
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jurrien »

Volgens mij heeft Niek uit Elst daar wel ervaring in.

https://www.facebook.com/VdBergMetalworks
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

DVC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 feb 2013 19:06
Locatie: Knokke-Heist (België)

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door DVC »

Interessant topic! Ik moet zeggen dat je zo veel manieren hebt om een leuk blokje te kopen/bouwen, maar je moet weten waarvoor je het wilt gebruiken en wat je budget is...
Daytona (of beter: Chaytona) 125 en 150 blokken zijn erg degelijk en voor een mooie prijs vind je er die amper kilometers hebben. Nadeel: je weet nooit wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft (zoals bij elk tweedehands blok).
Dan blijven er voor mij nog 2 keuzes over: een Nice of zelf iets bouwen.
Een Nice is een oerdegelijke motor, als je er tenminste eentje vindt die goed gereviseerd is (dus geen tsunamiblok zoals we wel eens durven zeggen). Niet-gereviseerde exemplaren zijn vaak al tamelijk versleten, dat is ook logisch na jaren gebruikt te zijn. Qua tuning kun je veel, maar vind ik niet aan te raden. Een 52mm cilinder (waarvoor je geen carters hoeft te verruimen) geeft 117cc en samen met een toffe, niet te hoogtoerige nokkenas (CF Posh nokkenas voor Nice of Takegawa R10) is dit een erg mooie combinatie. De inlaatklep is standaard 24mm, dus een Keihin PE24 zal zijn werk daarop doen. Veel meer moet je daaraan niet veranderen zonder het risico te lopen om je krukas te beschadigen.
Laatste mogelijkheid is zelf iets bouwen. Hier kun je natuurlijk meer spelen met wat je zelf wil (toerenblokje met korte slag of cruiseblokje met lange slag). Een 88cc kun je gerust harder doen gaan dan een Nice en gaat nooit vervelen.
Lifan, yx en consoorten blijf ik liever van weg. Alhoewel de yx140 onbetwist het beste blokje is die je onder de €300 kan vinden.

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

butt head schreef:
Jaime schreef:Zo ik ben het zat met mijn yx150 blok.
Dus nu heb ik 2 keuzes die ik kan maken, of een Honda nice 110cc blok (waar te halen?) of zelf iets maken op de ss50 onderblok met 4bak (betrouwbaar honda!)
net even zitten kijken en ik dacht aan:

Een Honda nice kruk of daytona, de daytona kruk is 57,8mm slag van de nice kan ik hem niet vinden.
57mm nicasil cilinder kit

Welke kop kan hier op????

En zijn er buiten de oliepomp, cotteren van de carters nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden????

je koppakking. die klapt er geheid uit
ik heb met een 56mm cilinder 3 koppakkingen op nog geen 30km gesleten. de pakkingen knapte telkens bij de tapeinden kapot.


ik zou geen ss50 onderblok met ss50 4bak pakken of je moet er een lange as voor een koppeling op de bak op gaan zetten inclusief koppeling natuurlijk.

mijn 56 slag kruk 52 boring had al grote problemen met een 2plaats s65 koppeling. dat ging 500km goed dan kon je weer nieuwe koppelings platen monteren.

tegenwoordig heb ik een cd90 blok en dat schakelt wel zo godverdomt lekker.


ik zou als ik jou was gewoon een nice blok zien te kopen daar een lekkere dikke kruk en cilinder op plempen in combi met een grote kleppen nice kop met een standaard nokkenas
blok 700 @belgen board
revisie meuk 250 @cms
cilinder 430 @trp
krukas 700 @trp
cilinderkop modenificatie 350 @trp
andere kosten 500

volgens mij heb je dan een heel leuk blok wat ook heel hard kan. maar voor dat geld kan je ook een heel mooi krakigawa blok kopen.

Waarbij moet ik denken aan een goede revisie? aan wat voorn onderdelen??? (kan ik het alvast bestellen;) )

Oja ik heb iemand gevonden die mijn kop wilt voorzien van grotere kleppen, alleen moet ik zelf die kleppen regelen.
Wat voorn kleppen kan ik hiervoor pakken?
Ik zou graag een 26mm inlaat hebben.

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

Heb gelezen dat honda sonic kleppen in zon kop gaan, alleen is dit 28mm inlaat.
Iemand eenig idee of er ook 26mm zijn?????

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Kippenverver »

Vast wel, misschien eens vragen bij een motorzaak in de buurt?
Ga heen en vereenvoudig u!

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

inmiddels al redelijk ver met het Nice blok.
Nu beginnen we met de modificatie aan de cilinderkop.
Nu vroeg de beste man mij wat voorn compressie verhouding ik wou hebben.
Hier heb ik dus geen idee van, iemand die het mij kan vertellen????

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door ciebie »

1:10,5 zou ik kiezen, kun je nog prima op normale benzine rijden en heb je wat meer koppel onderin

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

Ok ik zat al te kijken naar bami blokken en hun verhoudingen.
Wat me opviel wat dat een Yx 150/160 op 1:10.0 en een daytona 150/190 anima op 1:12.0, en de daytona rijd toch ook op 95???



En nog een vraag, is bij een nice blok met 58mm cilinder en aangepaste kop extra carter ontluchting echt nodig?????

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

Jaime schreef:En nog een vraag, is bij een nice blok met 58mm cilinder en aangepaste kop extra carter ontluchting echt nodig?????
niemand??

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door ciebie »

Jaime schreef:
Jaime schreef:En nog een vraag, is bij een nice blok met 58mm cilinder en aangepaste kop extra carter ontluchting echt nodig?????
niemand??
Als je alleen dat kleine originele tuitje achterop het blok of bij het tandwiel hebt zou ik het wel doen! je hebt straks 140cc? wat een hoop lucht gaat verplaatsen

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Ilja1974 »

Tja ik weet niet hoe groot de capaciteit van de ontluchting standaard is.
Maar gezien het feit dat je de cilinderinhoud een lekker stukkie hebt vergroot lijkt het me wel logisch dat de capaciteit daar ook vergroot moet worden.
Je kan beter op zeker spelen dan dat je straks ellende hebt omdat je druk in in carter oploopt.
Groetjes

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door stoterstangen90 »

en als je de carterontluchtingsinrichtingen niet mooi vind kun je natuurlijk ook het originele tuitje vergroten.

Dan werk je het geheel lekker uit het zicht weg.
Afbeelding

Plaats reactie