Injectie vanaf pagina 4

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Injectie vanaf pagina 4

Bericht door Midnight Creations »

Vanaf pagina 4 gaat het over injectie op 4takt...

http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... 4&start=45
Laatst gewijzigd door Midnight Creations op 07 nov 2011 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je jong blijft, sterf je nooit

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Tedski »

Maximaal aantal cc's met standaard kruk en voor schappelijke prijs is 88cc.
52mm boring cilinder, bolle zuiger voor ot70 kop, vervroegende ontsteking, kortere 4e versnelling = een hoop lol.

Langere slag krukassen zijn er natuurlijk ook, je kan naar 52mmx52mm, maar dan moet je je oliepompasje afdraaien, die zit in de weg.
Meer boring kan ook, dan wordt het carters uitfrezen.

Ik las laatst op de site van Johannes van 4 stroke bike center dat hij de 153cc heeft gehaald met een verbouwd c90 blok.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: SS50 blok tunen

Bericht door ciebie »

Tedski schreef:Maximaal aantal cc's met standaard kruk en voor schappelijke prijs is 88cc.
52mm boring cilinder, bolle zuiger voor ot70 kop, vervroegende ontsteking, kortere 4e versnelling = een hoop lol.

Langere slag krukassen zijn er natuurlijk ook, je kan naar 52mmx52mm, maar dan moet je je oliepompasje afdraaien, die zit in de weg.
Meer boring kan ook, dan wordt het carters uitfrezen.

Ik las laatst op de site van Johannes van 4 stroke bike center dat hij de 153cc heeft gehaald met een verbouwd c90 blok.
tot hoeveel mm kun je originele carters veilig opboren eigenlijk ?

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Tedski »

Geen idee, nooit gedaan, ik ga komende winter maar eens in de veel cc's duiken.

Ik neem aan dat je ze uit kunt hakken tot de stevigheid van het draad van je tapenden in het geding komt.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Midnight Creations »

klopt, ik denk dat je zelfs wel tot een mm vanaf het echte draad kunt uitfrezen, per boutje heb je niet zoveel kracht nodig...

Maar zit er bij de grootere/grootste cil's niet meer afstand tussen de tapeinden dan?

Bij mij zit de keuzen trouwens bij een lange slag, anders zit je weer zo hoog in de toeren te knallen, iedere slag die je krukje en de rest dus ook minder hoeft te maken slijt het ook weer minder is mijn mening..

Wat heeft jullie voorkeur?
Als je jong blijft, sterf je nooit

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50 blok tunen

Bericht door NIX »

Pas vanaf 125cc staan de tapeindenwat verder uit elkaar. Op een normale slag kruk zou ik niet verder gaan dan 70cc. Met 85cc heb je een behoolijke afname van betrouwbaarheid omdat het spul gewoon hard op zijn lazer krijgt. Als je 85cc wil of meer, pak dan een C90 kruk of een DRP 52mm kruk. Gratis tip: ga niet te wild met een snelle nok, die gaat je alleen maar bottom en middenpower kosten. Pak als snelste een C70 of C90 nok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Midnight Creations »

Wat dan te doen als de tapeinden verder uit elkaar staan? (Kan je wel hoger dan 125cc gaan op een ss50 blokje?)

En je bedoeld dat een snellere nok dan C90 je alleen maar meer power bovenin toeren geeft en afsnoept van midden en onder toeren?

Deze C90 nok kan dus ook zonder problemen in een ot 70cc kopje?

Is een DPR 52 kruk beter/anders gevormd/lichter/betrouwbaarder/beter gelagerd/wat dan ook dan een C90 kruk? (Hebben beide de zelfde slag toch?)

Haalt het nou nog wat uit of ik een nieuwe C90 as uit '88 of uit '99 neem? Of zijn er nooit verschillen in gekomen?
Als je jong blijft, sterf je nooit

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: SS50 blok tunen

Bericht door nielspbr »

OT kopjes hebben glijlagers, dat gaat niet samen met een C90 nok met rollagers.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Midnight Creations »

Hmzzz @%#*& Een andere snelle nok dan voor een ot70 kopje?
Als je jong blijft, sterf je nooit

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Midnight Creations »

Zit er in een ot70 kopje wat ik heb niet een zelfde nok als in een C70 kopje?

Tot nu toe:

**SS50 carters
**52mm slag Krukas (DPR of C90 of ????)
**52mm boring cillinder, geen idee hoe ik aan de slag en de boring het aantal cc's kan berekenen, dus hoeveel cc dat is weet ik niet :oops:
**OT70cc Kopje
Nokken as??
Carb??
Uitlaat??
4e versnelling?? (Is dit ook bij zulk hoge cc's nodig om te vervangen? hij zal toch wel doortrekken? Anders een binnenrotor monteren, scheelt misschien ook bij het naar boven komen in toeren)
Ontsteking?? (Binnerotor/vervroegende ND?)


Dan op de testbank en afstellen met iemand erbij die d'r (nu) meer verstand van heeft als ik.
Later mogenlijk flowen en aanpassen van het in en uitlaattraject, hier schijnt nogal wat winst te liggen...(?)


Duidelijk: alles kan nog besproken worden, maar de waardes met ** staan redelijk vast...
Als je jong blijft, sterf je nooit

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50 blok tunen

Bericht door NIX »

Een OT70 kopje IS een C70 kopje. Oud Type C70. En daar zit normaliter een C70 nok in. Die geeft heel iets meer middenpower en nauwelijks meer in top, dus ook weinig verlies onderin. C90 hetzelfde. Je hebt een NT c90 kopje meestal nodig als je een C90 kruk monteert. Ik heb enkele Ss blokjes voorzien van een C90 topend, inclusief een aangepaste oliepomp en asje met lager. Dat past redelijk P&P. En loopt heerlijk rustig, maar haalt met een 20mm en vervroegende CDI wel de 100km. Oja, met zo'n kruk moet je ook aan de CDI. Met een DRP kruk hou je gewoon je punten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Midnight Creations »

Waarom alleen een topend dan? Wegens het niet aan te hoeven passen van je olie dingetje?
Je hebt een NT c90 kopje meestal nodig als je een C90 kruk monteert.
Waarom?

En in mijn OT70 kopje, welke nok zou dan het beste zijn zonder lagers?
Als je jong blijft, sterf je nooit

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50 blok tunen

Bericht door NIX »

Omdat je met een grote slag een langere cilinder nodig hebt, een zuiger van de juiste hoogte en een juiste kop voor voldoende compressie. Er zit op zo'n pompje een dun asje en de pomp is 180%. Je moet dus ook de sproeier opboren naar 1,5mm.

Ik ga ervan uit dat je begrijpt dat met topend de kruk, cilinder en kop bedoeld wordt. Dus alles wat een 90cc 90cc maakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Midnight Creations
4T-MSB addict
Berichten: 923
Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
Bezit: Liefde voor Techniek.
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Midnight Creations »

Ik acht dat je met topend bedoelde, het bovenste gedeelte van je krukas, je drijfstang...

Heeft iemand nog een C90 krukasje?

En een C90 kop en een ot 70 kop, is dat erg veel verschil icm beide de std eigen nokjes erin?
Zo niet, houd ik lekker m'n 70je :wink: Denk dat ik dat iig toch wel doe, kan later als ik wat meer hobby's heb afgestoten en wat meer centen over hou voor dit soort fratsen :wink:
Als je jong blijft, sterf je nooit

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: SS50 blok tunen

Bericht door Tedski »

C90 kop is wat we een eco kop noemde. Kleine klepjes, en de nok past sowiezo niet in een ot70 kop, hij is wel op glijlagers maar heeft een kleinere diameter aan de bougie kant. Oud type c90 is hele andere koek.

http://www.daikitana.com/Techinfo/Cylin ... /index.htm

OT70 / C70 kop is de beste oldskool kop om te tunen voor zover ik weet. Grote kleppen, veel 'vlees' om in en uitlaat te flowen.

C90 krukas heeft een slag van 49,5mm. C90 blokken zijn oersterk, naaldlagers op de bak, vaak vervroegende electonische ontsteking, past een ss 4bak in, betere oliepomp, ideaal om een gek blokje mee te maken zonder china troep.

Ik heb zelf lang gereden met een c90 e-start blok met 101cc (51mm boring), bolle zuiger, ot70kop geflowed, zeta nokkenas, ss 4bak. Beukt lekker door, enorm betrouwbaar.

Dat blokje krijgt nu een upgrade, maar ik zweer bij c90 blokken.

Voor nog meer cc's zul je denk ik toch naar honda nice blokken moeten gaan. De tapenden staan verder uit elkaar, en het is in zijn algemeen een doorontwikkeling van de c90 blokken. Vriend van me heeft een stock (108cc) Nice blok, en het rijdt zalig, mega koppel. Nice blokken passen in onze (SS,CD,Dax, etc) frames.

Plaats reactie