Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door Eric »

irmin schreef:
Jurrien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar het is principieel onjuist. Je verliest geen moment door verlies van vliegwielwerking. Moment aan je krukas komt alleen door de kracht waarmee de verbranding de krukas rond laat draaien. Of daar nou een vliegwiel van 5 gram of van 1000 kilo aan hangt maakt niet uit, de kracht die je van de verbranding krijgt is je koppel/moment en daar moet je het mee doen.
Is dat zo? je gebruikt meer energie (brandstof) om tijdens de ontkoppelde toestand je zwaardere vliegwiel draaiend te krijgen en houden bij hetzelfde aantal toeren dan dat je nodig hebt om een licht vliegwiel evenveel toeren te laten draaien.
Deze extra energie die als het ware opgeslagen wordt in je vliegwiel zorgt m.i. wel degelijk voor een groter moment bij het wegrijden.
Je kan natuurlijk ook meer energie opslaan in je roterende lichte vliegwiel, maar dat lukt alleen door het aantal toeren te verhogen. En dat blijkt in de praktijk ook nodig bij een licht vliegwiel.

Dus ik stem voor Nix ;)
Het kost meer energie om dat zware vliegwiel te versnellen bij het wegrijden.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door nielspbr »

Als je je haar afknipt ben je een kilo lichter, dat helpt meer. ;)

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door irmin »

Eric schreef:
irmin schreef:
Jurrien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar het is principieel onjuist. Je verliest geen moment door verlies van vliegwielwerking. Moment aan je krukas komt alleen door de kracht waarmee de verbranding de krukas rond laat draaien. Of daar nou een vliegwiel van 5 gram of van 1000 kilo aan hangt maakt niet uit, de kracht die je van de verbranding krijgt is je koppel/moment en daar moet je het mee doen.
Is dat zo? je gebruikt meer energie (brandstof) om tijdens de ontkoppelde toestand je zwaardere vliegwiel draaiend te krijgen en houden bij hetzelfde aantal toeren dan dat je nodig hebt om een licht vliegwiel evenveel toeren te laten draaien.
Deze extra energie die als het ware opgeslagen wordt in je vliegwiel zorgt m.i. wel degelijk voor een groter moment bij het wegrijden.
Je kan natuurlijk ook meer energie opslaan in je roterende lichte vliegwiel, maar dat lukt alleen door het aantal toeren te verhogen. En dat blijkt in de praktijk ook nodig bij een licht vliegwiel.

Dus ik stem voor Nix ;)
Het kost meer energie om dat zware vliegwiel te versnellen bij het wegrijden.
da's waar. Ik denk dat het groter moment vooral ten goede komt om bij lage toeren niet af te slaan als je weg rijdt. je zal met een dik vliegwiel idd niet sneller accelereren 8-)
cracque frontal

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5856
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Binnenrotor van ebay gemonteerd!!

Bericht door Jurrien »

irmin schreef:
Jurrien schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar het is principieel onjuist. Je verliest geen moment door verlies van vliegwielwerking. Moment aan je krukas komt alleen door de kracht waarmee de verbranding de krukas rond laat draaien. Of daar nou een vliegwiel van 5 gram of van 1000 kilo aan hangt maakt niet uit, de kracht die je van de verbranding krijgt is je koppel/moment en daar moet je het mee doen.
Is dat zo? je gebruikt meer energie (brandstof) om tijdens de ontkoppelde toestand je zwaardere vliegwiel draaiend te krijgen en houden bij hetzelfde aantal toeren dan dat je nodig hebt om een licht vliegwiel evenveel toeren te laten draaien.
Deze extra energie die als het ware opgeslagen wordt in je vliegwiel zorgt m.i. wel degelijk voor een groter moment bij het wegrijden.
Je kan natuurlijk ook meer energie opslaan in je roterende lichte vliegwiel, maar dat lukt alleen door het aantal toeren te verhogen. En dat blijkt in de praktijk ook nodig bij een licht vliegwiel.

Dus ik stem voor Nix ;)
Klopt helemaal, je kunt de energie in het vliegwiel gebruiken bij het wegrijden. Maar je hebt het echt alleen bij het wegrijden uit stilstand. En je krijgt deze energie alleen als het vliegwiel vertraagt (toerental zakt). Als je dat doet, van je plek wegrijden met een afnemend toerental, heb je inderdaad voordeel bij een zwaar vliegwiel. Overigens is al dat voordeel weer weg als je je vliegwiel weer op toeren moet brengen, want dan moet je die energie die je net hebt verbruikt er gewoon weer terug in stoppen. Dus de 1e seconde van het wegrijden heb je voordeel en de 2e seconde van het wegrijden krijg je het allemaal weer terug als nadeel.

Je kunt het extra koppel noemen, maar ik vind het verwarrend om te stellen dat je met een zwaar vliegwiel meer koppel hebt, want het is dus alleen in die ene seconde dat je vanuit stilstand wegrijdt én dan ook nog eens alleen als je je toerental tijdens wegrijden laat zakken (meeste mensen rijden met gelijk of stijgend toerental weg).
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie