Toerenbegrenzer?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Toerenbegrenzer?

Bericht door Ilja1974 »

Ik ben nu ook de hele tijd wat info aan het vergaren over de diverse standaard cdi's.
Daar varieerd het een beetje tussen de 6500 en 7000 8000 toeren wat ik tegen kwam.
Dat zou toch wel voldoende moeten zijn?
Groetjes Ilja

Johnson40
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:12
Bezit: Dax

Re: Toerenbegrenzer?

Bericht door Johnson40 »

@Ilja1974
Briljant idee om de OORacing CDI met begrenzer over de neutraalschakelaar te laten lopen!

@Kip
Ziet er ook goed uit.
Voordeel m.i. van de OORacing CDI is het feit dat de ontstekingscurve sneller vervroegd dan de curve van de std Skyteam CDI. In mijn geval reageert het motortje met de OORacing CDI vlotter op het gas en loopt veel makkelijker en prettiger door in de toeren. (Totdat hij begrenst uiteraard)

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Toerenbegrenzer?

Bericht door Edo »

ciebie schreef:
Edo schreef:Ik weet niet met wat voor begrensde CDI's jullie rommelen.. Maar vermijd de GY6-chinese-scooter CDI's. Vermijd ook de begrensde tweetakt CDI's, want dat toerental ga je op je SS blokje niet eens halen. Dus blijft er alleen een skyteam/jinpling/etc. CDI over.

En die doet toch precies wat je wil? Kost misschien wat meer (winkelprijs, zit een goeie marge op) maar ben je wel klaar..
wat voor toerentallen halen die GY6 dingen dan?
De GY6 haalt zijn toerentalgegevens van de koppeling van de vario. Ik durf je geen toerental te geven, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je wel met 8000 toeren kunt accelereren, maar op topsnelheid je bijvoorbeeld niet verder komt dan 5500 toeren.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Toerenbegrenzer?

Bericht door ciebie »

Edo schreef:
ciebie schreef:
Edo schreef:Ik weet niet met wat voor begrensde CDI's jullie rommelen.. Maar vermijd de GY6-chinese-scooter CDI's. Vermijd ook de begrensde tweetakt CDI's, want dat toerental ga je op je SS blokje niet eens halen. Dus blijft er alleen een skyteam/jinpling/etc. CDI over.

En die doet toch precies wat je wil? Kost misschien wat meer (winkelprijs, zit een goeie marge op) maar ben je wel klaar..
wat voor toerentallen halen die GY6 dingen dan?
De GY6 haalt zijn toerentalgegevens van de koppeling van de vario. Ik durf je geen toerental te geven, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je wel met 8000 toeren kunt accelereren, maar op topsnelheid je bijvoorbeeld niet verder komt dan 5500 toeren.
Ah, op zo'n fiets.. rare dingen, die vario's..

evilBunny
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2012 10:59
Bezit: ss50 verbouwing
cf50 voor de vriendin
Locatie: Nijmegen

Re: Toerenbegrenzer?

Bericht door evilBunny »

uh ik ben wel benieuwd .. zo'n gy6 krijgt toch alleen maar info van het vliegwiel (kopeling met rollers enzo dus vandaar mischien hogere toeren)? anders moet er ergens een ecu schuil gaan die de overbrenging analoog in beeld brengt... ben op recht geintresseerd want ben lekker aan de hobby om een plugin systeem voor dit verhaal te maken.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Toerenbegrenzer?

Bericht door Edo »

Nee, de krukas zit op de vario met centrifugaal-rolletjes en de snaar drijft de koppeling aan. Tijdens het accelereren varieert de overbrenging van kruk naar koppeling. Dus als de koppeling eenmaal op een bepaalde snelheid roteert (staat in vaste verbinding met achterwiel via een tandwielkast) gaat hij het toerental verlaten.

Overigens pluggen wij CDI's in die krengen waarbij die snelheidspick-up niet gebruikt wordt maar welke gewoon het toerental begrenst. Echter zijn dit 45 km/h CDI's waarmee die krap 50 loopt. Of is dat juist gewenst?

Plaats reactie