CY50 tjoening
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
CY50 tjoening
Ik heb dus een cy50 die krap 40 loopt.
Wat kan ik er aan doen om hem wat pittiger te maken, harder, maar vooral wat trekkracht en gewoon een beetje vermogen eruit kan krijgen.
Ik wil het graag doen met het aanpassen van het std spul.
Ik had iets gelezen over het vastzetten van iets in de ontsteking, kan iemand mij het hoe en wat daarvan zeggen?
De ori uitlaat heb ik al gezien heeft een dunne buis binnenin, zit die alleen vooraan of op nog meer plekken, en hoe krijg ik die eruit?
Is er verder nog ergens iets te halen?
En dan wil ik misschien ooit nog is een snelle nokkenas monteren, moet ik dan verder nog iets aanpassen of kan die nokkenstok er zo in?
Wat is de winst die ik ga halen (met en zonder nokkenas)
Wat kan ik er aan doen om hem wat pittiger te maken, harder, maar vooral wat trekkracht en gewoon een beetje vermogen eruit kan krijgen.
Ik wil het graag doen met het aanpassen van het std spul.
Ik had iets gelezen over het vastzetten van iets in de ontsteking, kan iemand mij het hoe en wat daarvan zeggen?
De ori uitlaat heb ik al gezien heeft een dunne buis binnenin, zit die alleen vooraan of op nog meer plekken, en hoe krijg ik die eruit?
Is er verder nog ergens iets te halen?
En dan wil ik misschien ooit nog is een snelle nokkenas monteren, moet ik dan verder nog iets aanpassen of kan die nokkenstok er zo in?
Wat is de winst die ik ga halen (met en zonder nokkenas)
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: CY50 tjoening
Uitlaat dien je op2 a 3 plekken doormidden te zagen, afhankelijk hoe gemakkelijk je de pijp eruit wil kunnen halen. Deze loopt namelijk door tot in je demper. Op het duitse cy forum stond destijds wel een foto, maar die is gedeeltelijk uit de lucht.
Vliegwiel vastzetten kan dmv sterkere veren, ijzerdraadje of het hele binnenwerk omkeren. Ijzerdraadje is het simpelst. Je kan evt ook een vervroegend vliegwiel kopen.
Spruitstuk kan je ook iets uitboren, vooral icm de uitlaat en nokkenas. Pas wel voor op dat je niet een te snelle nokkenas er in gaat zetten, dat rijdt niet. Nokkenas kan je zo verwisselen.
Voortandwiel 1 a 2 tandjes groter (origineel is het 13/43)
Vliegwiel vastzetten kan dmv sterkere veren, ijzerdraadje of het hele binnenwerk omkeren. Ijzerdraadje is het simpelst. Je kan evt ook een vervroegend vliegwiel kopen.
Spruitstuk kan je ook iets uitboren, vooral icm de uitlaat en nokkenas. Pas wel voor op dat je niet een te snelle nokkenas er in gaat zetten, dat rijdt niet. Nokkenas kan je zo verwisselen.
Voortandwiel 1 a 2 tandjes groter (origineel is het 13/43)
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: CY50 tjoening
En dat vliegwiel, hoe werkt dat precies en wat moet ik vastzetten?
Die uitlaat, weet iemand waarnaar ik moet zoeken voor die foto, of weet iemand het zijn het echt ringen of zijn het buizen zegmaar?
Het spruitstuk uitboren, heeft dat ook zin als ik geen grotere carb neem?
En waar kan ik een nokkenas kopen, of zijn die van blokken met horizontale cilinder hetzelfde?
Bvd
Die uitlaat, weet iemand waarnaar ik moet zoeken voor die foto, of weet iemand het zijn het echt ringen of zijn het buizen zegmaar?
Het spruitstuk uitboren, heeft dat ook zin als ik geen grotere carb neem?
En waar kan ik een nokkenas kopen, of zijn die van blokken met horizontale cilinder hetzelfde?
Bvd
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16197
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: CY50 tjoening
2. Er loopt een buis in de zichtbare buis~Thijs~ schreef:En dat vliegwiel, hoe werkt dat precies en wat moet ik vastzetten?
Die uitlaat, weet iemand waarnaar ik moet zoeken voor die foto, of weet iemand het zijn het echt ringen of zijn het buizen zegmaar?
Het spruitstuk uitboren, heeft dat ook zin als ik geen grotere carb neem?
En waar kan ik een nokkenas kopen, of zijn die van blokken met horizontale cilinder hetzelfde?
Bvd
3. nee
4. De nokkenassen zijn niet uitwisselbaar met liggende blokken.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: CY50 tjoening
Duidelijk, dank je.
Alleen hoe zit dat met dat vliegwiel en welke nokkenas raden jullie me aan?
Alleen hoe zit dat met dat vliegwiel en welke nokkenas raden jullie me aan?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
- Bezit: een stoel
- Locatie: Heino, onder zwolle
Re: CY50 tjoening
in je vliegwiel zitten aan de binnenkant twee veertjes waarmee je vliegwiel het onstekingspunt later laat komen wanneer de motor in toeren stijgt, is niet goed als je harder wilt.
vastzetten is erg simpel, je pakt de veertjes eruit en je plaatst er voor in de plaats ijzerdraadjes waardoor er niks meer kan verdraaien.
je kan het ook vastschroeven of vastlassen. draadje is het makkelijkst.
vastzetten is erg simpel, je pakt de veertjes eruit en je plaatst er voor in de plaats ijzerdraadjes waardoor er niks meer kan verdraaien.
je kan het ook vastschroeven of vastlassen. draadje is het makkelijkst.
jeuj!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: CY50 tjoening
Nou, voor deze keer dan maar he
In de lengte in 2 én splitsen
pijpjes d'r uit halen
Gaaspijpje terugplaatsen
isolatie d'r in
dichtlassen
Voorpijpgedeelte ook in 2 stukken zagen
En voor het vliegwiel de vroege en late ontstekingsvariant waar ze het hierboven over hadden
In de lengte in 2 én splitsen
pijpjes d'r uit halen
Gaaspijpje terugplaatsen
isolatie d'r in
dichtlassen
Voorpijpgedeelte ook in 2 stukken zagen
En voor het vliegwiel de vroege en late ontstekingsvariant waar ze het hierboven over hadden
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: CY50 tjoening
Bedankt tot zover.
Alleen welke nokkenas raden jullie me aan en waar kan ik die kopen?
Of is een xr80 nokkenstok het beste?
Alleen welke nokkenas raden jullie me aan en waar kan ik die kopen?
Of is een xr80 nokkenstok het beste?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: CY50 tjoening
Neem maar eventjes contact op met Coos Matser (zie advertentie boven aan het forum)
Die kan voor een nette prijs een iets snellere nokkenas leveren.
Die kan voor een nette prijs een iets snellere nokkenas leveren.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: CY50 tjoening
Dat gedeelte van de site doet het niet
Maar heeft iemand ervaring met die van een xr80
En krijg ik dan een heul piekerig ding of valt er mee te rijden?
Maar heeft iemand ervaring met die van een xr80
En krijg ik dan een heul piekerig ding of valt er mee te rijden?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 18 jun 2009 18:39
- Bezit: CB50j
- Locatie: De Meern, Utrecht
Re: CY50 tjoening
Zijn aardig agressief! Ik krijg pas echt veel koppel vanaf de 8000 toeren!
Dit is het nokkenasje van Coos Matser trouwens.
Dit is het nokkenasje van Coos Matser trouwens.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: CY50 tjoening
Met dat toerental moet je wel een vast gezet vliegwiel of vervroegend vliegwiel gebruiken.
Met het standaard vliegwiel ga je dat toerental namelijk niet halen.
Met het standaard vliegwiel ga je dat toerental namelijk niet halen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: CY50 tjoening
Sissemie, ik denk dat je een foto of kinkje bij je post had staan?
Maar die doet het hier niet, of ligt dat aan mij?
Vliegwiel vastzetten gaat na de rdw keuring ook zeker gebeuren.
En het wordt dan geen xr80 nokkenstok, lijkt me iets te agressief voor een snor
Ik zal tzt wel contact met Coos Matsers opnemen, of iemand moet hier nog een leuke tip of suggestie hebben.
Topicje van m'n cy gaat trouwens snel volgen, ik heb hem nu compleet nieuw gespoten en ben nu weer aan het opbouwen, en ik wil hem volgende week laten keuren bij de rdw.
Maar die doet het hier niet, of ligt dat aan mij?
Vliegwiel vastzetten gaat na de rdw keuring ook zeker gebeuren.
En het wordt dan geen xr80 nokkenstok, lijkt me iets te agressief voor een snor
Ik zal tzt wel contact met Coos Matsers opnemen, of iemand moet hier nog een leuke tip of suggestie hebben.
Topicje van m'n cy gaat trouwens snel volgen, ik heb hem nu compleet nieuw gespoten en ben nu weer aan het opbouwen, en ik wil hem volgende week laten keuren bij de rdw.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: CY50 tjoening
Toe maar, je bent actief zeg, al helemaal gespoten. Dat vraagt naat foto's.
Maar als je hem als snor wil gaan rijden dan zou ik het standaard nokkenasje en vliegwiel lekker laten zitten.
Maar als je hem als snor wil gaan rijden dan zou ik het standaard nokkenasje en vliegwiel lekker laten zitten.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: CY50 tjoening
Het probleem is, is dat de laptop gesneuveld is, en ik vanaf de iPad geen foto's kan plaatsen.
Ik ben toch wel van plan er iets meer power uit te krijgen, en dat gewoon om te zetten naar trekkracht.
Ik ben toch wel van plan er iets meer power uit te krijgen, en dat gewoon om te zetten naar trekkracht.