Supercharger

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Supercharger

Bericht door butt head »

Tedski schreef:Een spruitstukje is zo gemaakt, daar maak ik me geen zorgen om, het gaat inderdaad volgens mij om of je uit een enkele cilinder genoeg uitlaatgasdruk kan krijgen om te zorgen dat de turbo op toeren komt.

Het klinkt alsof het deze gast lukt, ook met een 1 klapper.



Of hij echt boost maakt en of het wat oplevert is onduidelijk verder

De kleinste turbo's die er zijn zijn volgens mij de Garett T2, de KKK van een Smart, of, als we het japans houden, een IHI RHB 3. Er zijn ook chinese kopieen van die IHI op ebay voor weinig.
Hmm.
zoon turbo bedoel je?
http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-QUAD ... 19c5f471a9

dat geloof ik ook wel dat het goed werkend te krijgen is. zelfs nog wel op een 50cc als het zou moetten.
volgens mij als je de uitlaat gassen op de buiten kand van de schoepen van de turbo concentreert dus dat daar zo veel mogelijk druk op komt moet het volgens mij wel lukken. en de turbo dan zoon beetje aan de uitlaat poort doet vast maken. dat hij zo direct mogelijk de uitlaat gassen krijgt. volgens mij moet je dan wel een goede kans hebben dat je het goed aan het werken krijgt.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

butt head schreef:
zoon turbo bedoel je?
http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-QUAD ... 19c5f471a9
Ja dat is zo'n IHI kopie. Ik heb zelf het idee dat als ik er aan ga beginnen, beter gebruik ik dan degelijke spullen, merk turbotje en een hondablokje. Dacht eerst ik koop een chinees kutblok en een cheapo prut turbo maar stel het werkt, dan moet ik alles opnieuw maken met goeie spullen, dus beter gewoon gelijk goed.

Even eind van het jaar afwachten, dan koop ik misschien wel zo'n kkk smart turbo.

RobHonda
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:56
Locatie: Den Haag

Re: Supercharger

Bericht door RobHonda »

Als je een boost wil kun je denk ik echt beter voor een supercharger gaan. Over turbo's heb ik nog eigenlijk geen enkel succesverhaal gelezen. Superchargers daarintegen werken bijna altijd.

kijk hier ook eens:
http://elsberg-tuning.dk/supercharging.html
Helemaal onderaan ook een miniscuul stukje over turbo's..

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Supercharger

Bericht door TooCrash »

Nitrous(lachgas of distikstofmono-oxide) of nitro(nitromethaan) zijn wel twee verschillende dingen.
Lachgas heeft ook meer brandstof nodig, een injectie kop zou dan handig zijn.
De stikstof wil zich graag binden met alleen stikstof en zuurstof staat dan op zichzelf om te reageren met alles dat zich graag bind met zuurstof, het gevolg is een armer mengsel.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Na veel lezen, van o.a. iemand die met een honda grasmaaier blok van 160cc 0.6bar boost wist te krijgen bij 4000 rpm onder een winkelkar(!), heb ik maar een kkk kp31 smart turbo gekocht.

Klussen!
Zin in!

:)

Ja, supercharger is logischer, maar ik wil een turbo. We gaan het zien....

FJC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Spannum

Re: Supercharger

Bericht door FJC »

Op wat voor een blok wil je het gaan bouwen?
Veel sucses iig
Don't mess with the SS

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Ik denk dat ik het op mijn blokje ga bouwen.
100cc c90 blokje, met 70 kop.

Compressie verlagen, misschien met een platte zuiger.
300% oliepomp denk ik, omdat ik nu ook de turbo van olie moet voorzien.
Dat is ook gelijk de puzzel waar ik nu mee bezig ben. Olietoevoer naar de turbo kan ik vanuit de kop pakken, waar de meesten een oliekoeler op zetten, alleen het schijnt dat de olie uit de afvoer van de turbo erg vol met belletjes zit en geen druk heeft, dus dat moet gewoon de carter weer in, maar dan moet ik een soort T-stuk maken voor de olietoevoer naar de rest van de kop.

Mooi puzzeltje, nu al :)

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Supercharger

Bericht door butt head »

Tedski schreef:Ik denk dat ik het op mijn blokje ga bouwen.
100cc c90 blokje, met 70 kop.

Compressie verlagen, misschien met een platte zuiger.
300% oliepomp denk ik, omdat ik nu ook de turbo van olie moet voorzien.
Dat is ook gelijk de puzzel waar ik nu mee bezig ben. Olietoevoer naar de turbo kan ik vanuit de kop pakken, waar de meesten een oliekoeler op zetten, alleen het schijnt dat de olie uit de afvoer van de turbo erg vol met belletjes zit en geen druk heeft, dus dat moet gewoon de carter weer in, maar dan moet ik een soort T-stuk maken voor de olietoevoer naar de rest van de kop.

Mooi puzzeltje, nu al :)
en als je dan de olie uit de cilinder pakt alla cs50. daar een ventiel op zetten dat niet alle olie de makkelijkste weg gaat pakken naar de turbo en de kop zonder olie komt te zitten.
en een externe olie tank en toevoer voor de turbo al over zitten na denken. dus een tankje met een halve liter olie er in en 2 slangen er aan een toevoer en een afvoer.toevoer vrij laag in het tankje en de afvoer vrij hoog net boven het niveau. het zou kunnen namelijk door het draaien van de turbo een beetje stroming in de olie komt. desnoods zet je er een klein elektrisch pompje tussen
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

butt head schreef: en een externe olie tank en toevoer voor de turbo al over zitten na denken. dus een tankje met een halve liter olie er in en 2 slangen er aan een toevoer en een afvoer.toevoer vrij laag in het tankje en de afvoer vrij hoog net boven het niveau. het zou kunnen namelijk door het draaien van de turbo een beetje stroming in de olie komt. desnoods zet je er een klein elektrisch pompje tussen
Heb ik ook aan gedacht, maar dat vind ik niet chique. Wat ik eigenlijk gewoon nodig heb is een drukregelaar, zodat de turbo wordt voorzien van genoeg druk, en alles wat teveel wordt gepompt wordt weer naar de kop gestuurd.

Zoiets:
Afbeelding
https://www.cantonracingproducts.com/cg ... key=22-491

Alleen dan dient de vraag zich aan, of een 300% pomp genoeg pompt bij stationair dat de kop nog wel van olie wordt voorzien.

Er bestaan ook restrictors, in feite gewoon busjes met een klein gaatje er in, maar ik denk niet dat dat werkt.

RobHonda
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:56
Locatie: Den Haag

Re: Supercharger

Bericht door RobHonda »

kun je de olie niet aan de andere kant van de nokkenas oppakken? dan verstoor je de smering van je motorblokje wat minder..
De olie loopt door de nokkenas heen en daarna via het kanaal waar de distributieketting doorheen loopt weer terug je carter in (toch?). daar moet lijkt mij wel iet tussenin te maken zijn.
Heeft zon turbo veel olie nodig? Is de olie uit je motorblok de juiste olie?
Ik denk namelijk dat normale olie verbrand in een turbo. Ik zou voor een extern olievaatje gaan..

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Supercharger

Bericht door butt head »

RobHonda schreef:kun je de olie niet aan de andere kant van de nokkenas oppakken? dan verstoor je de smering van je motorblokje wat minder..
De olie loopt door de nokkenas heen en daarna via het kanaal waar de distributieketting doorheen loopt weer terug je carter in (toch?). daar moet lijkt mij wel iet tussenin te maken zijn.
Heeft zon turbo veel olie nodig? Is de olie uit je motorblok de juiste olie?
Ik denk namelijk dat normale olie verbrand in een turbo. Ik zou voor een extern olievaatje gaan..
volgens mij hebben auto's ook geen extra tank voor de turbo olie. de turbo motoren waar ik mee gewerkt heb kregen de turbo's alle maal de smering van de motor zelf.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16194
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Supercharger

Bericht door nielspbr »

Dat is vantevoren allemaal zo doorgerekend dat de turbo erbij ingekalkuleerd is...

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Supercharger

Bericht door ciebie »

je kunt gewoon normale 15w40 motorolie gebruiken, iets anders zou ik eigenlijk ook niet doen!
retourleiding kun je gewoon in je carter dumpen, neem wel een fatsoenlijke dikte en dumpen boven je olieniveau!

zou je wat foto's kunnen maken van die turbo?:)

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Supercharger

Bericht door Midnight Creations »

En je houd ook rekening met je krukas? 100cc is al aardig wat voor je arme kruk en extra druk is nou niet echt bevordelijk denk ik.

Een extern olie gebeuren voor je turbo zou om te beginnen denk ik een safe oplossing zijn, je kunt dan ook aardig monitoren wat je olie doet kwa warmte enzo. Ook kun je je dan focussen op hetgeen wat je wilt bereiken met je turbo ipv eventuele smeringsproblemen die je anders EERST moet fixxen voordat je kunt gaan draaien, anders wordt het een dure grap denk.

Leuk idee man, goed bezig!


Deze is mijn faforiet btw, erg simpel in uitwerking, erge cleane looks en zeer makkelijk te regelen, heeft maar 2 poellies en 1 snaar...
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Midnight Creations op 03 nov 2011 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je jong blijft, sterf je nooit

Plaats reactie