ss50 65cc

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

ss50 65cc

Bericht door kebuder »

hey,

ik vind dat m'n brommer met iemand achterop veel te langzaam optrekt, ik hinder hier autobestuurders echt heel erg mee.
daarom dacht ik: meer cc! maar ik ben niet iemand die er graag 70cc op zet, ik wil het liefst zonder ''politie angsten'' op de brommer zitten. nu zag ik dat mensen 65cc/62cc/60cc op hun brommer hebben en ik dat leek mij ook wel wat (natuurlijk nog illegaal maar zonder opschriften minder herkenbaar). ik wil ook niet mn brommer harder laten rijden, 65kmh vind ik genoeg, alleen wil ik gewoon wat sneller optrekken en met mensen achterop ook nog een beetje leuk kunnen rijden.

mijn vragen zijn:
is er een 65cc kit voor een ss50z beschikbaar? of moet ik dan uitboren en honen? ik kan namelijk alleen maar de zuigers vinden bij bijvoorbeeld leertouwer
heeft dit setje een 65cc opdruk of gewoon 50cc?
hoe veel geld gaat zo'n set ongeveer kosten?

en natuurlijk info er over zou leuk zijn! (leesvoer! ik verveel me soms dood in australie)

groeten,

wouter

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: ss50 65cc

Bericht door hypercub »

Er bestaat wel een originele (44mm boring) 65cc cylinder, van o.a. de S65, maar dan moet je nog een afgedraaide zuiger hebben. Cylinder is erg duur (en zuiger nog duurder) vergeleken met de her-en-der verkrijgbare 47mm boring 72cc`s (die tegenwoordig 49cc opschrift hebben).
Het is makkelijker en goedkoper een 72cc cylinder met 50-kop zuiger te kopen en een kleine carb met lichte vertanding te monteren. Zo trek je vlot op, ook met iemand achterop, en haal je zo`n 65 kpu.
Is er trouwens nog wat leuks te vinden aan xr75 materiaal in Down under?
Life is too short for lousy coffee.

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: ss50 65cc

Bericht door kebuder »

hypercub schreef:Er bestaat wel een originele (44mm boring) 65cc cylinder, van o.a. de S65, maar dan moet je nog een afgedraaide zuiger hebben. Cylinder is erg duur (en zuiger nog duurder) vergeleken met de her-en-der verkrijgbare 47mm boring 72cc`s (die tegenwoordig 49cc opschrift hebben).
Het is makkelijker en goedkoper een 72cc cylinder met 50-kop zuiger te kopen en een kleine carb met lichte vertanding te monteren. Zo trek je vlot op, ook met iemand achterop, en haal je zo`n 65 kpu.
Is er trouwens nog wat leuks te vinden aan xr75 materiaal in Down under?
hmhm, als ik een 70cc heb en er een nieuwe lage ss50 uitlaat op doe met demper, is het dan makkelijk te herkennen als 70cc of valt dit mee? ook heb ik nog nooit op een rollerbank gestaan maar als ik 60kmh ga krijg ik een boete, dat vind ik niet erg, maar komen ze er makkelijk achter dat het 70cc is door het vlotte optrekken?
heel vlot hoef ik niet op te trekken, is er geen manier op mn brommer te begrenzen op 60kmh en tog de vertanding wat zwaarder te houden. zo rijd ik 60 wat niet overdreven hard is en trek ik wel wat snel op maar ook weer niet overdreven.

ik heb gewoon eigenlijk een kleine ''performance boost'' nodig, om net wat lekkerder de kunnen rijden met iemand achterop en wil geen politie aantrekken of met angst zitten als er een voorbij komt.
hypercub schreef:Is er trouwens nog wat leuks te vinden aan xr75 materiaal in Down under?
ik zit iets te ver weg van de bewoonde wereld om daar achter te komen, dichtstbijzijnde buren 10km en stad 70km :P

grts

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: ss50 65cc

Bericht door Eric »

Als je gewoon een hoge of lage originele uitlaat houdt, met demper, is het van buitenaf niet echt te zien en of te horen. Als je ook gewoon een 10of12 mm carburateurtje neemt en een redelijk lichte vertanding, zal de brommer ook niet zo heel erg hard lopen. Als je hem dan toch zwaar vertand, dan heb je kans dat hij nog niet lekker trekt met een passagier en te hard kan.
Verder is het gewoon verstandig om niet als een malloot te rijden en alles rustig aan te doen. Als je gewoon tegen de 50 rijdt, kijken ze vaak alleen even naar je papieren, soms vinden ze de brommer leuk/interessant en krijg je verhalen te horen over Kreidlers die 200 lopen en daarna kan je eindelijk weer verder tokkelen.
Ideale oplossing: Nog een brommer kopen voor de passagier.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: ss50 65cc

Bericht door kebuder »

hm tja, ik zit wel erg te twijfelen. ik heb 70cc niet echt nodig en wil daarom ook niet de ''gevaren'' van een 70cc hebben. als ik bijvoorbeeld 60cc heb kan ik nog zeggen dat door slijtage hij al een paar keer is uitgeboord, omdat de brommer zo oud is :P

kan ik niet mn cilinder uitboren tot de grootste overmaat (overmaat 4 dacht ik?)en een nieuwe zuiger er voor kopen?
en hoeveel cc is dat?
en is het duur om te laten doen?


alvast bedankt :P

grt

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: ss50 65cc

Bericht door TooCrash »

Een overmaat is +0,25mm, een orginele cilinder van een SS50 is 39mm en de slag van een SS50 is 41,4mm.
De formule is
Pi*D²*slag
──────── = inhoud in cc
1000
Waarin:
Pi =De omtrek gedeeld door de straal
D =straal(halve diameter)
slag =de afstand die de zuiger afleggen mag van de krukas
1000=de eenheidscorrectie want er hoort eigenlijk in meters te worden gerekend

Staar je niet dood aan de zuiger/cilinder combinatie, ook de krukas kan vervangen worden door een exemplaar met een andere slag, maar let op de lengte van de drijfstang (er zijn hoge en lage cilinders) en de tap van het vliegwiel 12 volt of 6 volt (de aandrijving van de oliepomp en montagepunt van de koppeling zijn ook dingen die af kunnen wijken ten opzichte van orgineel SS50 bij bijvoorbeeld chinese delen).

P.s. nog even een voorbeeld maar niet de 4e overmaat want joe had tijd genoeg.

aantal cc's van een tweede overmaat van een 49cc cilinder met een orginele krukas

39mm+0,5mm=39,5mm
39,5mm/2=19,75mm=D
19,75²=390,0625
390,0625*41,4*Pi=50732,28385blabla/1000=50,73cc

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: ss50 65cc

Bericht door kebuder »

TooCrash schreef:Een overmaat is +0,25mm, een orginele cilinder van een SS50 is 39mm en de slag van een SS50 is 41,4mm.
De formule is
Pi*D²*slag
──────── = inhoud in cc
1000
Waarin:
Pi =De omtrek gedeeld door de straal
D =straal(halve diameter)
slag =de afstand die de zuiger afleggen mag van de krukas
1000=de eenheidscorrectie want er hoort eigenlijk in meters te worden gerekend

Staar je niet dood aan de zuiger/cilinder combinatie, ook de krukas kan vervangen worden door een exemplaar met een andere slag, maar let op de lengte van de drijfstang (er zijn hoge en lage cilinders) en de tap van het vliegwiel 12 volt of 6 volt (de aandrijving van de oliepomp en montagepunt van de koppeling zijn ook dingen die af kunnen wijken ten opzichte van orgineel SS50 bij bijvoorbeeld chinese delen).

P.s. nog even een voorbeeld maar niet de 4e overmaat want joe had tijd genoeg.

aantal cc's van een tweede overmaat van een 49cc cilinder met een orginele krukas

39mm+0,5mm=39,5mm
39,5mm/2=19,75mm=D
19,75²=390,0625
390,0625*41,4*Pi=50732,28385blabla/1000=50,73cc
niet de moeite(en geld) waard dus...
39mm+1.0mm=40mm
40mm/2=20mm=D
20mm²=400
400 x 41.4 x pi=51998,4blabla/1000=51.91bla cc (niet helemaal goed had geen rekenmachine dus voor pi 3.14 ingevuld)

ik zag bij leertouwer best veel 65cc zuigertjes/zuigerveer setjes staan voor de ss50 maar nergens de cilinders, waarvoor zouden ze ze dan maken?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 65cc

Bericht door NIX »

Soms heb je gewoon een partij van die dingen die je te pakken kunt krijgen en dan zet je ze te koop als je toevallig een winkel voor 4T spul hebt. Hup 70cc monteren, klein carbje monteren en hier geen garantie willen krijgen op rollenbankproofheid, die heb je alleen met 50cc en een verlatend vliegwiel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: ss50 65cc

Bericht door kebuder »

NIX schreef:Soms heb je gewoon een partij van die dingen die je te pakken kunt krijgen en dan zet je ze te koop als je toevallig een winkel voor 4T spul hebt. Hup 70cc monteren, klein carbje monteren en hier geen garantie willen krijgen op rollenbankproofheid, die heb je alleen met 50cc en een verlatend vliegwiel.
als ik dan ook mn brommer een lichte tandwiel-verhouding geef zodat hij niet harder dan 60 loopt en ook een standaard uitlaat met demper er op zit. hoe kan de politie er dan achter komen als ze niet meer op kw meten? de snelheid zit onder de 60 dus goed, het is geen hard geluid en er staat 50cc op. lijkt me aardig politie-proof.
als ik dan toch gepakt word door de 70cc, wat dan? ik kan niet harder dan 60 dus geen boete daarvoor + hij maakt geen hard geluid. word het dan alleen de papieren in beslag nemen tot dat ik hem weer 50cc maak? of komt er een grote boeten daar bovenop?

mvg,

wouter

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: ss50 65cc

Bericht door nielspbr »

Wie zijn billen brand...

*Ik heb een compleet originele baja, 49cc, ecokopje, 11mm. Dat ding loopt 60 op gps met mij erop...
*ik wil niet weten hoe hard dat ding loopt op de rollekes

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 65cc

Bericht door NIX »

Stel eens niet zoveel hypothetische vragen, monteer een 70cc met een 10mm en ga lekker rijden. Dat wordt je niet voor niets geadviseerd. Kijk gewoon hoe hard ie dan gaat met welke verhouding, een voortandwiel kost maar weinig. Je mag overigens max 55 op de rollen. Als je mazzel hebt is 60 geen probleem, als je nog meer mazzel hebt mag je in de meeste gevallen door als er rollenbanken staan, als je nog meer mazzel hebt kom je nooit op de rollenbank. Ik hoop er nog een keer 1 te smelten met een motochaly of -SS, maar ik kom die stomme dingen helaas nooit tegen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

Re: ss50 65cc

Bericht door kebuder »

ok ok... ik houd wel op.
ik heb alleen niks te doen, en dan ga ik maar van alles opzoeken en vragen :D
ik zal als ik thuis kom het wel proberen en hem dan gewoon 55/60 laten lopen dan vermijd ik denk ik wel zo veel mogelijk de problemen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 65cc

Bericht door NIX »

Dat denk ik ook.




Let op: Er staat niet: 'Dat garandeer ik ook'.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: ss50 65cc

Bericht door ml03zl »

NIX schreef:Stel eens niet zoveel hypothetische vragen, monteer een 70cc met een 10mm en ga lekker rijden. Dat wordt je niet voor niets geadviseerd. Kijk gewoon hoe hard ie dan gaat met welke verhouding, een voortandwiel kost maar weinig. Je mag overigens max 55 op de rollen. Als je mazzel hebt is 60 geen probleem, als je nog meer mazzel hebt mag je in de meeste gevallen door als er rollenbanken staan, als je nog meer mazzel hebt kom je nooit op de rollenbank. Ik hoop er nog een keer 1 te smelten met een motochaly of -SS, maar ik kom die stomme dingen helaas nooit tegen.

In de buurt van Milsbeek kom je, behalve die paar boswachters, sowieso nooit politie tegen. Dat is in de regio Utrecht wel anders.

Zelf met de C90 en moto-ZB op de rollenbank gestaan. Met de C90 was dat wel leuk, maar met de ZB was de agent zo pissed dat ie net zo lang zocht tot ie iets gevonden had om me op te pakken. (28,- wegens geen linker spielgel).
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

lupomob
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 18 mar 2011 18:34
Bezit: Een heuze bami monkey
Locatie: lelystad

Re: ss50 65cc

Bericht door lupomob »

Ik had op de monkey in het begin 125 cc met een 12 mm teurtje.
Liep net aan 65.

Spelen met de carburateur grote kan best intresant zijn.
Wel de power niet de snelheid.

70 cc zullen ze toch niet zo moeilijk over dien.

Hier in ieder geval niet er is geen agent die snapt hoe groot een 50cc cillinder is.

Succes
On the first day god created the 2 stroke engine, on the second day he was pissed bij the sound off the 2 stroke and created the 4 stroke engine. just perfect

Gesloten