bamiblok zat nu zelf bouwen

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

bamiblok zat nu zelf bouwen

Bericht door Jaime »

Ik ben begonnen met mijn dax project, alles is al binnen alleen het blok moet nog gekozen worden.
Nu zit ik te twijfelen tussen:

Lifan of yx 150cc
Daytona 150cc 2012 versie 2 of 4 kleps
Of zelf een blok samen stellen op ss50 gelagerde carters.

Het blokje moet wel betrouwbaar blijven/zijn maar toch wil ik wel een beetje gang hebben.
Omdat een daytona blokje al gouw 1000 euro kost dacht ik van ik ga zelf een blok bouwen op honda basis, kan alleen niet vinden hoeveel je uit zon blok/carter kan halen zonder dat het snel kapot gaat.

Graag hoor ik jullie mening en tips.
Laatst gewijzigd door Jaime op 27 aug 2013 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Edo »

Jaime, ik heb het een tijdje terug uitgebreid uitgelegd gekregen en dit was een beetje de conclusie als je zelf een blokje wilt bouwen;

Wanneer je meer CC's wilt dan 85/88 zul je in meeste gevallen een grotere slag kruk moeten monteren. C90 kun je erin stoppen; of een willekeurige kruk uit een bami-blok.

Tot boring 51mm of 52mm hoef je vaak aan je carters niks te bewerken. Wel moet je rekening houden dat deze langere slag krukassen vaak een hoge cilinder nodig hebben. Dus 69mm hoge cilinder; dan moet je ook 2 langere tapeinden, langere distributieketting, soms oliepomp-as afdraaien.

Afhankelijke welke kop je monteert moet je de juiste zuiger erbij zoeken. Winkels kunnen je hier vaak wel mee helpen; als je een Honda kop gaat gebruiken met grote kleppen zal het een beetje vogelen zijn; bij een bamikop heb je vaak al de goede zuiger bij de cilinder.

*TOEVOEGING*
Tsja en hoe betrouwbaar het is. Een bami-kruk is altijd geluk hebben :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door NIX »

En als je toch carters wil uitkotteren, laat dan wat vlees over naast de tapeinden. Ook een mm dik cilinderhemd maakt je blokje niet betrouwbaarder.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door butt head »

1 voor deel van zoon veel cc blok. je weet dat het vroeg of laat kapot gaat.

de makkelijke optie is gewoon een blok kopen. dan heb je geen probleem met spullen die niet passen of aangepast moeten worden.
dan heb je een koppeling die ook de cc's aan kan.

als je een blok zelf bout afhankelijk hoe gek je het maakt, dikke cilinder, groote slag krukas, cilinderkop, bij passend zuigertje, oliepomp een koppeling die het vermogen aan kan, misschien nog een andere versnellings bak, dikke carbu mooi spruitstukje. als je alles bij elkaar op telt kom je ook op een aardig kosten plaatje uit. dus waar doe je slim aan.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Kippenverver »

Die 1000 euro ben je zelf ook al snel kwijt als je echt iets leuks gaan bouwen.. Lifan 150 is voor de prijs erg interessant vind ik, Daytona 150 niet. Dat is gewoon bami met een paar leuk uitziende carters erop, en 600 euro duurder.

Een voordeel van die Daytona's is wel dat ze echt een stuk harder gaan dan bijv. een Lifan 150.
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door nielspbr »

iets minder gewoon als een lifan of yx. Je vergeet de keramisch gecoate cilinder, grotere inlaatklep/andere kop en een betere bak.

(+ hij trilt minder als een lifan 150.)

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door butt head »

trilt zoon china 150 dan. had nergens last van bij mijn dax destijds
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door nielspbr »

bij de mijne (2008) sneuvelde om de haverklap het gloeidraadje in het achterlicht.

Jaime
4T-MSB addict
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 dec 2011 20:11
Bezit: Honda st70 146cc nice blok
Porsche 944 2.5L rood
Porsche 944 Turbo 2.5L 250Pk
Locatie: Ede

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Jaime »

Het voordeel van een keramisch gecoate is dat deze niet slijt toch? net als een Honda cbr900rr blok of andere merken.
Ik hoor en lees veel over die lifan blokken alleen snap ik niet dat een 150cc lifan minder Pk levert dan een daytona, zit er in zon daytona een grotere kleppen ofzo?
Of is het verschil lange en korte slag?
En van die 2 blokjes zijn dat 2 hoge rpm blokken of is er ook gewoon mee te cruisen en dat je dan nog vermogen heb?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door nielspbr »

hoho, niet te snel.

Zijn beide traktorblokken, kwa boring en slag scheelt het niet zoveel.
De daytona kop is voor het vermogen het grootste verschil, vooral de vorm van de kanalen door een andere klephoek.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Edo »

nielspbr schreef:bij de mijne (2008) sneuvelde om de haverklap het gloeidraadje in het achterlicht.
Spanningsregelaar monteren **knipoog**

Zowel de Lifan 150 als YX150 zijn inderdaad lompe blokken, maar rijden wel heerlijk. Ook best betrouwbaar trouwens en je komt goed van je plek (wheeliemateriaal).

Zelf iets bouwen is natuurlijk altijd veel leuker en als het kapot gaat nog smeuiger, maar voor tussendoor; leuke blokkies.

Ries192570smit
4T-MSB regular
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 feb 2011 11:05
Bezit: Honda SS50K3 mat zwart custom
Honda SS50K3 3x
Honda SS50me 2x
Honda SS50K0 2x
Honda CD50 6x
Honda CB250
Honda S90
Honda C310 Ax2 + S
Honda C50 2x
Honda PC50 3x
Honda Dax St50
Honda DAx CT70 trail
Honda P50
Honda Amigo 2x
Honda Novio 7x
Honda CD50s benly
Honda CD190 in opbouw
Honda S90 cafe racer in opbouw
Honda Monkey R replica ( PBR Skysteam )
Honda C70 Custom
Honda CF70 Lowrider ( EK style )

Alfa Bertone 2000
Alfa bertone 2000
Alfa GTAM in opbouw Replica

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Ries192570smit »

Ik zo voor 4- kleps gaan , kijk deze gast even op youtube http://youtu.be/9xHxoVjq0wM , weet nog niet hoe ik Het filmpje direct moet plaatsen,
Daytona is natuurlijk hhelemaal te gek en niet echt veel duurder als de snellere Yx blokje, die komen toch ook als gauw op =/- 800 euro's

Ries192570smit
4T-MSB regular
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 feb 2011 11:05
Bezit: Honda SS50K3 mat zwart custom
Honda SS50K3 3x
Honda SS50me 2x
Honda SS50K0 2x
Honda CD50 6x
Honda CB250
Honda S90
Honda C310 Ax2 + S
Honda C50 2x
Honda PC50 3x
Honda Dax St50
Honda DAx CT70 trail
Honda P50
Honda Amigo 2x
Honda Novio 7x
Honda CD50s benly
Honda CD190 in opbouw
Honda S90 cafe racer in opbouw
Honda Monkey R replica ( PBR Skysteam )
Honda C70 Custom
Honda CF70 Lowrider ( EK style )

Alfa Bertone 2000
Alfa bertone 2000
Alfa GTAM in opbouw Replica

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Ries192570smit »

Ries192570smit schreef:Ik zo voor 4- kleps gaan , kijk deze gast even op youtube http://youtu.be/9xHxoVjq0wM , weet nog niet hoe ik Het filmpje direct moet plaatsen,
Daytona is natuurlijk hhelemaal te gek en niet echt veel duurder als de snellere Yx blokje, die komen toch ook als gauw op =/- 800 euro's

Of je kan natuurlijk ook mij na gaan doen want ik ga zelf een heel snel blokje maken en wel 190cc , een onder blokje van Honda Nice en het topend

Innova /wave , Big bore van 62mm en de kruk zal straks een slag hebben van 63,5mm dus dat komt uit op iets meer dan 190cc

beetje zoals deze Yuminashi 200cc

http://www.rzracing.nl/webshop/spr-200r ... te-engine/

http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=10&t=24824
Laatst gewijzigd door Ries192570smit op 29 okt 2012 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Ries192570smit
4T-MSB regular
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 feb 2011 11:05
Bezit: Honda SS50K3 mat zwart custom
Honda SS50K3 3x
Honda SS50me 2x
Honda SS50K0 2x
Honda CD50 6x
Honda CB250
Honda S90
Honda C310 Ax2 + S
Honda C50 2x
Honda PC50 3x
Honda Dax St50
Honda DAx CT70 trail
Honda P50
Honda Amigo 2x
Honda Novio 7x
Honda CD50s benly
Honda CD190 in opbouw
Honda S90 cafe racer in opbouw
Honda Monkey R replica ( PBR Skysteam )
Honda C70 Custom
Honda CF70 Lowrider ( EK style )

Alfa Bertone 2000
Alfa bertone 2000
Alfa GTAM in opbouw Replica

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Ries192570smit »


Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: vragen mbt big bore blokken

Bericht door Ilja1974 »

Leuk topic!
Ben zelf ook wat aan het kijken wat betreft een groot blok voor onder de Dax.
Wil er een net betrouwbaar blok onder hebben wat een leuk vermogen kan leveren zonder dat het je je de kop kost..
Tja lifan 150cc heb je voor even ruim 350 euro en er zitten er nog een paar tussen en dan heb je de Daytona maar die kost alweer 1000 euro.
En als je dan toch dat er voor uit trekt kun je net zo goed meteen doorgaan voor de 4 klepper of nog even verder voor de 190cc.
Maar of de Dax dat trekt...
Die Zongshen 165 (site rz racing)is ook wel een leuk ding!
Maar met welk blok heb je nou het meeste geld voor je waar,kwa degelijkheid,prestaties en aanschaf?
Groetjes Ilja

Plaats reactie