Supercharger
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5166
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Supercharger
Ha, een turbo van een Smart. Die heb ik ook nog ergens liggen.
Re: Supercharger
Ben op een probleem gestuit.
De vacuüm die gecreëerd wordt bij de suck thru methode voor de turbo als je het gas dichtgooit kan olie door de keringen in de turbo trekken.
Omdat de kp31 ontworpen is voor blow thru heeft hij waarschijnlijk niet de keringen die die druk kunnen hebben.
Blow thru dan maar? Hmmm..
De vacuüm die gecreëerd wordt bij de suck thru methode voor de turbo als je het gas dichtgooit kan olie door de keringen in de turbo trekken.
Omdat de kp31 ontworpen is voor blow thru heeft hij waarschijnlijk niet de keringen die die druk kunnen hebben.
Blow thru dan maar? Hmmm..
Re: Supercharger
blow throuw, moet lukken, maar dan kun je beter een vlinderklep carb. zoeken, dan kun je de asjes mooi afsluiten met
O ringen of iets dergelijks. De carb. moet helemaal afgesloten zijn namelijk. Dat gaat je denk ik niet lukken met een gewone carb met gasschuif, maar misschien ook wel. Verder zul je je mengsel moeten aanpassen en mogelijk je vlotterniveau en zeker weten je benzine druk, waarmee die in de carb. wordt geduwd. Dus dat wordt een benzinepomp met het liefst instelbare druk.
Of wat NIX zegt, injectie erop, met megasquirt programmeerbaar systeem. Dat is het allermooiste, maar dan ben je een halve race auto aan het bouwen kwa onderdelen..
Het is allemaal niet makkelijk!
O ringen of iets dergelijks. De carb. moet helemaal afgesloten zijn namelijk. Dat gaat je denk ik niet lukken met een gewone carb met gasschuif, maar misschien ook wel. Verder zul je je mengsel moeten aanpassen en mogelijk je vlotterniveau en zeker weten je benzine druk, waarmee die in de carb. wordt geduwd. Dus dat wordt een benzinepomp met het liefst instelbare druk.
Of wat NIX zegt, injectie erop, met megasquirt programmeerbaar systeem. Dat is het allermooiste, maar dan ben je een halve race auto aan het bouwen kwa onderdelen..
Het is allemaal niet makkelijk!
''UNOX MAN''
Re: Supercharger
Ja jongens, het moet een soort van geintje blijven.
Ik ga geen R&D doen voor kant en klare TurboIntercoolerInjection kits ofzo
Er verkoopt nu iemand op daxboard een EFI kit voor 1200 euro ofzo.
Ja daag.
Eventueel een regelbare cdi wil ik nog wel overwegen, maar voor de rest wordt het geen intercooler, blow thru op mijn mikuni vm24, benzine pompje en blow off valve.
Nog een weekje wachten op de turbo, eerst het oliedruk probleem aanpakken. First things first.
Ik ga geen R&D doen voor kant en klare TurboIntercoolerInjection kits ofzo
Er verkoopt nu iemand op daxboard een EFI kit voor 1200 euro ofzo.
Ja daag.
Eventueel een regelbare cdi wil ik nog wel overwegen, maar voor de rest wordt het geen intercooler, blow thru op mijn mikuni vm24, benzine pompje en blow off valve.
Nog een weekje wachten op de turbo, eerst het oliedruk probleem aanpakken. First things first.
Re: Supercharger
Ik heb ook al vaak over dit ''geintje'' nagedacht Maar er komt best wel wat bij kijken om het te laten
werken en vooral ook langer dan 10km. Met een goeie grote oliepomp moet je denk ik genoeg doorvoer kunnen
creeren door je turbo, maar het probleem is dat je het moet verdelen, deels naar je kop, andere deel naar je turbo.
Aangezien je de olie na de turbo eigenlijk weer naar je blok moet laten stromen, dat moet geheel vrij en makkelijk gaan, anders
gaat er niet genoeg olie door de turbo heen. Dus je moet de turbo niet onderdeel maken van je olie circuit, dus vanaf de pomp, naar de turbo, en dan vanaf turbo naar oliekoeler en dan naar de kop gaat niet werken, ook niet in een auto. Tenzij je het echt actief wegpompt vanaf de turbo, met een zogenaamde scavenger pump, en die kosten geld helaas.
Dus de vraag is, kun je met een enorme oliepomp zorgen dat je een vertakking kan maken die genoeg druk opbouwt en niet te makkelijk alleen maar naar de kop stroomt of naar de turbo.
werken en vooral ook langer dan 10km. Met een goeie grote oliepomp moet je denk ik genoeg doorvoer kunnen
creeren door je turbo, maar het probleem is dat je het moet verdelen, deels naar je kop, andere deel naar je turbo.
Aangezien je de olie na de turbo eigenlijk weer naar je blok moet laten stromen, dat moet geheel vrij en makkelijk gaan, anders
gaat er niet genoeg olie door de turbo heen. Dus je moet de turbo niet onderdeel maken van je olie circuit, dus vanaf de pomp, naar de turbo, en dan vanaf turbo naar oliekoeler en dan naar de kop gaat niet werken, ook niet in een auto. Tenzij je het echt actief wegpompt vanaf de turbo, met een zogenaamde scavenger pump, en die kosten geld helaas.
Dus de vraag is, kun je met een enorme oliepomp zorgen dat je een vertakking kan maken die genoeg druk opbouwt en niet te makkelijk alleen maar naar de kop stroomt of naar de turbo.
''UNOX MAN''
Re: Supercharger
Dat is inderdaad probleem nummer 1.
Daarom heb ik maar een oliedrukmeter met sensor gekocht.
Ik ga een 2e sensor kopen, zodat ik kan experimenteren met vertakkingen maken, en dan kan ik de druk meten op de 2 punten na de vertakking.
Er bestaan restrictors, gewoon een busje met een klein gaatje er in.
Ik denk dat ik bij Pirtek langs ga binnenkort, dat zijn toch experts in hydrauliek, misschien kunnen zij me vertellen wat een goede manier is om het te regelen.
Daarom heb ik maar een oliedrukmeter met sensor gekocht.
Ik ga een 2e sensor kopen, zodat ik kan experimenteren met vertakkingen maken, en dan kan ik de druk meten op de 2 punten na de vertakking.
Er bestaan restrictors, gewoon een busje met een klein gaatje er in.
Ik denk dat ik bij Pirtek langs ga binnenkort, dat zijn toch experts in hydrauliek, misschien kunnen zij me vertellen wat een goede manier is om het te regelen.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
- Locatie: Amsterdam
Re: Supercharger
Kan je niet gewoon een electrische oliepomp erbij monteren die aansluiten ergens op het carter op een laag punt?
Edit:zoiets? http://www.mokix.com/articleList.aspx?z ... oekopmerk=
Edit1: tweedehandsje http://scootcentre.biedmeer.nl/Webwinke ... epomp.html
Edit2: Tech spec: http://www.dellorto.com/images/parts/PLE-%20spec.pdf
Edit:zoiets? http://www.mokix.com/articleList.aspx?z ... oekopmerk=
Edit1: tweedehandsje http://scootcentre.biedmeer.nl/Webwinke ... epomp.html
Edit2: Tech spec: http://www.dellorto.com/images/parts/PLE-%20spec.pdf
Re: Supercharger
Dat kan, maar 2 bar is best veel. Thanks voor de tips.
Ik vraag me alleen af of die dell'orto 2 bar kan doen.
Als ik bij deze gasten kijk, RB racing, ze doen niet anders dan turbo's op fietsen klussen (leuke site om helemaal door te lezen)
is hun kleinste oliepomp, die natuurlijk heel funky is, 225 dollar en 25psi (net geen 2 bar)
Maar ik wist niet dat er op scooters electrische oliepompjes zaten, misschien zit er wat tussen inderdaad, thx.
Ik vraag me alleen af of die dell'orto 2 bar kan doen.
Als ik bij deze gasten kijk, RB racing, ze doen niet anders dan turbo's op fietsen klussen (leuke site om helemaal door te lezen)
is hun kleinste oliepomp, die natuurlijk heel funky is, 225 dollar en 25psi (net geen 2 bar)
Maar ik wist niet dat er op scooters electrische oliepompjes zaten, misschien zit er wat tussen inderdaad, thx.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Supercharger
Misschien móet je met de carb wat buiten de box denken en er een nemen zonder vlotterbak. Neem bijvoorbeeld een ibea kart carburateur of een thillotson. De eerste zijn er met een gasschuif en die heeft een jet sproeier voor de hoge toeren. Zeer mooi ding. De 2de werkt met vlinder kleppen. Ze zijn met variabele sproeiers, te bedienen met draaiknopjes aan de buitenkant, voor onder en boven toeren. Icm een lamda sensor is dat ideaal, je kunt op je brommer zittend je benzine regelen! Ze werken op onderdrukt met een membraan, een spruitstuk blokje maken is erg simpel en hij staat recht op je inlaat!
Ben zelf ook van plan eens te rotzooien met zoon ding, ik heb nog een 19 mm tillot liggen uit de 2takt tijd...
Ben zelf ook van plan eens te rotzooien met zoon ding, ik heb nog een 19 mm tillot liggen uit de 2takt tijd...
Als je jong blijft, sterf je nooit
-
- chaly addict
- Berichten: 18831
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Supercharger
Onderdruk lijkt me bij een turbo juist nogal afwezig, tenzij je je gas loslaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Supercharger
Oei, daar zeg je wat, in mijn geval had ik de onderdrukt uit mn carters vandaan, maar deze blokjes hebben ontluchting natuurlijk...
Als je jong blijft, sterf je nooit
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Supercharger
Als je jong blijft, sterf je nooit
Re: Supercharger
Zeker, thx.
Gister even oliedruk gemeten, koude motor, 1,2bar bij flinke toeren, amper te meten bij stationair.
Dat wordt dus werken met 12v pompen voor turbo olietoevoer.
Jammer.
Kan nog wel kijken wat er gebeurt met een kitaco 270% pomp maar vermoedelijk is dat nog niet genoeg.
Gister even oliedruk gemeten, koude motor, 1,2bar bij flinke toeren, amper te meten bij stationair.
Dat wordt dus werken met 12v pompen voor turbo olietoevoer.
Jammer.
Kan nog wel kijken wat er gebeurt met een kitaco 270% pomp maar vermoedelijk is dat nog niet genoeg.
Re: Supercharger
heb je nu een 100% pomp?
Je hebt volgens mij ook nog 300% pompen? Ik zou het toch even proberen hoor, het kan best
schelen, en dikkere olie helpt ook
Je hebt volgens mij ook nog 300% pompen? Ik zou het toch even proberen hoor, het kan best
schelen, en dikkere olie helpt ook
''UNOX MAN''