Turbo? Gewoon proberen...

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door NIX »

Eigenlijk ga je terug naar af. Van de linkerspoel in de alternator maak je een zwevende spoel. Dat doe je door de gele af te plakken. De witte en het uiteinde van de spoel laat je naar de bruggelijkrichter lopen (entje kopen, dus). Die heeft 4 polen. 2 Voor wisselspanning (~), daar gaan de 2 spoeldraden op. Op de andere 2 gaan de massa (op -) en de rode van de accu (op +).

Wat je nu gedaan hebt, is de spoel optimaal opgezet voor het laden van de accu. Je hebt nu geen draadje meer voor je koplamp. Alle prik gaat naar de accu en je werkt ook niet meer met je spanningsregelaar. Vanaf de + van de bruggelijkrichter gaat de prik naar je accu en naar al je turbotoeters. Als dat je accu dan nog leegtrekt, dan zal je naar een laadspoel met meer vermogen op zoek moeten.

Een bruggelijkrichter heeft in plaats van 1 diode, er 4. Dat maakt van de min van wisselspanning een plus. Dat kan als je 4 diodes op de juiste manier schakelt en dat is wat een bruggelijkrichter is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Gotcha. Dank.

Maar, nu heb ik even met een vriend zitten brainstormen die hier veel meer verstand van heeft dan ik, en wij komen op 2 problemen:

Zonder spanningsregelaar kun je bij veel toeren wellicht iets van 18 of meer volt op je accu zetten. Dat vind geen enkele accu leuk.

Waarom lopen geel en wit naar de spanningsregelaar? Moet je dan niet op geel en wit een bruggegelijkrichter zetten, en allebei naar de spanningsregelaar. De spanningsregelaar houdt de boel dan netjes op max 13.8v, met meer ampere, toch?

Ff uitzoeken precies hoe een spanningsregelaar werkt...

Thanks iig.

KiP
postslet
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door KiP »

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door NIX »

Kijk naar het schema dat je postte, dan zie je dat de gele halverwege de wikkeling wordt afgetapt. Die geeft dus gewoon minder stroom dan de witte. Voor een bruggelijkrichter heb je dat niet nodig.

De oorspronkelijke regelt (bij mijn weten) alleen de spanning van de gele zodat je koplamp niet klapt. De witte wordt alleen gelijkgericht voor acculaadstroom. Daarom gaan er dus wel 2 draden in, maar er wordt bij beiden wat anders mee gedaan. De gele wordt a la een 3 pins geregeld en de witte ala een losse enkele gelijkrichter tot gelijkstroom gemaakt.

Ik denk dat de piekspanning op de top van de sinus zelfs wel tot 30V kan oplopen. Maar dat zijn toppen, geen constante spanning, dan kan een accu wel hebben. Bovendien zit er iets weerstand in de diodes, dus de pieken zijn bij een bruggelijkrichter een pietsje lager nog dan de oorspronkelijke enkelvoudige gelijkgerichte spanning. Je hebt alleen 2x zoveel toppen, dus bijna 2x meer laadstroom. En het is nu even om een volle accu te doen had ik begrepen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Klinkt logisch, thanks Nix.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door irmin »

bestaan er geen 3-fase dynamo's voor dit type blokjes?
krijfg je dus wel een accu gevoede ontsteking. Dus accu leeg is dan ook echt niet meer rijden. Maar het is wel de maximale opbrengst denk ik.
cracque frontal

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Brommert »

irmin schreef:bestaan er geen 3-fase dynamo's voor dit type blokjes?
Die bestaan, de madass 125 heeft een 3 fase dynamo (en een binnenstebuiten startmotor ontsteking). Gelukkig is er ook rekening gehouden met de madass tuners, dus hier een setje wat op een normaal blok past: KLIK. Moet je wel nog het juiste type (3 fase) regelaar en een DC CDI bij hebben. Maar past dus gewoon op een 12V kruk tap.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Edo »

Grote jaren 70 CB's hebben een compacte 3-fase regelaar.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Volgens mij is mijn spanningsregelaar gewoon verrot.
Nieuwe accu er in, starten, accu er af en gemeten. 7v. Gasgeven, 16v. Da hoort nie.

Keurig 16v wisselspanning op de witte draad, 6v op de gele bij stationair. Maar way te weinig of te veel gelijkstroom op de rode.

Ik zeg die is rot. Eerst dat maar eens wisselen voordat ik complete ombouw acties ga ondernemen.
En mijn vorige accu, een 2 jaar oude Landpoort, is ook rot.

Ik kon gelijk weer vlotterhoogte aanpassen met die nieuwe accu doordat ik meer benzinedruk had. Ben weer een stapje verder.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door NIX »

Volgens mij wordt alleen de gele geregeld en de witte alleen gelijkgericht naar de rode.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Ik heb een Nice vliegwielkap nodig. Iemand een idee wie dat heeft liggen, peeps of winkels?

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door gerbrandicus »

Daxdodo misschien?

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Paar keer gebeld, nam niet op.

Ik heb de nice ontsteking in een c90 kap geklust, c90 pickup en vliegwiel behouden, maar nou nog steeds geen laadspanning. Morgen maar eens draadjes direct trekken, draadboom overslaan. Gezeik.

My kingdom for 13.x volt op de accu :)

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Mano »

Tedski schreef:Paar keer gebeld, nam niet op.

Ik heb de nice ontsteking in een c90 kap geklust, c90 pickup en vliegwiel behouden, maar nou nog steeds geen laadspanning. Morgen maar eens draadjes direct trekken, draadboom overslaan. Gezeik.

My kingdom for 13.x volt op de accu :)
en dan hup naar Bunnik met dat hok!!
tijd dat we je creatie eens in het eggie kunnen bewonderen
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

woohoo, de HDD uitgereden.
Ding begint betrouwbaar te worden, te gek man. Super leuk rijden op dat ding. Ik heb even geruild met een maat en hij zat ook met een big smile op mn bike.

Leuke dag wederom.

Nu nog wat beter afstellen. Ik begin de big end te horen, dus die heeft nog maar weinig te leven. Misschien een langere slag kruk er in, iets meer cc's, boost opschroeven, hmmmm 8-)

Plaats reactie