CY50 tjoening

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

Ik heb dus een cy50 die krap 40 loopt.

Wat kan ik er aan doen om hem wat pittiger te maken, harder, maar vooral wat trekkracht en gewoon een beetje vermogen eruit kan krijgen.

Ik wil het graag doen met het aanpassen van het std spul.

Ik had iets gelezen over het vastzetten van iets in de ontsteking, kan iemand mij het hoe en wat daarvan zeggen?

De ori uitlaat heb ik al gezien heeft een dunne buis binnenin, zit die alleen vooraan of op nog meer plekken, en hoe krijg ik die eruit?

Is er verder nog ergens iets te halen?

En dan wil ik misschien ooit nog is een snelle nokkenas monteren, moet ik dan verder nog iets aanpassen of kan die nokkenstok er zo in?

Wat is de winst die ik ga halen (met en zonder nokkenas)

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: CY50 tjoening

Bericht door Ronaldo »

Uitlaat dien je op2 a 3 plekken doormidden te zagen, afhankelijk hoe gemakkelijk je de pijp eruit wil kunnen halen. Deze loopt namelijk door tot in je demper. Op het duitse cy forum stond destijds wel een foto, maar die is gedeeltelijk uit de lucht.
Vliegwiel vastzetten kan dmv sterkere veren, ijzerdraadje of het hele binnenwerk omkeren. Ijzerdraadje is het simpelst. Je kan evt ook een vervroegend vliegwiel kopen.
Spruitstuk kan je ook iets uitboren, vooral icm de uitlaat en nokkenas. Pas wel voor op dat je niet een te snelle nokkenas er in gaat zetten, dat rijdt niet. Nokkenas kan je zo verwisselen.
Voortandwiel 1 a 2 tandjes groter (origineel is het 13/43)

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

En dat vliegwiel, hoe werkt dat precies en wat moet ik vastzetten?

Die uitlaat, weet iemand waarnaar ik moet zoeken voor die foto, of weet iemand het :mrgreen: zijn het echt ringen of zijn het buizen zegmaar?

Het spruitstuk uitboren, heeft dat ook zin als ik geen grotere carb neem?

En waar kan ik een nokkenas kopen, of zijn die van blokken met horizontale cilinder hetzelfde?

Bvd

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CY50 tjoening

Bericht door nielspbr »

~Thijs~ schreef:En dat vliegwiel, hoe werkt dat precies en wat moet ik vastzetten?

Die uitlaat, weet iemand waarnaar ik moet zoeken voor die foto, of weet iemand het :mrgreen: zijn het echt ringen of zijn het buizen zegmaar?

Het spruitstuk uitboren, heeft dat ook zin als ik geen grotere carb neem?

En waar kan ik een nokkenas kopen, of zijn die van blokken met horizontale cilinder hetzelfde?

Bvd
2. Er loopt een buis in de zichtbare buis
3. nee
4. De nokkenassen zijn niet uitwisselbaar met liggende blokken.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

Duidelijk, dank je.

Alleen hoe zit dat met dat vliegwiel en welke nokkenas raden jullie me aan?

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: CY50 tjoening

Bericht door koen 50 »

in je vliegwiel zitten aan de binnenkant twee veertjes waarmee je vliegwiel het onstekingspunt later laat komen wanneer de motor in toeren stijgt, is niet goed als je harder wilt.

vastzetten is erg simpel, je pakt de veertjes eruit en je plaatst er voor in de plaats ijzerdraadjes waardoor er niks meer kan verdraaien.
je kan het ook vastschroeven of vastlassen. draadje is het makkelijkst.
jeuj!

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: CY50 tjoening

Bericht door Ronaldo »

Nou, voor deze keer dan maar he :wink:

In de lengte in 2 én splitsen
Afbeelding

pijpjes d'r uit halen

Afbeelding

Gaaspijpje terugplaatsen

Afbeelding

isolatie d'r in

Afbeelding

dichtlassen

Afbeelding

Voorpijpgedeelte ook in 2 stukken zagen

Afbeelding

En voor het vliegwiel de vroege en late ontstekingsvariant waar ze het hierboven over hadden

Afbeelding

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

Bedankt tot zover. :D

Alleen welke nokkenas raden jullie me aan en waar kan ik die kopen?

Of is een xr80 nokkenstok het beste?

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: CY50 tjoening

Bericht door Ronaldo »

Neem maar eventjes contact op met Coos Matser (zie advertentie boven aan het forum)
Die kan voor een nette prijs een iets snellere nokkenas leveren.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

Dat gedeelte van de site doet het niet :(

Maar heeft iemand ervaring met die van een xr80

En krijg ik dan een heul piekerig ding of valt er mee te rijden?

Sissemie
4T-MSB regular
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 jun 2009 18:39
Bezit: CB50j
Locatie: De Meern, Utrecht

Re: CY50 tjoening

Bericht door Sissemie »

Zijn aardig agressief! Ik krijg pas echt veel koppel vanaf de 8000 toeren!

Dit is het nokkenasje van Coos Matser trouwens.

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: CY50 tjoening

Bericht door Ronaldo »

Met dat toerental moet je wel een vast gezet vliegwiel of vervroegend vliegwiel gebruiken.
Met het standaard vliegwiel ga je dat toerental namelijk niet halen.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

Sissemie, ik denk dat je een foto of kinkje bij je post had staan?
Maar die doet het hier niet, of ligt dat aan mij? :mrgreen:

Vliegwiel vastzetten gaat na de rdw keuring ook zeker gebeuren.
En het wordt dan geen xr80 nokkenstok, lijkt me iets te agressief voor een snor :mrgreen:

Ik zal tzt wel contact met Coos Matsers opnemen, of iemand moet hier nog een leuke tip of suggestie hebben.

Topicje van m'n cy gaat trouwens snel volgen, ik heb hem nu compleet nieuw gespoten en ben nu weer aan het opbouwen, en ik wil hem volgende week laten keuren bij de rdw.

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: CY50 tjoening

Bericht door Ronaldo »

Toe maar, je bent actief zeg, al helemaal gespoten. Dat vraagt naat foto's.
Maar als je hem als snor wil gaan rijden dan zou ik het standaard nokkenasje en vliegwiel lekker laten zitten.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: CY50 tjoening

Bericht door ~Thijs~ »

Het probleem is, is dat de laptop gesneuveld is, en ik vanaf de iPad geen foto's kan plaatsen.

Ik ben toch wel van plan er iets meer power uit te krijgen, en dat gewoon om te zetten naar trekkracht.

Plaats reactie