Supercharger

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Supercharger

Bericht door stoterstangen90 »

Ha, een turbo van een Smart. Die heb ik ook nog ergens liggen.
Afbeelding

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Ben op een probleem gestuit.
De vacuüm die gecreëerd wordt bij de suck thru methode voor de turbo als je het gas dichtgooit kan olie door de keringen in de turbo trekken.

Omdat de kp31 ontworpen is voor blow thru heeft hij waarschijnlijk niet de keringen die die druk kunnen hebben.

Blow thru dan maar? Hmmm..

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Supercharger

Bericht door NIX »

En injectie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Dennis »

blow throuw, moet lukken, maar dan kun je beter een vlinderklep carb. zoeken, dan kun je de asjes mooi afsluiten met
O ringen of iets dergelijks. De carb. moet helemaal afgesloten zijn namelijk. Dat gaat je denk ik niet lukken met een gewone carb met gasschuif, maar misschien ook wel. Verder zul je je mengsel moeten aanpassen en mogelijk je vlotterniveau en zeker weten je benzine druk, waarmee die in de carb. wordt geduwd. Dus dat wordt een benzinepomp met het liefst instelbare druk.

Of wat NIX zegt, injectie erop, met megasquirt programmeerbaar systeem. Dat is het allermooiste, maar dan ben je een halve race auto aan het bouwen kwa onderdelen..

Het is allemaal niet makkelijk!
''UNOX MAN''

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Ja jongens, het moet een soort van geintje blijven.
Ik ga geen R&D doen voor kant en klare TurboIntercoolerInjection kits ofzo :)

Er verkoopt nu iemand op daxboard een EFI kit voor 1200 euro ofzo.

Ja daag.

Eventueel een regelbare cdi wil ik nog wel overwegen, maar voor de rest wordt het geen intercooler, blow thru op mijn mikuni vm24, benzine pompje en blow off valve.

Nog een weekje wachten op de turbo, eerst het oliedruk probleem aanpakken. First things first.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Dennis »

Ik heb ook al vaak over dit ''geintje'' nagedacht :mrgreen: Maar er komt best wel wat bij kijken om het te laten
werken en vooral ook langer dan 10km. Met een goeie grote oliepomp moet je denk ik genoeg doorvoer kunnen
creeren door je turbo, maar het probleem is dat je het moet verdelen, deels naar je kop, andere deel naar je turbo.
Aangezien je de olie na de turbo eigenlijk weer naar je blok moet laten stromen, dat moet geheel vrij en makkelijk gaan, anders
gaat er niet genoeg olie door de turbo heen. Dus je moet de turbo niet onderdeel maken van je olie circuit, dus vanaf de pomp, naar de turbo, en dan vanaf turbo naar oliekoeler en dan naar de kop gaat niet werken, ook niet in een auto. Tenzij je het echt actief wegpompt vanaf de turbo, met een zogenaamde scavenger pump, en die kosten geld helaas.

Dus de vraag is, kun je met een enorme oliepomp zorgen dat je een vertakking kan maken die genoeg druk opbouwt en niet te makkelijk alleen maar naar de kop stroomt of naar de turbo.
''UNOX MAN''

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Dat is inderdaad probleem nummer 1.
Daarom heb ik maar een oliedrukmeter met sensor gekocht.
Ik ga een 2e sensor kopen, zodat ik kan experimenteren met vertakkingen maken, en dan kan ik de druk meten op de 2 punten na de vertakking.

Er bestaan restrictors, gewoon een busje met een klein gaatje er in.
Ik denk dat ik bij Pirtek langs ga binnenkort, dat zijn toch experts in hydrauliek, misschien kunnen zij me vertellen wat een goede manier is om het te regelen.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Supercharger

Bericht door Saik0 »

Kan je niet gewoon een electrische oliepomp erbij monteren die aansluiten ergens op het carter op een laag punt?

Edit:zoiets? http://www.mokix.com/articleList.aspx?z ... oekopmerk=

Edit1: tweedehandsje http://scootcentre.biedmeer.nl/Webwinke ... epomp.html

Edit2: Tech spec: http://www.dellorto.com/images/parts/PLE-%20spec.pdf
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Dat kan, maar 2 bar is best veel. Thanks voor de tips.
Ik vraag me alleen af of die dell'orto 2 bar kan doen.

Als ik bij deze gasten kijk, RB racing, ze doen niet anders dan turbo's op fietsen klussen (leuke site om helemaal door te lezen)
is hun kleinste oliepomp, die natuurlijk heel funky is, 225 dollar en 25psi (net geen 2 bar)

Maar ik wist niet dat er op scooters electrische oliepompjes zaten, misschien zit er wat tussen inderdaad, thx.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Supercharger

Bericht door Midnight Creations »

Misschien móet je met de carb wat buiten de box denken en er een nemen zonder vlotterbak. Neem bijvoorbeeld een ibea kart carburateur of een thillotson. De eerste zijn er met een gasschuif en die heeft een jet sproeier voor de hoge toeren. Zeer mooi ding. De 2de werkt met vlinder kleppen. Ze zijn met variabele sproeiers, te bedienen met draaiknopjes aan de buitenkant, voor onder en boven toeren. Icm een lamda sensor is dat ideaal, je kunt op je brommer zittend je benzine regelen! Ze werken op onderdrukt met een membraan, een spruitstuk blokje maken is erg simpel en hij staat recht op je inlaat!

Ben zelf ook van plan eens te rotzooien met zoon ding, ik heb nog een 19 mm tillot liggen uit de 2takt tijd...
Als je jong blijft, sterf je nooit

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Supercharger

Bericht door NIX »

Onderdruk lijkt me bij een turbo juist nogal afwezig, tenzij je je gas loslaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Supercharger

Bericht door Midnight Creations »

Oei, daar zeg je wat, in mijn geval had ik de onderdrukt uit mn carters vandaan, maar deze blokjes hebben ontluchting natuurlijk...
Als je jong blijft, sterf je nooit

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Supercharger

Bericht door Midnight Creations »

Heb je hier wat aan?

Bron: http://www.fuelpumpsonline.co.uk

Afbeelding
Als je jong blijft, sterf je nooit

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Zeker, thx.

Gister even oliedruk gemeten, koude motor, 1,2bar bij flinke toeren, amper te meten bij stationair.

Dat wordt dus werken met 12v pompen voor turbo olietoevoer.
Jammer.
Kan nog wel kijken wat er gebeurt met een kitaco 270% pomp maar vermoedelijk is dat nog niet genoeg.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Dennis »

heb je nu een 100% pomp?

Je hebt volgens mij ook nog 300% pompen? Ik zou het toch even proberen hoor, het kan best
schelen, en dikkere olie helpt ook :)
''UNOX MAN''

Plaats reactie