Supercharger

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Supercharger

Bericht door nielspbr »

Die daytona supercharger heeft ook een los olietankje, hoe en of die daar de oliecirculatie regelen heb ik echter geen idee van.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Supercharger

Bericht door Midnight Creations »

Kan een charger te veel olie krijgen dan?, die jongens zullen dat denk zo geregeld hebben dat het vraag en aanbod is, misschien is de oliepomp wel op het blok aangesloten, varierend aan toeren..?
Als je jong blijft, sterf je nooit

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Supercharger

Bericht door TooCrash »

Ik dacht laatst aan geforceerde inductie en de invloed van klep overlap, ik kan het fout hebben maar, zorgt de overdruk ervoor dat er onverbrand mengsel de uitlaat instroomt?
Kan er dan het beste gekozen worden voor een standaard nokkenas in de plaats van een "snelle" nokkenas?
Of is het misschien beter te zorgen voor geen overlap.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Supercharger

Bericht door ciebie »

volgens mij kunnen honda krukjes best wat aan, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.. wel zou ik een afr meter/wideband aanschaffen, zodat je weet wat je doet! een met lambda, niet zo'n vucuum ding, daar heb je niks aan! mss is een oliedruksensor ook wel op z'n plaats..;)

of je houdt het gewoon simpel en verbeterd het gaandeweg!:) wat veel leuker is denk ik

een supercharger heeft geen olieaanvoer nodig, omdat het tandwielgedeelte in een gesloten deel zitten!

ow, en een leuk nokkenasje pakken! niet te wild, maar iets meer lift dan standaard is wel beter denk ik zo

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Goed guys, heb wat huiswerk gedaan. En het forum werkt weer.

Het grootste puntje tot nu toe wat ik tegenkom is het oliedruk verhaal.
Ik heb een enorme thread doorgelezen van een gast in Canada volgens mij die met een 160cc honda 1 cilinder echt boost maakt met de turbo die ik gekocht heb, een kkk (borg-warner) kp31, namelijk 9 psi bij ongeveer 4000 toeren.
http://www.diygokarts.com/vb/showthread.php?t=927

Zowel suck thru als blow thru methode.

Ik ga voor suck thru voorlopig, maar oliedruk is gewoon een belangrijk punt. Ik kan geen specs van de kp31 vinden, maar een kleine journal bearing turbo (glijlager) van garett heeft op vol toeren 2 bar nodig aan oliedruk. Gewoon motorolie, niet te heet, dus gewoon blokolie kan prima, mits goed gefilterd. Maar wel 2 bar.

Ik denk dat ik gewoon even een drukmeter koop en mijn huidige oliedruk ga meten, tenzij iemand dit ooit gedaan heeft en mij kan vertellen wat een c90 blok naar de kop pompt?
C90 schijnt 180% meer tov een gewoon SS blok te pompen, maar wat dit in bar is weet ik niet.

Een pomp op 12v die hete olie kan pompen is niet goedkoop, dus het apart olievat idee is leuk maar duur.

Het idee van de olie na de nok aftappen is wel interessant, ff over nadenken.

Binnenkort maar eens een apart threadje openen, als ik de spullen binnen heb :)

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Ja over de nokkenas heb ik nog niet echt nagedacht. Zou je een gewone 'honda snel' of een ietwat leipere nokkenas moeten pakken?

Mijn gevoel zegt een tamme nokkenas, iets meer onderin power om de turbo op toeren te krijgen.

Nu maar eerst mijn compression ratio gaan berekenen, want die elsberg tuning gast zegt dat je nooit een samengestelde CR (mechanische CR + toegevoegde CR door boost) van 9:1 moet overschrijden op gewone benzine. Anders gaat het heel erg stuk.

Nog een foto van de ebay ad:
Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Supercharger

Bericht door ciebie »

nokkenas kun je pas mee experimenteren als het zooitje in elkaar zit, is weinig over te zeggen denk ik (wordt niet zo vaak gedaan :D )

ik denk dat je toch wel toeren moet gaan draaien, het is een kleine turbo maar om dat ding rond te krijgen is nog een hele opgave denk ik!

die compressie zal wel meevallen denk ik, gewoon de ontsteking wat verlaten dan zou het wel goed moeten komen.. maar ik zou mikken op 1:7 / 1:8! (daarom ook mss een olietemp meter en afr/wideband, zodat je ziet wat je doet)

ik zat ook nog te denken, een blow-off valve, lijkt me bij een kleine motor die wss al moeite heeft om dat ding rond te krijgen geen overbodige luxe! dan hangt ie wat meer aan het gas, in plaats van helemaal terug te zakken als je het gas dicht gooit..

edit:

9 psi is al echt best wel veel, ben wel benieuwd hoe zo'n blokje dat ondergaat:D
ik zou inderdaad ook voor de suck-methode gaan, anders krijg je allemaal rare dingen met je carburateur (vlotterbak onder druk zetten enzo)

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Ja alles wat ik lees zegt inderdaad beginnen bij 8:1 CR, en dan heel langzaam boost opvoeren (als ik hem uberhaupt gespooled krijg), en V-power tanken hehe.

Een blow off valve heb je alleen bij blow thru.
Bij suck thru zou de blow off valve een hoogst explosieve benzine lucht mengsel uitblazen, niet relaxed denk ik :)

Ik hou het bij suck thru, want anders moet je inderdaad alles op druk brengen, flotterbak, tank, etc. Laten we eerst maar eens kijken of 100cc genoeg is om boost te kweken.

Heb maar een oliedrukmetertje met zender gekocht, volgende week maar eens kijken wat ik aan oliedruk heb.
Ben ook benieuwd of de wastegate die er op zit te stellen is.

We gaan het zien ;)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Supercharger

Bericht door nielspbr »

Wastegate wil je ook niet open hebben bij suck trough... (Is ook mengsel)

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Hoe bedoel je open?

De wastegate opent een klep aan de uitlaatkant van de turbo (de 'hot side'), dat is niet mengsel, gewoon uitlaatgas die direct je uitlaat ingaat ipv naar de turbine om boost te beperken.

Of bedoel je dat niet?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Supercharger

Bericht door ciebie »

ik bedoelde meer dat als je geen blow-off valve hebt je turbine meteen stilstaat als je het gas dicht gooit! met blow-off valve gooit ie daar de opgebouwde druk uit en pakt de turbine dus sneller op als je weer gas geeft! lijkt me handig omdat het veel moeite kost om dat ding rond te krijgen denk ik!

je kunt ook een instelbare wastegate maken:D zou nog toffer zijn, een slinger aan de knop geven en je boost gaat omhoog! anders even zoeken op 'boost controller'. wordt wel spannend dan met je ontstekingstijdstip maar dat is ook wel op te lossen

blow-off valve en wastegate is niet hetzelfde trouwens :wink:


wat helemaal tof zou zijn is een intercooler, alleen daar heb je de ruimte niet voor denk ik! en of je zo'n kleine intercooler kunt vinden is ook nog maar de vraag!
las laatst ergens dat de luchttemp dan van 90 graden naar 40 graden gaat (afhankelijk van hoeveel druk je draait natuurlijk)

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Supercharger

Bericht door Tedski »

Je hebt gelijk dat die blow off valve ervoor zorgt dat je turbine op toeren blijft, maar dat kan alleen bij blow thru, waarbij de blow off voor de carb komt, dan dumpt hij inderdaad de overdruk als je de gasschuif dichtgooit en kan je sneller weer weg.

Bij suck thru ontstaat juist onderdruk tussen de carb en de turbo als je het gas dichtgooit, waardoor inderdaad de turbine stil komt te staan. Dat is niet op de lossen met een blow off valve.

Boostcontroller is inderdaad vet, maar ik vind het ook wel een uitdaging om het heel te houden allemaal :)

Zat meer te denken aan een Mad-Max knopje die de wategate openhoudt, waardoor je geen druk opbouwt, en dan rol je provinciale weg op, knopje om, wastegate dicht, gaaaan :twisted:

Toekomstmuziek. Maar wel leuk.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Supercharger

Bericht door nielspbr »

Tedski schreef:Hoe bedoel je open?

De wastegate opent een klep aan de uitlaatkant van de turbo (de 'hot side'), dat is niet mengsel, gewoon uitlaatgas die direct je uitlaat ingaat ipv naar de turbine om boost te beperken.

Of bedoel je dat niet?
Nu weet ik het ook niet meer, moet straks weer eens even bijlezen wat aan welke kant zit. :?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Supercharger

Bericht door ciebie »

owja, natuurlijk! stom van me:p nee inderdaad aan blowoff valve heb je met suck thru niks:)

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Supercharger

Bericht door ml03zl »

Tedski schreef:Ja over de nokkenas heb ik nog niet echt nagedacht. Zou je een gewone 'honda snel' of een ietwat leipere nokkenas moeten pakken?

Mijn gevoel zegt een tamme nokkenas, iets meer onderin power om de turbo op toeren te krijgen.
Een zo'n tam mogelijke nok inderdaad, met weinig overlap anders spoel je het mengsel alleen maar je uitlaat in.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie