Turbo? Gewoon proberen...

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Brommert »

Tedski schreef:Waar kan ik gewoon stukken stalen buis en 90graden hoekjes buis kopen, staal. Ik wil 30mm en kleiner, om mijn uitlaat te maken en de charge pipe te maken. Gewoon rechte stukken buis en hoeken, de rest slijp en las ik zelf wel. Waar haal je dat? Geen RVS. Gewoon staal.
Hier hebben ze wel het een en ander: http://www.ijzershop.nl/173-lasbocht-90
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Rene77 »

Ik snap er geen hol van allemaal maar wel een mannelijk project. Kan niet wachten op de eerste filmpjes !!
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

:)

Wat snap je niet?

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Rene77 »

Tedski schreef::)

Wat snap je niet?
De essentie van een turbo begrijp ik wel, maar je berekeningen om de boel straks werkend te krijgen, alle onderdelen etc..... Is allemaal abacadabra ;)

Ik lees daarom aandachtig mee ;) kan ik nog wat van leren.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ciebie »

Nouja, eigenlijk is het heel makkelijk;) een turbo draait rond door uitlaatgassen! Dit zorgr ervoor dat er lucht onder druk de cilinder in geramd wordt! Op een gegeven moment wordt de druk te hoog en zal de brandstof vanzelf ontbranden! Dus verlaag je de conpressie om dit tegen te gaan:) zodoende creeer je dus meer brandstof/lucht om te ontbranden en zal je vermogen stijgen

Natuurlijk kun je hier nog allemaal dingen aanvast knopen, zoals mengselverhoudingen, temperaturen en andere dingen:)

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Rene77 »

ciebie schreef:Nouja, eigenlijk is het heel makkelijk;) een turbo draait rond door uitlaatgassen! Dit zorgr ervoor dat er lucht onder druk de cilinder in geramd wordt!
.... Kijk tot hier volg ik het wel, het stuk erna is warra warra voor mij. Maar zoals gezegd, ik volg het nauwlettend.

Vraag mij dan wel af wat je voordeel nog is als je compressie moet verlagen om spontane ontbranding te verhinderen. Hoe verlaag je compressie trouwens ? Zeker niet een zuigerveertje vergeten :wink: en als je de compressie niet verlaagd zul je de turbo druk moeten reguleren, hoe doe je dan weer ?
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door koen 50 »

compressie verlagen doe je door de verbrandingskamer te vergroten, dan is de verhouding tussen aanzuigvolume en compressievolume wat kleiner. verder zal het wel veel probeer-en-faal worden.
jeuj!

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Rene77 schreef: Vraag mij dan wel af wat je voordeel nog is als je compressie moet verlagen om spontane ontbranding te verhinderen. Hoe verlaag je compressie trouwens ? Zeker niet een zuigerveertje vergeten :wink: en als je de compressie niet verlaagd zul je de turbo druk moeten reguleren, hoe doe je dan weer ?
Ik heb gewoon 2 extra voetpakkingen gebuikt om de compressie te verlagen.

De druk die de turbo levert wordt geregeld door de wastegate. De wastegate is een klep die als hij opengaat uitlaatgassen direct de uitlaat in stuurt ipv langs de turbine. Bij hoeveel druk hij opengaat ligt aan de sterkte van de veer in de wastegate actuator. Een standard Smart heeft een turbodruk van 0,8bar. Ik wil dat wat verlagen tot 0,4 oid.

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Rene77 »

Ah... de wastegate, het bekende gesis op toeren bij een Evo of ander getunede auto.
Ik begin te snappen waar dit naartoe gaat allemaal. Maar dat zal inderdaad wel een hoop trail and error worden.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door koen 50 »

da's altijd zo met dit soort projekten.
het is eerst een bak met techniek en sleutelen voordat het er daadwerkelijk harder van gaat rijden.
dan begin je met tuning. :D dan wordt het ook een stuk leuker.
jeuj!

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Rene77 schreef:Ah... de wastegate, het bekende gesis op toeren bij een Evo of ander getunede auto.
Ik begin te snappen waar dit naartoe gaat allemaal. Maar dat zal inderdaad wel een hoop trail and error worden.
Not quite. De wastegate zelf hoor je niet. Dat gesis is vaak of de turbo zelf, omdat ie 20000 toeren draait, of de dumpvalve.
De dumpvalve dumpt druk uit de charge pipe zodat bij schakelen de turbine niet gelijk stilstaat.

Ja trial en error wordt het zeker. We hebben even snel een charge pipe van de turbo naar de carb gebeund met slang en duck tape, nou, liep gelijk voor geen meter :)

Rene77
4T-MSB regular
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 aug 2011 22:38
Bezit: SS50
CB500 '76
CB750 DOHC '82
SMC Super 50
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Rene77 »

Zal vast wel goed komen allemaal, die groene ss op youtube loopt ook als een zonnetje. Gewoon een beetje afstellen.
A hard-on doesn't count as personal growth !
Want a new computer/phone? scratch here ▒▒▒▒▒▒▒▒▒ with a sharp object

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 643
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door lowrider »

Amerikaanse mafketel verkoopt z'n zelfbrouw turbo kit.
http://www.ebay.com/itm/HORIZONTAL-HOND ... 2a189fd4a5

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Kan niet zeggen dat ie echt enorm toeren maakt.

De vraag er onder is grappig:
Q: I watched the video. Was this a near complete fail for you? Is this why you are selling it?
A: For what reason would you think this is a fail? for what reason do you think this is a failed project? If you really dont know anything about turbos, try useing google. please try not to embarrass yourself.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Dennis »

zijn metertje op het filmpje maakt volgens mij 0,2 bar max. En of dat is door de trillingen van het blok of dat ie echt boost maakt :mrgreen:

maargoed, op hoge toeren met een 150cc of meer blok zal het best werken met zo'n mini turbo. Het vervelende is dat het op het hele gebied voordat de turbo werkt, alleen maar vermogen kost.
''UNOX MAN''

Plaats reactie