Omdat mensen graag hun topsnelheid willen vergelijken maar verschillende randvoorwaarden als "acceptabel" zien.ReezYard schreef:Hoe dat zo? Kan dat niet, of mag dat niet?Edo schreef: Ik vind het verschrikkelijk als mensen roepen dat hun 50cc 4-takt 100 km/h loopt.
Zo zeg ik dat mijn 150 blok 100 km/h loopt. Dat heb ik namelijk op de GPS bereikt, met lichte tegenwind, rechtopzittend, vlakke weg. Vervolgens roept de volgende droeftoeter dat zijn 50cc ook 100 km/h gaat.
Maar de randvoorwaarden zijn waarschijnlijk anders, want de persoon met 50cc lag waarschijnlijk plat op de tank, heuveltje af, windje in de rug, knietjes tegen de tank, mond dicht, racefietshelm op, lekker zwaar vertand, etc.
Zogauw die persoon echter een keertje windkracht 5 in zijn gezicht krijgt (wat in Nederland niet geheel ondenkbaar is) en het liggen op zijn tank zat is, rijdt deze nog maar 65 km/h en is deze dus totaal niet meer in staat om op een 80 weg met het verkeer mee te komen --> onpraktische aannames dus.
Mijn idee van tunen is dat je alles uit een bepaalde cilinderinhoud probeert te halen wat er uit zou kunnen komen. Ontsteking, spoeling, klepbediening, massa's op roterende onderdelen, OVERAL aanpassingen (verbeteringen) aanbrengen zodat het EFFECTIEF VERMOGEN (dikgedrukt) omhoog gaat. Maar daar doe ik niet aan, het gaat allemaal kapot...